سبد خرید
5 نکته درباره بهترین روش تزیین کیک

5 نکته درباره بهترین روش تزیین کیک

اگر که شما هم قصد دارید برای تولد خود یا عزیزانتان کیکی سفارش دهید، تزیین و زیبایی کیک از مهم ترین معیار هایتان خواهد بود. در گذشته کیک ها با ترکیبات خامه، میوه و شکلات تزیین می‌شدند. اما امروزه، فوندانت کار تزیین را آسان تر کرده است.

این روزها، با استفاده از فوندانت، هرگونه تزیینی امکان پذیر شده است. حتی کیک شما می‌تواند تزیینات سه بعدی داشته باشد که این کار با قالب های مخصوص و سه بعدی امکان پذیر است. در این مقاله قرار است با چیستی فوندانت و ابزار کار مورد نیاز برای فوندانت و دیگر لوازم قنادی آشنا شویم.

1. فوندانت چیست؟

فوندانت نوعی خمیر سفید رنگ است که بیشتر در صنعت قنادی به کار می‌رود. از این خمیر برای تزیین کیک استفاده می‌شود که در برخی از کشور ها به آن خمیر شکر نیز می‌گویند. فوندانت ریشه فرانسوی داشته و به معنی ذوب کردن است.

خمیر فوندانت ماندگاری بالایی داشته و در برابر فاسد شدن مقاوم است. همچنین قابلیت رنگ پذیری و شکل پذیری بالایی نیز دارد. البته باید این را بدانید که فوندانت فقط در صنایع قنادی کاربرد نداشته و جاهای دیگری نیز استفاده می‌شود. شما می‌توانید از فروشگاه های لوازم تولد و یا قنادی ها این خمیر را تهیه کنید.

فوندانت با اشباع کردن آب گرم به وسیله شکر تهیه می‌شود. بعد از این عمل، آب کم کم سرد شده ه و شکر ها شروع به تبلور می‌کنند. بعد از مدتی بی حرکت ماندن محلول، کامل سرد شده و با هم زدن آن، فوندانت به دست می‌آید.

انواع فوندانت
انواع فوندانت

فوندانت ها به 3 دسته تقسیم می‌شوند

فوندانت مایع: فوندانت روان، فوندانتی کرمی شکل است که برای پر کردن داخل کیک، تزیین کیک و یا پوشش دادن آبنبات استفاده می‌شود. از ترکیبات آب، شکر، ژلاتین و در آخر گلیسیرین تهیه و ساخته می‌شود.

حتما بخوانید
تفاوت بین سوسیس و هات داگ

فوندانت آیسینگ: فوندانت آیسینگ، که به آن پتینیس نیز می‌گویند، فوندانتی خمیری است که عموما فوندانت مورد استفاده، همین مورد است. این فوندانت خوراکی بوده و در صنعت کیک و شیرینی پزی به کار می‌رود. این فوندانت بهترین گزینه برای تزیین کیک بوده و معمولا از آب، قند، گلیسرول و شکر ساخته می‌شود.

فوندانت مجسمه سازی: این فوندانت، همانند فوندانت آیسینگ حالت خمیری داشت اما سختی بیشتری دارد و به همین علت در مجسمه سازی به کار می‌رود.

3. ابزار فوندانت

ابزار فوندانت، یکی از لوازم قنادی هایی هستند که برای برش و یا شکل دادن خمیر فوندانت و در نهایت تزیین کیک استفاده می‌شوند. همچنین با این ابزار می‌توان عروسک های خمیری و خوشمزه ای برای تزیین و روکش کیک درست کرد. ابزار فوندانت بسیار متنوع و زیادی وجود دارد.

یکی از مهم ترین این ابزارها، کاتر فوندانت است. این کاتر برای بریدن خمیر فوندانت استفاده می‌شود. ابزار بعدی که پرکاربرد ترین ابزار است، مالد نام دارد. مالد نوعی قالب سیلیکونی است که با آن به خمیر فوندانت فرم می‌دهیم.

یکی دیگر از ابزار فوندانت، اتوی فوندانت است که برای صاف کردن خمیر روی کیک استفاده می‌شود. چسب فوندانت، ابزاری است که بوسیله آن، خمیر فوندانت را بر روی کیک و سپس شکل های فرم داده شده را بر روی خمیر فوندانت می‌چسبانند.

تکسچر و مهر فوندانت، ابزار تزیین فوندانت بوده و با استفاده از آنها، کیک ما حاشیه های زیباتری خواهد داشت. تپانچه فوندانت نیز یکی دیگر از ابزاری که با استفاده از آن خمیر فوندانت را شکل و فرم می‌دهیم.

31e9bb90 4c96 44a6 910d d42fa2d1bfce

4. چگونه در خانه فوندانت تهیه کنیم؟

پودر شکر، گلوکز، پودر ژلاتین، آب، گلیسرین خوراکی، کره و اسانس مایع. شما می‌توانید با استفاده از این مواد، در خانه فوندانت درست کرده و کیک خود را به بهترین شکل تزیین کنید. برای این کار ابتدا شکر را الک می‌کنیم، سپس ژلاتین را در آب حل کرده و سپس گلوکز را به آن اضافه می‌کنیم.

حتما بخوانید
فر گازی خانگی: راحتی و کارآیی در آشپزی خانگی

بعد از شفاف شدن ژلاتین و گلوکز، کره را اضافه می‌کنیم و آنقدر هم می‌زنیم تا مخلوط یکدست شود. در آخر گلیسیرین و اسانس را اضافه کرده و شکر را آرام آرام اضافه می‌كنيم. مواد را هم مي‌زنيم تا منسجم شده و سپس خمير به دست آمده را ورز مي‌دهيم.

روی خمیر پودر قند بپاشید و بهتر است اجازه دهید تا یک شبانه روز خمیر استراحت کند تا اصطلاحا جا بیفتد. بعد از آن می‌توانید از خمیر استفاده کرده و کیک خود را تزیین کنید.

5. مزایا و مضرات فوندانت

فوندانت، خمیری ساخته شده از ترکیبات قند و شکر است. به همین خاطر فوندانت نیز مزایا و معایب قند و شکر را داراست.

اما باز ما به بررسی مزایا و معایب این خمیر می‌پردازیم. خمیر فوندانت انعطاف پذیری بالایی داشته و به آسانی شکل می‌گیرد. شکل پذیری آن حتی از مارسیپان که ترکیبی از مغز بادام و شکر تهیه می‌شود بیشتر است و برای کسانی که به خشکبار حساسیت دارند، گزینه مناسب تری است.

همچنین قابلیت جذب رنگ آن بالا بوده و ماندگاری زیادی دارد و دیرتر فاسد می‌شود.

خمیر فوندانت، تنها در صورت مصرف زیاد، آن هم برای افرادی که دارای دیابت و بیماری های کبدی هستند، ضرر دارد.

cd0e38f1 3cd1 468b 840e 0895e6b49413

جمع بندی

خمیر فوندانت بهترین گزینه برای تزیین کیک است که به صورت آماده در بازار موجود است. اما شما می‌توانید با تهیه آن در خانه هزینه های خود را کاهش دهید. همچنین با خرید ابزار فوندانت، به راحتی و بدون دردسر، کیکی زیبا و خوشمزه در خانه تهیه می‌کنید.

شما می‌توانید ابزار مورد نیاز خود برای کار با فوندانت را از فروشگاه قناد برتر به نشانی اینترنتی www.ghanad-bartar.com تهیه کنید.

 قناد برتر، ارائه کننده بهترین لوازم قنادی و لوازم تولد می‌باشد که محصولات خود را با قیمتی مناسب در اختیار مشتریان عزیز قرار داده است. شما می‌توانید برای خرید لوازم فوندانت به صورت تک و عمده با کارشناسان فروش قناد برتر با شماره 021-56539942 تماس حاصل کنید.

1 comments

  1. ایزدی

    بسیار عالی واموزنده
    هست امیدوارم اموزش های تکمیلتری بزارید
    خدا یاورتون باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *