سبد خرید
طرز تهیه کادین بودو کوفته ترکی 6 نفره

طرز تهیه کادین بودو کوفته ترکی 6 نفره

سلام به عزیزان وهمراهان همیشگی. کادین بودو کوفته یکی از لذیذترین غذاهای ترکی است که میخواهیم امروز آن را با هم آموخته و در اولین فرصت برای عزیزانمان تهیه کنیم. همراه ما باشید.

کادین بودو کوفته

کادین بودو کوفته (Kadinbudu kofte) یکی از لذیذترین غذاهای ترکی است. این غذا  از ترکیب برنج و گوشت چرخ‌شده تهیه می‌شود و به همراه پوره سیب‌زمینی و سبزیجات فصل سرو می‌گردد. برای درست کردن کوفته، مواد را باهم ترکیب می‌کنند و پس از غلطاندن در آرد و تخم‌مرغ‌، در روغن داغ سرخ می‌کنند تا طلایی‌رنگ و ترد شود.

دوره آموزشی فینگرفود حرفه ای
دوره آموزشی فینگرفود حرفه ای

تهیه کادین بودو کوفته کار چندان سختی نیست. می‌توانید به راحتی این غذای لذیذ و خوشمزه را در خانه تهیه کنید و به همراه عزیزانتان میل نمایید. در این مقاله طرز تهیه کادین بودو کوفته و پوره سیب‌زمینی را آموزش داده و نکات مهم و ضروری برای خوشمزه‌تر شدن کادین بودو کوفته را نیز بیان می‌کنیم.

تاریخچه کادین بودو کوفته ترکیه

کوفته انواع مختلفی دارد. این غذا در کشورهای منطقه بالکان، آسیای مرکزی، خاورمیانه  و شمال آفریقا رواج داشته و از جمله غذاهای سنتی کشورهای ایران، افغانستان، بلغارستان، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، پاکستان، هند، مراکش، یونان، رومانی، آلبانی و ترکیه محسوب می‌شود.

بودو کوفته 03
تاریخچه کادین بودو کوفته ترکیه

بر اساس آن‌چه در تاریخ آمده است، ترک‌ها از گذشته عاشق غذاهای گوشتی بوده‌اند و انواع کباب‌ها را در فرهنگ غذایی خود دارند. کوفته‌ها از زمان عثمانی در ترکیه باب شده‌اند. کوفته‌های ترکی اغلب گوشتی هستند و به همراه نان و سبزیجات سرو می‌شوند.

ده‌ها نوع کوفته در ترکیه وجود دارد که کادین بودو کوفته یکی از معروف‎ترین آن‌هاست. نکته جالب توجه در مورد این کوفته نام آن است که به معنای ” کوفته ران خانم” می‌باشد. به گفته مردم محلی نام این کوفته به دلیل شباهت آن به پای خانم‌ها بر روی آن گذاشته شده است. کادین بودو کوفته در شهرهای مختلف ترکیه طبخ می‌شود، اما اصالت آن به شهر سیواس برمی‌گردد.

جدول زمانبندی طرز تهیه کادین بودو کوفته

زمان آماده سازی 40 دقیقه
زمان پخت 20 دقیقه
زمان اضافی
مجموع زمان یک ساعت
تعداد سرو 6 نفر
مقدار سرو 2 عدد

مواد اولیه برای تهیه کادین بودو کوفته

  • گوشت چرخ کرده : 500 گرم
  • برنج پخته شده: 100 گرم
  • پیاز بزرگ:  یک عدد
  • جعفری: یک دسته
  • تخم‌مرغ  بزرگ: دو عدد
  • آرد: 4 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
  • زیره آسیاب شده: 2 قاشق چای‌خوری
  • فلفل قرمز خرد شده:  یک قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم
  • روغن سرخ‌کردنی: به اندازه لازم

 مواد لازم برای تهیه پوره سیب زمینی:

  • سیب‌زمینی متوسط: ۴عدد
  • شیر: 3  قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
  •  کره:  یک قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم

آموزش مراحل تهیه کادین بودو کوفته

مرحله اول: پخت برنج

برنج را بشویید و یک تا دو ساعت در آب قرار دهید تا خیس بخورد. برنج خیس خورده را در آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه بر روی حرارت قرار دهید تا جوش بخورد. این زمان به نوع برنج بستگی دارد و ممکن است کمی متفاوت باشد. برای تست پخت برنج، یک دانه از آن را بردارید و با دست فشار دهید. برنج باید کاملا نرم شود و مغز آن سفت نباشد، اما طوری پخته نشود که له شود.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت

پیاز را بشویید و خیلی ریز خرد کنید. روغن زیتون را در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید تا گرم شود. پیاز خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید و حدود 3 دقیقه تفت دهید تا نرم شود.

آموزش مراحل تهیه کادین بودو کوفته
آموزش مراحل تهیه کادین بودو کوفته

در این مرحله نیمی از گوشت چرخ‌شده را به پیاز اضافه کنید و خوب هم بزنید. حدود 8 دقیقه گوشت را روی حرارت متوسط تفت دهید تا آب آن کاملا کشیده شود و رنگ آن تغییر کند. سپس اجاق را خاموش کنید.

مرحله سوم: آماده کردن مواد کوفته

جعفری را پس از پاک کردن، بشویید و کاملا خرد کنید. برنج پخته شده و جعفری خردشده را به ماهیتابه اضافه کنید. زیره آسیاب شده، فلفل قرمز خرد شده، نمک و فلفل سیاه را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خوب باهم ترکیب شوند. کمی صبر کنید تا مواد کاملا خنک شود و مزه‌ها به خورد هم برود.

مرحله چهارم: ورز دادن کوفته

ظرف مناسبی بردارید و گوشت خام باقی‌مانده را در آن بریزید. یکی از تخم مرغ‌ها را بشکنید و زرده و سفیده آن را از هم جدا کنید. زرده را به گوشت خام اضافه کنید و سفیده را کناری بگذارید. ترکیب برنج و گوشت را به ظرف اضافه کنید و حدود 3 تا 4 دقیقه ورز دهید تا مواد به خوبی باهم ترکیب شوند. سپس درب ظرف را بپوشانید و به مدت 15 تا 20 دقیقه در یخچال بگذارید تا استراحت کند و جا بیفتد.

حتما بخوانید
طرز تهیه توگی سرداغی خراسانی عالی برای 4 نفر

مرحله پنجم: شکل دادن کوفته‌ها

ظرف گوشت را از یخچال خارج کنید. یک کاسه آب سرد در کنار دست خود قرار دهید. دستتان را خیس کنید و به اندازه یک تخم‌مرغ از مخلوط گوشت بردارید. مواد را به شکل بیضی درآورید و با دست آن را صاف کنید. این کار را تا تمام شدن مخلوط گوشت تکرار کنید. با اندازه‌های داده شده در این دستور‌العمل می‌توانید حدود 12 کوفته آماده کنید.

مرحله ششم: سرخ کردن کوفته‌ها

آرد را در یک بشقاب صاف بریزید و پخش کنید. یک کاسه کوچک بردارید و یک تخم‌مرغ بزرگ را در آن بشکنید و سفیده باقی‌مانده را نیز به آن اضافه کنید. کوفته‌های شکل ‌داده شده را به آرد و سپس تخم‌مرغ آغشته کنید. روغن سرخ‌کردنی را در ماهیتابه بریزید تا خوب داغ شود.  سپس کوفته‌ها را در روغن قرار دهید و هر طرف آن را به مدت 3 دقیقه سرخ کنید.

مرحله هفتم: آماده کردن پوره سیب‌زمینی

برای درست کردن پوره سیب‌زمینی، سیب‌زمینی‌ها را پوست کنید و به  صورت حلقه‌ای برش دهید. سیب‌زمینی‌های حلقه شده را به همراه مقداری آب بر روی اجاق بگذارید تا بپزد. سپس آن‌ها را در یک ظرف بریزید به همراه شیر له کنید. در مرحله بعد روغن زیتون و کره را به آن اضافه کنید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا یک‌دست شود. در انتها نمک و فلفل را به پوره اضافه کنید و در کنار کوفته‌ها سرو نمایید.

مرحله هشتم: سرو غذا

کادین بودو کوفته یک غذای سنتی است. برای خوردن این غذا کادین بودو کوفته ها را به صورت تکه‌های کوچک درمی‌آوردند. سپس تکه‌های کوفته را در پوره سیب‌زمینی می‌زنند و میل می‌کنند. بنابراین، معمولا برای سرو چند کوفته را در یک ظرف قرار می‌دهند و مقداری پوره در کنار آن می‌ریزند و با سبزیجات فصل مانند گوجه‌فرنگی، فلفل، پیاز، ریحان یا جعفری تزئین می‌کنند.

نکات مهم در تهیه کادین بودو کوفته

  • برای تهیه کادین بودو کوفته می‌توانید از گوشت گوساله، گوشت گوسفندی یا ترکیبی از هردو استفاده کنید.
  • کادین بودو کوفته را پس از خارج کردن از روغن بر روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن کشیده شود و چربی کمتری داشته باشد.
  • اگر از شب قبل برنج مانده دارید، می‌توانید از آن برای تهیه کادین بودو کوفته استفاده کنید و یک غذای خوشمزه و جدید داشته باشید.
  • کادین بودو کوفته در کنار پوره سیب‌زمینی یک غذای کامل محسوب می‌شود، اما اگر دوست داشته باشید می‌توانید اندازه کوفته‌ها را کمی کوچک‌تر بگیرید و کادین بودو کوفته را به عنوان پیش‌غذا سرو کنید.
  • کادین بودو کوفته به صورت گرم سرو می‌شود. اگر کوفته‌ها را زودتر آماده کردید، می توانید کمی قبل از سرو آن‌ها را در فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید و گرم کنید.
  • اگر طعم پیازچه را دوست دارید، 2 پیازچه را خرد کنید و به پوره سیب‌زمینی اضافه نمایید.

فیلم طرز تهیه کادین بودو کوفته

در اینجا یک نمونه کوفته سنتی ترکیه را برایتان قرار داده ایم.

خواص کادین بودو کوفته

کادین بودو کوفته غذایی سالم و مقوی است که از گوشت‌ چرخ‌شده و برنج تهیه می‌شود و در کنار پوره سیب‌زمینی سرو می‌گردد.

بودو کوفته 01
خواص کادین بودو کوفته

در واقع این سه ماده غذایی اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده کادین بودوکوفته هستند که خواص بسیاری نیز دارند.

  • گوشت قرمز منبع اصلی تأمین پروتئین بدن می‌باشد. پروتئین برای رشد کودکان بسیار مفید بوده و برای سلامت بزرگسالان نیز لازم و ضروری است. مصرف این ماده برای تقویت استخوان‌ها و استحکام عضلات بدن توصیه می‎گردد و باید در رژیم غذایی انسان گنجانده شود. آهن موجود در گوشت نیز باعث خون‌سازی بیشتر شده و اکسیژن‌رسانی به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد.
  • از دیگر خواص گوشت می‌توان به افزایش تستوسترون، بهبود روابط جنسی، بهبود عملکرد کبد، ترمیم بافت‌های استخوانی و عضلانی اشاره کرد. گوشت قرمز سرشار از ویتامین B12 است و مقادیر قابل‌توجهی از سلینیوم، نیاسین، فولات، زینک، تیامین و اسید پانتوتینک را نیز در خود جای داده است.
  • برنج، نوعی غلات محسوب می‌شود و یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی موجود در سفره ما ایرانی‌ها می‌باشد.
  • این ماده سرشار از کربوهیدرات است و به تأمین انرژی بدن کمک می‌کند. از جمله خواص این ماده غذایی می‌توان به کنترل فشار خون، جلوگیری از سرطان، بهبود حرکات روده، کمک به هضم غذا، سلامت قلب و عروق، جلوگیری از آلزایمر، تقویت سیستم ایمنی و مراقبت از پوست اشاره کرد.
  • سیب‌زمینی سرشار از فیبر، بتاکاروتن، آهن، فسفر، زینک، منیزیم و پتاسیم است و مقادیری از ویتامین C وB6 را نیز در خود جای داده است.
  • از جمله خواص سیب‌زمینی می‌توان به درمان آسم، سلامت سیستم گوارش، سلامت روده‌ها، بهبود برونشیت، سلامت قلب و عروق، تنظیم فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت استخوان‌ها، پیشگیری از سرطان، کاهش اشتهای کاذب، کنترل وزن و  بهبود خلق و خوی اشاره کرد.
  • ویتامین C موجود در سیب‌زمینی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و برای سلول‌های پوستی بسیار مفید است.
حتما بخوانید
طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی خوشمزه 4 نفره

سخن پایانی در طرز تهیه کادین بودو کوفته

نکات ثابتی وجود دارند که یک آشپز حرفه ای همیشه بایستی به آنها توجه داشته باشد. این نکات را بارها و بارها در رسپی های مختلف برایتان قرار داده ایم. اینجا نیز در طرز تهیه کادین بودو کوفته خالی از لطف نیست که به آن بپردازیم.

  • استفاده از مواد اولیه تازه

مواد اولیه تازه بهترین طعم را به آشپزی شما می دهد. وقتی از مواد اولیه تازه استفاده کنید مطمین باشید که کیفیت آشپزی شما نیز بالا تر رفته و کیفیت کادین بودو کوفته شما به اصل آن نزدیک تر می شود. تازه بودن مواد اولیه یکی از مهمترین نکات در طبخ یک غذای محلی است.

  • استفاده از مواد اولیه ارگانیک

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از مواد اولیه ای که محلی ها از آن استفاده می کنند برای باغچه یا زمین خودشان است. این مواد واقعا ارگانیک بوده و طعم بینظیری دارند. شما حتی الامکان این نکته را درنظر داشته باشید که مواد اولیه ارگانیک سلامتی را نیز به عزیزانتان هدیه خواهد داد.

  • استفاده از مواد با کیفیت

در انتخاب مواد اولیه خیلی دقت داشته باشید. محلی ها از مواد اولیه با کیفیت استفاده می کنند. به عنوان مثال سبزی جعفری در تهیه کادین بودو کوفته که تازگی و کیفیت خود را از دست داده مطمینا گزینه خوبی برای انتخاب در آشپزی شما نیست.

آشپزی همانطور که می دانید بایستی با عشق باشد تا بتوانید یک غذای بینظیری را طبخ نمایید. آشپزی غذاهای سایر کشورها نظیر کادین بودو کوفته که قطعا سخت تر است و باید در طبخ آن دقت های زیادتری بخرج دهید.

امیدواریم از آموزش کادین بودو کوفته راضی بوده و بتوانید یک کادین بودو کوفته بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با مرغ و غذا با تخم مرغ را مطالعه کنید.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقالات زیر را مطالعه کنید.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood​

طرز تهیه کادین بودو کوفته ترکی 6 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
بودو کوفته 04

آموزش طرز تهیه کادین بودو کوفته ترکیه ای با دستور اصل مطابق با بهترین روش تهیه کادین بودو کوفته با پوره سیب زمینی خوشمزه و فوری غذای تورکیه Kadinbudu kofte لذیذ

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ترکی

کلمات کلیدی: کادین بودو کوفته

بازده دستورالعمل: 6

کالری: 340

زمان آماده سازی: PT0H40M

زمان پخت و پز: PT0H20M

زمان کل: PT1H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • گوشت چرخ کرده : 500 گرم
  • برنج پخته شده: 100 گرم
  • پیاز بزرگ: یک عدد
  • جعفری: یک دسته
  • تخم‌مرغ بزرگ: دو عدد
  • آرد: 4 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
  • زیره آسیاب شده: 2 قاشق چای‌خوری
  • فلفل قرمز خرد شده: یک قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم
  • روغن سرخ‌کردنی: به اندازه لازم
  • سیب‌زمینی متوسط: ۴عدد
  • شیر: 3 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
  • کره: یک قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم

راهنمای دستورالعمل: آموزش کادین بودو کوفته را به صورت حرفه ای تقدیم شما دوستان عزیز می کنیم. با تهیه مواد اولیه این خوراک خوشمزه و یادگیری رسپی آن که به صورت مرحله به مرحله در بالا آورده شده است شما می توانید به راحتی کادین بودو کوفته را در منزل تهیه کرده و این غذای عالی را همراه اعضای خانواده نوش جان کنید.

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *