سبد خرید
طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی آسان 4 نفره

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی آسان 4 نفره

امروز با یک دستور بی نظیر غذای ایرانی در خدمت شما هستیم. ته چین مرغ غذایی خوشمزه و خوش رنگ است که قطعا طرفداران بسیاری دارد. امیدواریم که مطابق این دستور آن را تهیه و در لذت خوردن یک ته چین مجلسی خانواده را شریک سازید.

طرز تهیه ته چین مرغ در قابلمه

ته‌ چین مرغ یکی از انواع غذاهای اصیل ایرانی است. این غذا معمولا در مهمانی‌ها سرو می‌شود و طرفداران بسیاری نیز دارد. اگر دوست دارید سفره خاص و رنگینی داشته باشید، می‌توانید ته‌ چین مرغ را به عنوان یکی از غذاهای اصلی بر روی سفره قرار دهید.

دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل
دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل

ته چین انواع مختلفی دارد، اما در همه آن‌ها از ترکیب برنج، ماست، تخم مرغ و زعفران استفاده می‎شود. می‌توانید ته چین را با گوشت قرمز یا گوشت مرغ تهیه کنید. در برخی از دستورالعمل‌ها نیز دیده می‌شود که از بال مرغ، کباب کوبیده یا ماهی برای درست کردن ته چین استفاده می‌کنند.

اگر اهل خوردن گوشت نیستید، می‌توانید ته چین را به صورت ساده تهیه کنید یا از موادی چون سیب‌زمینی، اسفناج یا بادمجان استفاده نمایید. ته چین مرغ یکی از پرطرفدارترین انواع ته چین‌هاست. در این مقاله طرز تهیه ته چین مرغ را توضیح می‌دهیم و نکات طلایی برای طبخ ته چین خوشمزه و خوش‌عطر را نیز بیان می‎‏‏کنیم. با ما همراه باشید.

 تاریخچه ته چین مرغ

برنج اصلی‌ترین مواد غذایی ایرانی‌هاست که از گذشته‌های دور در فرهنگ غذایی ما بوده و تا امروز نیز جایگاه خود را حفظ کرده است. خانواده‌های ایرانی معمولا برنج را به صورت روزانه مصرف می‌کنند و آن را به همراه خورشت در یکی از وعده‌های غذایی ناهار یا شام سرو می‌نمایند.

تاریخچه ته چین مرغ
تاریخچه ته چین مرغ

ته‌ دیگ یکی از محبوب‌ترین بخش‌های برنج است که همیشه طرفدار دارد. محبوبیت ته‌دیگ برنج مربوط امروز و دیروز نیست، بلکه قدمت بسیار زیادی دارد. این محبوبیت باعث شد تا ایرانیان خلاقیت بیشتری به خرج بدهند و ته‌دیگ را در طعم‌های مختلف تهیه کنند. ته‌ دیگ نان، سیب‌زمینی‌، کاهو و … بخشی از این خلاقیت محسوب می‌شود.بعدها ته‌‌دیگ کمی مجلسی‌تر شد و موادی چون زعفران، تخم‌مرغ و ماست نیز به آن اضافه گردید و آن را تبدیل به ته چین کرد.

تهیه اولین ته چین ایرانی داستان جالبی دارد. بر اساس این داستان، یکی از طباخان دربار مشغول پخت چلومرغ بود که متوجه نرم شدن برنج و ته گرفتن آن شد.

او از ترس جان خود به فکر یک راه حل افتاد. آشپز مرغ را با ماست و تخم‌مرغ ترکیب کرد و به چلو اضافه نمود و این‌گونه اولین ته چین مرغ ایرانی شکل گرفت.

جدول زمانبندی ته چین مرغ

زمان آماده سازی 2 ساعت
زمان پخت 1 ساعت
زمان اضافی 30 دقیقه
مجموع زمان 3 ساعت و 30 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو مقداری

مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ

  • برنج ایرانی ۳ پیمانه
  • سینه مرغ یک عدد
  • ماست چکیده یک پیمانه
  • پیاز یک عدد
  • زرده تخم‌ مرغ ۲ عدد
  • زرشک  ۱۰۰ گرم
  • کره ۵۰ گرم
  • پودر قند یک قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
  •  خلال پسته به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

آموزش مراحل تهیه ته چین مرغ

مرحله اول : آماده‌سازی مرغ

برای تهیه ته چین مرغ، باید ابتدا سینه مرغ را بپزید. گوشت مرغ را به همراه پیاز در یک قابلمه بگذارید و مقداری آب به آن اضافه کنید. کمی زردچوبه و دارچین به مرغ اضافه کنید تا عطر و طعم خوبی بگیرد. قابلمه را بر روی اجاق قرار دهید و بگذارید تا مرغ به طور کامل بپزد. سپس مرغ پخته شده را ریش ریش کنید  و کنار بگذارید.

مرحله دوم: پخت برنج

برنجی را که از قبل خیس داده‌اید، بشویید. چند پیمانه آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آب به جوش آید. سپس برنج، نمک و مقداری روغن به آن اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید تا برنج نرم شده و آماده آب‌کشی شود. دقت داشته باشید در این مرحله اطراف برنج باید نرم شده و مغز آن کمی سفتی داشته باشد. برنج را با آب ولرم آب‌کشی کنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه قلیه کدو یزدی اصل برای 4 نفر

مرحله سوم: تفت دادن مرغ

در حین پخت برنج، مرغ‌های ریش ریش شده را در قابلمه بریزید و در روغن مایع کمی تفت دهید. زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا ادویه‌جات با مرغ ترکیب شود. اجازه دهید تا مرغ به خوبی تفت بخورد. سپس آن را از روی اجاق بردارید.

مرحله چهارم: آماده‌ کردن زرشک

زرشک را به مدت 20 دقیقه در آب قرار دهید تا خیس بخورد. یک ماهیتابه بر روی اجاق بگذارید و کمی روغن یا کره به آن اضافه کنید. زرشک و پودر قند را در ماهیتابه بریزید و بر روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید. اجازه دهید زرشک کمی تفت بخورد و رنگ شفافی پیدا کند. دقت داشته باشید که در این مرحله شعله اجاق را زیاد نکنید تا زرشک نسوزد.

 مرحله پنجم: آماده‌سازی مواد ته‌ چین

زرده‌های تخم‌مرغ را در یک کاسه بشکنید و خوب بزنید تا یک‌دست شود. سپس ماست، گلاب و زعفران دم‌کرده را به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید. برنج را در کاسه بریزید و به آرامی با مواد دیگر ترکیب کنید تا خوب مخلوط شوند.

مرحله پنجم: ریختن مواد در ظرف

ظرفی که برای ته‌چین آماده کرده‌اید را با روغن کمی چرب کنید. نصف مایه ته چین را در ظرف بریزید و خوب پخش کنید. با ته قاشق به مواد فشار وارد کنید تا کاملا فشرده شود. سپس مرغ تفت داده شده را به همراه زرشک بر روی لایه برنج بریزید و در همه جای آن پخش کنید.

چین مرغ 04
آموزش مراحل تهیه ته چین مرغ

نصف دیگر مواد برنجی را نیز به ظرف اضافه کنید و دوباره با ته قاشق فشرده نمایید. در انتها مقداری کره را تکه تکه کرده و بر روی سطح برنج پخش کنید. سپس ظرف را  بر روی اجاق با حرارت ملایم قرار دهید. حدود 50 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد تا ته‌ چین مرغ شما آماده شود.

ته‌ چین مرغ آماده شده را در ظرف سرو برگردانید و روی آن را با خلال پسته و زرشک تزئین کنید.

نکات مهم در تهیه ته چین مرغ

برای تهیه ته چین مرغ به ظرف خاصی نیاز ندارید. می‌توانید ته‌ چین مرغ را در قابلمه معمولی یا تفلون درست کنید یا از ظرف پیرکس استفاده نمایید. اگر ته چین را در فر آماده می‌کنید، ظرف پیرکس انتخاب بهتری است. ماهیتابه دوطرفه و پلوپز نیز برای تهیه ته چین مرغ مناسب هستند.

  • اگر قصد دارید ته چین مرغ را در فر آماده کنید، پس از ریختن مواد در ظرف پیرکس، روی ظرف را با یک فویل نازک بپوشانید و حدود یک ساعت در دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. در صورتی که به ظرف پیرکس دسترسی ندارید، می‌توانید از قابلمه‌هایی با ارتفاع کم یا ماهیتابه برای تهیه ته چین مرغ در فر استفاده کنید.
  •  نوع ماستی که در تهیه ته چین مرغ استفاده می‌کنید، بسیار مهم است و در طعم ته چین تاثیر می‏‎گذارد. برای این‌که ته چین خوشمزه‌تری داشته باشید، بهتر است از ماست چکیده استفاده نمایید.
  • هرچه زعفران شما بیشتر باشد، ته چین خوش‌عطرتر و خوش‌رنگ تر می‌شود.
  • می‌توانید به جای روغن مایع از کره یا روغن کرمانشاهی استفاده کنید تا ته چین خوش‌عطر و خوشمزه‌ای داشته باشید.
  • برای این‌ که ته چین شما وا نرود و به صورتی قالبی از قابلمه جدا شود، باید اندازه مواد رعایت شود. تخم مرغ باعث چسبندگی مایه ته چین می‌گردد. بنابراین نباید مقدار آن نسبت به مواد دیگر کمتر باشد.
  • برای پختن مرغ از مقدار مناسبی آب استفاده نمایید. آب باید به اندازه‌ای باشد که پس از پخت کامل مرغ چیزی از آن در ظرف باقی نماند. این مسئله باعث می‌شود ادویه‌جات اضافه شده کاملا به خورد مرغ برود و خوشمزه تر شود.
  • پیشنهاد می‌کنیم قبل از پخت مرغ آن را به مدت نیم ساعت در سس آب لیمو قرار دهید تا مزه‌دار شود و بوی بد آن از بین برود.

خواص ته چین مرغ

مرغ و برنج اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده ته چین مرغ هستند. هر دوی این مواد حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن می‌باشند.

چین مرغ 03
خواص ته چین مرغ

ته‌ چین مرغ انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، K و گروه ویتامین B را در خود دارد و حاوی مقادیری از سدیم، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن و فسفر می‌باشد. این غذا  میزان پروتئین بالایی دارد که برای تقویت عضلات و تامین انرژی بدن بسیار مفید است.

  • آهن موجود در ته چین باعث تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شود و از کم‌خونی جلوگیری می‌کند.
  • ته چین مرغ حاوی منیزیم نیز می‌باشد. این ماده در حفظ عملکرد عصبی و تنظیم فعالیت‌های اعصاب بسیار مفید است و فشار و قند خون را نیز کنترل می‌کند.
  • کلسیم و فسفر در تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها نقش مهمی دارند و از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند.
  • ویتامین‌های A ، C و E خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.
  • ویتامین A  برای تقویت بینایی بسیار مفید بوده و احتمال بروز بیماری‎های خطرناک چشمی را کاهش می‌دهد.
  • برنج منبعی غنی از ویتامینB1 می‌باشد. B1 یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. کمبود این ویتامین باعث ضعف و خستگی انسان شده و مشکلاتی چون درد عضلات، تپش قلب، تنگی نفس، افسردگی، بی‌خوابی، عصبانیت و عدم توانایی در تمرکز را به دنبال دارد.
  • از دیگر خواص برنج می‌توان به کاهش فشار خون بالا، تقویت سوخت و ساز بدن، کمک به هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی، مراقبت از پوست، جلوگیری از آلزایمر، پیشگیری از یبوست و جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی اشاره کرد.
حتما بخوانید
دستور پخت مرغ و سبزیجات گریل شده

سخن پایانی در طرز تهیه ته چین مرغ

امروز با طرز تهیه ته چین مرغ در خدمت شما بودیم. معطل نکنید و توجه به این طرز تهیه ته چین مرغ ، غذایی خوش مزه را برای خود و اطرفیانتان آماده نمایید. همانطور که در بالا مشاهده کردید طرز تهیه ته چین مرغ را برایتان قرار داده ایم. در پایان یک نکته باقی می ماند و آن این است که در طرز تهیه ته چین مرغ از مواد اولیه تازه و مرغوب استفاده نمایید.

در اینجا لیست کاملی از کباب های خوشمزه و مطالب مرتبط را برایتان قرار خواهیم داد. سعی کنید این کباب های اصیل و سنتی ایرانی را نیز بیاموزید. کباب های بسیار خوشمزه ای را نظیر کباب کوبیده اصل برایتان قرار دادیم. امیدواریم از این کباب ها هم لذت ببرید.

امیدواریم از طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی راضی بوده و بتوانید یک کباب بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با گوشت را مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع کباب و طرز تهیه انواع غذاهای محلی هم آموزش دنیایی از غذاهای خوشمزه را دارند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

اگر علاقمند هستید به شما توصیه می کنیم مقاله طرز تهیه انواع کباب اصیل ایرانی و ملل بهمراه معرفی و آموزش آنها و مقاله انواع ادویه کباب کوبیده ، معرفی 11 ادویه مخصوص را مطالعه کنید. تصاویر از پیج اینستاگرامی خوب و خوشمزه برداشته شده است.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی آسان 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
چین مرغ 01

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی خوشمزه ته چین مرغ ساده طرز تهیه ته چین مرغ در فر و ته چین در پلو پز دستور پخت ته چین در قابلمه ساده طرز پخت ته چین مرغ و بادمجان مجلسی

نوع: وعده اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: ته چین مرغ

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 220

زمان آماده سازی: PT2H00M

زمان پخت و پز: PT1H00M

زمان کل: PT3H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • برنج ایرانی ۳ پیمانه
  • سینه مرغ یک عدد
  • ماست چکیده یک پیمانه
  • پیاز یک عدد
  • زرده تخم‌ مرغ ۲ عدد
  • زرشک ۱۰۰ گرم
  • کره ۵۰ گرم
  • پودر قند یک قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
  • خلال پسته به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: امروز با طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی با دستور اصل در خدمت شما عزیزان بودیم. کلید موفقیت در آشپزی داشتن اعتماد به نفس و اجرای صحیح مراحل آشپزی در کنار استفاده از مواد اولیه مرغوب است. امیدواریم این آموزش را به کار بسته و از آن لذت ببرید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *