سبد خرید
طرز تهیه دمی گوجه فرنگی ساده خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه دمی گوجه فرنگی ساده خوشمزه 4 نفره

در این رسپی آموزش دمی گوجه فرنگی را برایتان بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی قرار داده ایم. شما می توانید با مطالعه این رسپی یک دمی گوجه فرنگی ساده و خوشمزه را بصورت حرفه ای در منزل برای عزیزانتان آماده نمایید.

معرفی دمی گوجه فرنگی

برنج همواره یکی از ارکان اصلی سفره ایرانی بوده و هست. معمولا برنج را به دو صورت کته و آبکش طبخ می کنند. در روش آبکش، ابتدا برنج را در آب می جوشانند و پس از نیم پز شدن برنج، آن را آبکش می کنند. سپس ته قابلمه را روغن ریخته و برای ته دیگ از نان لواش، سیب زمینی و یا خود برنج استفاده می کنند.

برنج آبکش شده را درون قابلمه ریخته و پس از قرار دادن یک پارچه نخی بر روی درب قابلمه، آن را روی حرارت ملایم می گذارند تا دم بکشد. پیشنهاد می کنیم که طرز تهیه انواع پلو و چلو را در ادامه مطالعه کنید.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

در روش دیگر، که برای پخت انواع برنج مخلوط نیز مورد استفاده قرار می گیرد، برنج را همراه با آب، نمک و کمی روغن روی شعله اجاق قرار می دهند و اجازه می دهند تا آب بجوشد. زمانی که آب برنج تمام شد، یک دم کنی روی درب قابلمه قرار می دهند و میگذارند تا برنج دم بکشد.

بهترین روش پخت برنج به حالت کته یا دمی است. زیرا در این روش تمام مواد و ویتامین های برنج حفظ می شود. دمی همان برنج کته است که با موادی از قبیل سبزیجات و گوشت مخلوط شده است.یکی از این دمی های دمی گوجه فرنگی است که از ترکیب برنج، گوجه فرنگی رنده شده و سیب زمینی خورد شده تهیه می گردد.

تاریخچه دمی گوجه فرنگی

دمی گوجه فرنگی یکی از غذاهایی است که بیشتر در استا ن های جنوبی طبخ می گردد اما کمتر کسی را خواهید یافت که یک بار این غذای ساده و در عین حال بسیار لذیذ را خورده باشد و آن را فراموش کند. به ویژه اگر دمی گوجه را همراه با سالاد شیرازی سرو کنید طعم بی نظیر آن را هرگز فراموش خواهید کرد.

گوجه فرنگی 04
تاریخچه دمی گوجه فرنگی

دمی گوجه فرنگی در اصل یک غذای ترکیه ای است که در زمان قاجار به ایران راه پیدا کرد و مورد استقبال ایرانیان قرار گرفت. امروزه در سراسر ایران این غذای خوشمزه طبخ می شود و طرفداران زیادی هم دارد.

جدول زمانبندی تهیه دمی گوجه فرنگی

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 60 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 90 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو یک دیس برنج

مواد اولیه برای تهیه دمی گوجه فرنگی

  • برنج : 3 پیمانه
  • پیاز : 1 عدد متوسط
  • سیب زمینی : 1 عدد متوسط
  • گوجه فرنگی : 5 عدد
  • رب گوجه فرنگی : 1 قاشق غذا خوری
  • روغن : به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه : به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه دمی گوجه فرنگی

مرحله اول

برنج را پاک کنید و بشویید و اجازه دهید تا 2 الی 3 ساعت خیس بخورد. برای 3 پیمانه برنج حدود 4/3 قاشق غذا خوری نمک داخل برنج بریزید. در این فاصله، گوجه فرنگی ها را خوب بشویید و رنده ریز کنید. گوجه فرنگی رنده شده را کنار بگذارید.

حتما بخوانید
طرز تهیه اورفا کباب ترکیه ای اصل 6 نفره
گوجه فرنگی 01
آموزش مراحل تهیه دمی گوجه فرنگی

سیب زمینی را بشویید و پوست بگیرید. سپس به صورت حبه ای خورد کنید. سیب زمینی های خورد شده را با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی آن گرفته شود. سپس درون آبکش بریزید تا کمی خشک شود.  پیاز را بشویید و پوست بگیرید و نگینی خورد کنید.

مرحله دوم

درون یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. سیب زمینی ها را با استفاده از یک پارچه نخی خشک کنید و درون روغن بریزید. کمی سیب زمینی ها را تفت دهید.

زمانی که سیب زمینی ها کمی سرخ شدند آن ها  را از درون روغن خارج کنید و کار بگذارید. پیاز های نگینی خورد شده را درون ماهیتابه بریزید و سرخ کنید. پیاز ها را سرخ کنید تا زمانی که طلایی رنگ شود.

مرحله سوم

پیاز های طلایی شده، سیب زمینی سرخ شده، گوجه فرنگی رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه را درون قابلمه برنج بریزید و همه مواد را با هم مخلوط کنید. اگر روغن پیاز داغ شما کم است می توانید کمی روغن به برنج اضافه کنید. کمی از آب برنج بچشید و میزان نمک آن را اندازه کنید.

مرحله چهارم

قابلمه را روی اجاق قرار دهید و شعله را با حرارت ملایم روشن کنید. زمانی که برنج شروع به جوشیدن کرد، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و 2 الی 3 بار، با فاصله زمانی کوتاه، مواد را هم بزنید تا ترکیب یکدست شود.

مرحله پنجم

زمانی که آب برنج خشک شد، یک عدد دمکنی روی سر قابلمه و یک شعله پخش کن زیر قابلمه قرار دهید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد. مراقب باشید که شعله زیر قابلمه زیاد نباشد زیرا این دمی خیلی زود ته می گیرد و می سوزد.

نکات مهم در تهیه دمی گوجه فرنگی

  • دستور اصلی این غذا بدون گوشت است اما در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید از گوشت چرخ کرده در طبخ این دمی خوشمزه استفاده کنید.
  • در صورتی که می خواهید گوشت به دمی گوجه فرنگی اضافه کنید، گوشت چرخ کرده را همراه با پیاز کمی تفت داده و پس از اضافه کردن زرد چوبه و نمک به آن، با برنچ و سایر مواد مخلوط کنید.
  • در صورتی که پس از اضافه کردن گوجه رنده شده به برنج احساس کردید آب برنج برای پختن برنج کته کم است می توانید کمی آب به آن اضافه کنید.
  • برای اینکه برنج شما خوشرنگ تر شود می توانید رب گوجه فرنگی را قبل از اضافه کردن به برنج، کمی تفت دهید.
  • برای بهتر شدن رنگ دمی گوجه فرنگی می توانید بنا به سلیقه خود کمی زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.
  • توجه کنید که مقدار نمکی که به دمی گوجه فرنگی اضافه می کنید، به دلیل وجود سیب زمینی و گوجه فرنگی، باید کمی بیشتر از نمک کته معمولی باشد.
  • می توانید به جای روغن، کره داخل برنج بریزید تا دمی گوجه فرنگی شما لذیذ تر شود.
  • برای اینکه دمی گوجه فرنگی شما خوش عطر تر شود می توانید زمانی که برنج را میگذارید تا دم بکشد، کمی زیره سبز یا ادویه پلویی روی آن بریزید.
  • اگر بعد از خشک شدن آب برنج احساس کردید که برنج شما هنوز زنده است و نیاز به آب بیشتری دارد، کمی آب به آن اضافه کنید.
  • در صورتی که قبل از دم کشیدن برنج، حس کردید آب برج زیاد بوده و برنج کمی خمیر شده است می توانید درب قابلمه را چند دقیقه باز بگذارید تا آب اضافی بخار شود.
  • به طور کلی در پختن دمی ها برای اینکه برنج خمیر نشود، بهتر است تا موقع جوشیدن آب برنج، درب قابلمه را به طور کامل نبندید.
  • برای تهیه دمی گوجه فرنگی از گوجه فرنگی تازه استفاده کنید.
  • این غذا را می توانید با انواع ترشی و سبزی میل کنید اما بهترین چاشنی برای دمی گوجه فرنگی سالاد شیرازی با آبغوره فراوان است.
حتما بخوانید
طرز تهیه رشته پلو مخصوص اردبیلی برای 5 نفر

خواص دمی گوجه فرنگی

برنج و گوجه هر یک به طور مجزا دارای خواص فراوان هستند.

خواص دمی گوجه فرنگی
خواص دمی گوجه فرنگی

اما ترکیب این دو ماده غذایی با یکدیگر یک ترکیب بسیار عالی با خواص فوق العاده است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

  • ترکیب برنج و گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن فیبر های محلول در آب برا رفع یبوست، تصلب شرایین و دفع سنگ کلیه و مثانه بسیار موثر است.
  • گوجه فرنگی یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که از ابتلا به انواع سرطان پیگیری می کند.
  • ترکیب برنج و گوجه فرنگی برای افرادی که مبتلا به دردهای سیاتیک و درد مفاصل هستند، یک غذای بسیار مناسب است.
  • مخلوط برنج و گوجه فرنگی یک ترکیب عالی برای تصفیه خون و رفع چسبندگی عروق است.

سخن پایانی در تهیه دمی گوجه فرنگی

طرز تهیه دمی گوجه فرنگی را بصورت کامل و کاربردی قرار داده ایم تا شما عزیزان بتوانید بهترین طرز دمی گوجه فرنگی را در منزل برای عزیزانتان تهیه نمایید. شما عزیزان می بایست مراحل کار را بصورت کامل و دقیق انجام دهید تا یک دمی گوجه فرنگی ساده و خوشمزه را تهیه و طبخ کنید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه دمی گوجه فرنگی ساده خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
گوجه فرنگی 03

آموزش طرز تهیه دمی گوجه فرنگی ساده و خوشمزه 4 نفره دمی گوجه فرنگی بدون گوشت دمی گوجه ساده استانبولی دمی گوجه با سیب زمینی دمی گوجه مجلسی با مرغ دمی گوجه با گوشت

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ترکی

کلمات کلیدی: دمی گوجه فرنگی

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 130

زمان آماده سازی: PT0H20M

زمان پخت و پز: PT1H00M

زمان کل: PT1H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • برنج : 3 پیمانه
  • پیاز : 1 عدد متوسط
  • سیب زمینی : 1 عدد متوسط
  • گوجه فرنگی : 5 عدد
  • رب گوجه فرنگی : 1 قاشق غذا خوری
  • روغن : به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه : به مقدار لازم

راهنمای دستورالعمل: امروز با طرز تهیه دمی گوجه فرنگی ساده با دستور اصل در خدمت شما عزیزان بودیم. کلید موفقیت در آشپزی داشتن اعتماد به نفس و اجرای صحیح مراحل آشپزی در کنار استفاده از مواد اولیه مرغوب است. امیدواریم این آموزش را به کار بسته و از آن لذت ببرید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *