سبد خرید

نحوه محاسبه bmi یا شاخص توده بدنی

شاخص توده بدنی یا BMI به شما امکان می دهد وزن ایده آل خود را بدانید، به عبارت دیگر، اگر وزن شما با قد شما سازگار است. چه فرمولی باید محاسبه کرد؟ BMI طبیعی چیست؟ چه هنجارهایی برای زنان؟ در انسان؟ در کودک؟ BMI افراد چاق چقدر است؟

خلاصه شاخص توده بدنی

کیلوگرم اضافه دارید یا نه؟ برای اینکه بفهمید آیا نیاز به کاهش وزن دارید، ابتدا شاخص توده بدنی یا BMI خود را محاسبه کنید. BMI به ما این امکان را می دهد که بدانیم آیا وزن ما با قد ما سازگار است یا خیر . BMI بسیار بالا می تواند نشان دهنده اضافه وزن یا حتی چاقی باشد. خیلی کم می تواند نشان دهنده لاغر بودن یک فرد باشد . علاوه بر BMI، شما همچنین می توانید IMG خود را محاسبه کنید که مخفف شاخص توده چربی است.

BMI چیست؟

شاخص توده بدنی یا BMI که در دهه 1840 اختراع شد به شما این امکان را می دهد که بدانید وزن شما ایده آل است یا خیر، به عبارت دیگر، آیا وزن شما با قد شما سازگار است یا خیر. این شاخص توسط پزشکان برای ارزیابی وضعیت تغذیه استفاده می شود. بنابراین تشخیص سوء تغذیه، لاغری، اضافه وزن  یا چاقی را ممکن می سازد . محاسبه BMI که توسط WHO تایید شده است، بر اساس یک فرمول ریاضی  ساده است.

با چه فرمولی BMI خود را محاسبه کنیم؟

شاخص توده بدنی  برای تخمین وزن ایده آل بر اساس قد استفاده می شود. محاسبه آن ساده است: با تقسیم وزن بر مجذور قد  ( BMI = وزن بر حسب کیلوگرم/قد بر حسب متر ) مطابقت دارد. رقم به دست آمده تخمین تناسب اندام و احتمالاً اضافه وزن یا چاقی را در بزرگسالان، مردان یا زنان ممکن می سازد.

  • قد شما (بر حسب سانتی متر)
  • وزن شما (به کیلوگرم)
حتما بخوانید
طرز تهیه سالاد سزار

بی ام ای طبیعی چیست؟

بی ام ای طبیعی بین 18.5 تا 25 است.  زیر 18.5، فرد بیش از حد لاغر در نظر گرفته می شود. بالای 25 اضافه وزن است. از 30 سالگی، ما از چاقی صحبت می کنیم.

قبل از هر چیزی برای انجام پیکرتراشی یا ابدومینوپلاستی باید شاخص توده بدنی را محاسبه کنید و از تاثیر این شاخص غافل نشوید.

  • BMI < 18.5 کیلوگرم: کمبود وزن
  • 5 تا 24.9 : وزن طبیعی
  • 25 تا 29.9 : اضافه وزن
  • بی ام بیش از 30 : چاقی

برای BMI مساوی یا بیشتر از 25 و کمتر از 35 ، معاینه بالینی باید با اندازه گیری دور کمر کامل شود.

BMI < 18.5 کیلوگرم: کمبود وزن

وزن شما در مقایسه با قدتان خیلی کم به نظر می رسد. این شاخص توده بدنی پایین (BMI) ممکن است نتیجه یک آسیب شناسی باشد، اما خود می تواند شما را در معرض خطرات معینی برای سلامتی شما قرار دهد (کمبود، کم خونی ، پوکی استخوان و غیره). این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید. او می تواند علت این لاغری را پیدا کند و شما را راهنمایی کند.

18.5 تا 24.9 : وزن طبیعی

وزن شما با قد شما سازگار است. عادات غذایی خود را حفظ کنید تا شاخص توده بدنی ایده آل و وزنی داشته باشید که وضعیت مطلوب سلامتی شما را تضمین کند. یک رژیم غذایی متعادل، بدون چربی اضافی، همراه با فعالیت بدنی منظم به شما کمک می کند وزن ایده آل خود را حفظ کنید.

25 تا 29.9 : اضافه وزن

وزن شما نسبت به قد شما در حال افزایش است. در دراز مدت، شاخص توده بدنی بالا عواقبی بر سلامتی دارد. اضافه وزن منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های متابولیک  دیابت ، قلبی، تنفسی، مفاصل و سرطان می شود. اگر می خواهید رژیم غذایی خود را برای کاهش وزن شروع کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید . شاخص توده بدنی بالای 30 ممکن است نشان دهنده چاقی باشد.

حتما بخوانید
ثبت برند مواد غذایی در چه مواردی اجباری است

وقتی چاق هستید چه ؟

وزن شما برای قد شما خیلی زیاد است. از دیدگاه پزشکی، چاقی چربی اضافی بدن با عواقب سلامتی است. اضافه وزن منجر به افزایش خطر بیماری های متابولیک (دیابت)، قلبی، تنفسی، مفاصل و سرطان می شود. اگر می خواهید یک رژیم غذایی برای کاهش وزن شروع کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. توجه داشته باشید که شدت چاقی به شاخص توده بدنی بستگی دارد  :

  • چاقی “متوسط” برای BMI بین 30 تا 34.9،
  • چاقی “شدید” زمانی که BMI بین 35 تا 39.9 باشد
  • چاقی “خیلی شدید” برای BMI بالای 40.

1

نکاتی برای انتخاب پزشک ابدومینوپلاستی

برای انتخاب پزشک مناسب برای جراحی ابدومینوپلاستی باید زمان کافی صرف کنید و خیلی خوب تحقیق کنید. در مورد اینکه چه چیزی در ظاهرتان شما را آزار می دهد و چه انتظاراتی از جراحی دارید، شفاف باشید.

ضمنا توجه داشته باشید که قبل از انجام عمل ابدو باید محاسبه bmi را انجام دهید و این عدد یک میزان مناسبی برای جراحی داشته باشد.

یک پیش نیاز برای یک نتیجه جراحی رضایت بخش، انتخاب یک متخصص مناسب آموزش دیده و با تجربه است. اکیداً به شما توصیه می کنیم که یک متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی را انتخاب کنید که سال ها آموزش بیشتر داشته باشد و رزومه و نمونه کارهای متعددی داشته باشد. او به همراه شما روش جراحی مناسب را از قبل انتخاب می کند و احتمالات، محدودیت ها و جایگزین های مداخله برنامه ریزی شده را روشن می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *