سبد خرید
طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی با آرد برای 4 نفر

طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی با آرد برای 4 نفر

طرز تهیه حلوا خانگی زعفرانی با آرد برای 4 نفر را بصورت کاملا حرفه ای و  با دستور اصل قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید این حلوای خوشمزه را در اینجا آموخته و آن را برای عزیزانتان در منزل طبخ نمایید.

حلوا یکی از دسر ها و شیرینی های سنتی ایرانی است که زمان های قدیم خیلی ازش استفاده می کردن. اما این روزا دیگه کسی از حلوا به عنوان دسر یا شیرینی استفاده نمی کنه و بیشتر تو مراسم ختم و عزاداری ها و ماه رمضان و … مورد استفاده قرار میگیره. درصورتی که حلوا به خاطر ترکیبات اصلیش که آرده و شکر، می تونه یه میان وعده خیلی مقوی و خوشمزه برای همه مخصوصا خانم های باردار، افرادی که دوران نقاهتشون رو دارن می گذرونن، سالمندا و بچه ها باشه.

می دانید که تو شهر های مختلف ایران، انواع حلوا رو با دستورهای مختلف درست می کنن. اما همه شون یه نقطه مشترک دارن، اونم وجود آرد و شکر توی دستور پختشونه.

با اینکه پختن این شیرینی کار ساده و خیلی راحته اما برای خیلی از خانما درست کردنش سخته. چون اکثرا اطلاع دقیقی از اینکه نسبت مواد چقدر باید باشه، یا مواد چقد باید تفت داده بشه، شیره چه موقع باید اضافه بشه و … ندارن.

دوره آموزش آنلاین حلواهای بوتیکی (شیرینی مدرن)
دوره آموزش آنلاین حلواهای بوتیکی (شیرینی مدرن)

البته یه نوع حلوا هم هست که با آرد برنج پخته میشه اما وقتی حرف حلوا میشه همه یاد  اون شیرینی میفتن که با آرد گندم درست میشه که اگه همراه ما باشین، فوت و فن پختن یه حلوای مجلسی خوش مزه و خوشرنگ با آرد گندم رو بهتون میگیم تا بتونین یه حلوای عالی درست کنین و از دیدن و خوردنش لذت ببرید.

طرز تهیه حلوا مجلسی با آرد گندم

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 45 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 80 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر

مواد لازم برای تهیه حلوا مجلسی (برای 4 نفر)

  • آرد سفید 2 لیوان
  • شکر 1 لیوان
  • روغن مایع 1  لیوان
  • کره یا روغن جامد 100 گرم
  • گلاب ½ لیوان
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • پودر هل نوک قاشق چایخوری
  • آب 2 لیوان

مراحل در طرز تهیه حلوا مجلسی با آرد گندم

مرحله اول

شکر را به همراه دو لیوان آب درون قابلمه ای ریخته و روی شعله کم اجاق قرار دهید تا به جوش بیاید. پودر هل و زعفران را درون شیره ریخته و اجازه دهید شیره کمی بجوشد تا قوام بیاید.

مراحل در طرز تهیه حلوا مجلسی با آرد گندم
مراحل در طرز تهیه حلوا مجلسی با آرد گندم

مقدار زعفران به سلیقه شما بستگی دارد. وقتی شیره جوشید و رنگ مورد نظر را پیدا کرد گلاب را اضافه کنید و وقتی دو سه جوش زد شعله را خاموش کنید. ظرف را کنار بگذارید تا سرد شود.

مرحله دوم

آرد را کامل الک کنید تا کاملا صاف و یکدست شود.

مرحله سوم

آرد را درون یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید. شعله زیر قابلمه باید کم باشد و مدام آرد را هم بزنید تا نسوزد. زیرا آرد در هنگام تفت دادن سریع می سوزد. همزمان با هم زدن آرد، با پشت قاشق آردهای گلوله شده را باز کنید. آرد را به اندازه ای تفت دهید که بوی خامی آن گرفته شده و به رنگ کرمی در بیاید. هر چقدر آرد را بیشتر تفت دهید حلوای شما رنگ تیره تری خواهد گرفت و مزه آن به تلخی می زند.

حتما بخوانید
طرز تهیه شیرینی انگشتی کانولی 48 عددی

مرحله چهارم

آرد تفت داده شده را (همانطور که داغ است) الک کنید تا آردهای گلوله شده از آرد جدا شود. اگر این کار را انجام ندهید گلوله های آرد درون حلوا باقی مانده و حلوا لطافت مورد نظر را نخواهد داشت. در ضمن در هنگام خوردن حلوا هم گلوله های آردی زیر دندان می آیند که  حس ناخوشایندی به فرد می دهد.

مرحله پنجم

پس ار اینکه آرد تفت داده شده را الک کردید، دوباره آرد را داخل قابلمه ریخته و روغن مایع و کره (یا روغن جامد) را به آن اضافه کنید (اگر آرد سرد شده و حرارت خود را از دست داده کمی آنرا روی حرارت هم بزنید تا دوباره داغ شود).

مرحله ششم

آرد را درون روغن نیز کمی تفت دهید. دقت کنید باید مدام آرد و روغن را هم بزنید تا نسوزد.

مرحله هفتم

وقتی روغن کاملا توسط آرد حذب شد و ترکیبی خشک بدست آمد شعله را خاموش کنید. همانطور که ترکیب آرد و روغن داغ است، شیره را به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید.

مرحله هشتم

دقت کنید که شیره را باید کم کم  اضافه کنید. در این مرحله حلوای شما آماده است و تنها باید میزان شیرینی آن را طبق ذائقه خود کنترل نمایید.

مرحله نهم

برای اینکه حلوای شما به روغن بیفتد، پس از اضافه کردن شیره، ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید و کمی آنرا هم بزنید تا به روغن بیفتد و براق شود.

طرر تهیه حلوا مجلسی با خلال
طرر تهیه حلوا مجلسی با خلال

سپس مخلوط رو در ظرف مناسب ریخته و به کمک خلال بادام و خلال پسته آنرا تزیین کنید.

نکات مهم در پخت حلوا مجلسی

  • برای پخت می توانید از آرد نان استفاده کنید اما برای اینکه حلوایی لطیف و سبک داشته باشید بهتر است آرد شیرینی پزی تهیه نمایید.
  • اگر می خواهید حلوایی طلایی و خوشرنگ داشته باشید آرد را زیاد تفت ندهید. اگر آرد را کمتر از حد لازم تفت دهید حلوایی کمرنگ و بی روح خواهید داشت و در صورتی که آرد را بیشتر از حد لازم تفت دهید، رنگ حلوای شما قهوه ای تیره شده و مزه آن نیز ممکن است به تلخی بزند.
  • مهمترین نکته برای داشتن حلوایی با بافت عالی تفت دادن آرد است. بهتر است آرد را به مدت 20 – 30 دقیقه روی شعله ملایم تفت دهید.
  • برای اینکه متوحه شوید آرد به اندازه کافی تفت داده شده و رنگ مناسب را به خود گرفته است، کمی از آرد را درن مقداری روغن بریزید تا رنگ حلوا را متوجه شوید.
  • در صورتی که دوست دارید حلوایی که درست می کنید بیشتر عطر و طعم زعفران داشته باشد می توانید زعفران بیشتری به شیره اضافه کنید.
  • گلاب را همیشه در آخرین دقایق به شیره اضافه کنید. زیرا درصورتی که زودتر اضافه کنید و گلاب به همراه شیره زیاد بجوشد، عطر گلاب از بین خواهد رفت.
  • برای تزیین این دسر می توانید از بادام پرک شده، گل محمدی و پودر نارگیل و پودر پشته هم استفاده کنید.
  • اگر می خواهید این شیرینی را با ماسوره و قیف شکل داده و تزیین کنید، باید این شیرینی را به صورت گرم درون قیف بریزید.
  • اضافه کردن کره باعث می شود تا شیرینی طعم و مزه بهتری داشته باشد.
  • میتوانید به نسبت مساوی از روغن مایع و روغن جامد استفاده کنید.
  • استفاده از روغن جامد باعث نرم و لطیف شدن حلوا خواهد شد. روغن مایع نیز برای براق شدن این شیرینی لازم است.
  • اگر میزان شربتی که به حلوا اضافه می کنید از حد لازم کمتر باشد حلوایی خشک و سفت خواهید داشت.
  • اضافه کردن شیره زیاد باعث شل شدن حلوا می شود. اگر مقدار شیره ای که به حلوا اضافه کردید زیاد شده و شل شد، آن را دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید و تفت دهید تا آب اضافی شیره تبخیر گردد.
  • اگر مقدار روغنی که می خواهید به آرد اضافه کنید زیاد بود و مواد آردی تان شل شد می توانید مجددا کمی آرد تفت داده شده به آن اضافه کنید.
  • در صورتی که دوست داشته باشید حلوایی دور نگ تهیه کنید می توانید پس از آماده شدن شیرینی، مقداری از آنرا برداشته و با پودر کاکائو ترکیب نمایید. نگران مزه کاکائو نباشید زیرا مقدار کاکائویی که به این شیرینی اضافه می شود به قدری کم است که خیلی روی مزه حلوا تاثیر نمی گذارد.
  • در صورتی که بخواهید شیرینی سالم تری داشته باشید می توانید به جای شکر از عسل یا انواع شیره طبیعی (شیره خرما، شیره انگور و …) استفاده کنید.
  • بهتر است از قاشق چوبی برای هم زدن آرد استفاده کنید.
  • تصاویر از پیج های خوشمزه اینستاگرام shamdooni_food_66 و salavakargarjeddy گرفته شده است.
حتما بخوانید
طرز تهیه خورشت ریواس با نعناع و جعفری برای 5 نفر

سخن پایانی برای حلوا مجلسی

اگر تصمیم به پخت این شیرینی خانگی در منزل دارید حتما از شیرینی های دیگر ما نیز در سایت دیدن کرده و نکات اصلی را رعایت کنید. آموزش کیک پزی بیش از 100 کیک بسیار برایتان جالب خواهد بود. اینکه بدانید از کجا باید آموزش ببینید واقعا سخت و دشوار است ولی ما شما را در این راه تنها نمی گذاریم.

سخن پایانی برای حلوا مجلسی
سخن پایانی برای حلوا مجلسی

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا عصرانه یا میان وعده بینظیر را با این شیرینی خوشمزه تهیه کنید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی با آرد برای 4 نفر - آموزش آنلاین آشپزی
03

طرز تهیه حلوا خانگی زعفرانی با آرد برای 4 نفر را بصورت کاملا حرفه ای و اصل قرار داده ایم. حلوای نذری می توانید این حلوای خوشمزه و طرز تهیه حلوا مجلسی ساده فوری

نوع: دسر و شیرینی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: حلوا

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 400

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT0H45M

زمان کل: PT1H20M

اجزاء دستورالعمل:

  • آرد سفید 2 لیوان
  • شکر 1 لیوان
  • روغن مایع 1 لیوان
  • کره یا روغن جامد 100 گرم
  • گلاب ½ لیوان
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • پودر هل نوک قاشق چایخوری
  • آب 2 لیوان

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه حلوا خانگی زعفرانی با آرد برای 4 نفر را بصورت کاملا حرفه ای و با دستور اصل قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید این حلوای خوشمزه را در اینجا آموخته و آن را برای عزیزانتان در منزل طبخ کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *