سبد خرید
طرز تهیه نان شیرمال خوشمزه خانگی 6 نفره

طرز تهیه نان شیرمال خوشمزه خانگی 6 نفره

آموزش و طرز تهیه نان شیرمال را با بهترین روش و کاربردی ترین آن برایتان قرار داده ایم. شما می توانید با مطالعه همین طرز تهیه بهترین و خوشمزه ترین روش پخت این نان آشنا شده و آن را کامل بیاموزید.

معرفی نان شیرمال

نان شیرمال از آن دسته نان های بسیار خوشمزه و پرطرفدار در خاورمیانه و از جمله  کشور ایران است که به عنوان صبحانه و عصرانه آن را مصرف می کنند. عده ای نان شیرمال را با پنیر، کره و مربا می خورند و عده‌ای با چای شیرین و عده ای هم با شیر و یا خامه و سرشیر میل می‌کنند.

عمدتا نان شیرمال را در اکثر شهرهای ایران مانند همدان، اراک، قزوین، سمنان، ارومیه، اردبیل، خرم آباد تهیه می‌کنند و از سوغات آن شهرها به حساب می آید.

دوره آموزش تهیه نان پیشی
دوره آموزش تهیه نان پیشی

خیلی ها دوست دارند بدانند تفاوت بین فطیر و نان شیرمال چیست. ما در اینجا بیان می کنیم که تفاوت بین فطیر و نان شیرمال چیست. از لحاظ ظاهری فطیر و نان شیرمال شبیه هم هستند عمده تفاوت آنها برمی گردد به یکی از مواد اولیه‌اش آن هم شیر است. معمولاً نان شیرمال را با شیر تازه گاو درست می کنند ولی فطیر را با آب درست می کنند. بقیه مواد اولیه آن شبیه هم می باشد.

در نان شیرمال می توان کشمش، گردو و یا حتی شکلات اضافه کرد. برخی از انواع نان های شیرمال عبارت است از نام شیرمال کشمشی، نان شیرمال مغز دار، نان شیرمال گیسو، نان شیرمال با ماست.

تاریخچه نان شیرمال

برای خیلی از گردشگران سفر به نقاط مختلف دنیا به دلیل آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم و غذاهای آنها دارای جذابیت می باشد.

در زمان‌های قدیم نان شیرمال به عنوان یک نان بسیار مقوی برای افراد به شمار می‌آمد. این نان از طریق جاده ابریشم از ایران وارد کشور هند شده و امروزه در کل کشور هند به عنوان یک غذای اساسی مصرف می شود. معمولاً به این دلیل هندی ها این نان را دوست دارند که اکثر غذاها و خوراکی هایی که استفاده می کنند تند مزه است ولی این نان طعم شیرینی دارد.

شیرمال 02
تاریخچه نان شیرمال

جالب است که بدانید نان شیرمال در زمان حکومت بوربن ها وارد کشور هندوستان شد. خانواده بوربن ها فرانسوی بودند و به دستور خاندان سلطنتی آنجا راهی هندوستان و در بوپال زندگی کردند.

بوربن ها با تغییراتی که در نام های خود دادند و نام مسلمانان را بر خود گذاشتند مورد توجه قرار گرفت و پست های بالایی برای آنها پیشنهاد شد و از این طریق به ثروت و قدرت زیادی رسیدند. خانواده بوربن ها توانستند در فرهنگ غذایی هندوستان تغییراتی هم به وجود بیاورند.

سلطنت هندوستان زمانی که به دست خانواده بوربن ها افتاد به مدت یک قرن زنان این خانواده توانستند بر هندوستان حکومت کنند و بعد از آنکه حکومت جدید وارد کشور هندوستان شد حکومت این زنان به پایان رسید.

جدول زمانبندی طرز تهیه نان شیرمال

زمان آماده سازی 1 ساعت و 45 دقیقه
زمان پخت 25 دقیقه
زمان اضافی 30 دقیقه
مجموع زمان 2 ساعت و 40 دقیقه
تعداد سرو 6 نفر
مقدار سرو 1 عدد

مواد اولیه برای طرز تهیه نان شیرمال

  • آرد نانوایی : 400 گرم
  • شیر : نصف پیمانه
  • آب : نصف پیمانه
  • شکر : 120 گرم
  • پودر مخمر فوری : یک و نیم قاشق سوپ
  • تخم مرغ : 1 عدد
  • روغن مایع : سه چهارم پیمانه
  • نمک : نصف قاشق چایخوری

آموزش مراحل طرز تهیه نان شیرمال خانگی

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستشو ، خرد کردن ، افزودن ادویه جات، مخلوط کردن ، سرد یا گرم کردن ، پختن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.

مرحله اول

در مرحله اول طرز تهیه نان شیرمال، ابتدا قبل از اینکه بخواهیم نان شیرمال را درست کنیم فر را روشن می کنیم و دمای آن را روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم می کنیم و یک کاسه فلزی پر از آب را داخل فر قرار می دهیم تا فر به آن دما برسد.

مرحله دوم

در مرحله دوم طرز تهیه کاسه ای دیگر برمی داریم و داخل آن یک قاشق غذا خوری شکر و آب ولرم می ریزیم و درون مخلوط حاصله مایه خمیر را اضافه می کنیم و درب آن را می گذاریم و در گوشه ای قرار می دهیم و صبر می کنیم تا مخلوط حاصله حباب بزند و به اصطلاح عمل بیاید.

حتما بخوانید
طرز تهیه حلیم شیر اصفهان عالی برای 4 نفر

مرحله سوم

در مرحله سوم طرز تهیه نان شیرمال، بعد از آنکه مخلوط حاوی مایه خمیر حباب زد درب آن را بر می داریم و یک عدد تخم مرغ را به همراه شیر ولرم، مقداری نمک و بقیه شکر به داخل آن اضافه می کنیم و به هم می زنیم.

مرحله چهارم

بقیه مایه خمیر را به همراه نصف آرد با هم خوب مخلوط می کنیم و مخلوط حاصله را به موادی که قبلا تهیه کردیم اضافه می کنیم و به هم می زنیم تا یکدست شود. در ادامه کار روغن را هم به مواد اضافه می کنیم و مابقی آرد را هم به آن اضافه می کنیم تا خمیر یک حالت منسجمی به خود بگیرد.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم طرز تهیه نان شیرمال، روی سطح چوبی یا شیشه ای صاف مقداری آرد می پاشیم و خمیر حاصله را روی آن صفحه چوبی یا شیشه ای قرار می‌دهیم و به مدت ۱۰ دقیقه به خوبی ورز می دهیم. اگر خمیر موقع ورز دادن سفت شد مقداری شیر به آن اضافه می کنیم تا خمیر از حالت خشک به حالت نرم تغییر شکل بدهد.

مرحله ششم

در مرحله ششم طرز تهیه نان شیرمال، خمیر حاصله را درون یک ظرفی که اندازه آن دو برابر اندازه خمیر باشد قرار می دهیم. فقط باید قبل از اینکه خمیر را داخل کاسه قرار بدهیم، کاسه را با روغن چرب کنیم و سپس درب کاسه را به کمک یک پارچه تمیز و خشک و یا یک لایه سلفون یا کیسه فریزر ببندیم.

شیرمال 05
آموزش مراحل طرز تهیه نان شیرمال خانگی

سپس برای این که خمیر به خوبی عمل بیاد باید ظرف حاوی خمیر را در یک جای نسبتا گرم قرار بدهیم و یک ساعت به آن زمان بدیم.

مرحله هفتم

در مرحله هفتم طرز تهیه نان شیرمال، بعد از اینکه خمیر عمل آمد کافی است با دست کمی آن را ورز بدهیم تا هوا و حباب های داخل خمیر از آن خارج شود. سپس خمیر را به اندازه های ۱۰۰ گرم ۱۰۰ گرم تقسیم می کنیم.

مرحله هشتم

در مرحله هشتم خمیر های ۱۰۰ گرمی را به اشکال دلخواه خود درست می کنیم. مثلا می توانیم آن را ببافیم. سپس خمیرهای آماده را داخل سینی فر قرار می دهیم و روی آن را زرده تخم مرغ می مالیم و با کنجد تزیین می کنیم.

مرحله نهم

سینی را داخل فری که از قبل گرم کردیم قرار می دهیم باید حواسمان باشد کاسه آبی که در فر قرار دارد را قبل از قرار دادن سینی فر از آن خارج کنیم. پس از قرار دادن سینی فر درون فر، ۲۰ دقیقه زمان می دهیم تا آنها بپزند بعد از اینکه روی نان شیرمال طلایی شد از فر آنها را خارج می کنیم اگر روی نان شیرمال ها طلایی نشد گریل بالای فر رو به مدت ۵ دقیقه روشن می کنیم.

مرحله دهم

بعد از اینکه نان شیرمال ها را از داخل فر بیرون آوردیم از سطح سینی جدا می کنیم و می گذاریم تا کاملا خنک شود و سپس میل می کنیم.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه نان شیرمال در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید.

نکات مهم در طرز تهیه نان شیرمال

در تهیه هر نوع غذا و خوراکی نکات ریزی نهفته است که فقط در اثر ممارست ، داشتن مهارت و کسب تجربه حاصل می گردد. در اینجا ما علاوه بر آموزش طرز تهیه نان به بیان نکات مهم و کاربردی در تهیه آن می پردازیم که می بایست به آنها توجه کرد در غیر این صورت نان شیرمال تهیه شده از کیفیت لازم بر خوردار نمی شود.

  • از نان شیرمال می توانیم در وعده های غذایی صبحانه و یا عصرانه استفاده کنیم.
  • زمانی که خمیر نان شیرمال را آماده می کنید موقع ورز دادن نباید به دستتون بچسبد اگر به دست چسبید، دستتان را کمی با روغن چرب کنید و یک مقدار آرد بیشتر به آن اضافه کنید آن را مجددا ورز دهید.
  • اگر خمیر نان ‌شیرمال زیادی سفت شده باشد مدت زمان بیشتری طول می کشد تا خمیر ما عمل بیاید و به عبارتی پف بکند، به خاطر همین احتمال خیلی زیاد دارد که روی کیفیت نان شیر مال تهیه شده تأثیر منفی گذاشته و نان شیرمال خراب شود.
  • می توان به جای چرب کردن سینی فر روی آن کاغذ روغنی قرار داد و خمیر ها را روی کاغذ روغنی چید.
  • برای تزیین سطح نان شیرمال می توان از دانه های خشخاش استفاده کنیم، با این کار هم ظاهر نان شیرمال زیباتر و هم خوش عطر و طعم تر می شود.
  • داخل نان شیرمال می توان از خرمای هسته گرفته شده هم استفاده کرد.
  • ورز دادن بیش از حد خمیر نان شیرمال باعث می شود که نان شیرمال ترک بخورد و خمیر خشک شود.
  • تصاویر از پیج خوشمزه و خوب roja_cake_house گرفته شده است.
حتما بخوانید
طرز تهیه پارفه سیب و دارچین و گرانولا 4 عدد

خواص نان شیرمال

مواد اولیه مصرف شده برای تهیه هر غذا و خوراکی خواص و مضرات مخصوص به خود را دارد به شرطی که در خوردن آن زیاده روی نکرد. برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود.

در کنار خوردن غذای سالم ، فعالیت ورزشی داشت زیرا سلامتی بدن ثروتی است که می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت و زندگی خانواده داشته باشد.

غذای سالم بدن را قوی و از بیماری ها دور نگه داشته و ذهن و بدن را بهبود می بخشد. در ادامه این مطلب به برخی از خواص نان شیرمال اشاره می نماییم. امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند.

همان گونه که قبل تر گفته شد در طرز تهیه نان شیرمال مواد مختلفی استفاده شده است. لازم به ذکر است خواص زیر عمدتا به خاطر وجود شیر، تخم مرغ و آرد موجود در نان شیرمال می باشد.

  • در استحکام استخوانها نقش بسزایی ایفا می کند.
  • باعث سلامت پوست می شود.
  • کلسیم موجود در آن باعث تقویت دندان‌ها می‌گردد.
  • باعث رشد عضلات می شود.
  • در عملکرد بهتر مغز نقش مهمی ایفا می کند.
  • باعث بهبود اشتها، بهبود خواب و بهبود خلق و خو می گردد.
  • در سلامت مو و رشد مو نقش بسزایی را ایفا می‌کند.
  • باعث افزایش کلسترول خوب خون می گردد.
  • برای سلامت چشم مفید است.
  • باعث از بین رفتن سنگ کیسه صفرا می گردد.
  • برای دستگاه گوارش مفید است و کمک به هضم غذا می کند.

سخن پایانی

امیدواریم از آموزش و این نان خوشمزه لذت برده باشید و بتوانید شیرینی های زیبا و خوشمزه نظیر همین نان شیرمال خانگی را در منزل تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ را مطالعه کنید.

اگر تصمیم به پخت این شیرینی در منزل دارید حتما از شیرینی های دیگر ما نیز در سایت دیدن کرده و نکات اصلی را رعایت کنید.

آموزش کیک پزی بیش از 100 کیک بسیار برایتان جالب خواهد بود. اینکه بدانید از کجا باید آموزش ببینید واقعا سخت و دشوار است ولی ما شما را در این راه تنها نمی گذاریم.

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا عصرانه بینظیر را با این کیک خوشمزه تهیه کنید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه نان شیرمال خوشمزه خانگی 6 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
شیرمال 01

آموزش طرز تهیه نان شیرمال خانگی خوشمزه آسان و فوری نان شیرمال در توستر بدون فر نان شیرمال تنوری دستور پخت نان شیرمال خانگی در سه سوت کاربردی و عالی با سریعترین

نوع: نان

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: نان شیرمال

بازده دستورالعمل: 6

کالری: 120

زمان آماده سازی: PT1H45M

زمان پخت و پز: PT0H25M

زمان کل: PT2H40M

اجزاء دستورالعمل:

  • آرد نانوایی 400 گرم
  • شیر نصف پیمانه
  • آب نصف پیمانه
  • شکر 120 گرم
  • پودر مخمر فوری یک و نیم قاشق سوپ
  • تخم مرغ 1 عدد
  • روغن مایع سه چهارم پیمانه
  • نمک نصف قاشق چایخوری

راهنمای دستورالعمل: امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه نان شیرمال در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

امتیازدهی ویرایشگر:
5

1 comments

  1. هستی محمدی

    سلام وقت بخیر
    میخواستم اگه براتون مقدور کار با دستگاه ماکروویو رو هم آموزش بدید لطفاً
    ممنون از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *