سبد خرید
طرز تهیه آش شله قلمکار عالی اصفهان برای 10 نفر

طرز تهیه آش شله قلمکار عالی اصفهان برای 10 نفر

طرز تهیه آش شله قلمکار عالی اصفهان برای 10 نفر را برای شما همراهان همیشگی به روش حرفه ای و کاربردی تهیه کرده ایم. امیدواریم که از این بخش آموزشی استفاده لازم را برده و این آش خوشمزه اصفهانی را در منزل تهیه و نوش جان نمایید.

این بخش از آشپزی آنلاین را اختصاص داده ایم به آموزش طرز تهیه آش شله قلمکار به روش اصیل و سنتی اصفهان که از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. این بخش به گونه ای نگارش شده تا شما بتوانید پس از مطالعه مراحل آن، این آش را به سادگی و بصورت حرفه ای تهیه نمایید. آموزش جذاب طرز تهیه آش ترش ترشو را به سادگی بیاموزید.

اصفهان استانی پرجاذبه و ناب است که دارای بستری بسیار مناسب برای انواع صنایع می باشد. این استان با در دست داشتن صنایع دستی تا صنایع غذایی بینظیر توانسته است سهم جذاب و باورنکردنی در بازار گردشگری ایران زمین پیدا نماید. برای آشنایی بیشتر با انواع آش، بخش طرز تهیه انواع آش را مطالعه نمایید.

طرز تهیه آش شله قلمکار

آش شله قلمکار از جمله آش های بینظیر و مشهوری است که طرفداران پروپاقرص و زیادی داشته و افراد بیشماری به این آش خوشمزه و خوش طعم علاقه دارند. این موضوع سبب گشته تا افراد زیادی به دنبال این باشند تا این آش را تهیه و سرو نمایند. آموزش کاربردی طرز تهیه آش بشته واش را مطالعه فرمایید.

طرز تهیه آش شله قلمکار اصل
طرز تهیه آش شله قلمکار اصل

آش های ایرانی به طور کل دارای جذابیت فراوانی بوده و در این میان آش های هر منطقه ای دارای مزه خاصی می باشند. به دلیل ذائقه متفاوت هر منطقه و استان طعم ها تغییر پیدا کرده و این سبب می شود تا گروه خاصی به هر آش علاقه داشته باشد. آموزش عالی طرز تهیه کباب زردک را به روش اصیل اصفهانی مطالعه کنید.

آش های متفاوتی همچون آش رشته، آش شله قلمکار، آش دوغ، آش جو و بسیاری دیگر از آش ها وجود دارند که از جذابیت خاصی برخوردار بوده و طعم و مزه دارای جذابیت بینظیری برای افراد مختلف می باشد. آموزش منحصر به فرد انواع غذاهای محلی آذربایجانی را کامل و جامع مطالعه نمایید.

آموزش طرز تهیه آش شله قلمکار اصفهان

این بخش از آموزش آنلاین آشپزی را اختصاص داده ایم به آموزش طرز تهیه آش شله قلمکار اصیل و سنتی که برای شما مراحل آن شرح داده می شود و در ادامه نکات کلیدی و تاثیرگذار آن برایتان توضیح خواهد شد. آموزش حرفه ای طرز تهیه آش گزنه را از دست ندهید.

طرز تهیه آش شله قلمکار مجلسی
طرز تهیه آش شله قلمکار مجلسی

یکی از مواردی که شما در این بخش از آموزش آشپزی با آن روبرو می شوید این است که عناصر تشکیل دهنده در آماده سازی و طرز تهیه آش شله قلمکار برای شما شرح خواهیم داد. آموزش بینظیر انواع غذاهای شمالی استان مازندران را نیز مطالعه فرمایید.

این مواد اولیه عبارتند از گوشت گردن گوسفند، سبزی آش، بلغور گندم، لوبیا چشم بلبلی، پیاز، برنج، نخود، لوبیا چیتی، عدس، ماش، لوبیا قرمز و دارچین که تمامی از مواد غذایی ناب و بینظیر می باشد. آموزش جذاب طرز تهیه آش دوپتی را نیز بخوانید.

دوره آموزش آنلاین تهیه انواع دلمه
دوره آموزش آنلاین تهیه انواع دلمه

شما می توانید در جدول ارزش غذایی مشاهده نمایید که مواد غذایی مورد استفاده در آش شله قلمکار دارای چه جایگاه مناسبی هستند. سعی کنید تا از مواد اولیه ای که در دستور پخت آش شله قلمکار بکار می رود را به درستی بشناسید. آموزش آسان طرز تهیه دوغ و گوشفیل را نیز بخوانید.

نکات طرز تهیه آش شله قلمکار

در ادامه آموزش رایگان آشپزی داخل بخش طرز تهیه انواع آش هستیم و قصد داریم تا نکاتی را در جهت هرچه بهتر و ساده تر شدن طرز تهیه آش شله قلمکار برایتان شرح دهیم. آموزش درجه یک طرز تهیه به پلو را به روش سنتی اصفهانی بیاموزید.

طرز تهیه آش شله قلمکار خوشمزه
طرز تهیه آش شله قلمکار خوشمزه

این نکات ارائه شده در رابطه با دستور پخت آش شله قلمکار عبارت است از:

  • به شما پیشنهاد داریم تا از حبوبات و گوشت تازه و با کیفیت استفاده نمایید تا بتوانید طعم و مزه ای بینظیر و عالی بدست آورید.
  • از مواردی که در تهیه انواع آش مورد توجه است این موضوع می باشد که سعی داشته باشید تا حبوبات آش شله قلمکار را از شب قبل خیس نمایید تا طعم بهتر و هضم مناسبتری داشته باشند.
  • دقت داشته باشید که شما می توانید از ماست درون این آش خوشمزه استفاده کنید. ماست چکیده بهترین نوع آن بوده و این امکان را دارید تا از در هنگام آماده شدن آش شله قلمکار مصرف کنید.
  • از جمله نکات مهم در تهیه آش شله قلمکار این مسئله است که شما می توانید با هم زدن این آش به چسبندگی و حالتی مطبوع تر برسید.
  • دقت داشته باشید راز خوشمزه شدن آش ها علی الخصوص آش شله قملکار این موضوع می باشد که شما بهتر است تا با حرارت ملایم و در زمان طولانی آنرا بپزید.
  • برخی از افراد برای کش آمدن بیشتر آش شله قلمکار درون آن مقداری تره اضافه می کنند. شما هم می توانید این کار را انجام دهید.
  • یکی از مواردی که در تهیه آش شله قلمکار مورد توجه است این موضوع است که از فلفل مناسب در تهیه و پخت این آش استفاده شود.
  • در صورتیکه مرزه با ذائقه شما سازگار باشد، سعی داشته باشید تا مقداری از آن را درون آش بکار ببرید.
  • یکی از مواردی که در طعم و تزئین آش شله قلمکار تاثیر مناسبی دارد استفاده از پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ می باشد.
حتما بخوانید
طرز تهیه آش کلم قمری یا داش کلم آشی برای 5 نفر

همانطور که مستحضر هستید برای شما همراهان در این بخش نکاتی را شرح دادیم تا بتوانید فراگیری طرز تهیه آش شله قلمکار را به سادگی در منزل و یا در دورهمی هایتان سرو نمایید.  امیدواریم که از این نکات استفاده لازم را برده و این آش خوش طعم را میل نمایید. آموزش جذاب طرز تهیه آش ماست را نیز بخوانید.

آش شله قلمکار چقدر کالری دارد؟

آش شله قلمکار به عنوان یک غذای سنتی و محبوب ایرانی، حدوداً 300 کیلوکالری در هر سرو (حدود ۲۵۰ گرم) دارد. این مقدار کالری بستگی به نحوه آماده‌سازی غذا و میزان مصرف مواد مختلف دارد.

همچنین، اگر در تهیه آش از مقدار زیادی روغن یا مواد چربی استفاده شود، میزان کالری ممکن است افزایش یابد. برای کنترل مصرف کالری و افزایش سطح سلامت، می‌توانید از مقدار متعادل و سالم مواد استفاده کنید و از استفاده اضافی از مواد چربی خودداری نمایید.

با اینکه آش شله قلمکار یک غذای خوشمزه و مقوی است، اما همواره مهم است مصرف آن را با سایر عناصر تغذیه و نیازهای روزانه خود هماهنگ کرده و به توصیه‌های متخصصان تغذیه توجه کنید.

آیا آش شله قلمکار چاق کننده است؟

آش شله قلمکار اغلب به عنوان یک غذای سنتی و سالم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما آیا آش شله قلمکار می‌تواند به عنوان یک غذای چاق‌کننده محسوب شود؟

به طور کلی، آش شله قلمکار، با ترکیب موادی مانند گوشت چرخ کرده، حبوبات، سبزیجات و غلات، یک غذای کامل و سرشار از مواد مغذی محسوب می‌شود. با این حال، میزان کالری مصرفی از آش شله قلمکار بستگی به نحوه آماده‌سازی و مقدار مواد چربی اضافی دارد.

اگر آش شله قلمکار با استفاده از مواد چربی بالا یا مقدار زیادی روغن تهیه شود، می‌تواند موجب افزایش وزن شود. اما اگر از مواد کم چرب و متعادل استفاده شود و میزان سرویس‌دهی متناسب با نیازهای روزانه انسان باشد، آش شله قلمکار به عنوان یک غذای سالم و مناسب برای کنترل وزن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین، اگر به دنبال کنترل وزن خود هستید، می‌توانید مقدار سرویس‌دهی آش شله قلمکار را مدیریت کنید و از استفاده از مواد چربی ناسالم و اضافی در طبخ آن پرهیز کنید. همچنین، همواره بهتر است با مشاوره پزشک یا متخصص تغذیه در مورد تغذیه‌ی مناسب برای وضعیت خود مشورت کنید.

سبزی آش شله قلم کار چیست؟

سبزی‌های معمولاً برای تهیه آش شله قلمکار عبارتند از:

  • شوید: یکی از اصلی‌ترین سبزی‌های استفاده شده در آش شله قلمکار است که به طعم و مزه منحصر به فرد آن اضافه می‌کند.
  • تره: این سبزی دارای طعم خاص و خوشمزه‌ای است که برای تهیه آش شله قلمکار استفاده می‌شود.
  • جعفری: جعفری نیز یکی از سبزی‌های مورد استفاده در تهیه آش شله قلمکار است که به طعم و ارزش غذایی آن افزوده می‌شود.
  • پیازچه: این سبزی همچنین به عنوان یک از مواد اصلی در تهیه آش شله قلمکار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طعم و مزه آن افزوده می‌شود.
  • سبزیجات دیگر: به طور کلی، از سبزیجات دیگری مانند شنبلیله، کرفس، گشنیز و … نیز می‌توان در تهیه آش شله قلمکار استفاده کرد.

این سبزیجات به طعم و مزه منحصر به فرد آش شله قلمکار اضافه می‌کنند و به ارزش غذایی و سلامتی آن افزوده می‌شوند.

حتما بخوانید
طرز تهیه لگیمات اصل سریع و فوری با 2 روش

در ادامه برای شما مراحل آماده سازی و طرز تهیه آش شله قلمکار را به روش اصیل اصفهانی شرح داده ایم. امیدواریم که بتوانید این آش را به صورت ساده و در عین حال سالم تهیه کرده و از طعم لذت بخش این آش بهره لازم را ببرید. آموزش عالی طرز تهیه آش دندونی را به آسانی مطالعه فرمایید.

طرز تهیه آش شله قلمکار اصفهان
طرز تهیه آش شله قلمکار اصفهان
چاپ دستور

طرز تهیه آش شله قلمکار عالی اصفهان برای 10 نفر

طرز تهیه آش شله قلمکار سنتی

طرز تهیه آش شله قلمکار را به روش حرفه ای و کاربردی برای شما همراهان همیشگی تهیه و تدارک دیده ایم.

  • نویسنده‌: آموزش آنلاین آشپزی
  • زمان آماده سازی: 30
  • زمان پخت: 120
  • مجموع زمان: 150
  • بازدهی: 10 1x
  • دسته: آش
  • روش پخت: اجاق گاز
  • نوع: سنتی ایرانی
  • رژیم غذایی: معمولی
مقیاس

مواد لازم

  • 1 کیلو گرم گوشت گردن گوسفند
  • 1 کیلوگرم سبزی آش
  • 200 گرم بلغور گندم
  • 100 گرم لوبیا چشم بلبلی
  • 2 عدد پیاز
  • 1 پیمانه برنج
  • 1 پیمانه نخود
  • 1 پیمانه لوبیا چیتی
  • 1/2 پیمانه عدس
  • 1/2 پیمانه ماش
  • 1/2 پیمانه لوبیا قرمز
  • 1 قاشق غذاخوری دارچین
  • 1 قاشق غذاخوری زردچوبه
  • نمک و فلفل به میزان لازم

دستور تهیه

مرحله اول : آماده سازی مواد اولیه آش شله قلمکار

یکی از پیاز ها را خلالی خرد کنید. یک قابلمه نسبتا بزرگ را روی حرارت ملایم گذاشته روغن ریخته و اجازه دهید داغ شود، سپس پیاز را بریزید و تفت دهید تا طلایی شوند. زردچوبه را ریخته و هم بزنید تا خامی آن گرفته شود.

گوشت را به تکه های کوچک برش بزنید سپس به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا کمی تیره شوند. مقداری آب ریخته و شعله را زیاد کنید تا جوش آید. پس از اینکه چند قل خورد حرارت را کم کرده و در قابلمه را گذاشته اجازه دهید بپزند.

مرحله دوم : پخت اولیه آش شله قلمکار

پس از اینکه گوشت پخت، استخوان های آن را جدا کرده و گوشت ها را ریش ریش کنید. برنج و بلغور گندم را خوب بشویید و به همراه آب و نمک به مدت یک ساعت بخیسانید. یک قابلمه دیگر را تا نصف آب کنید و برنج و بلغور را در آن ریخته و بگذارید بپزند. پس از نیم پز شدن برنج و بلغور مقداری از آب گوشت را به آن ها اضافه کنید تا باهم پخته شوند.

مرحله سوم : خیساندن حبوبات آش شله قلمکار

از 12 ساعت قبل نخود و لوبیا چیتی را در آب بخیسانید و هر چند ساعت یکبار آب آن ها را عوض کنید. در یک قابلمه نخود و لوبیا چیتی را با هم به همراه مقداری آب بپزید. ماش و عدس را به مدت 1 ساعت خیس کنید و در یک قابلمه دیگر آن را بپزید. لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی را جداگانه یک ساعت خیس کرده و هر کدام را جدا جدا بپزید.

مرحله چهارم : آماده سازی حبوبات آش شله قلمکار

یک سوم از حبوبات را کنار بگذارید. بقیه حبوبات را چرخ کنید و به ترکیب بلغور گندم و برنج اضافه کنید. از این لحظه به بعد باید آش را دائم هم بزنید. یکی دیگر از پیاز ها را نگینی خرد کنید.

در تابه ای روغن ریخته و صبر کنید تا داغ شود سپس پیاز ها را اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی شوند. زردچوبه نمک و فلفل را به آن ها اضافه کرده و هم بزنید تا خامی زردچوبه گرفته شود.

مرحله پنجم : ترکیب مواد آش شله قلمکار

وقتی مواد درون قابلمه به جوش آمد و همه مواد باهم خوب ترکیب شدند گوشت ریش ریش شده را به همراه سبزی آش اضافه کنید. در حالی که آش روی حرارت ملایم قرار دارد آن را مدام هم بزنید و به آرامی آب گوشت باقی مانده را به‌ آن اضافه کنید. در 15 دقیقه آخر دارچین را بریزید.

نکات مهم و ترفندها

تا زمانی که برنج و بلغور حجمشان دوبرابر نشده به هیچ عنوان آن را با قاشق هم نزنید زیرا این کار باعث می شود آش ته گرفته و باید تا آخر پخت آش آن را مدام هم بزنید.

به هیچ عنوان دارچین را حذف نکنید زیرا ادویه اصلی آش است.

می توانید به دلخواه روی این آش را با مقداری کره ذوب شده و حبوباتی که کنار گذاشتید به همراه کمی دارچین تزیین و سپس سرو کنید.

ارزش غذایی

  • تعداد سرو: 1
  • کالری: 133
  • شکر:
  • سدیم:
  • چربی:
  • چربی اشباع شده:
  • چربی اشباع نشده:
  • چربی ترانس:
  • کربوهیدارت:
  • فیبر:
  • پروتئین:
  • کلسترول:

کلمات کلیدی: طرز تهیه آش شله قلمکار عالی اصفهان برای 10 نفر ، دستور پخت آش شله قلمکار ، آش شله قلمکار

آیا شما این دستور پخت را انجام داده اید؟

عکسی را به اشتراک بگذارید و ما را برچسب گذاری کنید - ما نمی توانیم صبر کنیم ببینیم چه چیزی ساخته اید!

نگارش و ترجمه : دپارتمان 1TouchFood

طرز تهیه آش شله قلمکار عالی اصفهان برای 10 نفر - آموزش آنلاین آشپزی
7

طرز تهیه آش شله قلمکار از انواع آش محلی اصفهان و طرز تهیه بهترین آش شله قلمکار اصفهانی و طرز تهیه مجلسی آش شله قلمکار خوشمزه جا افتاده با نکات طلایی پخت حرفه ای

نوع: آش

سبک آشپزی: اصفهانی

کلمات کلیدی: طرز تهیه آش شله قلمکار

بازده دستورالعمل: 10

کالری: 133

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT2H00M

زمان کل: PT2H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • ۱ کیلو گرم گوشت گردن گوسفند
  • ۱ کیلوگرم سبزی آش
  • ۲۰۰ گرم بلغور گندم
  • ۱۰۰ گرم لوبیا چشم بلبلی
  • ۲ عدد پیاز
  • ۱ پیمانه برنج
  • ۱ پیمانه نخود
  • ۱ پیمانه لوبیا چیتی
  • ۱/۲ پیمانه عدس
  • ۱/۲ پیمانه ماش
  • ۱/۲ پیمانه لوبیا قرمز

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه آش شله قلمکار اصفهانی را برای شما عزیزان در این بخش از آموزش آشپزی قرار دادیم. امیدواریم که از این بخش آموزشی استفاده لازم را برده و این آش شله قلمکار را تهیه و نوش جان نمایید.

امتیازدهی ویرایشگر:
5

3 comments

  1. سلام ممنون از دستور آشپزی خوبتون ولی خیلی طول وتفسیر میدید و چند جمله رو قبل از طرز تهیه تکرار میکنید لطفا کوتاه‌تر و ساده تر بنویسید

  2. نازنین بیانی

    سلام و درود
    واقعا خیلی خیلی کامل بود. با توضیحاااات بسیار عالی
    ممنون از شما

  3. در آش شله قلمکار ما لوبیا سفید به جای چشم بلبلی استفاده میکنیم
    در سبزی آش مقداری هم ترخون میریزیم
    خداییش ترخون باید باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *