سبد خرید
طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی خوشمزه 4 نفره

یکی از غذاهای محبوب جنوبی سمبوسه است که انواع مختلفی مثل سمبوسه سیب‌ زمینی، گوشت، مرغ و پیتزایی دارد.
ولی اصلی‌ترین نوع آن سمبوسه سیب‌زمینی است. سمبوسه معمولا به عنوان یک غذای خیابانی ارزان در مکان‌های پرتردد فروخته می‌شود که تهیه آن در منزل هم کار نسبتا ساده‌ای است و مواد اولیه آن هم معمولا در دسترس است. در ادامه آموزش همراه ما باشید.

معرفی سمبوسه سیب زمینی

سمبوسه سیب زمینی یکی از غذاهای بسیار ساده، خوشمزه و سریع است که در اصل متعلق به استان های جنوبی ایران است اما به خاطر استقبال زیاد مردم مناطق دیگر از این غذای لذیذ، امروزه در همه جای ایران و حتی برخی کشورهای همسایه و لبنان نیز طبخ و استفاده می شود.

دوره آموزشی نان های خانگی
دوره آموزشی نان های خانگی

سمبوسه سیب زمینی در دسته غذاهای سریع و سرخ شدنی قرار میگیرد و بیشتر توسط فست فود ها ارائه ی شود. سمبوسه در واقع نانی است که داخل آن با مواد غذایی دیگر پر شده و سپس سرخ می شود. اگر چه تهیه سمبوسه به ظاهر کار ساده ای است اما برای درست کردن یک سمبوسه خوب و خوشمزه باید نکات اساسی طبخ آن رعایت شود.

تاریخچه سمبوسه سیب زمینی

در قرن سیزدهم هجری، تجار ایرانی سمبوسه سیب زمینی را با خود به هند بردند و در هند با تغییر ظاهر و نحوه پخت، سنبوسه سیب زمینی به یکی از غذا های پرطرفدار در هند تبدیل شد. سمبوسه سیب زمینی در واقع نوعی پای است که آنرا با نان لواش نیز طبخ می کنند. سمبوسه سیب زمینی در واقع نان لواش برش خورده است که با مخلوطی از گوشت، سبزیجات معطر، سیب زمینی و ادویه پر می شود. مواد میانی سمبوسه با توجه به نوع آن متفاوت است.

سمبوسه سیب زمینی که ما امروزه میشناسیم، نوعی غذای اصیل ایرانی است که از ایران به هند رفت و در آنجا شکل ظاهری و ومواد تشکیل دهنده آن تغییر یافت و مجددا با ظاهر و مزه جدید به عنوان یک غذای ایرانی به دنیا معرفی شد. سمبوسه سیب زمینی در اصل غذایی متعلق به خراسان است که نام اصلی آن آش جوشپره بوده است. برای تهیه این آش نخود پخته کوبیده شده همراه با ادویه و پیاز سرخ شده،  درون خمیری نازک می پیچیدند و فشار می دادند تا سفت شود و خمیر به هم بچسبد. سپس آنرا درون آب می انداختند تا بپزد.

سیب زمینی 02
تاریخچه سمبوسه سیب زمینی

در شهر های جنوبی ایران سمبوسه سیب زمینی را با نان لواش درست می کنند. مواد میانی سمبوسه را اخل لواش گذاشته و آنرا به صورت مثلثی تا می کنند و سپس در روغن سرخ می کنند. امروزه سمبوسه دارای شهرت جهانی است و در هند، کشورهای خاور میانه، کشورهای شمال آفریقا و سایر کشورهای جهان طبخ و به به فروش می رسد.

انواع سمبوسه که در ایران رواج بیشتری دارند عبارتند از سمبوسه گوشت، سمبوسه سیب زمینی و سمبوسه پیتزایی. در ادامه با طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با ما همراه باشید.

جدول زمانبندی تهیه سمبوسه سیب زمینی

زمان آماده سازی 40 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
زمان اضافی 15 دقیقه
مجموع زمان یک ساعت و نیم
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو یک دیس

مواد اولیه برای تهیه سمبوسه سیب زمینی

  • نان لواش : 4 عدد
  • سیب زمینی : 400 گرم
  • پیاز : 1 عدد
  • جعفری خورد شده : دو قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن برای سرخ کردن: به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه سمبوسه سیب زمینی

مرحله اول

سیب زمینی ها را خوب بشویید. یکی از آنها را کنار بگذارید. بقیه را پوست بگیرید و به چهار قسمت تقسیم کنید. سیب زمینی های خورد شده  را داخل قابلمه بریزید.

حتما بخوانید
طرز تهیه 1 سوپ مرغ برای سرماخوردگی

مرحله دوم

یک لیوان آب و کمی نمک روی سیب زمینی ها بریزید و قابلمه را روی اجاق بگذارید تا سیب زمینی ها به مدت 20 دقیقه با حرارت ملایم بپزند.

مرحله سوم

سیب زمینی را که کنار گذاشته بودید، پوست بگیرید و نگینی خورد کنید.

مرحله چهارم

درون یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و آن  را روی اجاق بگذارید. سیب زمینی های خورد شده را درون ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید.

مرحله پنجم

در فاصله سرخ شدن سیب زمینی ها، پیاز را پوست گرفته و بشویید. سپس آن را نگینی خورد کنید و کنار بگذارید.

مرحله ششم

پس از سرخ شدن سیب زمینی ها، آن ها را از داخل روغن خارج کنید و پیاز ها را درون ماهیتابه بریزید.

مرحله هفتم

وقتی پیاز ها سبک شد سیب زمینی را به همراه نمک و فلفل و زرد چوبه را داخل ماهیتابه بریزید و با هم مخلوط کنید. کمی که مواد را با هم مخلوط کردید و تفت دادید، نصف جعفری خورد شده را به آن ها اضافه کنید.

سیب زمینی 03
آموزش مراحل تهیه سمبوسه سیب زمینی

مواد را با هم مخلوط کرده و ماهیتابه را کنار بگذارید.

مرحله هشتم

پس از 20 دقیقه، وقتی سیب زمینی ها آب پز شد، آن ها را آبکش کنید و داخل یک ظرف بریزید. با استفاده از گوشت کوب سیب زمینی ها را پوره کنید. باقیمانده جعفری خورد شده را با پوره سیب زمینی مخلوط کنید.

مرحله نهم

ماهیتابه حاوی سیب زمینی و پیاز را مجددا روی حرارت قرار دهید.

مرحله دهم

پوره سیب زمینی را  داخل ماهیتابه بریزید و با مواد داخل ماهیتابه مخلوط کنید و کمی تفت دهید.

مرحله یازدهم

ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله دوازدهم

نان های لواش را به صورت طولی به شکل مستطیل های 10 در 30 برش بزنید.

مرحله سیزدهم

یک قاشق غذاخوری از سیب زمینی ها بردارید و یک طرف نان لواش بریده شده بگذارید و نان را به صورت مثلثی تا کنید

مرحله چهار دهم

پیجیدن سمبوسه سیب زمینی سلیقه ای است و می توانید سمبوسه هایتان را به شکل مستطیل و لقمه ای تا کنید.

مرحله پانزدهم

درون یک ماهیتابه روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از پیچیدن تمام نان ها، آنها را یکی یکی درون روغن سرخ کنید. مقدار روغن باید به حدی باشد که سمبوسه سیب زمینی در روغن شناور باشند.

مرحله شانزدهم

پس از اینکه سمبوسه سیب زمینی کاملا سرخ شدند آنها را درون توری فلزی یا روی دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی سمبوسه ها گرفته شود. سپس سمبوسه ها را درون ظرف مناسب قرار داده و سرو کنید.

نکات مهم در تهیه سمبوسه سیب زمینی

  • اگر دوست دارید سمبوسه تان را به روش جنوبی درست کنید، می توانید طبق ذائقه خودتان مقداری فلفل قرمز به مواد اضافه کنید.
  • اندازه سمبوسه های شما به اندازه لواش ها بستگی دارد. جر چقدر نان لواش را پهن تر و بلند تر برش بزنید سمبوسه بزرگتری خواهید داشت. و در صورتی که طول و عرض لواش بریده شده کمتر باشد سمبوسه کوچکتری خواهید داشت.
  • اگر می خواهید سمبوسه هایتان تخت باشد مواد کمتری داخل نان قرار دهید.
  • در صورتی که پیچیدن مثلثی شکل سمبوسه ها برایتان سخت است می توانید آن ها به صورت لقمه ای و لوله ای بپیچید.
  • برای اینکه جذب روغن کمتر باشد از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنید.
  • می توانید به جای نان لواش از خمیر یوفکا برای درست کردن سمبوسه سیب زمینی استفاده کنید. حتی میتوانید با استفاده از کمی آرد و آب خودتان خمیر درست کنید.
  • اگر با مصرف پروتئین و چربی مشکلی ندارید می توانید از پنیر پیتزا داخل سمبوسه سیب زمینی استفاده کنید. به این صورت که پس از اینکه مواد سمبوسه را روی نان یا خمیر قرار دادید یک ورق پنیر و یا مقداری پنیر رنده شده روی ان بریزید و نان را بپیچید.
  • می توانید سمبوسه ها را به جای سرخ کردن  داخل فر بگذارید تا گریل شوند.
  • ادویه مخصوص سمبوسه را می توانید از عطاری ها تهیه کنید.
  • در هنگام سرو سمبوسه سیب زمینی از سس قرمز (ترجیحا تند) استفاده کنید تا سمبوسه سیب زمینی شما لذیذ تر شود.
  • اگر سمبوسه سیب زمینی را ملس دوست دارید می توانید از رب انار های ملس موجود در بازار و یا ترکیب رب انار و شیره خرما استفاده کنید.
  • برای اینکه سمبوسه سیب زمینی شما بافت لطیفی داشته باشد پیاز را با رنده ریز رنده کنید.
  • می توانید به جای ران و سینه مرغ از فیله مرغ استفاده کنید.
حتما بخوانید
طرز تهیه سوپ جو با شیر رستورانی 4 نفره

خواص سمبوسه سیب زمینی

سمبوسه سیب زمینی به دلیل دارا بودن ادویه هایی همچون دارچین، دارای طبع گرم بوده و آثار مفیدی بر روی اعصاب و کاهش تنش های عصبی دارد. همچنین موجب تقویت سیستم قلبی عروقی شده و از بروز ناراحتی های قلبی پیشگیری می کند.

سخن پایانی در تهیه سمبوسه سیب زمینی

در یک نگاه کلی و سریع به طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی شما باید یک عدد نان لواش را به صورت مستطیلی برش بزنید و مواد سمبوسه را در قسمت پایین آن قرار دهید. نان را از روی مواد به شکل مثلثی تا بزنید و همین‌طور شکل مثلثی را تا آخر نان ادامه دهید.

و در نهایت قسمت اضافی را ببرید. برای اینکه سمبوسه سیب زمینی وا نرود در قسمت آخر تا کردن از آب یا تخم‌مرغ استفاده کنید .تا نان به هم بچسبد.

سیب زمینی 04
سخن پایانی در تهیه سمبوسه سیب زمینی

روغن را در حرارت گرم کنید و سمبوسه را داخل آن بگذارید تا سرخ شود. وقتی رنگ آن طلایی شد آن را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود. سعی کنید روغن زیادی داخل تابه نریزید تا زیادی چرب نشود.

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمین باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
سیب زمینی 01

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی ساده خوشمزه سمبوسه پیتزایی سمبوسه مرغ و سیب زمینی سمبوسه سیب زمینی هندی سمبوسه بندری با خمیر پیتزا سمبوسه سوسیس سیب زمینی خمیر نانوایی

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: سمبوسه سیب زمینی

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 165

زمان آماده سازی: PT0H40M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT1H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • نان لواش : 4 عدد
  • سیب زمینی : 400 گرم
  • پیاز : 1 عدد
  • جعفری خورد شده : دو قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن برای سرخ کردن: به مقدار لازم

راهنمای دستورالعمل: با طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی این غذای ساده و خوشمزه و در دسترس همراه شما بودیم. امیدواریم که با انجام آن از طعم این غذا لذت برده و لحظات خوشی در کنار عزیزانتان داشته باشید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *