سبد خرید
طرز تهیه سس قارچ خوشمزه اصل 4 نفره

طرز تهیه سس قارچ خوشمزه اصل 4 نفره

امروز با یک آموزش دیگر در خدمت شما بزرگواران هستیم. سس قارچ به عنوان یک طعم دهنده عالی برای غذاهای مختلف کاربرد فراوانی دارد. امیدوارم که همراه  با ما گام به گام این سس لذیذ را آموزش دیده و برای رنگین گردن سفره خود از آن بهره ببرید.

معرفی سس قارچ

سس ها یکی از طعم دهنده ها و چاشنی های بی نظیری هستند که در هر کشوری به صورتهای مختلف تهیه می شوند و طعم های مختلفی دارند و غذای تهیه شده را لذیذتر و خوش طعم تر می کنند. سس قارچ یک نمونه از سس ها است که از ترکیب سس، قارچ، شیر، خامه و سایر ادویه جات تهیه می شود و بافت کرمی مانند دارد که در ادامه به طرز تهیه سس قارچ اشاره می کنیم. این سس خوش عطر و طعم را با غذاهای مختلفی می توان میل نمود.

قارچ 03
معرفی سس قارچ

برخی از این غذاها عبارت است از استیک مرغ، استیک گوشت گوساله، شنیسل مرغ، پاستا، رست بیف، پوره سیب زمینی، سبزیجات بخار پز شده و غیره. این سس به رنگ های سفید و قهوه ای می باشد که یا روی غذا می ریزند و یا غذا را درون آن می زنند. سس قارچ را در انواع و برای غذاهای مختلف تهیه می کنند.

به عنوان مثال سس قارچ با رب گوجه فرنگی، سس قارچ برای مرغ، سس قارچ رژیمی، سس قارچ برای استیک، سسس قارچ مجلسی، سس قارچ و پنیر، سس قارچ رستورانی، سس قارچ با خامه. طرز تهیه سس قارچ بسیار آسان بوده و در عرض چند دقیقه می توانید آن را در منزل خود تهیه به همراه غذا نوش جان کنید.

تاریخچه سس قارچ

تنوع و خواستگاه های مختلف سس ها متفاوت می باشد. می توان به سس های مشهور فرانسوی، سس های آسیایی، سس های اسپانیایی، سس های انگلیسی، سس های ایتالیلیی و سس های آمریکایی اشاره نمود.

جالب است بدانید که پایه و اساس تهیه تمام این سس ها از 5 نوع سس است که به اصطلاح سس های مادر می شناسند که عمدتا ریشه در کشور فرانسه دارند.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

سس قارچ نیز از همین سس های پایه یا سس مادر تهیه می شود.

سس های اصلی عبارت است از سس های : سس گوجه فرنگی یا کچاب، سس هلندی یا سس هالندیز، سس اسپانیایی یا اسپانیول، بشامل یا سس سفید و سس ولوته که ما پیشنهاد مکنیم در همین رابطه مقاله انواع سس را مطالعه نمایید.

فرانسوی ها با ترکیب انواع مختلفی از مواد سس های مختلفی را ابداع کردند به عنوان مثال همین سس که با ترکیب آب، شیر پر چرب، خامه قارچ و ادویه جاتی نظیر نمک، فلفل و آویشن آن را تهیه کردند که به کشورهای گوناگون راه پیدا کرد. هر کشوری هم بنا به ذائقه و فرهنگشان از مواد دیگری نیز به عنوان چاشنی و طعم دهنده استفاده کردند. به عنوان مثال در جایی کره می ریزند و در کشوری دیگر پنیر های مختلف. اما پایه و اسا آن شیر، خامه و قارچ می باشد.

جدول زمانبندی طرز تهیه سس قارچ

زمان آماده سازی 30 دقبقه
زمان پخت 20 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 1 ساعت
تعداد سرو 3 نفر
مقدار سرو 1 پیاله

مواد اولیه برای طرز تهیه سس قارچ

  • قارچ تازه : 300 گرم
  • کره : 2 قاشق غذا خوری
  • روغن مایع : 1 قاشق غذا خوری
  • پنیر پارمزان : 2 قاشق غذا خوری
  • خامه : نصف پیمانه
  • شیر : 1 لیوان
  • جعفری تازه : 1 دسته کوچک
  • سس خردل : 1 قاشق چایخوری (در صورت تمایل این مورد اضافه شود.)
  • سیر : 1 حبه
  • نمک : به مقدار کافی
  • فلفل سیاه : به مقدار کافی
  • آویشن : یک قاشق چایخوری

آموزش طرز تهیه سس قارچ رستورانی

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستشو، خرد کردن، افزودن ادویه جات  مخلوط کردن، سرد یا گرم کردن، پختن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.

برای تهیه سس قارچ رستورانی به ترتیب باید مراحل زیر را انجام بدهید تا یک سس خوشمزه تهیه کنیم.

حتما بخوانید
طرز تهیه پیراشکی مرغ لوله ای 6 عدد

مرحله اول

در مرحله اول طرز تهیه سس قارچ، ابتده قارچ ها را داخل آب می ریزیم و ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا آشغال های روی قارچ خیس بخورد و خاک درون آن ته نشین شود سپس با مسواک بدنه و کلاهک قارچ را کاملا شسته و تمیز می کنیم و میگذاریم تا خشک شود.

مرحله دوم

در مرحله دوم طرز تهیه سس قارچ، پوست نازک روی کلاهک قارچ را می گیریم و به صورت ورقه ورقه و یکدست به صورت نازک آن را با چاقو خرد می کنیم.

مرحله سوم

در مرحله سوم طرز تهیه سس قارچ، ماهیتابه را روی اجاق گاز قرار میدهیم و شعله گاز را روشن می کنیم و کره را داخل آن می اندازیم تا کره کاملا ذوب شود. بعد از اینکه کره ذوب شد، روغن را داخل ماهیتابه می ریزیم و زیر گاز را کم و حرارت را خیلی ملایم می کنیم تا کره نسوزد و دود کند.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم طرز تهیه سس قارچ، سیر را شسته، پوست آن را گرفته و رنده می کنیم و به ماهیتابه اضافه می کنیم و با همان شعله کم به خوبی تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند و طلایی رنگ شود.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم طرز تهیه سس قارچ، قارچ هایی که به صورت نازک ورقه کردیم را به ماهیتابه اضافه می کنیم و زیر شعله گاز را زیاد کرده و به مدت 4 تا 5 دقیقه به صورت مرتب به هم می زنیم. اگر شعله گاز کم باشد قارچ ها به جای سرخ شدن، آب می اندازند و می پزند.

مرحله ششم

در مرحله ششم طرز تهیه سس قارچ، نمک و فلفل سیاه را به اندازه لازم به قارچ های سرخ شده اضافه می کنیم و به هم می زنیم تا با کل مواد مخلوط شود.

مرحله هفتم

در مرحله هفتم طرز تهیه سس قارچ، بعد از اینکه قارچ ها سرخ شدند زیر ماهیتابه را کم می کنیم و شیر را به ماهیتابه اضافه می کنیم و به هم می زنیم.

قارچ 04
آموزش طرز تهیه سس قارچ رستورانی

بعد از اینکه شیر به خورد قارچ ها رفت خامه و پودر آویشن را نیز به داخل مخلوط اضافه می کنیم و مجددا به هم می زنیم. به هم زدن را تا جایی ادامه می دهیم تا سس غلیظ شود و یا به عبارتی قوام بیاید.

مرحله هشتم

در مرحله هشتم طرز تهیه سس قارچ، بعد از اینکه سس قارچ قوام پیدا کرد و به غلظت مورد نظر رسید پنیر پارمزان را به داخل مخلوط اضافه می کنیم و به هم می زنیم. بعد از اینکه پنیر پارمزان کاملاً با مواد ما مخلوط شد ماهیتابه را از روی گاز برمی داریم و کنار می ذاریم و مقداری جعفری خرد شده و ساطوری شده را به ماهیتابه اضافه می کنیم و به هم می زنیم.

مرحله نهم

در مرحله نهم طرز تهیه سس قارچ، سس تهیه شده را داخل یخچال می گذاریم تا خنک شود و به همراه غذا سرو می کنیم. این سس را به صورت گرم نیز می توان مصرف کرد. سس شما آماده است .

نکات مهم در طرز تهیه سس قارچ

در تهیه هر نوع غذا و خوراکی نکات ریزی نهفته است که فقط در اثر ممارست ، داشتن مهارت و کسب تجربه حاصل می گردد. در اینجا ما علاوه بر آموزش طرز تهیه سس قارچ به بیان نکات مهم و کاربردی در تهیه آن می پردازیم که می بایست به آنها توجه کرد در غیر این صورت سس قارچ تهیه شده از کیفیت لازم بر خوردار نمی شود.

  • در طرز تهیه سس قارچ می توانیم به جای شیر از خامه و یا شیر و خامه به نسبت مساوی استفاده کنید.
  • اگر در استفاده از شیر دچار مشکل هستید و یا دوست ندارید می توانید به جای آن از مخلوط خامه و ماست استفاده کنید. (به ازای هر 200 گرم خامه از دو قاشق غذاخوری ماست استفاده نمایید.)
  • پنیر پارمزان برای کرمی تر شدن سس قارچ استفاده می شود. پس اگر نیازی به کرمی شدن سس قارچ نمی بینید می توانید آن را حذ کنید.
  • برای خوش طعم تر کردن سس قارچ می توانید در مرحله سوم پیاز داغ تهیه کنید و به آن اضافه نمایید.
  • برای غلیظ تر شدن سس و لعابدار شدن آن می توانید از 1 قاشق غذاخوری آرد استفاده کنید.
  • شما برای خوشمزه و خوش عطر و طعم تر کردن سس قارچ می توانید از عصاره مرغ، عصاره گوشت و یا عصاره سبزیجات استفاده نمایید.
  • باید به این نکته توجه داشت که اگر شعله زیر ماهیتابه کم باشد قارچ ها آب می اندازند و درون آب خود پخته می شوند. زیر گاز باید زیاد باشد تا قارچ ها فرصت آب انداختن نداشته باشند و همگی سرخ شوند.
حتما بخوانید
طرز تهیه گل کلم کبابی مخصوص 4 نفره

خواص سس قارچ

مواد اولیه مصرف شده برای تهیه هر غذا و خوراکی خواص و مضرات مخصوص به خود را دارد به شرطی که در خوردن آن زیاده روی نکرد. برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود و در کنار خوردن غذای سالم ، فعالیت ورزشی داشت زیرا سلامتی بدن ثروتی است که می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت و زندگی خانواده داشته باشد.

خواص سس قارچ
خواص سس قارچ

غذای سالم بدن را قوی و از بیماری ها دور نگه داشته و ذهن و بدن را بهبود می بخشد. در ادامه این مطلب به برخی از خواص سس قارچ اشاره می نماییم. امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند.

همان گونه که قبل تر گفته شد در طرز تهیه سس قارچ مواد مختلفی استفاده شده است. لازم به ذکر است خواص زیر عمدتا به خاطر وجود قارچ، شیر، جعفری و سیر موجود در سس قارچ می باشد.

  • باعث تنظیم کلسترول خون می شود.
  • کمک به سلامت استخوان ها می کند.
  • در افزایش سیستم دفاعی بدن موثر است.
  • در افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند کمک به کاهش وزن و لاغر شدن آنها می کند. (در صورتی که از خامه، پنیر پارمزان کره و شیر پر چرب در تهیه این سس کم استفاده نمایید.)
  • کمک به تقویت و سلامت قلب می کند.
  • باعث تنظیم قند خون می شود.
  • باعث جلوگیری از ریزش مو می شود.
  • از زخم معده جلوگیری می کند.
  • اثرات ضد باکتریایی دارد.​

سخن پایانی

خب با آموزش سس قارچ در خدمت شما عزیزان بودیم. امید ما در مجموعه وان تاچ فود همواره این است که آموزش های کاربردی و مطابق با خواست شما بزرگواران را تهیه و در دسترس شما قرار دهیم. شما با اجرای قدم به قدم این آموزش با مواد اولیه با کیفیت قطعا از نتایجی که به دست خواهید آورد شگفت زده خواهید شد.

در ادامه پیشنهاد میکنیم که طرز تهیه لازانیا ، سس آلفردو خانگی و پاستا فتوچینی آلفردو را مطالعه بفرمایید.

جدول ارزش غذایی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. طرز تهیه انواع سالاد فراموش نشود. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه سس قارچ خوشمزه اصل 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
قارچ 02

امروز با یک آموزش دیگر در خدمت شما بزرگواران هستیم. سس قارچ به عنوان یک طعم دهنده عالی برای غذاهای مختلف کاربرد فراوانی دارد. امیدوارم که همراه  با ما گام به گام این سس لذیذ را آموزش دیده و برای رنگین گردن سفره خود از آن بهره ببرید.

نوع: سس

سبک آشپزی: فرانسوی

کلمات کلیدی: سس قارچ

بازده دستورالعمل: 3

کالری: 240

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT0H20M

زمان کل: PT1H0M

اجزاء دستورالعمل:

  • قارچ تازه : 300 گرم
  • کره : 2 قاشق غذا خوری
  • روغن مایع : 1 قاشق غذا خوری
  • پنیر پارمزان : 2 قاشق غذا خوری
  • خامه : نصف پیمانه
  • شیر : 1 لیوان
  • جعفری تازه : 1 دسته کوچک
  • سس خردل : 1 قاشق چایخوری
  • سیر : 1 حبه
  • آویشن : یک قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل : به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: اميدواريم با مواد و وسايل موجود در بازار که از بهترین ها و تازه ترین ها باید انتخاب گردد از طرز تهيه سس قارچ رستورانی در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهايت استفاده را برده باشيد و در كنار خانواده از سرو آن لذت ببريد. نوش جانتان باشد.

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *