سبد خرید
طرز تهیه چیپس ترتیلا اصل خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه چیپس ترتیلا اصل خوشمزه 4 نفره

امروز با یک طرز تهیه دیگر از یک میان وعده خوش مزه و پر طرفدار به نام چیپس ترتیلا در خدمت شما هستیم. قطعا بسیاری از افراد از خوردن چیپس لذت ترتیلا می برند ما دغدغه تهیه خانگی آن را درک کرده و با شما طرز تهیه چیپس ترتیلا خانگی را در این مطلب مرور خواهیم کرد.

معرفی چیپس ترتیلا

نان ترتیلا یکی از نان های سنتی مکزیک است از آرد ذرت تهیه شده و در کنار بیشتر غذاهای مکزیکی سرو می شود.در این میان چیپس ترتیلا نیز که از قطعات کوچک نان ترتیلا تهیه می شود، نه تنها در مکزیک که در سراسر جهان توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده و بسیار پر طرفدار است.

دوره آموزشی نان های خانگی
دوره آموزشی نان های خانگی

چیپس ترتیلا هم به عنوان یکی از تنقلات قابل مصرف است و هم به عنوان تکه های نان کوچک در کنار سوپ و به عنوان پیش غذا. البته در برخی مناطق با توجه به در دسترس نبودن آرد ذرت، این چیپس را با آرد گندم درست می کنند.

تهیه نان ترتیلا و چیپس ترتیلا کار سختی نیست و به راحتی می توانید آن را در منزل تهیه کنید. به خصوص اگر دوست ندارید فرزندانتان خیلی سراغ چیپس و پفک و سایر تنقلات مضر بروند، می توانید این خوراکی سالم و لذیذ را درست کنید. خواهید دید که چقدر مورد استقبال بچه ها قرار می گیرد.

تاریخچه چیپس ترتیلا

نان ترتیلا حدود 10.000 سال پیش از میلاد مسیح و توسط بومیان آمریکای مرکزی (مکزیک) و با استفاده از آرد ذرت تهیه می شد و در واقع غذای اصلی بومیان مکزیک بود. بعد ها با ورود اسپانیایی ها به آمریکای مرکزی این نان به اروپا راه پیدا کرد و آنجا بود که نام ترتیلا یا کیک گرد برای آن انتخاب شد.

ترتیلا 01
تاریخچه چیپس ترتیلا

چیپس ترتیلا هم یکی از خوراکی های خوشمزه است که از نان ترتیلا تهیه می شود. این چیپس نیز برای اولین بار در مکزیک مورد استفاده قرار گرفت و امروزه نیز در سراسر جهان به واسطه طعم وظاهر متفاوتی که دارد هم به صورت خوراکی جایگزین چیپس و هم در کنار انواع پیش غذا و غذای اصلی استفاده می شود.

چیپس ترتیلا جایگاه ویژه ای در منو غذایی کشور های مختلف به ویژه کشور های آمریکای لاتین و ایالات متحده داشته و با انواع سس سرو می شود. همراهی این چیپس با سس سالسا برای شما تجربه ایی منحصربفرد به همراه خواهد آورد. در ادامه با آموزش طرز تهیه چیپس ترتیلا با ما همراه باشید و در انتها سس سالسا را با هم مرور خواهیم نمود.

جدول زمانبندی تهیه چیپس ترتیلا

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 1 ساعت و 10 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو یک ظرف

مواد اولیه برای تهیه چیپس ترتیلا

  • آرد ذرت :  1و ½ پیمانه
  • آرد سفید (آرد گندم) : 1 پیمانه
  • آب ولرم : 1 و ¼ پیمانه
  • روغن مایع : 3/1 پیمانه
  • بکینگ پودر : 1 قاشق مربا خوری
  • نمک : 1 قاشق مربا خوری
  • پودر سیر : 1 قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه : 1 قاشق چای خوری
  • فلفل قرمز : 1 قاشق چای خوری
  • جعفری خشک : 1 قاشق مربا خوری
  • روغن برای سرخ کردن : برای سرخ کردن

آموزش مراحل تهیه چیپس ترتیلا

مرحله اول

برای تهیه چیپس ترتیلا خانگی ابتدا باید نان ترتیلا تهیه کنید. برای این کار ابتدا آرد ذرت، آرد گندم و بکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و سه بار الک کنید تا کاملا یکدست شوند. مخلوط آرد ها را در یک ظرف بزرگ بریزید. نمک، پودر سیر، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به مواد داخل ظرف اضافه کنید. جعفری خشک شده را نیز ابتدا در دستتان خورد کرده و به مواد داخل ظرف اضافه کنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه آش شولی یزدی خانگی برای 6 نفر

مرحله دوم

مواد داخل ظرف را خوب هم بزنید تا تمام ادویه ها و ارد با هم مخلوط شوند. از آنجایی که میزان و نوع ادویه های به کار رفته در چیپس ترتیلا کاملا سلیقه ای هستند، شما می توانید بر حسب ذائقه خود این مواد را کم و زیاد کنید و حتی از ادویه های دیگر درون خمیر چیپس ترتیلا استفاده نمایید.

مرحله سوم

پس از اینکه مواد خشک را کاملا با هم مخلوط کردید، روغن را داخل ظرف ریخته و با استفاده از یک قاشق مواد را خوب هم بزنید تا ظاهری شبیه خرده نان پیدا کنند. در این مرحله آب را کم کم  به مواد اضافه کنید و با دست ورز بدهید تا خمیری نرم و لطیف بدست بیاید. خمیر بدست آمده نباید به دست بچسبد.

مرحله چهارم

وقتی خمیر جمع شد، دیگر به آن آب اضافه نکنید. خمیر را از درون ظرف بر روی سطح کار (روی میز یا درون یکی سینی) منتقل کنید و شروع به ورز دادن خمیر کنید تا سطح خمیر کاملا صاف و براق شود. خمیر بدست آمده را درون ظرف بگذارید و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت استراحت کند.

ترتیلا 04
آموزش مراحل تهیه چیپس ترتیلا

پس از اینکه خمیر استراحت کرد، بخشی از خمیر را جدا کرده و روی تخته آشپز خانه که روی آن را آرد پاشی کرده اید، با استفاده از وردنه، خمیر را به ضخامت 2 تا 3 میلی متر پهن کنید و به کمک کاتر یا چاقو خمیر پهن شده را به شکل دلخواه برش بزنید

معمولا چیپس ترتیلا را به صورت سه گوش تهیه می کنند. پس از برش دادن  تمام خمیر، نوبت به سرخ کردن آن ها می رسد.

مرحله پنجم

چیپس ترتیلا برای سرخ شدن نیاز به روغن زیادی دارد. در واقع برای اینکه یک چیپس ترد و خوشمزه  داشته باشید، باید قطعات بریده شده را درون روغن سرخ کنید به طوری که داخل روغن شناور باشند.  برای این کار بهتر است از یک ظرف کوچک استفاده کنید تا روغن کمتری نیز مصرف شود.

روغن را درون ظرف بریزید و روی حرارت بسیار کم اجاق قرار دهید. وقتی روغن کاملا داغ شد، خمیر های برش داده شده را درون روغن بینندازید. اجازه دهید تا هر دو طرف چیپس ها کاملا سرخ و طلایی رنگ شود. دقت کنید که حرارت زیر ظرف روغن باید کم باشد تا هم روغن نسوزد و هم چیپس ترتیلا.

پس از سرخ شدن چیپس ها را درون یک آبکش یا توری فلزی بریزید تا روغن اضافی آنها گرفته شود. وقتی چیپس ترتیلا سرد شدند می تواند آن ها در ظرف مناسب ریخته و در کنار سوپ و یا همراه با انواع سس سرو نمایید.

نکات مهم در تهیه چیپس ترتیلا

  • برای تهیه چیپس ترتیلا می توانید ابتدا نان نرتیلا درست کنید به این ترتیب که تکه های کوچکی از خمیر به اندازه یک نارنگی بردارید و با استفاده از وردنه آنرا باز کنید و داخل ماهیتابه بدون روغن بپزیدو پس از اینکه نان ترتیلا شما آماده شد، آنرا به قطعات کوچک خورد کرده و داخل روغن سرخ کنید.
  • در صورت تمایل می توانید از سیر و پیاز رنده شده در داخل خمیر ترتیلا استفاده کنید.
  • اگر چیپس ترتیلا را تند می پسندید می توانید فلفل قرمز پرک شده داخل خمیر ترتیلا بریزید.
  • بکینگ پودر موجبپفکی شدن چیپس ترتیلا شما خواهد شد. در صورتی که حالت پفکی آنرا دوست ندارید بکینگ پودر را از مواد حذف کنید.
  • برای طعم داد کردن چیپس ترتیلا می توانید از طعم دهنده های مختلف استفاده کنید مانند سس کچاپ و حتی سرکه. فقط دقت داشته باشید که در صورت اضافه کردن سرکه به خمیر، به همان میزان از مقدار آب ذکر شده در مواد اولیه کم کنید.
  • با توجه به اینکه نوع آرد ها با هم متفاوت است، و برای درست کردن خمیر چیپس ترتیلا به اندازه ای آرد نیاز دارید که خمیر به دست نچسبد، بنا براین ممکن است آرد مورد نیاز شما کمتر یا بیشتر از مقدار ذکر شده در مواد اولیه باشد.
  • شکل کلی و رایج چیپس ترتیلا به صورت سه گوش است اما شما میتوانبد آن را به اشکال دلخواه خود برش داده و سرخ نمایید.
حتما بخوانید
طرز تهیه آش گوجه فرنگی خوشمزه 4 نفره

سس سالسا و چیپس ترتیلا

سس سالسا با چیپس ترتیلا یک مجموعه بی نظیر از آمریکای جنوبی را برای شما یه ارمغان خواهد آورد. برای تهیه این سس که یکی از سس های رایج برای سرو در کنار چیپس ترتیلا است. ابتدا یک تا دو عدد گوجه فرنگی را با چاقو به صورت + برش داده و به مدت 10 ای 15 دقیقه داخل آب جوش قرار دهید.

ترتیلا 03
سس سالسا و چیپس ترتیلا

سپس آن ها را از آب خارج کرده و پوست بگیرید و با استفاده از گوشت کوب برقی یا مخلوط کن پوره کنید. دو حبه سیر، کمی پیازچه، برگ گشنیز تازه، نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه را به همراه گوجه فرنگی در مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید تا سسی یکدست داشته باشید. سپس سس بدست آمده را داخل یخچال بگذارید تا خنگ شده و طعم بهتری بگیرد.

در ادامه پیشنهاد میکنیم که طرز تهیه لازانیا ، سس آلفردو خانگی و پاستا فتوچینی آلفردو را مطالعه بفرمایید.

سخن پایانی

خب با آموزش طرز تهیه چیپس ترتیلا خانگی در خدمت شما عزیزان بودیم. امید ما در مجموعه وان تاچ فود همواره این است که آموزش های کاربردی و مطابق با خواست شما بزرگواران را تهیه و در دسترس شما قرار دهیم. شما با اجرای قدم به قدم این آموزش با مواد اولیه با کیفیت قطعا از نتایجی که به دست خواهید آورد شگفت زده خواهید شد.

امیدواریم از آموزش چیپس ترتیلا خانگی راضی بوده باشید و بتوانید یک چیپس ترتیلا گندم بینظیر تهیه نمایید.

طرز تهیه انواع نان بسیار خواندنی هستند. جدول ارزش غذایی و آنالیز غذا های ایرانی نیز بسیار خواندنی هستند. طرز تهیه انواع سالاد فراموش نشود. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه چیپس ترتیلا اصل خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
ترتیلا 02

آموزش طرز تهیه چیپس ترتیلا مکزیکی خوشمزه دستور تهیه چیپس ترتیلا با آرد ذرت و سس سالسا گوجه فرنگی ترتیلا با آرد گندم چیپس ذرت خانگی خوشمزه جعفری و سس تند گیشنیز

نوع: مزه و میان وعده

سبک آشپزی: مکزیکی

کلمات کلیدی: چیپس ترتیلا

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 135

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT1H10M

اجزاء دستورالعمل:

  • آرد ذرت : 1و ½ پیمانه
  • آرد سفید (آرد گندم) : 1 پیمانه
  • آب ولرم : 1 و ¼ پیمانه
  • روغن مایع : 3/1 پیمانه
  • بکینگ پودر : 1 قاشق مربا خوری
  • نمک : 1 قاشق مربا خوری
  • پودر سیر : 1 قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه : 1 قاشق چای خوری
  • فلفل قرمز : 1 قاشق چای خوری
  • جعفری خشک : 1 قاشق مربا خوری
  • روغن برای سرخ کردن : برای سرخ کردن

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه چیپس ترتیلا با رسپی حرفه ایی و کاملا بهداشتی در منزل را برای شما قرار دادیم. با تمرین و مرور دستور بصورت مرحله به مرحله کاملا به آن مسلط شده و آن را برای عزیزانتان طبخ نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *