سبد خرید
طرز تهیه خورشت آلو اسفناج برای 4 نفر

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج برای 4 نفر

در این مطلب طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با دستور اصل و بسیار خوشمزه برای 4 نفر را بصورت کاملا حرفه ای قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید خورشت آلو اسفناج خوشمزه را در اینجا آموخته و آن را برای عزیزانتان در منزل طبخ نمایید.

معرفی خورشـت آلو اسفناج

خورشـت آلو اسفناج یکی از انواع متنوع خورشت است که عموما از گوشت قرمز (گوشت ماهیچه یا مغز ران) و در بعضی از سلایق و متناسب با مواد در دسترس می تواند از گوشت مرغ یا بوقلمون ، پیاز،  روغن، اسفناج، آلو بخارا، آبلیمو، ادویه متناسب با ذایقه ها تهیه می‌شود.

اسفناج یک سبزی است که بیشتر در فصل پاییز به بازار عرضه می گردد ؛ این سبزی که حاوی مواد معدنی ، ویتامین ها و خصوصا آهن است به کسانی که دچار کمبود آهن هستند توصیه می گردد. اسفناج می تواند به صورت های مختلف در برنامه غذایی گوناگون قرار گیرد.

اسفناج گیاه گل‌ دارو یک‌ ساله‌ است که به خانواده تاج‌ خروسیان ازجمله چغندر تعلق داشته و گیاه بومی ایران است. به دلیل خواص اسفناج و بالا بودن درصد مواد غذایی آن کم‌ کم از ابتدای قرن اول میلادی به سراسر دنیا راه پیدا کرد و در حال حاضر کشت اسفناج در تمام نقاط دنیا مرسوم است.

خورشت آلو اسفناج بسیار خوشمزه است و همچنین دارای خواص بسیاری است. از اینرو حتما سعی کنید تا این خورشت خوشمزه و دلچسب را در طول هفته در وعده های غذایی خود بگنجانید. فراموش نکنید که این خورشت یکی از خورشت های سنتی و اصیل ایرانی است.

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج
طرز تهیه خورشت آلو اسفناج

اسفناج گیاهی است که  نسبت به دمای هوا در فصل زمستان مقاوم است و به دو صورت دو نوع بهاره و پاییزه کشت می گردد. برگ اسفناج ازنظر طب سنتی کمی سرد و تر است.

تاریخچه خورشت آلو اسفناج

غذاهای رسمی و محلی ایران از تنوع بی نظیری در سطح جهان برخوردار است که نشات گرفته از تاریخ و تمدن کهن این سرزمین بوده و زندگی اقوام گوناگون در این پهنه جغرافیایی باعث غنای هر چه بیشتر فرهنگ غذایی ایرانیان شده است. چنانچه به تاریخ غذایی ایران نگاهی بیندازیم سابقه درخشان و خواندنی بسیاری ازغذاها در آن چونان ستاره ایی میدرخشد.

در زمینه خورشت ها که معمولا به همراه پلو و یا رنگین پلو سرو میگردد ، ایران چیزی از سایر ممالک نه تنها کم ندارد که در بسیاری از غذا ها سرآمد بوده و آوازه آنها در سایر نقاطی که طبخ شده است پیچیده است.

خورشت آلو اسفناج یکی از خورشت های اصیل ایرانی است که در این مطلب  طرز پخت آن را آموزش داده  و امیدواریم که نکات اشاره شده در طرز پخت و نکات مهم آن به حال شما سروارن عزیز مفید فایده باشد.

به صورت کلی مرسوم است که از گوشت قرمز برای طبخ آن بهره ببرید. همچنین گوشت گوسفندی بر گوشت گاوی ارجحیت دارد. در طبع سنتی گوشت گاوی به عنوان طبع سرد معرفی شده است.

جدول زمانبندی طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با گوشت

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 90 دقیقه
زمان اضافی 20 دقیقه
مجموع زمان 140 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو 2 بشقاب خورشت خوری

مواد اولیه برای طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با گوشت

  • گوشت گوسفند 300 گرم
  • آلو خورشتی 200 گرم
  • پیاز 2 عدد متوسط یا یک عدد بزرگ
  • سیر در صورت نیاز و مطابق ذائقه 2 حبه توصیه می گردد.
  • اسفناج پاک شده یک کیلو گرم
  • روغن مایع به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  • آب لیمو اصل یا آب غوره اصل 2 قاشق غذا خوری

آموزش مراحل در طرز تهیه غذا خورشت آلو اسفناج با گوشت

 مرحله اول

در ابتدا پیازها را پوست بگیرد و پس از شستن آنها را به وسیله یک چاقوی مناسب به صورت خلالی خرد کنید. توجه کنید که نیمی از یک پیاز را برای مراحل بعد نگه دارید.

مرحله دوم

سپس در یک قابلمه متناسب  مقدار خورشت ، مقداری روغن ریخته و بر روی حرارت ملایم قرار داده تا روغن داغ شود. سپس پیاز خردشده را تفت دهید. بعد از اینکه مقداری پیاز نرم شد، به آن زردچوبه اضافه کرده و هم بزنید تا با کاملاً مخلوط گردند و تفت دادن  مخلوط را اندکی ادامه دهید .

مرحله سوم

سپس گوشت را که از قبل پاک و شسته‌اید و با یک چاقوی مناسب به ابعاد  دلخواه خورشتی خرد کنید و سپس به پاز و دارچین تفت داده شده اضافه کنید و آن را تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. بعد از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد، ۳ پیمانه آب جوشیده شده را به قابلمه اضافه کرده و پس از بستن درب قابلمه به مدت 30 دقیقه فرصت دهید تا گوشت با حرارت ملایم پخته شود.

مرحله چهارم

در گام بعد دو حبه سیر را پوست که پوست گرفته و شسته اید به همراه دیگر پیاز باقیمانده به صورت نگینی خرد کنید. سپس  در یک تابه مناسب  مقداری روغن ریخته و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود، سپس پیاز و سیر خرد شده را به تابه اضافه کنید تفت دهید و تا مقداری نرم شوند.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

در این مرحله اسفناج را که پاک و شسته اید را با یک چاقوی تیز به صورت ساطوری خرد کرده  و آن را به تابه اضافه کنید. مقداری اسفناج را تفت دهید تا سرخ شوند. دقت گردد که سرخ شدن  زیاد موجب از بین رفتن خواص سبزیجات می شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه تاس کباب مجلسی خوشمزه 4 نفره

بعد از اینکه گوشت را امتحان کردید و مطمئن شدید که نیم پز شده است سبزیجات را به قابلمه گوشت اضافه کنید و هم بزنید و در ظرف را بگذارید . فرصت دهید که خورشت با حرارت کم به طور کامل جا بیافتد و روغن بیندازد. بعد از اینکه گوشت‌های خورشت کاملا پخته شد به قابلمه به میزان لازم نمک و فلفل اضافه کنید.

مرحله پنجم

قبل از اضافه کردن آلو حداقل نیم ساعت در آب کاملاً خیسانده و سپس در ۲۰ دقیقه پایانی آماده شدن خورشت آن را به قابلمه اضافه کنید.

مرحله ششم

نهایتا پیش از آماده شدن خورشت ، برای ایجاد طعم بهتر می‌توانید یک یا دو قاشق غذا خوری آبلیمو تازه یا آبغوره به قابلمه اضافه نمایید. خورشت شما آماده است نوش جان

خورشت آلو اسفناج گیلانی

در مناطق شمالی کشور به خصوص در استان زیبای گیلان در تهیه خورشت آلو اسفناج از رب انار و گردو ساییده شده استفاده می گرد که به آن طعم خاص و دلپذیری می دهد که میتوانید آن را نیز امتحان کنید.

استفاده از رب انار در این غذا بسته به ذاده شماست ولی پیشنهاد اکید ما این است که از استفاده از گردو را امتحان کنید . گردو به علت طبع گرم ، انتخاب مناسبی برای متعادل کردن طبع خنک خورشت آلو اسفناج است بخصوص اگر از گوشت گوساله برای تهیه این غذا استفاده کردید.

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با بوقلمون

اگر با طعم گوشت قرمز مشکل دارید و  یا مشکل چربی خون یا اوره دارید می توانید از گوشت سفید مثل مرغ و یا بوقلمون استفاده کنید. به جای گوشت گوسفند از ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده کنید و سایر مراحل طبخ خورشت آلو اسفناج که در بالا گفته شد را دنبال کنید. برای طعم بهتر خورشت آلو اسفناج بهتر است از گوشت گوسفند استفاده کنید ولی از مرغ یا بوقلمون هم می توانید استفاده کنید.

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با بوقلمون
طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با بوقلمون

خورشت آلو اسفناج دارای ظاهری سبز رنگ و طعمی که متاثر از طعم گوشت و آلو و ترکیب آنها بسیار دلپذیر می باشد. برای تهیه خورشت آلو اسفناج می توانید از مرغ ، گوشت بوقلمون و یا گوشت گوسفندی استفاده کنید. انتخاب هر کدام به ذائقه ی شما بستگی دارد.

علت تلخ شدن خورشت آلو اسفناج

  • اسفناج را نباید خیلی خرد کرده چون باعث می شود اسفناج ها آب بیندازد و زمان برای جا افتادن خورشت افزایش می یابد. در نهایت موجب کم شدن و از بین رفتن مواد مغذی و ویتامین های موجود در آن می گردد.
  • از سرخ کردن زیاد اسفناج ها اجتناب کنید چونکه سرخ شدن زیاد از حد باعث تلخ شدن خورشت آلو اسفناج می گردد.

نکات مهم در طرز تهیه خورشت آلو اسفناج

  • اگر شما گیاهخوار هستید، می‌توانید گوشت را حذف کنید.
  • برای داشتن عطر خاص به خورشت آلو اسفناج، می ‌توانید یک قاشق غذا خوری زعفران دم کرده در انتهای آماده شدن خورشت آلو اسفناج، به قابلمه اضافه کنید.
  • طرز تهیه خورشت آلو اسفناج که در بالا آن را توضیح دادیم برای چهار نفر برای ناهار یا شام  مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد به صورت متناسب مواد اولیه را تنظیم کنید. البته با توجه به ذایقه خود می توانید مورد علاقه خود را نظیر آلو به دلخواه و بدون در نظر گرفتن تعداد افزایش یا کاهش دهید.
  • مواد اولیه مصرف شده برای تهیه هر غذا و خوراکی خواص و مضرات مخصوص به خود را دارد به شرطی که در خوردن آن زیاده روی نکرد. امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند.
  • پیش از آماده شدن خورشت، برای ایجاد طعم بهتر می‌توانید یک یا دو قاشق غذا خوری آبغوره تازه یا آب لیمو به خورشت اضافه نمایید.
  • در صورت تمایل، برای ترش مزه شدن خورش می توانید تا دو قاشق آبغوره یا آبلیمو استفاده کنید.طرز تهیه خورشت آلو بخارا با مرغ برای 4 نفر را مطالعه کنید. از عکس های پیچ اینستاگرام  @lifestyle_ba_nasim استفاده شده است.
  • سعی کنید از مواد اولیه با کیفیت و مرغوب استفاده کنید. این مواد کیفیت خورشت آلو اسفناج شما را افزایش خواهند داد. ارگانیک بودن مواد اولیه هم که از خواسته های اصلی ماست.

خواص خورشت آلو اسفناج با گوشت

  • درمان اختلالات گوارشی با وجود  سوربیتول و موجود در آلو بخارا که سبب بهبود سیستم گوارش می شود و یبوست را از بین میبرد.
  • وجود منابع سرشار ویتامین C در آلو باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می گردد و بدن را آماده مقابله با رادیکال های آزاد می کند.
  • کمک به بهبود و حفظ سلامت قلب و عروق با بهره گرفتن از آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در آلو جهت دفع و مبارزه با رادیکال‌های که مانع می گردد کلسترول اکسید شود. اکسید شدن کلسترول برای ورید ها بسیار خطرناک است. قرار گیری در شرایطی اکسیداسیون کلسترول در عروق در نهایت منجر به بنارسایی های قلبی و عروقی قلبی و بیماری های متابولیک نظیر افزایش چربی خون میگردد. ویتامین سی موجود در آلو به خصوص برای جلوگیری از بروز مشکلات قلبی در بیماران دیابتی به شدت مفید است.
  • قدرت آنتی اکسیدان های موجود در آلو و فیتونوترینت‌ های (مواد مغذی گیاهی) این میوه پیشرفت سلول های سرطانی را کاهش می دهد.
  • آلو حاوی پتاسیم است. پتاسیم عنصر مهمی در مایعات بدن و سلول‌ها است و فشار خون سدیمی را کنترل و باعث نظم ضربان قلب می گردد . پتاسیم مانع لخته پلاکت ها می شوند و در نتیجه از تصلب شریان‌ها، فشار خون بالا، سکته و بیماری‌های کوروناری قلب جلوگیری می‌کند.
  • وجود ویتامین B۶ مانع افزایش سطح هوموسیستئین می گردد.
  • آلو و آلوبخارا ملین‌ طبیعی و بسیارموثری هستند.
  • وجود ویتامین Cدر آلو باعث افزایش توان بدن در جذب آن موجود در اسفناج می گردد و از آنجا که بدن برای تولید سلول‌های خونی به ‌شدت به آهن نیاز دارد ترکیب آلو و اسفناج از این جهت بسیار مفید خواهد بود که مانع کم‌ خونی  می شود.
  • وجود منابع سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان در این خورشت به تقویت سیستم گوارشی می انجامد .
  • این غذا حاوی مقادیر مناسبی از اسید سیتریک است که  مانع انقباض عضلات شده و بدن  دیرتر دچار خستگی میگردد
  • فیبرها با قابلیت حل شدن در آلو نیز موجب پایین آمدن کلسترول می گردد.
  • فیبر آلوو اسفناج صفرای روده‌  را خود جذب می‌کند. صفرا در کبد و برای هضم چربی تولید می‌شود. وقتی بدن همراه با فیبر صفرا را نیز دفع ‌کند، کبد از کلسترول موجود در بدن برای تولید صفرا استفاده کرده و باعث می شود یزان کلسترول در حال گردش را در بدن کاهش یابد .
  • منیزیم  موجود درآلو جهت ارسال پالس‌های عصبی بسیار موثر است.
  • مقادیر بالای اسید فولیک و کلسیم موجود در آلو نیاز زنان باردار و رشد جنین را تامین می کند.
  • دریافت کم ویتامین K باعث افزایش خطر شکستگی و پوکی استخوان می‌شود و اسفناج حاوی مقادیر زیادی از ویتامین K است که برای تقویت استخوان‌ها ضروری است.
  • ویتامین های موجود در خورشت آلو اسفناج موجب تقویت و افزایش قوای بینایی بخصوص برای نونهالان و نوجوانان می گردد.
  • خورشت آلو اسفناج دارای مقادیر فراوان آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زاکسنتین است، که از به وجود آمدن بیماری‌های چشم هم چون آب‌مروارید و دژنراسیون ماکولار که با افزایش سن تشدید می گردد جلوگیری می‌کند.
  • فلاوونوئید که در اسفناج وجود دارد ، باعث کاهش تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی در معده و پوست می شود و همچنین سبب کاهش موثر خطر ابتلای افراد به سرطان پروستات می گردد .
  • ویتامین C و پتاسیم موجود در اسفناج نقش بسزایی در کاهش فشار خون دارند . اسفناج منبع سرشار پتاسیم بوده و از بروز سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.
  • اسفناج در بهبود بیماری‌های قلبی و عروقی ازجمله گرفتگی عروق و فشارخون نیز مؤثر است. سطح کلسترول خون را پایین می آورد و با بهبود گردش خون باعث می گردد رگ‌ ها وضعیت سلامت خود را حفظ کنند.
  • وجود منابع غنی ویتامین K در خورشت آلو اسفناج باعث بهبود سلامت مغز شده  و از بروز آلزایمر و کندی ذهن در سنین بالا جلوگیری می‌کند.
  • ویتامین A در خورشت آلو اسفناج وجود دارد که برای سلول‌های سفید خون حیاتی می باشد. با تقویت درگاه های ورودی بدن همچون غشاهای مخاطی ، دستگاه تنفسی ، تناسلی ، ارداری و گوارشی از بروزعفونت ها جلوگیری می‌کند.
  • وجود مقادیر بالای فیبر و آب موجود در اسفناج مانع بروز یبوست می گردد.
  • وجود فیبر در آلو و اسفناج ، سرعت جذب قند در روده را کاهش می دهد و خاصیت ضد دیابتی دارد.فیبر موجود هم چنین باعث کاهش کلسترول خون پایین میگردد که نهایتا باعث کم شدن ریسک ابتلا به حمله‌ قلبی و یا سکته را تا میزان قابل‌توجهی کاهش می دهد.
حتما بخوانید
طرز تهیه آبگوشت قرمه همدان اصل برای 8 نفر

از دیگر خواص اعجاب انگیز ترکیب اسفناج و ترکیب آن با آلو در خورشت آلو اسفناج می توان به صورت فهرست وار به موارد ذیل اشاره نمود :

کنترل تیروئید ، ضد انعقاد خون ، ضد انگل ، پیشگیری از آسم، حفظ سلامت کبد ، درمان سرماخوردگی، موثر در بهبود وضعیت بیماران مبتلا به افسردگی ، درمان کم خوابی ، جوان ‌سازی پوست و جلوگیری از پیری زود رس  سلامت قلب، مغز، چشم و درمان یبوست ، کم‌خونی ،  کاهش فشارخون بالا و دیابت اشاره کرد. اسفناج جهت کاهش وزن مفید است. اسفناج سرشار از ویتامین B3 است . برگ اسفناج حاوی منبع سرشار ویتامین A، گروه ویتامین B ،C، آهن و پتاسیم هست.

غذاهایی بر پایه آلو خوشمزه و لذیذ

پیشنهاد می کنیم حتما این غذا ها را مطالعه کرده و روش پخت آنان را بیاموزید. این غذاها نیز بر پایه آلو بسیار لذیذ هستند. آموزش انواع طرز تهیه قورمه سبزی اصل 10 نوع هم یکی از سنتی ترین غذاهای ما ایرانیان است.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقالات طرز تهیه غذاهای محلی گیلان و طرز تهیه غذاهای محلی همدان و انواع غذاهای محلی مازندران ۲۱ غذا را مطالعه کنید. لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج برای 4 نفر - آموزش آنلاین آشپزی
اسفناج 01

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با گوشت مجلسی دستور خوشمزه برای 4 نفر حرفه ای جا افتاده و لذیذ دستور پخت الو اسفناج طرز تهیه خورشت آلو اسفناج خوشمزه خورش الو اسفناج

نوع: خورشت

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: خورشت آلو اسفناج

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 200

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT1H30M

زمان کل: PT2H20M

اجزاء دستورالعمل:

  • گوشت گوسفند ۳۰۰ گرم
  • آلو خورشتی 2۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد متوسط یا یک عدد بزرگ
  • پیاز ۲ عدد متوسط یا یک عدد بزرگ
  • اسفناج پاک شده یک کیلو گرم
  • روغن مایع به میزن لازم
  • نمک،زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
  • آب لیمو یا آب غوره 2 قاشق غذا خوری

راهنمای دستورالعمل: در این مطلب طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با دستور اصل و بسیار خوشمزه برای 4 نفر را بصورت کاملا حرفه ای قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید خورشت آلو اسفناج خوشمزه را در اینجا آموخته و آن را برای عزیزانتان در منزل طبخ کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *