سبد خرید
رستوران های زنجیره ای KFC و 5 نکته جالب

رستوران های زنجیره ای KFC و 5 نکته جالب

امروزه رستوران های زنجیره ای زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که به خاطر ارائه غذاهای خوشمزه و با کیفیت معروف شده اند. در این میان رستوران های فست فودی به دلیل تغییر سبک زندگی مردم، محبوبیت بالاتری دارند.

از رستوران های زنجیره ای KFC چه می دانید؟

از فست فودهای زنجیره ای که تقریبا در بیشتر کشور ها دارای شعبه های بزرگی هستند می توان به رستوران های KFC اشاره کرد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که علاقه خاصی به فست فودها دارید حتما نام KFC را شنیده اید و شاید غذاهای آن را نیز امتحان کرده باشید.

دوره غذاهای دریایی
دوره غذاهای دریایی

در این مقاله قرار است بیشتر با این رستوران آشنا شویم. در این مقاله اطلاعات کاملی از رستوران KFC از تاریخچه و روند کاری و همچنین میزان درآمد و رشد این رستوران را ارایه خواهیم کرد.

تاریخچه رستوران KFC

در سال 1952 فردی به نام کلنل هارلند سندرز با مشاهده پیشرفت رستوران های زنجیره ای در دوران رکود اقتصادی آمریکا، متوجه شد که این رستوران ها در مدت کوتاه پیشرفت قابل توجهی داشته و می توانند آینده درخشانی داشته باشند. به همبن دلیل سندرز تصمیم گرفت تا رستوران زنجیره ای خود را راه اندازه کند.

تخستین رستوران فست فودی KFC در ایالت کنتاکی آمریکا راه اندازی شد و بر خلاف سایر فست فود ها که پایه غذاهای ارائه شده در آن ها انواع همبرگر بود، KFC به ارائه مرغ سوخاری پرداخت. نام رستوران نیز بر اساس همین منو انتخاب شده بود. KFC مخفف   Kentucky fried chicken به معنی مرغ سوخاری کنتاکی است که اولین منو غذایی ارائه شده در رستوران ساندرز بود.

تا آن زمان همبرگر محبوبیت زیادی داشت و کسی تصور نمی کرد که مرغ سوخاری نیز بتواند جایگاه خود را در میان مردم باز کند و یک رستوران فست فودی با ارائه مرغ سوخاری در منو اصلی خود بتواند به شهرت جهانی دست پیدا کند.

تاریخچه رستوران KFC
تاریخچه رستوران KFC

اما با تلاش های کلنل سندرز و ارائه غذاهای با کیفیت و خوشمزه در رستوران KFC، این مجموعه فست فودی به بزرگترین رستوران های زنجیره ای بعد از مک دونالد تبدیل شد. به گونه ای که امروزه با بیش از 20000 شعبه در سراسر دنیا همچنان در لیست رستوران های زنجیره ای بزرگ دنیا قرار دارد. مهمترین نکته قابل توجه در مورد رستوران های KFC این است که این رستوران در اوج رکود اقتصادی آمریکا آغاز به کار کرد و به این موفقیت بزرگ رسید.

نخستین شعبه KFC مشتری زیادی نداشت زیرا مردم مرغ سوخاری را نمی شناختند و کمتر کسی پیدا می شد که تمایلی برای امتحان آن داشته باشد. اما کلنل ساندرز توانست با  ترکیب ادویه های مختلف با مواد سوخاری، ذائقه مردم را تغییر داده و نظر آن ها را نسبت به مرغ سوخاری عوض کند. همین امر موجب شد تا  دو نفر از ثروتمندان آمریکا روی پیشرفت این رستوران سرمایه گذاری کنند و  شعبه های دیگری در سایر شهر های آمریکا تاسیس شود.

رستوران های رنجیره ای مک دونالد 10 دلیل هم از مقالات بسیار خواندنی است. سعی کنید این مقاله را نیز مشاهده و مطالعه نمایید.

سرعت پیشرفت رستوران KFC به حدی بود که در سال 1980 به یک شهرت جهانی رسید و در سال 1987 توانست تخستین شعبه خود را در کشور چین افتتاح کند. شاید یکی از نکاتی که به محبوبیت و معروفین برند KFC کمک به سزایی کرد این بود که این رستوران در ابتدای فعالیت خود تنها از نوشابه های برند پپسی استفاده می کرد و همین امر باعث می شد تا طرفداران پپسی به این رستوران مراجعه کنند.

حتما بخوانید
رستوران های زنجیره ای در جهان و معرفی 10 برند برتر

توسعه و شهرت رستوران های KFC به حدی است که امروزه به یکی بخش های فرهنگی و تاریخی آمریکا تبدیل شده و  منو غذایی آن بخش مهمی از رژیم غذایی مردم آمریکا را تشکیل می دهد.

در منوی رستوران KFC چه غذاهایی وجود دارد؟

افرادی که مشتری دائمی رستوران های KFC هستند تایید می کنند که کیفیت غذاهای این مجموعه، پس از گذشت 55 سال از تاسیس آن، بدون تغییر بوده و این مجموعه همچنان غذاهای با کیفیت بالا به مشتریان خود ارائه می کند.

kfc02
منوی رستوران KFC

منوی غذایی رستوران های KFC تقربیا در همه شعبات آن یکسان است و موارد زیر را می توانید در منوی آن مشاهده کنید:

انواع مرغ سوخاری ( که اصلی ترین غذای این رستوران است و پیشنهاد ما به همه افرادی که تصمیم دارند غذای این مجموعه رستوران را امتحان کنند این است که در سفارش خود حتما مرغ سوخاری را به عنوان غذای اصلی انتخاب کنید.)

به جز مرغ سوخاری، انوع پیتزا، انواع برگر، انواع سالاد و تمام مخلفات همراه غذای اصلی، سیب زمینی سرخ شده و انواع نوشیدنی را نیز می توانید در منوی رستوران های KFC مشاهده نمایید.

یک روز کاری در رستوران های زنجیره ای KFC

در این بخش برای شما عزیزان فیلم یک روز کاری از رستوران KFC را قرار داده ایم. با ادامه مطلب KFC با ما همراه باشید.

صاحب رستوران های زنجیره ای KFC

همانطور که اشاره کردیم، کلنل هارلند سندرز کسی بود که مجموعه رستوران های KFC را راه اندازی کرد. اما اینکه کلنل سندرز که بود و چگونه به این شهرت دست یافت، خود داستانی جالب است.

هارلند سندرز در خانواده ای فقیر به دنیا آمد و در سن 5 سالگی پدرش را از دست داد. مادر هارلند مجبور بود برای گذران زندگی خارج از منزل کار کند و هارلند کوچک در غیاب مادر، از خواهر و برادر کوچکترش مراقبت می کرد.

هارلند سندرز در سن 7 سالگی آشپزی را از مادرش یاد گرفت و از سن 13 سالگی نان آور خانه شد. با توجه مشکلات اقتصادی فراوانی که در کشور آمریکا وجود داشت، هارلند برای گذران زندگی خود بارها و بارها شغلش را تغییر داد. در نهایت در سال 1930، زمانی که هارلند 40 ساله بود، توانست به عنوان سرآشپز در یک رستوران بین راهی کنار یک پمپ بنزین مشغول به کار شود. او یکی از سهامداران آن رستوران بود و همین مسئله آغاز راه ساندرز برای بروز استعداد هایش در زمینه آشپزی بود.

kfc03
صاحب رستوران های زنجیره ای KFC

غذاهای هارلند ساندرز به دلیل طعم ویژه ای که داشتند، به قدری شهرت پیدا کرد که در سال 1936 فرماندار ایالت کنتاکی پس از امتحان غذاهای ساندرز، علاقه فراوانی به دستپخت او پیدا مرد و لقب کلنل را به هارلند ساندرز اعطا کرد و از آن پس هارلند ساندرز با عنوان کلنل هارلند در میان مردم شناخته می شد. شهرت کلنل هارلند زمانی بیشتر شد که فرماندار کنتاکی در سال 1937 یک متل در نزدیکی رستوران کلنل هارلند ساخت و به این ترتیب مشتری رستوران نیز زیاد شد.

دستوری که ساندرز برای پختن مرغ سوخاری داشت مختص به خودش بود و هیچ کس از ترکیب مرغ سوخاری KFC اطلاعی نداشت. تا انکه در سال 1963، زمانی که KFC دارای حدود 600 شعبه در سراسر ایالت آمریکا داشت، به دلیل عبور بزرگراهی از محل رستوران ساندرز، وی مجبور به فروش رستوران شد. همین موقع بود که فردی به نام جک سی.میسی از طریق فردی دیگر به نام جان براون امتیاز KFC را خریداری کرد و صاحب اصلی مجموعه رستوران های KFC شد. از آن پس کلنل هارلند تنها به عنوان نماینده رسمی KFC به فعالیت خود ادامه داد.

درآمد سالیانه رستوران های زنجیره ای KFC

پس از واگذاری امتیاز رستوران توسط ساندرز، این مجموعه رستوران از سال 1965 به بعد به عنوان زیر مجموعه برند یام (Yam) به فعالیت خود ادامه داد و امروزه با داشتن بیش از 18 هزار شعبه در 120 کشور دنیا، همه ساله میلیون ها نفر مشتری در سراسر دنیا دارد و درآمد سالانه آن بیش از 10 میلیارد دلار در سال است.

حتما بخوانید
شغل آشپزی در کانادا

آیا KFC در ایران نیز شعبه دارد؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا مجموعه رستوران های زنجیره ای KFC، در ایران هم شعبه ای دارد؟ و یا حتی در مورد افتتاح شعبه KFC در ایران و تعطیلی آن چند روز پس از افتتاح آن شنیده باشید. اما ماجرا چیست؟

جریان از این قرار بود که درر سال 1394، رستورانی با عنوان KFC در غرب تهران افتتاح شد اما چند روز پس از افتتاح توسط پلیس پلمپ شد. خبر افتتاح این شعبه به شرکت KFC آمریکا رسیده بود و مدیران شرکت از شنیدن این خبر به شدت شوکه شده بودند و اعلام کردند که شرکت هیچ مجوزی به هیچ فرد ایرانی جهت تاسیس شعبه ای از این رستوران اعطا نکرده است. در ادامه فردی به نام لوری شالو .که مسئول ورابط عمومی شرکت بود اعلام کرد که مسئولان شرکت به دنبال طرح شکایت از افراد یا فردی هستند که از نام این برند سوءاستفاده کرده و شعبه جعلی تاسیس نموده است.

در پی این اخبار، مدیر عامل KFC ایرانی اعلام کرد که برند KFC ایرانی هیچ گونه ارتباطی با KFC آمریکا نداشته و یک شرکت کاملا ایرانی است که با عنوان کی. اف. سی ایرانیان به ثبت رسیده و سهامداران آن ایرانیان هستند.

رئیس اتاق اصناف ایران نیز در ادامه این گفته ها اظهار اشت که این شرکت، تعهد داده است تا با تغییر لوگوی برند کی. اف. سی حلال ایرانیان، و با مجوز ایرانی، به کار خود ادامه دهد.

شعبه رستوران KFC در ترکیه

رستوران های KFC در ترکیه نیز محبوبیت خاصی در میان مردم داشته و علاوه بر توریست ها، مردم ترکیه نیز از مشتری های پر و پا قرص این رستوران ها هستند. استقبال مردم ترکیه و توریست هایی که به این کشور سفر می کنند، باعث شده است تا سالانه چندین شعبه از این رستوران در سراسر ترکیه افتتاح شوند. بزرگترین شعبه KFC در کنار سایر رستوران های زنجیره ای در میدان تکسیم استانبول قرار دارد. در حال حاضر 129 شعبه از رستوران های KFC در سراسر ترکیه وجود دارند. بیشتر این شعبه ها در استانبول، آنکارا و ازمیر مشغول به ارائه خدمات به مشتریان و توریست ها هستند.

سخن پایانی

با گسترش زندگی ماشینی و افزایش سرعت در تمام ابعاد زندگی، تهیه غذا به روش سنتی و صرف وقت زیاد برای پخت غذا های مختلف روز به روز در حال کاهش است. در این میان نقش رستوران های زنجیره ای به جایگاهی بی بدیل بدل گشته است و علیرغم مضرات غذاهای صنعتی و آماده متاسفانه قدرت و پول بسیار زیاد نهفته در این صنعت مانع از تحقق زندگی و تغذیه سالم برای افراد می گردد.

با سایت آموزش آنلاین آشپزی همراه همیشگی و مشاور شما در جهت تغذیه سالم و رژیم غذایی مبتنی بر سلامت می توانید از مضران استفاده از فست فود ها کاشته و علاوه بر داشتن تنوع غذایی از سلامت غذا نیز اطمینان داشته باشید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *