سبد خرید
طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام خوشمزه 4 نفره

امروز با طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام در خدمت شما هستیم. کوکو سیب زمینی خام یک غذای ساده و فوری است که میتواند علاوه بر تنوع بخشیدن به سفره های شما بزرگواران در تامین نیاز های غذایتان نیز موثر باشد. با ما در ادامه این آموزش همراه باشید.

معرفی کوکو سیب زمینی خام

یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی و اصیل ایرانی کوکو سیب زمینی خام می باشد که به وفور بر سر سفره‌ های مردم دیده می شود. این غذا از ترکیب سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ، آرد، زعفران و ادویه جات تهیه می شود. تنها تفاوت این غذا با کوکو معمولی این است که سیب زمینی خام به مواد اضافه می شود و به همین علت طرز تهیه این غذا بسیار سریع و راحت است.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

این غذا یک میان وعده عالی برای کودکان، کارگران و کارمندان است که البته می توان از آن به عنوان یک وعده غذایی کامل نیز نام برد. معمولاً کوکو سیب زمینی خام را همراه با نان میل می کنند اما شما می توانید آن را همراه برنج پخته شده نیز سرو کنید. براساس مواد اولیه گفته شده در دستور زیر، شما می توانید برای ۴ نفر کوکو سیب زمینی خام تهیه کنید.

سیب زمینی خام 03
معرفی کوکو سیب زمینی خام

در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری از این غذا را تهیه کنید، باید مقدار مواد لازم را بر حسب نیاز خود کم یا زیاد کنید. در ادامه طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام را به صورت مرحله به مرحله همراه با نکات لازم خدمت شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

چاشنی همراه کوکو سیب زمینی خام

در کنار این غذا شما می توانید از ترشی لیته، ترشی سیر، سبزیجات ، شور و خیار شور استفاده کنید. این غذا را بهتر است با نان لواش یا تافتون که ضخامت کمتری دارند سرو گردد. پیشنهاد میکنیم که این کوکو سیب زمینی خام را برای وعده ناهار تهیه نماید.

جدول زمانبندی طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 25 دقیقه
زمان اضافی
مجموع زمان 45 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو

مواد اولیه برای طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام

  • 3 عدد تخم مرغ
  • 4 عدد سیب زمینی
  • 1 عدد پیاز
  • 1 قاشق غذاخوری آرد
  • 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

آموزش مراحل در طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام

مرحله اول

در مرحله اول ابتدا پوست سیب زمینی ها را گرفته، سپس آن ها را شسته و کنار بگذارید تا آب آن ها گرفته شود. سیب زمینی ها را با رنده درشت رنده کرده و با کمک یک صافی آب آن ها را کاملاً بگیرید. پیاز را پوست گرفته و رنده ریز بزنید و آب اضافی آن را بگیرید. در یک کاسه مناسب سیب زمینی و پیاز را همراه تخم مرغ، زعفران دم کرده، آرد، فلفل، زردچوبه و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یک دست شوند.

مرحله دوم

یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن به آن اضافه کنید. صبر کنید تا روغن به خوبی داغ شود، سپس به اندازه یک قاشق سوپ خوری از مایه کوکو سیب زمینی را داخل تابه بریزید. زمانی که یک سمت کوکو به خوبی سرخ شد، آن را با کمک کفگیر برگردانده و اجازه دهید سمت دیگر نیز سرخ شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه اشکنه ساده اصفهانی برای 3 نفر
سیب زمینی خام 02
آموزش مراحل در طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام

این کار را تا تمام شدن کل مایه های کوکو ادامه دهید. سپس کوکو های سرخ شده را بر روی یک پارچه روغن گیر قرار داده تا روغن اضافی آن خارج شود و آن را همراه نان یا برنج سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام

توجه داشته باشید که باید آب سیب زمینی را کاملاً بگیرید. زیرا در غیر این صورت باعث خراب شدن شکل غذا می‌شود و به اصطلاح کوکو‌ سیب‌ زمینی خام شما هنگام سرخ شدن وا می رود.

  • شما می توانید طبق سلیقه خود مقداری گشنیز و جعفری خرد شده به مایه کوکو سیب زمینی خام خود اضافه کنید‌.
  • شما می توانید به دلخواه کلیه مایه کوکو سیب زمینی خام را داخل تابه بریزید یا آن را به صورت جدا جدا سرخ کنید‌. البته اگر جداگانه کوکو ها را در ابعاد کوچک سرخ کنید، شکل مجلسی تری دارد.
  • توجه داشته باشید بیشتر از مقدار گفته شده به مایه کوکوسیب زمینی خام  پیاز اضافه نکنید‌، زیرا باعث وا رفتن کوکو سیب زمینی خام شما می شود.
  • دقت داشته باشید در صورتی که کوکوی شما منسجم نیست و در هنگام سرخ شدن خرد می شود، می توانید یک عدد تخم مرغ دیگر به مایه کوکو سیب زمینی خام اضافه کنید.
  • میزان ضخامت کوکو باید بین ۲ الی ۵ سانتی متر باشد پس مایه کوکو سیب زمینی خام را بیش از حد نازک داخل تابه نریزید زیرا می سوزد. همچنین اگر قطر کوکوسیب زمینی زیاد باشد، کوکوی شما مغز پخت نمی شود.
  • در صورتی که مایه کوکو سیب زمینی خام شما به دلیل اضافه کردن بیش از حد تخم مرغ و پیاز شل شد، می‌توانید مقدار آرد بیشتری به آن اضافه کنید.
  • شما می توانید برای سرخ کردن غذا به جای روغن از کره یا روغن حیوانی نیز استفاده کنید.
  • برای اینکه کوکو سیب زمینی خام شما ترد و پفکی شود، بهتر است ابتدا تخم مرغ ها را در یک ظرف به صورت جداگانه آنقدر هم بزنید تا کاملا صاف و یکدست شود، سپس آن را به مایه کوکو اضافه کنید.
  • شما می توانید طبق سلیقه خود مقداری پودر سیر نیز به کوکو سیب زمینی خام اضافه کنید.
  • اگر می خواهید کوکو سیب زمینی خام شما پف بیشتری کند، می توانید یک دوم قاشق چای خوری بیکینگ پودر به مواد کوکو اضافه کنید.
  • در صورت علاقه می توانید کمی زرشک سرخ شده نیز به مواد کوکو سیب زمینی خام بیفزایید.
  • بهتر است مواد کوکو سیب زمینی خام را به مدت حداقل یک ساعت داخل یخچال قرار دهید این کار باعث افزایش انسجام کوکو می شود‌.

خواص کوکو سیب زمینی خام

سیب زمینی موجود در این غذا یکی از صیفی جاتی است که مصرف آن به تمام سنین توصیه می‌ شود و سرشار از مواد معدنی مانند فیبر، نشاسته، ویتامین A، ویتامین C، بتاکاروتن، کربوهیدرات، منیزیم، زینک و … می باشد.

سیب زمینی خام 04
خواص کوکو سیب زمینی خام

از جمله خواص آن می توان به درمان گرفتگی بینی، سلامت سیستم گوارش، درمان آسم، بهبود التهاب مفاصل، رفع تیرگی دور چشم، رفع چین و چروک، جلوگیری از بیماری‌های قلبی، کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان ریزش مو، پیشگیری از سرطان سینه، رفع لک های پوستی، بهبود و کنترل فشار خون، درمان زگیل و رفع خشکی پوست اشاره کرد.

  • کوکو سیب زمینی خام سرشار از کربوهیدرات های مفید می باشد که باعث افزایش احساس سیری در افراد شده و اشتهای کاذب شما را از بین می برد.
  • مصرف سیب زمینی به صورت آب پز باعث رفع یبوست می‌ شود و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند.
  • تخم مرغ سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین A، ویتامین E، پروتئین، فسفر، کلسیم، روی، زینک و اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که به همین دلیل به یکی از مناسب ترین و پر استفاده ترین غذاهای رژیمی برای ورزشکاران تبدیل شده است.
  • تخم مرغ دارای طبع گرم و خشک می باشد و از جمله خواص آن می توان به کاهش وزن، کاهش کلسترول خون، تقویت بینایی، تقویت استخوان ها، کاهش خطر سکته، جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و درمان کم خونی اشاره کرد.
  • پیاز موجود در کوکو سیب زمینی خام سرشار از سلنیوم است که این ماده باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه به پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.
  • پیاز سرشار از ویتامین‌ ها و آنتی‌اکسیدان‌ هایی است که باعث سفت شدن و رفع چین و چروک پوست می شود‌. همچنین دارای خاصیت ضد پیری بوده و به شادابی و جوانی پوست کمک می کند.
  • پیاز دارای املاح و مواد معدنی با ارزش غذایی بسیار بالایی است که از جمله خواص آن می توان به درمان سرطان، کمک به سلامت قلب، کاهش قند خون، بهبود عملکرد سیستم گوارشی، استحکام استخوان ها، درمان سرماخوردگی، تقویت بینایی، ضد عفونی کننده دهان، افزایش انرژی، پایین آوردن تب و درمان کبد چرب اشاره کرد.
حتما بخوانید
طرز تهیه کوکو سبزی خانگی خوشمزه اصل 4 نفره

سخن پایانی

طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام را بصورت کامل و کاربردی قرار داده ایم تا شما عزیزان بتوانید بهترین طرز کوکو سیب زمینی خام را در منزل برای عزیزانتان تهیه نمایید. شما عزیزان می بایست مراحل کار را بصورت کامل و دقیق انجام دهید تا یک شیرین پلو مجلسی را تهیه و طبخ کنید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
سیب زمینی خام 01

آموزش طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام جدید خوشمزه فوری مجلسی در فر دستور پخت کوکو سیب زمینی خام یک تکه بدون روغن سیب زمینی خام و هویج بدون پیاز چاشنی ترد چاشنی کوکو

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: کوکو سیب زمینی خام

بازده دستورالعمل: 4

زمان آماده سازی: PT0H20M

زمان پخت و پز: PT0H25M

زمان کل: PT0H45M

اجزاء دستورالعمل:

  • 3 عدد تخم مرغ
  • 4 عدد سیب زمینی
  • 1 عدد پیاز
  • 1 قاشق غذاخوری آرد
  • 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام و آموزش و طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام را در این بخش برایتان قرار داده ایم. شما می توانید این غذای خوشمزه را برای عزیزانتان طبخ کنید. نوش جان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *