سبد خرید
طرز تهیه رشته پلو تهرانی خوشمزه مجلسی 4 نفره

طرز تهیه رشته پلو تهرانی خوشمزه مجلسی 4 نفره

طرز تهیه رشته پلومجلسی را امروز برای شما بزرگواران قرار داده ایم. این غذا را در منزل تهیه و از طعم متفاوت آن لذت ببرید. ترکیب برنج با رشته طعم دلچسبی میدهد که امید ما این است که لحظات خوبی را در کنار عزیزانتان پس از طبخ این غذا داشته باشید.

معرفی رشته پلو

رشته پلو غذایی است مقوی و و دارای طبع گرم می باشد که گرم کننده مزاج است. رشته پلو غذای محلی شهرهای مشهد کرمانشاه و اردبیل است. که هر کدام به روش‌های خودشان این غذا را درست می کنند. برخی از انواع رشته پلو ها عبارت است از رشته پلو تهرانی، رشته پلو ساده، رشته پلو با مرغ، رشته پلو با گشت، رشته پلو تبریزی، رشته پلو کرمانشاهی

این غذا را می شود هم ساده استفاده کرد و هم اینکه می توان با خورشت‌های مختلفی آن غذا را سرو کرد. مانند خورشت قیمه و یا خورشت قورمه سبزی.

دوره آموزش تهیه فلافل و هوموس
دوره آموزش تهیه فلافل و هوموس

این غذا از ترکیب برنج پخته شده و رشته پلویی تهیه می شود که اگر به آن گوشت نزنیم غذای مناسبی برای افرادی که گیاهخوار می باشند به حساب می آید.

خود رشته پلویی از مخلوط آرد گندم، آب و نمک تهیه می شود و بسیار شبیه رشته آشی می باشد با این تفاوت که هم نازک تر است و هم تیره تر می باشد که دلیل تیرگی آن هم بو دادن آن در محیط کارخانه می باشد.

از این غذا هم می توانیم به عنوان غذای خانگی استفاده کنیم و هم به عنوان یک غذای مجلسی برای مهمانی های خود فقط بستگی دارد که از چه مواد اولیه ای استفاده کنیم.

تاریخچه رشته پلو

رشته پلو یکی از قدیمی ترین غذاهای محلی ایران می باشد. این غذا را ایرانیان معمولا در شب سال نو و یا شب چهارشنبه سوری درست می کنند. و مردم اعتقاد به این موضوع دارند که رشته کار و زندگی در سال نو به دستشان بیاید.

یک سری از آداب و رسومی که برای خوردن رشته پلو در ایران وجود دارد به شرح زیر است:

اگر مرد یا سرپرست خانواده دچار مشکل مالی یا مشکل در کسب و کار و روزی خود باشد رسم بر این است که که بشقاب اول رشته پلو را برای او می کشند.

پلو 02
تاریخچه رشته پلو

اگر در خانه دختر یا پسری که ازدواج نکرده اند وجود دارد آنها باید زیر قابلمه رشته پلو را روشن می‌کردند و وقتی که غذا پخته می شد درب قابلمه را آنها باز می کردند. همچنین موقعی که غذا را می خواستند بکشند از خانه خارج می شدند سپس مادر یا مادربزرگ خانه یک بشقاب رشته پلو می کشید و می برد پشت درب منزل منتظر می ماند تا آن دختر یا پسر درب بزنند و او درب خانه را باز می کرد و بشقاب رشته پلو را به آنها تعارف می کرد و آنها قبل از اینکه وارد منزل شوند دو قاشق از رشته پلو می خوردند و بعد وارد خانه می شدند.

جدول زمانبندی طرز تهیه رشته پلو

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 1 ساعت
زمان اضافی 20 دقیقه
مجموع زمان 1 ساعت و پنجاه دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو نفری یک بشقاب

مواد اولیه برای طرز تهیه رشته پلو

  • برنج : 2 پیمانه
  • رشته پلویی : 100 گرم
  • پیاز بزرگ : 1 عدد
  • کشمش : نصف پیمانه
  • خرما : 10 عدد
  • زعفران دم کرده : نصف قاشق چایخوری
  • دارچین : نصف قاشق چایخوری
  • نان سنگک، نان لواش، نان تافتون، سیب زمینی، کاهو : به اندازه ته دیگ
  • روغن : به مقدار لازم
  • زردچوبه : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم

آموزش طرز تهیه رشته پلو

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستشو ، خرد کردن ، افزودن ادویه جات ، مخلوط کردن ، سرد یا گرم کردن ، پختن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.

در این دستور ما می خواهم طرز تهیه رشته پلو مجلسی با خرما را به شما آموزش بدیم.

حتما بخوانید
دستور پخت مرصع پلو

مرحله اول

دو پیمانه برنج و داخل کاسه می ریزیم و به خوبی می شوریم و روی آن آب می ریزیم و یک مقداری نمک به آن اضافه می کنیم و دو ساعت میگذاریم برنج داخل آب خیس بخورد. در این مرحله کشمش ها را نیز درون آب خیس می کنیم.

مرحله دوم

یک قابلمه را تا نصفه پر از آب می کنیم و روی گاز میگذاریم و زیرش را روشن می کنیم تا آب کاملا به جوش بیاد و سپس داخل قابلمه یک قاشق غذاخوری نمک می ریزیم.

مرحله سوم
آب برنج را از داخل کاسه خالی می‌کنیم و برنج را داخل آب که در حال جوش داخل قابلمه است می ریزیم. شعله را کم نمی کنیم و صبر می کنیم تا دوباره آب به جوش بیاید.

مرحله چهارم

زمانی که برنج در حال جوشیدن روی اجاق گاز هست رشته های پلویی را خرد می کنیم و داخل برنج می ریزیم و با قاشق هم می زنیم تا به هم نچسبدند.

مرجله پنجم

برنج را از داخل قابلمه بیرون می آوریم و بین ناخن ها فشار می دهیم. اگر اطراف برج نرم و مغزش سفت بود حالا باید محتویات داخل قابلمه را آبکش می کنیم.

مرحله ششم
یک مقدار برنج دهانتان بگذارید اگر دیدید شور است آب روی آبکش باز کنید تا یک مقدار نمک آن شسته شود و اگر دیدید خوش نمک و مشکلی ندارد نیازی نیست که آب روی برنج بگیرید.

مرحله هفتم

یک قابلمه روی شعله گاز بگذارید و ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن مایع داخل قابلمه بریزید شما برای ته دیگ آن میتوانید از نان لواش، نان سنگک، نان تافتون، سیب زمینی، برگ کاهو یا خود برنج استفاده کنید و کافی است ته قابلمه را از هر کدام از موادی که بیان شد قرار بدهید.

مرحله هشتم

بعد از چیدن مواد ته دیگ، برنج و رشته که داخل آبکش است را داخل قابلمه بریزید و درب قابلمه را یک پارچه یا دمکنی ببندید و درب قابلمه رو بگذارید و ۴۵ دقیقه تا حدود یک ساعت صبر کنید تا برنج دم بکشد.

مرحله نهم
یک ربع آخری که برنج‌ دم می کشد مقداری زعفران را با روغن یا کره مخلوط کنید و روی برنج بریزید.

مرحله دهم

یک ماهیتابه روی گاز بگذارید و مقداری روغن داخلش بریزید و پیازها را خلالی کنید و در روغن تفت بدهید، زردچوبه و دارچین هم اضافه کنید و به هم بزنید تا بوی ادویه ها به خوبی در بیاید.

مرحله یازدهم

کشمکش هایی که قبلا خیس کردیم را آبکش کرده و به همراه خرماهایی که هسته آنها را درآوردیم به پیاز داغ اضافه می کنیم و روی حرارت تفت می دهیم.

مرحله دوازدهم

برنج را از داخل قابلمه به داخل دیس می کشیم و روی آن را با مخلفاتی که از قبل تهیه کرده ایم (مثل کشمش، خرما و پیاز داغ) تزیین می کنیم.

پلو 03
آموزش طرز تهیه رشته پلو

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه رشته پلو در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه رشته پلو

در تهیه هر نوع غذا و خوراکی نکات ریزی نهفته است که فقط در اثر ممارست ، داشتن مهارت و کسب تجربه حاصل می گردد. در اینجا ما علاوه بر آموزش طرز تهیه رشته پلو به بیان نکات مهم و کاربردی در تهیه آن می پردازیم که می بایست به آنها توجه کرد در غیر این صورت رشته پلو تهیه شده از کیفیت لازم بر خوردار نمی شود.

  • اصلی ترین ادویه ای که برای تهیه رشته پلو از قدیم استفاده می شده است زردچوبه می باشد.
  • رشته پلو را می شود با کشمش، عدس، گوشت قلقلی، مرغ، ماهی و یا خرما میل کنیم.
  • حواسمان باشد که رشته پلو به راحتی له می شود پس نگذاریم موقعی که برنج داخل آب جوش دارد می جوشد بیش از حد بماند.
  • این غذا ذاتا شور است پس به خاطر همین در ریختن نمک کاملا محتاط عمل کنید.
  • رشته پلو را می شود با گوجه فرنگی، هویج، کلم بروکلی، سبزی و یا سالاد کاهو سرو کرد.
  • از نوشیدنی هایی که می توان به همراه این غذا میل کرد دوغ می باشد.
  • شما می‌توانید کشمش و خرما را موقع دم کشیدن برنج داخل قابلمه قرار بدهید تا با برنج دم بکشد.
  • در طرز تهیه رشته پلو کرمانشاهی در کافی است مرحله آخر، روغن کرمانشاهی را روی اجاق ذوب کرده و روی رشته پلو بریزید.
  • در برخی شهر های ایران همراه با کشمش، از گردو نیز استفاده می کنند و در برخی شهرهای دیگر نیز علاوه بر کشمش و گردو از برگه زردآلوی خرد و تفت داده شده استفاده می کنند.
  • تصاویر از پیج اینستاگرامی خوب bahereh_mardani گرفته شده است.
حتما بخوانید
طرز پخت آلبالو پلو با مرغ و خلال پسته و بادام 4 نفره

خواص رشته پلو

مواد اولیه مصرف شده برای تهیه هر غذا و خوراکی خواص و مضرات مخصوص به خود را دارد به شرطی که در خوردن آن زیاده روی نکرد. برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود و در کنار خوردن غذای سالم ، فعالیت ورزشی داشت زیرا سلامتی بدن ثروتی است که می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت و زندگی خانواده داشته باشد.

پلو 04
خواص رشته پلو

غذای سالم بدن را قوی و از بیماری ها دور نگه داشته و ذهن و بدن را بهبود می بخشد. در ادامه این مطلب به برخی از خواص رشته پلو اشاره می نماییم. امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند.

همان گونه که قبل تر گفته شد در طرز تهیه رشته پلو مواد مختلفی استفاده شده است. لازم به ذکر است خواص زیر عمدتا به خاطر وجود رشته، برنج، زردچوبه و خرما موجود در رشته پلو می باشد.

  • به دلیل وجود کربوهیدرات فراوان در این غذا باعث تامین انرژی بدن می شود.
  • در صورتی که نمک این برنج گرفته شده و شسته شده باشد باعث کنترل فشار خون میشود.
  • فیبر موجود در برنج باعث لطافت و تازگی پوست بدن می شد.
  • این غذا به خاطر موادی که دارد باعث جلوگیری از آلزایمر هم می شود.
  • باعث بهبود سیستم گوارشی بدن می شود.
  • باعث بهبود عملکرد مغز می شود و خطر ابتلا به بیماری‌های ذهنی را کاهش می‌دهد.
  • این غذا به دلیل استفاده از ادویه جات باعث درمان افسردگی نیز می شود.

سخن پایانی در طرز تهیه رشته پلو

طرز تهیه رشته پلو را بصورت کامل و کاربردی قرار داده ایم تا شما عزیزان بتوانید بهترین طرزرشته پلو را در منزل برای عزیزانتان تهیه نمایید. شما عزیزان می بایست مراحل کار را بصورت کامل و دقیق انجام دهید تا یک رشته پلو مجلسی را تهیه و طبخ کنید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه رشته پلو تهرانی خوشمزه مجلسی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
پلو 01

طرز تهیه رشته پلو مجلسی تهرانی خوشمزه رشته پلو شب عید رشته پلو خالی دمی دستور تهیه رشته پلو با مرغ خوشمزه طرز پخت رشته پلو کرمانشاهی رشته پلو با گوشت تبریزی

نوع: پلو و غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی و محلی

کلمات کلیدی: رشته پلو

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 180

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT1H00M

زمان کل: PT1H50M

اجزاء دستورالعمل:

  • برنج : 2 پیمانه
  • رشته پلویی : 100 گرم
  • پیاز بزرگ : 1 عدد
  • کشمش : نصف پیمانه
  • خرما : 10 عدد
  • زعفران دم کرده : نصف قاشق چایخوری
  • دارچین : نصف قاشق چایخوری
  • نان سنگک، نان لواش، نان تافتون، سیب زمینی، کاهو : به اندازه ته دیگ
  • روغن : به مقدار لازم
  • زردچوبه : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم

راهنمای دستورالعمل: امروز با طرز تهیه رشته ‍لو با دستور اصلی مجلسی در خدمت شما عزیزان بودیم. وقتی شما از این دستور پخت ها استفاده میکنید خستگی از تن تیم وان تاچ فود خارج می شود . ممنون از همراهی شما. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *