سبد خرید
طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ مجلسی 4 نفره

طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ مجلسی 4 نفره

با سلام مجدد به شما عزیزان و همراهان همیشگی. امروز با طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ در خدمت شما عزیزان هستیم. امیدواریم که از طبخ آن در منزل لذت ببرید.

معرفی خورشت فسنجان با مرغ

خورشت فسنجان یکی از اصیل ترین خورشت های ایرانی است که به دلیل گران قیمت بودن مواد اولیه تهیه این خورشت، از ابتدا یک غذای اعیانی و اشرافی به حساب می آمد و مردم عادی از خوردن آن محروم بودند. اما با گذشت زمان و افزایش توانایی مالی مردم عادی، این خورشت لذیذ به سفره های مردم راه پیدا کرد اما همچنان جزء غذاهای گران قیمت و مجلسی قرار دارد. مواد اصلی تهیه فسنجان گردو، گوشت و رب انار است و به  همین دلیل این غذا، یک غذای گران قیمت شناخته می شود.

دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل
دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل

امروزه در همه جای ایران خورشت فسنجان با مرغ طبخ می شود. به جز گردو که ماده اصلی تشکیل دهنده این خورشت است، مابقی مواد طبق ذائقه افراد قابل تغییر است. برخی افراد فسنجان با مرغ را ترش دوست دارند، برخی ملس و بعضی افراد خورشت فسنجان با مرغ را شیرین می پسندند. خورشت فسنجان با مرغ  در اصل یک خورشت شمالی است که در استان گیلان طبخ می شد اما امروزه در استان های مختلف به شیوه های مختلف طبخ می گردد.

در استان های مختلف این خورشت را با گوشت مرغ، گوشت اردک، گوشت بوقلمون و یا حتی گوشت قرمز پخته شده و با برنج سرو می شود. معروفترین خورشت های فسنجان که دستور پخت های متفاوت دارند متعلق به استان های گیلان، مازندران و استان فارس هستند.

تاریخچه خورشت فسنجان با مرغ

خورشت فسنجان  از 2500 سال پیش و از زمان ساسانیان تا کنون در سفره ایرانیان بوده و این غذای لذیذ تا به امروز جایگاه خود را حفظ کرده و همچنان یکی از غذاهای پر طرفدار در میان ایرانیان است. طبق آنچه در تاریخ ایران ذکر شده است ایرانیان از قدیم الایام خورشت فسنجان را در فصول زمستان و بهار و به ویژه در ایام نوروز طبخ می کردند.

04
تاریخچه خورشت فسنجان با مرغ

از آنجا که خورشت فسنجان با مرغ یک غذای اعیانی و درباری شناخته میشد، در مراسم و جشن های باستانی این غذای لذیذ همواره در کنار سایر غذاهای گران قیمت اشرافی، بر سر سفره غذا حاضر بود.

خورشت فسنجان با مرغ در مناطق مختلف ایران به روش های متفاوت طبخ می شود. اصالت خورشت فسنجان با مرغ متعلق به استان گیلان است. در استان گیلان این خورشت لذیذ را در ظرف های سفالی به نام گمج و با گوشت پرندگان مختلف می پزند و برای ملس تر شدن آن از آب نارنج استفاده می کنند.

ممکن است شما هم جزء آن دسته از عزیزانی باشید که فسنجان با مرغ را سیاه رنگ دوست دارند. برای سیاه تر شدن رنگ فسنجان با مرغ ، در مراحل پایانی پخت، یک نعل اسب و یا یک میخ آهنی را داغ کرده و در داخل خورشت می اندازند.

جدول زمانبندی تهیه خورشت فسنجان با مرغ

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 240 دقیقه
زمان اضافی 15 دقیقه
مجموع زمان 5 ساعت
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو دو ظرف

مواد اولیه برای تهیه خورشت فسنجان با مرغ

  • سینه یا ران مرغ : 4 تکه
  • گردوی آسیاب شده : 400 گرم
  • پیاز : 2 عدد
  • رب انار : 4 قاشق غذا خوری
  • رب گوجه فرنگی : 5/1 قاشق غذا خوری
  • شکر : 1 قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین : به مقدار لازم
  • روغن و آب : به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه خورشت فسنجان با مرغ

مرحله اول

مغز گردو را کاملا آسیاب کنید تا ذرات درشت نداشته باشد. پیاز را پوست بگیرید بشویید و رنده کنید. پیاز رنده شده و گردوی آسیاب شده را داخل قابلمه ریخته و 3 لیوان آب به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه خورش باقلا قاتق گیلانی برای 4 نفر

مرحله دوم

قابلمه حاوی گردو و پیاز را روی اجاق قرار داده و بگذارید تا با شعله زیاد بجوشد.

مرحله سوم

5 دقیقه پس از جوشیدن گردو و پیاز، رب گوجه فرنگی را به مواد درون قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید  و اجازه دهید تا 20 دقیقه دیگر بجوشد و مغز گردوی آسیاب شده کاملا بپزد.

مرحله چهارم

در این فاصله یک ماهیتابه روی اجاق بگذارید و کمی روغن داخل آن بریزید. مرغ ها را درون ماهیتابه بگذارید و با حرارت ملایم تفت دهید تا بوی زهم مرغ ها گرفته شود. می توانید در این مرحله کمی زرد چوبه به مرغ اضافه کنید. پس از اینکه مرغ ها سرخ شدند، آنها را کنار بگذارید.

مرحله پنجم

پس از اینکه مخلوط گردو، رب گوجه فرنگی و پیاز 20 دقیقه جوشید، رب انار را به همراه نمک، زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید. شکر را هم در همین مرحله به مواد اضافه کنید.

مرحله ششم

در این مرحله اگر احساس کردید آب خورشت شما کم است می توانید کمی آب سرد به آن اضافه کنید. دقی کنید که آب حتما سرد باشد تا به گردو شوک وارد شده و روغن پس دهد. هر چقدر آب سرد تر باشد بهتر است.

02
آموزش مراحل تهیه خورشت فسنجان با مرغ

پس از اضافه کردن رب انار، منتظر می مانیم تا مواد داخل قابلمه بجوشند. مرغ ها را داخل قابلمه بگذارید و اجازه دهید تا همراه سس گردو بجوشد تا خورشت جا بیفتد.

مرحله هفتم

حدود نیم ساعت زمان لازم است تا خورشت کاملا جا بیفتد. در این مرحله خورشت را بچشید و طبق ذائقه خود ترشی آنرا کنترل کنید. اگر احساس کردید باید شیرین تر باشد می توانید کمی شکر به آن اضافه کنید.

مرحله هشتم

در این مرحله، و در اواخر پخت خورشت فسنجان، دارچین را به آن اضافه کنید تا عطر دارچین بر اثر جوشیدن زیاد از بین نرود. پس از اینکه خورشت فسنجان شما کاملا  جا افتاد آنرا در ظرف مناسب ریخته و به همراه برنج سرو کنید.

نکات مهم در تهیه خورشت فسنجان

خورشت فسنجان با مرغ یکی از دوست داشتنی ترین و خاص ترین خورشت های ایرانی است که به دلیل اینکه طرفداران زیادی دارد به روش های بسیار متنوعی طبخ می شود. خورشت فسنجان با مرغ از مجلسی ترین و گران قیمت ترین خورشت های ایرانی محسوب می شود.

نکات مهم در تهیه خورشت فسنجان
نکات مهم در تهیه خورشت فسنجان

از انواع خورشت های فسنجان معروف می توان به خورشت فسنجان با گوشت قلقلی ، خورشت فسنجان با اردک ، خورشت فسنجان با بوقلمون و خورشت فسنجان با مرغ اشاره کرد. جالب از بدانید در خورشت فسنجان با فندق که یکی دیگر از انواع خورشت های فسنجان است به جای گردو از فندق استفاده می شود.

مواد اصلی تشکیل دهنده خورشت فسنجان به صورت متداول گردو ، رب انار ، پیاز ، شکر و گوشت هستند. خورشت فسنجان با مرغ هم مانند دیگر خورش های اصیل ایرانی مثل خورش قیمه و خورش قورمه سبزی هر چقدر بیشتر روی حرارت بماند جا افتاده تر و خوشمزه تر می شود.

  • برای اینکه خورشت فسنجان با مرغ بهتری داشته باشید مغز گردو را کاملا آسیاب کنید. به حدی که گردو خمیری شود. در این حالت بیشتر در آب حل شده و روغن بیشتری پس می دهد.
  • حتی اگر فسنجان شیرین دوست ندارید کمی شکر به آن اضافه کنید تا خورشت شما رنگ بهتری به خود بگیرد.
  • هر چقدر خورشت فسنجان با مرغ بیشتر بجوشد، گردو بیشتر جا افتاده و روغن بیشتری پس می دهد.
  • برای خوشرنگ تر شدن خورشت فسنجان با مرغ می توانید کمی زعفران به ان اضافه کنید.
  • در هر مرحله از پخت خورشت فسنجان با مرغ ، احساس کردید که آب خورشت شما کم است، آب سرد به آن اصافه کنید.
  • برای اینکه به گردو ها شوک بیشتری وارد کنید و روغن درون گردو ها هر چه بیشتر آزاد شود می توانید در طول مراحل پخت هر از گاهی چند تکه یخ داخل خورشت بیاندازید.
  • مرغ را می توانید از همان ابتدا به همراه گردو و پیاز داخل قابلمه ریخته و بگذارید تا همراه با آنها بپزد. اما هر وقت احساس کردید که مرغ شما پخته است اما هموز خورشت فسنجان با مرغ جا نیفتاده است می توانید مرغ را از داخل ظرف خارج کرده و اجازه دهید تا خورشت به تنهایی بجوشد و جا بیفتد.
  • خورشت فسنجان را می توانید با استفاده از گوشت اردک، بوقلمون، گوساله و حتی با استفاده از کوفته قلقلی بپزید.
  • برای خوش طعم شدن خورشت فسنجان با مرغ حتما دارچین را در آخرن مراحل پخت به خورشت اضافه کنید.
  • برای اینکه خورشت فسنجان با مرغ خوش طعم تر و مجلسی تری داشته باشید می توانید به اندازه یک سوم مقدار گردو، مغز پسته آسیاب شده به مواد خود اضافه کنید.
  • اگر خورشت فسنجان با مرغ  را ملس دوست دارید می توانید از رب انار های ملس موجود در بازار و یا ترکیب رب انار و شیره خرما استفاده کنید.
  • برای اینکه خورشت فسنجان با مرغ  شما بافت لطیفی داشته باشد پیاز را با رنده ریز رنده کنید.
  • می توانید به جای ران و سینه مرغ از فیله مرغ استفاده کنید.
  • اگر می خواهید خورشت فسنجان با مرغ شما لعاب بیشتری داشته باشد، می توانید کمی کدو حلوایی رنده شده درون خورشت بریزید.
  • تصاویر از پیج اینستاگرامی paria_food گرفته شده است.
حتما بخوانید
طرز تهیه پیتزا مرغ و قارچ برای 6 نفر

خواص خورشت فسنجان با مرغ

خورشت فسنجان با مرغ به دلیل دارا بودن ادویه هایی همچون دارچین، دارای طبع گرم بوده و آثار مفیدی بر روی اعصاب و کاهش تنش های عصبی دارد. همچنین موجب تقویت سیستم قلبی عروقی شده و از بروز ناراحتی های قلبی پیشگیری می کند.

  • نیاسین موجود در گوشت مرغ باعث تقویت سیستم مغزی و پیشگیری از بیماری آلزایمر می شود.
  • سلینیوم موجود در مرغ به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی قوی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.
  • گردوی موجود در فسنجان باعث کاهش کلسترول و کنترل میزان چربی خون می گردد.
  • گردو با دارا بودن انواع ویتامین ها نظیر E.D.C.B1.B12. A، اسید فولیک، نیاسین، فسفر، پتاسیم منیزیم، کلسیم و سدیم یکی از مغذی ترین مواد به کار رفته در فسنجان است.
  • مصرف گردو باعث کاهش کلسترول، تقویت قلب، افزایش هوش و قدرت ذهنی، پیشگیری از بیماری های قلبی غروقی، افزایش خاصیت ارتجاعی رگ ها و کاهش فشار خون و … می گردد.

سخن پایانی در طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ

با مرور دستور تهیه خورشت فسنجان با مرغ آن را مرحله به مرحله انجام و در منزل برای عزیزانتان طبخ کنید. به خودتان ایمان داشته باشید که از پس دشوارترین دستور پخت ها بر می آیید. طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ بسیار کاربردی است ‍س آن را با موارد تازه طبخ و از طعم اصیل یک خورشت فسنجان با مرغ بی نظیر لذت ببرید.

پیشنهاد می کنیم گروه مربوط به خورشت ها را مطالعه کنید. به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقالات طرز تهیه غذاهای محلی گیلان و طرز تهیه غذاهای محلی همدان و انواع غذاهای محلی مازندران ۲۱ غذا را مطالعه کنید. لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood​

طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ مجلسی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
01

طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ مجلسی خوشمزه فسنجون مجلسی فسنجون کرمانی طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ شمالی دستور پخت خورش فسنجان سیاه فسنجون با مرغ شمالی رب انار

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: خورشت فسنجان با مرغ

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 300

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT4H00M

زمان کل: PT5H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • سینه یا ران مرغ : 4 تکه
  • گردوی آسیاب شده : 400 گرم
  • پیاز : 2 عدد
  • رب انار : 4 قاشق غذا خوری
  • رب گوجه فرنگی : 5/1 قاشق غذا خوری
  • شکر : 1 قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین : به مقدار لازم
  • روغن و آب : به مقدار لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه اصیل خورشت فسنجان با مرغ با بهترین و کاربردیترین آموزش گام به گام در خدمتتان بودیم. امیدواریم که از طعم آن لذت ببرید. نوش جان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *