سبد خرید
طرز تهیه ترشی خرفه ساده و خوشمزه 10 نفره

طرز تهیه ترشی خرفه ساده و خوشمزه 10 نفره

دوستان و همراهان عزیزم سلام. با آموزش یک نوع ترشی ویژه و خاص میزبان نگاه پر از محبت شما هستم. ترشی خرفه یک ترشی نسبتا جدید و خوشمزه است که حتما تجربه جدیدی برای شما خواهد بود. همراه من باشید.

معرفی ترشی خرفه

درست کردن ترشی در فصل پاییز از رسم و رسومات قدیمی ایرانیان بوده و است. در اینجا ما طرز تهیه یک ترشی خوشمزه را آموزش می دهیم. ترشی که امروز برای شما در نظر گرفته ایم ترشی خرفه می باشد. مصرف این ترشی به همراه غذا بسپار پرخاصیت بوده و باعث جذب خواص غذای خورده شده به بدن می شود.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

این گیاه با نام های پرپهن، قلفه و یا خرفه شناخته می شود. خرفه دارای برگ های سبز، ضخیم و آبدار با ساقه های قرمز رنگ می باشد که گل های زرد و سفید داشته و تخم های آن سیاه رنگ و ریز می باشد. این تخم ها دارای خواص دارویی می باشد که در ادامه به برخی از خواص آن اشاره می کنیم.

گیاه خرفه معمولا به صورت وحشی در مناطق مختلفی از ایران مانند لاهیجان، رشت، اراک و تفرش می روید. همچنین آن را در نواحی دیگر هم پرورش می دهند.

خرفه03
معرفی ترشی خرفه

برگ های خرفه را می توان هم به صورت سبزی و هم به صورت ترشی مصرف نمود، همچنین از تخمه های آن می توان در انواع ترشی و جهت تزئین برخی شیرینی جات مانند نان برنجی و یا نان نخود چی استفاده کرد. در بعضی از کشورهای دنیا نیز از آن روغن می گیرند و یا به عنوان علوفه جهت تغذیه دام های خود استفاده می کنند.

ترشی خرفه یک تجربه عالی برای افرادی است که تاکنون برگ های آن را از سبزی جدا کرده و به عنوان علف هرز دور می ریختند. در این دستور می خواهیم طرز تهیه ترشی خرفه را آموزش دهیم.

جدول زمانبندی طرز تهیه ترشی خرفه

زمان آماده سازی 45 دقیقه
زمان اضافی 15 دقیقه
مجموع زمان 1 ساعت
تعداد سرو 10 نفر
مقدار سرو یک ظرف کوچک ترشی خوری

مواد اولیه برای طرز تهیه ترشی خرفه

  • خرفه: 3 کیلوگرم
  • بادمجان: نیم کیلو گرم
  • خیار: نیم کیلوگرم
  • سیر: 3 بوته
  • سرکه: 2 لیتر
  • نعنا خشک: 2 قاشق غذا خوری
  • رازیانه: 1 قاشق غذا خوری
  • سیاه دانه: 1 قاشق غذا خوری
  • نمک: به میزان لازم
  • فلفل: به میزان لازم

آموزش طرز تهیه ترشی خرفه

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستشو، خرد کردن، افزودن ادویه جات، مخلوط کردن، سرد یا گرم کردن، پختن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.

خرفه02
آموزش طرز تهیه ترشی خرفه

در این بخش، طرز تهیه ترشی خرفه با بادمجان را آموزش می دهیم. در شهر های مختلف ترشی خرفه ساده، ترشی خرفه با گوجه فرنگی و ترشی خرفه با هویج هم درست می کنند. خب بالاخره میریم سراغ تهیه ترشی خرفه و بیشتر از این منتظرتان نمی گذاریم.

مرحله اول

در مرحله اول خرفه را پس از پاک کردن در یک کاسه یا سینک ظرفشویی ریخته و با آب و مواد ضد عفونی کننده به درستی بشویید. توجه داشته باشد که برای پاک کردن خرفه ها نیازی نیست ساقه های آن را از انتها بگیرید فقط قسمت انتهایی ساقه ها را جدا کنید کفایت می کند.

پس از شستن خرفه ها، آنها را به دقت آب بکشید تا مواد ضد عفونی کننده از آن شسته شود و سپس درون آبکشی قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس آن را بر روی یک پارچه تمیز و خشک بریزید و بگذارید تا به طور کامل آب آن خشک شود. برای سرعت بخشیدن فرآیند خشک شدن خرفه می توانید از کولر یا پنکه کمک بگیرید.

مرحله دوم

در مرحله بعدی نوبت به شستن و خشک کردن بادمجان، خیار و سیرها می رسد. بعد از خشک شدن آب روی خیار و سیر، ‌پوست آنها را بگیرید. بادمجان ها را هم بر روی اجاق گاز گرفته و کباب کنید و بعد از آن پوست های سوخته آن را نیز بگیرید. شما می توانید از بادمجان خام به جای بادمجان کبابی نیز استفاده نمایید.

مرحله سوم

در این مرحله از طرز تهیه ترشی خرفه، بادمجان و خیارهای پوست گرفته شده را به همراه خرفه های خشک شده، توسط چاقو بر روی یک تخته آشپزی به صورت نگینی خرد کنید. می توان به جای چاقو از دستگاه خرد کن استفاده کنید، فقط مراقب باشید زیادی آنها را خرد نکنید که ظاهر له شده پیدا کند.

حتما بخوانید
طرز تهیه ترشی گوجه فرنگی سبز 4 نفره خوشمزه

مرحله چهارم

در مرحله چهارم از طرز تهیه ترشی خرفه یک قابلمه را بر روی اجاق گاز قرار دهید و شعله زیر آن را روشن نمایید، سپس 2 لیتر سرکه ای که آماده کرده بودید را داخل قابلمه ریخته و کمی به آن نمک اضافه کنید. در این مرحله نوبت به اضافه کردن مواد به درون سرکه می شود. حال بادمجان، خیار و خرفه را به درون سرکه اضافه کنید و زمان دهید تا سرکه جوش بیاید. به محض آنکه سرکه جوش آمد، شعله زیر قابلمه را خاموش کنید.

مرحله پنجم

در این مرحله فلفل، سیاه دانه، نعنا خشک و رازیانه را به محتویات داخل قابلمه اضافه کنید و به خوبی به هم بزنید. در این مرحله نمک آن را بچشید، در صورت بی نمک بودن کمی به آن نمک اضافه نمایید

مرحله ششم

در مرحله آخر از طرز تهیه ترشی خرفه، سیر خرد و یا له شده را به مواد اضافه نمایید و به خوبی به هم بزنید. سپس زمان دهید تا ترشی خنک شود و بعد از خنک شدن آن را درون ظروف شیشه ای تمیز درب دار بریزید و درب آن را محکم ببندید تا هوا نکشد و ترشی کپک زده و خراب شود.

نکته جالب این ترشی این است که به محض خنک شدن شما می توانید از ترشی استفاده نمایید و نیازی نیست روزها و یا هفته ها به آن زمان دهید تا جا بیفتد.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه ترشی خرفه در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن در کنار غذاهای خوشمزه لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه ترشی خرفه

در تهیه هر نوع ترشی نکات ریزی نهفته است که فقط در اثر ممارست و کسب تجربه حاصل می گردد.

نکات مهم در طرز تهیه ترشی خرفه
نکات مهم در طرز تهیه ترشی خرفه

در اینجا ما علاوه بر آموزش طرز تهیه ترشی خرفه به بیان نکات مهم و کاربردی در تهیه آن می پردازیم که می بایست به آنها توجه کرد در غیر این صورت ترشی خرفه تهیه شده از کیفیت لازم بر خوردار نمی شود.

  • اگر می خواهید ظاهر ترشی زیبا باشد به هیچ وجه برگ های آن را زیادی خرد نکنید.
  • این نکته هم جالب است که بدانید اگر می خواهید ترشی ظاهر نامناسب و لزجی پیدا نکند و ماندگاری آن طولانی باشد کافی است بعد از جوشاندن خرفه ها صبر کنید تا آب آن به صورت کامل چیده شود.
  • توجه داشته باشید که در مصرف گیاه خرفه و همچنین این ترشی زیاده روی نکنید زیرا باعث کاهش قدرت بینایی و اشتها می شود.
  • برای خوش عطر و طعم کردن ترشی خرفه می توانید به غوره نیز اضافه نمایید.
  • اگر برای نگهداری ترشی می خواهید از ظروف شیشه ای با درب فلزی استفاده کنید حواستان باشد که بین درب فلزی و ظرف شیشه ای یک سلفون و یا کیسه فریزر قرار دهید تا سرکه موجود در ترشی باعث خوردگی و زنگ زدگی درب فلزی ظرف نشود.
  • اگر درون ترشی آماده، قاشق کثیف کنیم باعث می شود ترشی فاسد شود.
  • حتما قبل از ترشی انداختن مواد اولیه شسته شده را روی سطح تمیزی قرار دهید و آنها را توسط باد پنکه و یا کولر خشک کنید. اگر مواد اولیه کوچکترین رطوبتی داشته باشد باعث خرابی و کپک زدن ترشی می شود.
  • تصاویر این ترشی خوشمزه از پیج اینستاگرامی torshijate_khanegii برداشته شده است.

فیلم طرز تهیه ترشی خرفه

خواص ترشی خرفه

مواد اولیه مصرف شده برای تهیه هر خوراکی خواص و مضرات مخصوص به خود را دارد به شرطی که در خوردن آن زیاده روی نکرد. در این بخش به برخی از خواص خرفه اشاره می نماییم. امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند.

همان گونه که قبل تر گفته شد در طرز تهیه ترشی خرفه مواد مختلفی استفاده شده است. لازم به ذکر است خواص زیر عمدتا به خاطر وجود خرفه موجود در ترشی می باشد.

  • خوردن برگ های سبز خرفه چه به صورت خام و چه به صورت پخته باعث تصفیه خون می شود.
  • خرفه تازه خواص تب بری داشته و باعث کاهش حرارت بدن می شود.
  • این گیاه باعث کاهش عطش شده و میزان ادرار را زیاد می کند.
  • در درمان زخم معده بسیار مفید است و از ترش کردن و سوزش گلو ناشی از آن جلوگیری می کند.
  • افرادی که دچار اختلال در خواب می باشند با خوردن خرفه می توانند خواب راحتی داشته باشند.
  • به کمک برگ های له شده خرفه و یا حتی شیرابه آن می توان زگیل، سوختگی های پوستی و میخچه را درمان کرد.
  • اگر سردرد میگرنی دارید کافی است جهت تسکین درد آن، برگ های خرفه را له کرده و روی پیشانی بمالید. همچنین می توانید عصاره یا همان شیرابه برگ های خرفه را بر روی پیشانی بمالید.
  • اگر جزو افرادی هستید که به دنبال کاهش وزن می باشد استفاده از گیاه خرفه و یا حتی ترشی خرفه به همراه غذا مفید می باشد.
  • گیاه، تخم و همچنین ترشی خرفه علاوه بر موارد ذکر شده می تواند در پایین آوردن فشار خون، کاهش میزان اضطراب و همچنین پایین آوردن کلسترول بد تاثیر گذار باشد.
حتما بخوانید
طرز تهیه سرکه انگور خانگی اصل خوشمزه 4 نفره

سخن پایانی در تهیه ترشی خرفه

با مرور ترشی خرفه با شما همراه بودیم. انسان ها گوشت – مرغ – سبزیجات و صیفی جات و حتی میوه ها را برای اینکه بتوانند در تمام سال از آن استفاده کنند در نمک غوطه ور می کردند. طبق برخی از اسناد تاریخی این کار را به دوره مادها نسبت می دهند.

با گذشت زمان شکل و روش ترشی ها تغییر کرد و به شکل امروزی شبیه شد. این تغییر شکل با اضافه شدن سرکه نیز رخ داده است. برندهای مختلفی ترشی را تهیه می کنند. ولی با این حال ترشی خانگی چیز دیگری است. معمولا تهیه ترشی ها به ذایقه افراد بستگی دارد ولی بسیاری از مواد غذایی را می توان به ترشی تبدیل کرد. یکی از همین ها ترشی سیر است. ترشی سیر قدیمی بسیار خوشمزه و لذیذ است.

معمولا برای تهیه ترشی ها از ادویه های معطر و سبزیجات معطر استفاده می گردد. با اضافه کردن نمک و سرکه به مواد غذایی باکتری های مفید آن ماده غذایی یا مواد غذایی زنده می مانند. جالب است بدانید که ماندگاری آنها نیز افزایش پیدا می کند. البته طرز تهیه هر ترشی نظیر ترشی خرفه خاص است. پس هر کدام را جداگانه بیاموزید. ترشی ها انواع مختلفی دارند. تجسم کنید که در کل دنیا این همه اقوام و ملیت های مختلف هر کدام ترشی های مختص به خود را دارند.

حتما از بخش طرز تهیه انواع ترشی و شور استفاده کرده و آموزش انواع ترشی ها و شور ها را بیامورید. بهترین آموزش ترشی انبه را نیز برایتان قرار داده ایم. ترشی انبه نیز یکی از ترشی های رایج و پر طرفدار است که از خوردن آن لذت خواهید برد.

طرز تهیه ترشی کلم قرمز خانگی مجلسی 10 نفره نیز از دسته رسپی هایی است که بارها و بارها از ما خواسته شده است.

امیدواریم از آموزش این ترشی سیر راضی بوده و بتوانید یک ترشی خرفه بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با کرفس را مطالعه کنید.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقاله طرز تهیه انواع سالاد و آموزش 50 نوع سالاد ناب و طرز تهیه انواع سالاد سبزیجات ایتالیایی 10 سالاد اصل که بسیار جذاب و خواندنی هستند را مطالعه کنید.

جدول ارزش غذایی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. طرز تهیه انواع سالاد فراموش نشود.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​

طرز تهیه ترشی خرفه ساده و خوشمزه 10 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
خرفه04

آموزش طرز تهیه ترشی خرفه ساده و خوشمزه بهمراه کلیپ تهیه ترشی و مواد بادمجان و هویج و گوجه ترشی خرفه خالی خوشمزه پر خاصیت و لذیذ و فوری ترشی جدید با سرکه سیب انگ

نوع: ترشی و شور

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: ترشی خرفه

بازده دستورالعمل: 10

کالری: 45

زمان آماده سازی: PT0H45M

زمان پخت و پز: PT0H10M

زمان کل: PT1H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • خرفه: 3 کیلوگرم
  • بادمجان: نیم کیلو گرم
  • خیار: نیم کیلوگرم
  • سیر: 3 بوته
  • سرکه: 2 لیتر
  • نعنا خشک: 2 قاشق غذا خوری
  • رازیانه: 1 قاشق غذا خوری
  • سیاه دانه: 1 قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه ترشی خرفه دستور ساده برای تهیه یک شیشه کوچک جهت مصرف 10 نفر را بصورت کاملا حرفه ای و با دستور اصل قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید این ترشی خوشمزه و لذیذ را در اینجا آموخته و آن را برای عزیزانتان در منزل تهیه نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5

1 comments

  1. ترشی خرفه گذاشتم ولی نمکش زیاد شده و شور مزه شده چکار کنم درست بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *