سبد خرید
طرز تهیه اشکنه ساده اصل خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه اشکنه ساده اصل خوشمزه 4 نفره

آموزش یکی از ساده ترین و در عین حال مقوی‌ترین غذاهای سنتی و محلی در خدمت شما هستیم. اشکنه یک غذای کامل و ساده است که در نواحی مختلف ایران طبخ می‌شود‌ با ما در ادامه آموزش این دستور پخت همراه باشید.

معرفی اشکنه

اشکنه یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین غذاهای ایرانی است که امکان دارد جوانان امروزی تا کنون آن را نخورده باشند و یا کمتر نام آن را شنیده باشند. این غذای بسیار ساده و خوشمزه در گروه غذاهای خوراک قرار می گیرد. در این غذا معمولاً از مرغ و یا گوشت استفاده نمی شود لذا غذایی بسیار ارزان قیمت می باشد.

عمدتاً این غذا به دلیل زمان بسیار کم آماده سازی و پخت آن مورد توجه افراد شاغل و افرادی که مشغله های کاری زیاد در زندگی دارند قرار دارد.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

اشکنه انواع مختلفی دارد از جمله اشکنه ساده، اشکنه آرد، اشکنه کشک، اشکنه عدس، اشکنه گوجه، اشکنه سیب زمینی، اشکنه رشته و اشکنه پیاز که عمدتا آن را با نان صرف می کنند. رسمی ترین نوع اشکنه که تهیه می شود با شنبلیله و تخم مرغ می باشد.

این غذا یک غذای کامل و مقوی بوده که در مدت زمان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درست می شود. همان گونه که گفته شد اشکنه در شهرهای مختلف به روش های مختلف تهیه می‌شود و هر کدام طرفداران مخصوص به خود را دارد. اشکنه هر یک از شهرهای زیر مشهور می باشد که عبارت است از اشکنه مشهدی، اشک ترکی، اشکنه قمی و اشکنه شمالی، اشکنه شیرازی، اشکنه تهرانی

تاریخچه اشکنه

اشکنه از سنتی ترین و قدیمی ترین غذاهای ایران زمین می باشد که تاریخچه آن به گذشته های دور بر می گردد. مردم روستا و عشایر در آن زمان پس از گله داری و کارهای سخت مزرعه وقتی که به خانه بر می گشتند علاوه بر خستگی زیاد، زمان زیادی هم برای تهیه غذا نداشتند و از طرفی هم غذای خوشمزه و مقوی می خواستند لذا با ترکیب کردن آب، سبزیجات، آرد و تخم مرغ یا سیب زمینی، این غذا را تهیه می کردند و با اشتیاق می خوردند. لذا این غذا جزو علایق مردم آن زمان بود.

این غذا را به استان خراسان نسبت داده اند. امروزه این غذا علاوه بر مردم استان خراسان و مخصوصا مردم مشهد، طرفداران زیادی هم در بین مردم استان یزد دارد.

03
تاریخچه اشکنه

همچنین امروزه اکثرا این غذا را در بسیاری از رستوران های لوکس نیز تهیه و سرو می‌کنند و گردشگران و مردم زیادی از آن استفاده می کنند.

عده ای بر این باورند که اشکنه غذای قشر فقیر است ولی در گذشته صرفا بدین گونه نبوده که فقط قشر فقیر بخواهند از اشکنه استفاده کنند بلکه مردم قشر مرفه، خان ها و حتی درباریان نیز از اشکنه به عنوان یک وعده غذا خوشمزه استفاده می کردند.

جدول زمانبندی طرز تهیه اشکنه

زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت 1 ساعت
زمان اضافی 15دقیقه
مجموع زمان 1 ساعت و 30 دقیقه
تعداد سرو 2 نفر
مقدار سرو مقدار سرو 1 کاسه

مواد اولیه برای طرز تهیه اشکنه

  • شنبلیله خشک : یک قاشق غذا خوری
  •  آرد سفید : یک قاشق غذا خوری
  •  پیاز : یک عدد
  •  تخم مرغ : 2 عدد
  • سیب زمینی : یک عدد
  •  فلفل سبز تند : یک عدد
  • نمک : به مقدار کافی
  • فلفل سیاه : به مقدار کافی
  • زردچوبه : به مقدار کافی
  • روغن : به مقدار کافی

آموزش مراحل طرز تهیه اشکنه تهرانی

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستشو ، خرد کردن ، افزودن ادویه جات ، مخلوط کردن ، سرد یا گرم کردن ، پختن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.

مرحله اول

در مرحله اول ابتدا یک پیاز را برداشته و به خوبی می شوریم و پوست آن را می کنیم و سپس آن را به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله دوم

در مرحله دوم یک قابلمه روی اجاق گاز قرار می دهیم و شعله گاز را روشن می کنیم. مقداری روغن درون قابلمه می ریزیم و صبر می کنیم تا روغن داغ شود، سپس پیازهای خرد شده را درون قابلمه می ریزیم. پیازها را آنقدر به هم می زنیم تا کاملا سرخ و طلایی شوند.

حتما بخوانید
طرز تهیه آش قونبیه قم خوشمزه برای 6 نفر

مرحله سوم

در مرحله سوم از طرز تهیه اشکنه، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه را درون قابلمه می ریزیم و به هم می زنیم تا به خورد پیاز داغ برود سپس در این مرحله آرد را به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی هم می زنیم و تفت می دهیم تا کمی قهوه‌ای رنگ شود و طعم خامی آرد گرفته شود.

مرحله چهارم

در این مرحله شنبلیله خشک را به کمک دست خرد کرده و پودرش می کنیم و آن را به داخل قابلمه و محتویات آن اضافه می کنیم و هم می زنیم. در این مرحله باید حواسمان باشد که شنبلیله را زیاد درون روغن تفت ندهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله بعد از اینکه کلیه مواد درون قابلمه را به خوبی به هم زدیم می بایست یک لیوان آب جوش را به محتویات قابلمه اضافه کنیم و به خوبی آن را به هم بزنیم تا کلیه مواد به صورت یک دست درون آب مخلوط شود. توجه شود که آرد اصلاً نباید به صورت گلوله گلوله باشد.

آموزش مراحل طرز تهیه اشکنه تهرانی
آموزش مراحل طرز تهیه اشکنه تهرانی

بعد از اینکه کلیه مواد درون قابلمه به صورت یکدست با هم ترکیب شد در این مرحله می بایست دو لیوان دیگر آب جوش را به محتویات قابلمه اضافه نماییم و آن را به خوبی به هم بزنیم.

مرحله ششم

در این ششم، سیب زمینی را به صورت تمیز می شوریم و پوست آن را به خوبی می کنیم و آن را به صورت مکعب های درشت خرد می کنیم و سپس سیب زمینی خرد شده را درون قابلمه می ریزیم و درب آن را می گذاریم و زمان می دهیم تا به صورت کامل درون مواد اشکنه پخته شود و بوی شنبلیله در بیاید و کاملاً جا بیفتد.

مرحله هفتم

در مرحله پایانی درب قابلمه را باز می کنیم و دو عدد تخم مرغ را درون آن می شکنیم و محتویات درون قابلمه را به هم می زنیم تا تخم مرغ ها درون قابلمه پخش شوند و سپس درب قابلمه را می گذاریم و زمان می دهیم تا تخم مرغ ها خودشان را داخل قابلمه بگیرند. بعد از اینکه تخم مرغ ها سفت شد اشکنه آماده شده است و می توانیم آن را درون ظرف مورد نظر بریزیم و به صورت گرم با نان لواش، سنگک و یا بربری نوش جان کنید.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه اشکنه در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه اشکنه

  • شنبلیله را نباید درون روغن آنقدر تفت بدهیم که خیلی سرخ شود زیرا باعث تلخ مزه شدن اشکنه می شود.
  • بعضی‌ها در اشکنه کشک هم اضافه می کنند که می بایست قبل از اضافه کردن سیب زمینی به درون آن کشک را اضافه کرد تا کاملا جا بیفتد.
  • صورت تمایل می توانید به اشکنه مغز گردو نیز اضافه کنید.
  • شما می توانید این غذا را با پیاز و یا با سیر و یا می توانید با سبزی تازه میل نمایید.
  • دلیل افزودن آرد به اشکنه، لعاب دار شدن و قوام دار شدن اشکنه می باشد.
  • به جای استفاده از شنبلیله شما می توانید از نعناع خشک و یا مرزه خشک نیز استفاده نمایید.
  • توجه داشته باشید در صورتی که می خواهید از کشک محلی در تهیه این غذا استفاده کنید می بایست قبل از استفاده آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید.
  • در صورتی که می خواهید از کشک در این غذا استفاده کنید بهتر است که نمک به غذا نزنید چون به اندازه کافی غذا خوش نمک می شود.
  • بسته به اینکه اشکنه در کدام یک از شهرهای ایران تهیه می‌شود برخی از مواد اولیه آن متفاوت است مثلاً در بعضی از شهرها زردچوبه بعضی ها بادمجان سرخ شده ، گوجه، لوبیا چیتی و یا عدس اضافه می‌کنند.
  • اگر به جای شنبلیله خشک خواستید از شنبلیله تازه استفاده کنید می بایست بعد از اینکه شنبلیله تازه را به صورت ساطوری شده خرد کردید آن را به داخل پیاز اضافه کنید و به همراه پیاز داغ آن را تفت بدهید.
  • تصاویر از پیج اینستاگرامی خوشمزه ashpazi_sara1 برداشته شده است.

خواص اشکنه

مواد اولیه مصرف شده برای تهیه هر غذا و خوراکی خواص و مضرات مخصوص به خود را دارد به شرطی که در خوردن آن زیاده روی نکرد. در ادامه این مطلب به برخی از خواص اشکنه اشاره می نماییم. همان گونه که قبل تر گفته شد در طرز تهیه اشکنه مواد مختلفی استفاده شده است. لازم به ذکر است خواص زیر عمدتا به خاطر وجود شنبلیله، سیب زمینی و تخم مرغ موجود در اشکنه می باشد.

  • اشکنه دارای طبعی گرم می باشد.
  • این غذا به دلیل وجود شنبلیله در آن در رفع کم خونی بسیار موثر است و همچنین باعث پایین آوردن تب در بیماری هایی که با تب همراه هستند می شود.
  • برای افرادی که مشکل گوارشی دارند در رفع مشکلات گوارشی می تواند مفید واقع شود.
  • در کاهش ریزش مو و همچنین رفع شوره موی سر موثر است.
  • افرادی که دارای سوء هاضمه می باشند با خوردن این غذا می‌توانند سوء هاضمه خود را درمان کنند.
  • افرادی که از این غذا در شب استفاده می کنند می توانند خواب راحتی داشته باشند در صورتی که در خوردن آن زیاده‌ روی نکرده باشند و یا از روغن زیادی در تهیه آن استفاده نکنند.
  • شنبلیله مورد استفاده در اشکنه باعث افزایش سیستم دفاعی بدن شده و باعث می شود که کمتر به بیماری‌های عفونی و آنفولانزا مبتلا شویم.
  • در صورت استفاده بسیار کم از روغن، این غذا در کاهش کلسترول خون موثر می باشد.
  • دو ماده معدنی منیزیم و پتاسیم که در سیب زمینی موجود می باشد در تقویت استخوان ها موثر است و مانع از پوکی استخوان می شود.
حتما بخوانید
طرز تهیه تاس کباب مجلسی خوشمزه 4 نفره

سخن پایانی

امیدواریم از آموزش این غذای خوشمزه راضی بوده باشید. با مطالعه این رسپی شما به راحتی می توانید یک غذا ساده بی نظیر تهیه نمایید.

عکس اشکنه
عکس اشکنه

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمین باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید. فراموش نکنید که ذرت مکزیکی در بسیاری از نقاط طرفدار دارد. اگر به فکر آشپزی ملل هستید در هر جای دنیا نیاز است که این آموزش را بیاموزید.

طرز تهیه انواع سوپ و طرز تهیه انواع غذای بیماران بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​​

طرز تهیه اشکنه ساده اصل خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
01

طرز تهیه اشکنه اصیل ساده خوشمزه فوری اشکنه تهرانی فوری کشک قمی پیاز بدون شنبلیله کرمانشاهی اشکنه دستور پخت اشکنه مشهدی قمی عدس حبوبات سریع اراکی سیب زمینی

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی محلی

کلمات کلیدی: اشکنه

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 120

زمان آماده سازی: PT0H15M

زمان پخت و پز: PT1H00M

زمان کل: PT1H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • شنبلیله خشک: یک قاشق غذا خوری
  • آرد سفید: یک قاشق غذا خوری
  • پیاز: یک عدد
  • تخم مرغ: 2 عدد
  • سیب زمینی: یک عدد
  • فلفل سبز تند: یک عدد
  • نمک: به مقدار کافی
  • فلفل سیاه: به مقدار کافی
  • زردچوبه: به مقدار کافی
  • روغن: به مقدار کافی

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه اشکنه تهراني را به روش سنتی و اصیل برای شما عزیزان آموزش دادیم. امیدواریم که از این آموزش استفاده کرده و با تهیه مواد اولیه تازه، اشکنه تهراني را به سادگی در منزل تهیه و نوش جان نمایید.

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *