سبد خرید
طرز تهیه برنج کته فوری خوشمزه آسان 5 نفره

طرز تهیه برنج کته فوری خوشمزه آسان 5 نفره

امروز با دستور بسیار کاربردی برنج کته در خدمت شما عزیزان هستیم. امید ما این است که با بکار گیری این دستور پخت، برنج کته که بسیار سالم و ساده است را تهیه و از آن لذت ببرید.

معرفی برنج کته

برنج یکی از اصلی ترین و پراستفاده ترین مواد غذایی بر سر سفره های ایرانیان است که معمولاً همراه با انواع خورشت سرو می شود. برنج را می توان به دو روش برنج کته یا آبکش پخت که معمولا بیشتر برنج را به صورت آبکش درست می کنند‌. در حقیقت برنج کته به دلیل اینکه آبکش نمی شود، ارزش غذایی بیشتری نسبت به برنج آبکش شده دارد.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

البته باید اشاره کرد که طرز تهیه برنج کته نیز بسیارساده است و از این برنج به عنوان یک غذای فوری یاد می شود. برنج آبکش شده به دلیل اینکه مدت زمان کمتری داخل آب جوشیده است، ظاهری زیباتر داشته و دانه های آن از هم جدا هستند. اما برنج کته به‌ دلیل پخت بیشتر ظاهر نرم تر و اصطلاح شفته تری دارد.

کته 02
معرفی برنج کته

به همین دلیل در بیشتر مراسم ها،‌رستوران ها و مناسبت های مهم از برنج آبکشی به دلیل ظاهر زیبایی که دارد استفاده می کنند. البته باید اشاره کرد که مردم بر اساس یک تصور اشتباه فکر می‌ کنند که اگر برنج را آبکش کنند، باعث شسته شدن مقدار زیادی نشاسته از آن می‌ شوند. اما در واقع این کار باعث از بین رفتن فیبر، مواد معدنی و انواع ویتامین موجود در برنج می‌ شود و ارزش غذایی آن را از بین می رود.

تاریخچه برنج کته

طبق شواهد به دست آمده کشف برنج به سالیان بسیار دور یعنی چیزی حدود ۸ هزار تا ۱۳ هزار سال پیش برمی گردد. البته به روایتی دیگر کشف برنج توسط میمون ها اتفاق افتاد. میمون ها حدود هزاران سال قبل، دریافتند که این گیاه کوچک یکی از لذیذترین و بهترین گیاهانی می باشد که می توانند از آن تغذیه کنند. برخی از مورخین بر این باور هستند که برنج حدود پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح به وجود آمده است.

کته 01
تاریخچه برنج کته

درباره خاستگاه دقیق برنج اختلاف نظرهای وجود دارد اما بیشتر محققان بر این باورند که بیش از ۱۴ هزار سال پیش، برنج به صورت خود رو در شرق آسیا و آفریقا رشد کرده است. در ایران برنج جایگاه بسیار ویژه ای دارد و تقریباً به عنوان یک جزء جدا نشدنی بر سر سفره های مردم شناخته می شود.

طبق روایات گفته شده، کاشت برنج از دوران هخامنشیان ایران شروع شده است که در آن زمان بیشتر در شهر های خراسان و مازندران برنج می کاشتند. با گذشت زمان و شروع دوره ساسانی، کاشت برنج به گیلان رسید، به این صورت که در آن زمان پادشاهی انوشیروان در دوران ساسانی برنج را از هندوستان به گیلان وارد کرد و کاشت برنج در کنار دامداری رواج پیدا کرد.

جدول زمانبندی طرز تهیه برنج کته

  • زمان آماده سازی 25 دقییقه
  • زمان پخت 25 دقیقه
  • زمان اضافی 0
  • مجموع زمان 50 دقیقه
  • تعداد سرو 5 نفر
  • مقدار سرو – 5 بشقاب

مواد اولیه برای طرز تهیه برنج کته

  •  4 پیمانه برنج سفید
  •  1 قاشق غذاخوری نمک
  •  2 قاشق غذاخوری روغن مایع
حتما بخوانید
طرز تهیه آش سماق اصفهان عالی برای 4 نفر

آموزش مراحل در طرز تهیه برنج کته

مرحله اول
ابتدا برنج را از حدود 6 ساعت قبل خوب شسته و آن را کنار بگذارید‌. سپس هر چند ساعت یکبار آب آن را عوض کنید تا برنج کاملا شسته شده و آب آن شفاف شود. یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار داده و آن را تا نیمه با آب پر کنید. زمانی که آب جوش آمد، برنجی که خیس کرده اید را آبکش کرده و همراه نمک به قابلمه اضافه کنید.

مرحله دوم
بعد از اینکه کمی برنج جوشید کف تشکیل شده روی برنج را با کمک یک قاشق یا کفگیر بگیرید‌. سپس شعله را کم کرده و به برنج یک قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید و صبر کنید تا آب برنج تبخیر و کم شود‌.

کته 03
آموزش مراحل در طرز تهیه برنج کته

با کمک یک قاشق یا ملاقه حفره های کوچکی داخل برنج ایجاد کنید و سپس در قابلمه را با کمک یک دمکنی ببندید و اجازه دهید برنج روی حرارت کم کاملاً دم بکشد و بپزد. بعد از حدود ۲۵ دقیقه برنج شما کاملا آماده است. آن را از روی حرارت برداشته و به ظرف سرو مورد نظر منتقل کنید.

نکات مهم در طرز تهیه برنج کته

  • توجه داشته باشید که هنگام پخت برنج کته، باید سطح آب به اندازه یک انگشت بالاتر از ارتفاع برنج باشد.
  • اگر می خواهید برنج شما خیلی شفته نشود، بهتر است آب کمتری به قابلمه اضافه کنید.
  • در هنگام اضافه کردن نمک، در مقدار آن خیلی دقت کنید. زیرا برنج کته آبکش نمی شود و در صورتیکه نمک زیاد بریزید، برنج شما شور می شود.
  • شما می توانید از برنج دودی نیز برای پخت برنج کته استفاده کنید. دقت داشته باشید که برنج دودی را خیلی نشویید، زیرا عطر برنج ازبین می رود.
  • زمانیکه آب برنج تمام شد، با کمک دست چند دانه برنج را برداشته و امتحان کنید که خوب پخته است یا خیر. در صورت نیاز می توانید یک پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید تا برنج کاملا پخته شود.
  • زمانیکه برنج کته درحال جوشیدن است، از هم زدن آن جدا خودداری کنید. زیرا برنج شما بیش از حد شفته می شود.
  • توجه داشته باشید که حتماً قبل از پخت برنج کته ، شما باید آن را همراه با کمی آب و نمک خیس کنید. این کار باعث جلوگیری از وا رفتن و شفته شدن برنج هنگام پخت می شود.
  • لازم به ذکر است که برای پخت برنج کته، شما باید از یک قابلمه مناسب با میزان برنجی که می خواهید بپزید، استفاده کنید. زیرا این کار باعث می شود برنج کته شما فضای کافی برای قد کشیدن هنگام پخت داشته باشد و خوب پخته شود.
  • از مهم ترین نکات برای پخت برنج کته، میزان آب برای پخت می باشد. زیرا اگر زیاد آب بریزید، برنج شما شفته و اگر آب برنج کم باشد، برنج خام و نپخته خواهد شد‌. شما باید به ازای هر یک پیمانه برنج، یک پیمانه آب استفاده کنید و در آخر یک پیمانه دیگر آب بر روی تمام برنج ها بریزید.‌

خواص برنج کته

  • برنج سرشار از ویتامین 1B می‌ باشد که باعث افزایش توانایی مغز، کاهش استرس و بهبود عملکرد قلب می‌ شود و نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.
  • برنج بر خلاف تصور از چربی بسیار کمی برخوردار است و کلسترول موجود در برنج صفر درصد است، که این خود یک ارزش غذایی مهم می باشد.
  • برنج کته یک منبع غنی از پروتئین می‌ باشد و در هر ۱۰۰ گرم آن چیزی حدود ۷/۲ گرم پروتئین وجود دارد‌‌. پروتئین موجود در برنج یک پروتئین گیاهی می باشد و نقش بسیار موثری در جهت تامین انرژی بدن فرد دارد.
  • برنج یک منبع عالی برای خانواده ویتامین های گروه B می باشد که از جمله خواص آن ها می توان به راحت شدن جذب و هضم کربوهیدرات ها اشاره کرد.
  • برنج حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشد که می تواند قلب ما را سالم نگه دارند و از بیماری های قلبی جلوگیری می کنند. همچنین مصرف برنج باعث تجزیه کلسترول های بد بدن می شود.
  • مصرف برنج بر خلاف تصور اگر به اندازه و درست باشد، به دلیل اینکه حاوی چربی‌ های مضر، کلسترول و یا سدیم نیست، باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کاهش وزن می شود.
  • برنج می تواند به رشد و تقویت باکتری‌ های مفید در روده کمک کند، که این باکتری ها برای کاهش بیماری‌ های روده مانند اسهال بسیار مفید می باشد.
  • آهن موجود در برنج باعث تشکیل هموگلوبین مفید در بدن می گردد و کم خونی را در افراد درمان می کند. به‌ همین علت مصرف برنج به افرادی که کم خونی دارند به خصوص در دوران قاعدگی توصیه می شود.
  • فیبر موجود در برنج باعث بهبود عملکرد روده ها و دفع راحت تر مدفوع می شود و از ابتلا به بیماری بواسیر جلوگیری می کند. همچنین مصرف فیبر باعث جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان دهانه رحم، سرطان پستان و سرطان تخمدان می شود.
حتما بخوانید
طرز تهیه خورش ترش سماق مازندرانی برای 4 نفر

سخن پایانی

طرز تهیه برنج کته مجلسی را بصورت کامل و کاربردی قرار داده ایم تا شما عزیزان بتوانید بهترین طرز برنج کته را در منزل برای عزیزانتان تهیه نمایید. شما عزیزان می بایست مراحل کار را بصورت کامل و دقیق انجام دهید تا یک برنج کته مجلسی را تهیه و طبخ کنید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه برنج کته فوری خوشمزه آسان 5 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
کته 04

طرز تهیه برنج کته ساده فوری طرز تهیه برنج دمی مجلسی برنج کته با شوید برنج کته بدون خیساندن دستور پخت برنج دمی طرز تهیه برنج کته کوجه طرز تهیه برنج کته با ته دیگ

نوع: وعده اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: برنج کته

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 150

زمان آماده سازی: PT0H25M

زمان پخت و پز: PT0H25M

زمان کل: PT0H50M

اجزاء دستورالعمل:

  •  4 پیمانه برنج سفید
  •  1 قاشق غذاخوری نمک
  •  2 قاشق غذاخوری روغن مایع

راهنمای دستورالعمل: مروز با طرز تهیه ربرنج کته مجلسی با دستور اصلی در خدمت شما عزیزان بودیم. وقتی شما از این دستور پخت ها استفاده میکنید خستگی از تن تیم وان تاچ فود خارج می شود . ممنون از همراهی شما. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *