سبد خرید
طرز تهیه شامی کباب خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه شامی کباب خوشمزه 4 نفره

من مهسا پوری قصد دارم در این مطلب برای شما همراهان همیشگی طرز تهیه شامی کباب را بصورت کاملا حرفه ایی آموزش بدهم.پس با من همراه باشید و امیدوارم که از تهیه آن در منزل لذت ببرید.

طرز تهیه شامی کباب

شامی کباب، غذایی شبیه به کباب‌ تابه‌ایست که از سیب‌زمینی و گوشت تهیه می‌شود. شامی کباب ها پس از سرخ شدن در سس گوجه‌فرنگی قرار داده می‌شوند تا از خشکی درآیند. در برخی مواقع نیز از گوجه‌فرنگی سرخ شده در کنار شامی کباب استفاده می‎شود.

دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل
دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل

شامی کباب یک غذای مجلسی است که در مهمانی‌ها بر روی سفره قرار می‎گیرد و در کنار نان یا برنج سرو می‌شود. در این مقاله طرز تهیه شامی کباب را آموزش داده و نکات مهم برای درست کردن یک شامی‌ کباب خوشمزه و بی‌نظیر را بیان می‌کنیم.

تاریخچه شامی کباب

شامی کباب، یکی از انواع غذاهای ایرانی است که از گوشت چرخ‌کرده، پیاز و کمی آرد تهیه می‌شود و معمولا شکلی دایره مانند دارد. شامی کباب به عنوان پیش‌غذا یا غذای اصلی بر روی سفره قرار می‌گیرد و معمولا در کنار سالاد سرو می‌شود. مواد اصلی تشکیل‌دهنده شامی کباب، گوشت چرخ‌کرده است که گاهی اوقات به آن سیب‌زمینی لپه و یا سبزیجات محلی نیز اضافه می‌شود.

شامی کباب یک غذای اصیل ایرانی است که در دیگر کشورها مانند هند و افغانستان نیز با کمی تغییرات طبخ می‌شود. در مورد تاریخچه این غذا اطلاعات دقیقی در دست نیست. اسحاق اطعمه، شاعر قرن هفتم و هشتم قمری در دیوان خود به نام شامی کباب اشاره کرده است.

در کتاب آشپزی جامع الصنایع، که مربوط به دوران قاجار می‌باشد نیز بارها به شامی کباب اشاره شده و در مورد شیوه طبخ آن نیز صحبت شده است. علاوه بر این، دو جهانگرد انگلیسی و آلمانی که در آن دوران به ایران سفر کرده بودند نیز در سفرنامه‌‌های خود از غذایی با عنوان شامی صحبت کرده‌اند که به شکل‌های مختلف و به صورت ساده یا چاشنی‌دار سرو می‌شد.

کباب 01
تاریخچه شامی کباب

علی‌اکبر آشپزباشی در کتاب خود دستور پخت شامی کباب های مختلف را آورده است. در یکی از این دستورات عنوان شده که گوشت را به همراه پیاز، نخودچی کوبیده شده و ادویه‌جات در هم ترکیب کرده و در روغن سرخ می‌کنند. سپس آن‌ها را در آب قرار می‌دهند تا پخته شود. این دستور مربوط به تهیه شامی ‌کباب می‌باشد.

درباره علت نام‌گذاری این غذا روایات متعددی وجود دارد. برخی از افراد علت این نام‌گذاری را زمان سرو این غذا می‌دانند. شامی کباب اغلب در وعده غذایی شام خورده می‌شود. از این رو، به آن شامی می‌گویند.

جدول زمانبندی طرز تهیه شامی کباب

زمان آماده سازی 1 ساعت و نیم
زمان پخت 30 دقیقه
زمان اضافی
مجموع زمان  2 ساعت
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو مقداری

مواد لازم برای تهیه شامی کباب

  • گوشت  چرخ‌کرده: ۳۰۰ گرم
  • سیب‌زمینی: ۲ عدد متوسط
  • تخم‌مرغ: یک عدد
  • پیاز: یک عدد بزرگ
  • آرد نخودچی: ۲ قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی: ۴ عدد متوسط
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم

آموزش مراحل تهیه شامی کباب

مرحله اول: آماده‌سازی مواد

ابتدا سیب‌زمینی‌ها را پوست کنید و پس از شستن، با رنده ریز رنده کنید. سپس با فشار دست آب سیب‌زمینی را خارج کنید و در یک کاسه بریزید.  پیاز را نیز پس از رنده کردن فشار دهید تا آب آن کشیده شود. پیاز را به سیب‌زمینی اضافه کنید و گوشت چرخ‌کرده را نیز در کاسه بریزید. در انتها نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به مواد داخل ظرف اضافه کنید.

مرحله دوم: ورز دادن مواد

مواد را خوب باهم ترکیب کنید و با دست ورز دهید تا کاملا یک دست شود. در این مرحله آرد نخودچی را به مایه شامی اضافه کنید و به خوبی با دیگر مواد ترکیب نمایید. تخم مرغ را به مواد اضاف کردهه و دوباره به مدت چند دقیقه ورز دهید تا مایه شامی حالت منسجمی پیدا کند. سپس روی کاسه را با یک سلفون بپوشانید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا کمی استراحت کند.

مرحله سوم: سرخ کردن شامی‌ها

مایه شامی را از یخچال خارج کنید. یک ماهیتابه با اندازه مناسب بر روی اجاق قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. اجازه دهید روغن کاملا داغ شود. سپس مقداری از مایه شامی بردارید و با دست به صورت دایره یا بیضی شکل دهید و در روغن بیندازید.

حتما بخوانید
طرز تهیه اسکندر کباب خوشمزه اصل ترکی 6 نفره
کباب 03
آموزش مراحل تهیه شامی کباب

صبر کنید تا یک طرف شامی به طور کامل سرخ شود و رنگ بگیرد. سپس شامی‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود.  شامی‌ها را پس از سرخ شدن بر روی یک دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آن کشیده شود.

مرحله چهارم: آماده کردن سس

گوجه‌فرنگی‌ها را پوست کرده و خرد کنید. دقت داشته باشید که گوجه‌فرنگی‌ باید خیلی ریز شود تا به صورت پوره درآید. مقداری کمی روغن در ماهیتابه بریزید و آن را بر روی اجاق قرار دهید. گوجه‌فرنگی خرد شده را در روغن بریزید و تفت دهید تا آب آن کشیده شود. در این مرحله مقداری نمک و فلفل سیاه به گوجه‌فرنگی اضافه کنید و اجازه دهید خوب جا بیفتد.

شامی‌کباب‌ ها را در ظرف موردنظر بچینید و سس گوجه‌فرنگی را بر روی آن بریزید و سرو نمایید. می‌توانید سس را به صورت جداگانه در یک کاسه بریزید و در کنار شامی‌کباب قرار دهید.

نکات مهم در تهیه شامی کباب

  • در برخی از شهرها و استان‌های کشورمان برای تهیه شامی کباب از سبزیجات معطر استفاده می‌شود. اگر دوست دارید شامی خوش‌طعم‌تری داشته باشید به اندازه 2 تا 3 قاشق غذاخوری سبزی معطر به مایه شامی اضافه کنید. جعفری، مرزه و تره از این دست سبزیجات هستند.
  • دقت داشته باشید که آب پیاز و سیب‌زمینی باید به طور کامل کشیده شود. اگر مایه شما آب داشته باشد، شامی کباب در هنگام سرخ شدن از هم می‌پاشد و شکل خوبی به غذا نمی‌دهد.
  • قرار دادن مایه شامی کباب در یخچال باعث می‌شود تا مایه انسجام بیشتری پیدا کند و در هنگام سرخ شدن از هم نپاشد. علاوه بر این، در این مدت مواد خوب باهم ترکیب شده و شامی کباب خوشمزه‌تر می‌شود.  اگر وقت کافی برای استراحت دادن مایه ندارید، مقدار بیشتری تخم‌مرغ به آن اضافه کنید تا در هنگام سرخ شدن وا نرود و از هم نپاشد.
  • به اندازه گوشت و سیب‌زمینی در شامی توجه داشته باشید و تعادل آن را حفظ کنید. اگر مقدار گوشت زیاد باشد، شامی سفت خواهد شد.
  • بهتر است برای سرخ کردن شامی از روغن مخصوص سرخ‌کردنی استفاده کنید. این نوع روغن کمتر جذب شامی کباب می‌شود و شامی کباب تردتری به شما می‌دهد.
  • برای خوشمزه‌تر شدن سس گوجه فرنگی می‌توانید مقداری فلفل‌دلمه‌ای خرد شده به آن اضافه نمایید. اضافه کردن یک قاشق آب‌لیمو یا آب‌غوره نیز باعث خوش‎طعم‎تر شدن سس شما می‌شود.
  • در برخی دستورالعمل‌ها دیده می‌شود که به جای سس گوجه‌فرنگی، از گوجه‌فرنگی سرخ‌شده در کنار شامی‌کباب استفاده می‌کنند. برای این کار گوجه‌فرنگی‌ها را به صورت حلقه‌ای برش کنید و در مقداری روغن سرخ نمایید. سپس آن‌ها را در کنار شامی کباب ها در ظرف بچینید.
  • تصاویر از پیج خوب iran_banoo1364 گرفته شده است.

خواص شامی کباب

خواص شامی کباب
خواص شامی کباب

برای تهیه شامی کباب از گوشت گوساله استفاده می‌شود. گوشت گوساله سرشار از پروتئین است و مواد معدنی بسیاری دارد.

  • گوشت قرمز دارای مقادیر بالایی از پروتئین می‌باشد. مصرف پروتئین برای بدن ضروری بوده و انرژی موردنیاز آن را تامین می‌کند.
  • گوشت گوساله منبعی غنی از پروتئین و پتاسیم است. این دو ماده در برنامه ورزشی بدنسازان و ورزشکاران قرار داده شده و برای عضله‌سازی پیشنهاد می‌شود. مصرف پتاسیم به اندازه پروتئین مهم است. پتاسیم باید به میزان کافی وجود داشته باشد تا سنتز پروتئین به خوبی انجام شود.
  • گوشت گوساله حاوی مقادیر زیادی از روی نیز می‌باشد. روی رشد عضلات را افزایش داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • گوشت قرمز انواع ویتامین را نیز در خود جای داده است که از میان‌ آن‌ها می‌توان به ویتامین B6 و B12  اشاره کرد.  B6 به حفظ سیستم دفاعی بدن کمک کرده و B12   نیز باعث تولید هرچه بیشتر گلبول‌های قرمز خون می‌شود.
  • گوشت گوساله دارای کلسیم بالایی می‌باشد. این ماده برای تقویت استخوان‌ها بسیار مفید بوده و از پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری می‌کند. خوردن گوشت گوساله برای کودکان نیز بسیار مفید است.
  • از جمله خواص گوشت گوساله می‌توان به کاهش ریزش مو اشاره کرد. مصرف گوشت گوساله میزان هرومون‌های تستوسترون و سوماتوتروپین را کاهش داده و باعث کاهش ریزش مو می‎شود.
  • آمینو اسید موجود در گوشت گوساله باعث می‌شود تا زمان بیشتر احساس سیری کنید و از خوردن غذاهایی که باعث چاقی می‎شود، پرهیز نمایید. از این رو، کاهش وزن را نیز می‌توان از جمله ویژگی‌های مصرف گوشت گوساله عنوان کرد.
  • گوشت گوساله چربی کمتر و پروتئین بیشتری نسبت به گوشت گوسفندی دارد. از این رو، برای سلامت قلب مفید بوده و باعث گرفتگی عروق نمی‌شود.
  • استفاده از انواع سبزیجات مانند گوجه‌فرنگی در کنار گوشت قرمز خواص آن را بیشتر کرده و باعث جذب روی موجود در گوشت می‌شود.
  • لینولئیک اسید موجود در گوشت گوساله ماده‌ای مفید برای مبارزه با سلول‌های سرطانی است. مصرف به اندازه گوشت گوساله برای بیماران مبتلا به سرطان بسیار مفید بوده و تا حدی کمک به کنترل بیماری می‌کند.
  • گوشت گوساله دارای مقادیری از امگا۳ می‌باشد. این ماده کلسترول خوب بدن را افزایش و میزان کلسترول بد را کاهش می‌دهد. بنابراین مصرف آن به افرادی که دارای مشکل چاقی هستند، پیشنهاد می‌گردد.
  • پیشگیری از زوال عقل یا آلزایمر از دیگر خواص گوشت گوساله است. این بیماری اغلب در سنین بالا اتفاق می‌افتد و باعث افت حافظه، تغییر شخصیت و عدم کنترل عواطف می‎گردد.
  • مصرف امگا۳ برای سلامتی مغز بسیار مفید است. سلامتی مغز بر رشد غشای سلولی در سیستم عصبی تاثیر گذاشته و از این طریق باعث  افزایش هوش انسان می‎شود.
  • پروتئین موجود در گوشت گوساله به درمان سریع زخم‌ها کمک کرده و باعث بازسازی پوست می‌شود. از این رو، گوشت گوساله را می‌توان یکی از بهترین مواد برای سلامتی و زیبایی پوست معرفی نمود.
حتما بخوانید
طرز تهیه کتلت سالمون ساده خوشمزه خانگی 8 عدد

سخن پایانی

همانطور که در بالا مشاهده کردید طرز تهیه شامی کباب اصل را برایتان قرار داده ایم. امیدواریم این آموزش را فرا گرفته و آن را برای عزیزانتان در منزل تهیه کنید. در پایان یک نکته باقی می ماند و آن این است که در طرز تهیه شامی کباب از مواد اولیه تازه و مرغوب استفاده نمایید.

در اینجا لیست کاملی از کباب های خوشمزه و مطالب مرتبط را برایتان قرار خواهیم داد. سعی کنید این کباب های اصیل و سنتی ایرانی را نیز بیاموزید. کباب های بسیار خوشمزه ای را نظیر کباب کوبیده اصل برایتان قرار دادیم. امیدواریم از این کباب ها هم لذت ببرید.

امیدواریم از طرز تهیه شیش کباب راضی بوده و بتوانید یک کباب بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با گوشت را مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع کباب و طرز تهیه انواع غذاهای محلی هم آموزش دنیایی از غذاهای خوشمزه را دارند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

اگر علاقمند هستید به شما توصیه می کنیم مقاله طرز تهیه انواع کباب اصیل ایرانی و ملل بهمراه معرفی و آموزش آنها و مقاله انواع ادویه کباب کوبیده ، معرفی 11 ادویه مخصوص را مطالعه کنید. تصاویر از پیج اینستاگرامی خوب و خوشمزه     برداشته شده است.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه شامی کباب خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
کباب 02

آموزش طرز تهیه شامی کباب ساده و خوشمزه تهرانی و برستان با دستور تهیه اصل شامی کباب با سیب زمینی کباب شامی شمالی کباب شامی با لپه خوشمزه کباب شامی کرمانشاهی فوری

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی محلی

کلمات کلیدی: شامی کباب

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 160

زمان آماده سازی: PT1H00M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT2H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • گوشت چرخ‌کرده: ۳۰۰ گرم
  • سیب‌زمینی: ۲ عدد متوسط
  • تخم‌مرغ: یک عدد
  • پیاز: یک عدد بزرگ
  • آرد نخودچی: ۲ قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی: ۴ عدد متوسط
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: در این مطلب تلاش داریم که طرز تهیه شامی کباب را با بهترین روش به شما عزیزان آموزش دهیم. برای پخت بهترین شامی کباب باید توجه داشته باشید که استفاده از مواد اولیه مرغوب و پیروی از طرز تهیه به صورت گام به گام رمز موفقیت شماست. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *