سبد خرید
چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ چگونه یک غذای خوشمزه بپزم؟

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ با 12 دلیل

یکی از سوالات رایج در آشپزی این است که چرا غذاهام خوشمزه نمیشه؟ در این مقاله سعی کرده ایم به این سوال با 12 دلیل اصلی پاسخ دهیم. داشتن دستپخت خوب مانند هر کار دیگری نیاز به تمرین و تجربه دارد. هرچه بیشتر آشپزی کنید، نکات بیشتری یاد می‌گیرید و با رعایت آن‌ها می‌توانید دستپخت بهتری داشته باشید.

اگر در اطرافتان فردی را دارید که در آشپزی مهارت دارد و غذاهای خوشمزه‌ای درست می‌کند، می‌توانید فوت و فن کار را از او بپرسید و از تجربیاتش  استفاده کنید. سری به سایت‌های آشپزی بزنید و با طرز تهیه غذاهای سالم آشنا شوید. سایت‌های آشپزی روش‎های مختلف برای پخت غذا را آموزش می‌دهند و نکات لازم برای بهتر شدن آن را نیز بیان می‌کنند.

گاهی اوقات یک نکته بسیار ریز می‌تواند بر روی مزه غذا تأثیر بگذارد و آن را خوشمزه‌تر کند. با این نکات آشنا شوید تا بتوانید غذایی بی‌نظیر با عطر و طعمی متفاوت درست کنید. در این مقاله به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ چگونه یک غذای خوشمزه بپزم؟

جواب این سوال یک کلمه یا یک جمله نیست. اینکه بدانیم چرا غذاهام خوشمزه نمیشه چندین دلیل داره. به نظر نگارنده یکی از اصلی ترین این دلایل عشق است. عشق به آشپزی. وقتی با عشق آشپزی کنید همه معادلات تغییر می کنن و شما همه میهمانان خود را به دنیای خوشمزه و طبخ بینظیر دعوت خواهید کرد.

با عشق به آشپزی سوال (چرا غذاهام خوشمزه نمیشه) دیگه معنایی پیدا نمی کند. برای اینکه مشکل آشپزی شما حل شود باید مطالب زیر را به درستی مطالعه کنید و از شر آشپزی های مبتدی و عامیانه خلاص شوید. هر چه حرفه ای تر باشید دستپخت شما بینظیرتر خواهد شد.

تهیه مواد اولیه تازه

اولین نکته‌ای که در پخت غذای خوشمزه باید به آن توجه داشته باشید، تهیه مواد اولیه تازه است. چرا غذاهام خوشمزه نمیشه؟ همینجاست.

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ مواد اولیه مناسب
چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ مواد اولیه مناسب

مواد اولیه نقش اصلی در خوشمزه‌تر شدن غذا دارند و اگر تازه و سالم باشند، به غذا عطر و طعم بهتری می‌دهند. سعی کنید گوشت، سبزیجات، لبنیات و … را به صورت تازه تهیه نمایید و مدت زیادی آن‌ها را در یخچال یا فریزر نگه ندارید. از اینرو مواد اولیه با کیفیت یکی از پاسخ های سوال چرا غذاهام خوشمزه نمیشه می باشد.

زمان پخت غذا

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ همینجاست. برای درست کردن غذا وقت بگذارید و زمان کافی اختصاص دهید. آشپزی یک هنر ارزشمند است. انتظار نداشته باشید که با عجله بتوانید نتیجه خوبی از کار خود بگیرید. هر غذا فرآیند پخت مخصوص به خود را دارد. گاهی لازم است مواد غذایی را از قبل خیس کنید.

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ زمان پخت
چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ زمان پخت

در برخی مواقع نیز باید مواد را مزه‌دار کنید و چند ساعتی به آن استراحت دهید تا طعم‌ها به طور کامل در هم ترکیب شود. پخت غذا بر روی شعله آرام یکی از رازهای خوشمزه‌تر شدن غذاست. خصوصا اگر غذاهایی مثل آب‌گوشت، دیزی و خورشت‌هایی چون قرمه سبزی یا قیمه را آماده می‌کنید.

این غذاها را باید بر روی شعله بسیار کم قرار دهید تا بپزد و به خوبی جا بیفتد. این مورد نیز پاسخ به سوال چرا غذاهام خوشمزه نمیشه است.

نکات پخت برنج

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه؟ همینجاست. باید بدانید که چه نوع برنجی می‌خواهید. قصد دارید کته درست کنید یا چلو را ترجیح می‌دهید. اگر قصد دارید برنج را به صورت کته درست کنید، نیم ساعت قبل از پخت، برنج را تمیز کنید و با آب ولرم خوب بشویید. سپس در ظرف مقداری آب بریزید و اجازه دهید کمی خیس بخورد. اگر قصد دارید چلو درست کنید، بهتر است 24 ساعت قبل از طبخ، برنج را بشویید و خیس کنید.

این کار را با آب ولرم انجام دهید. دقت داشته باشید که برای شست برنج آن را چنگ نزنید. چند بار آب ظرف را خالی کنید تا آبی شفاف روی برنج را بگیرد. به اندازه نمک توجه داشته باشید. به ازای هر پیمانه برنجی که می‎پزید، نصف قاشق چای‌خوری نمک کافیست. اگر نمک کم باشد، برنج طعم خوبی ندارد و اگر زیاد باشد باعث شور شدن و شکننده شدن دانه‌های برنج می‌شود.

نکات پخت گوشت

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه؟ همینجاست. طبخ گوشت یکی دیگر از پاسخ های شماست. پخت گوشت کار سختی نیست، اگر بدانید که چطور آن را مزه‌دار کنید.  اگر گوشت قرمز دارید و می‌خواهید آن را کباب کنید، سه ساعت قبل از کباب کردن کار خود را شروع کنید. گوشت‌ را تکه تکه کنید و در یک کاسه بریزید. کیوی را رنده کنید و به همراه نمک، فلفل قرمز، کره و مقداری ماست در کاسه بریزید و هم بزنید تا با گوشت به خوبی ترکیب شود.

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ پخت گوشت
چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ پخت گوشت

اگر قصد کباب کردن گوشت مرغ را دارید، باید از یک روز قبل دست بکار شوید و تکه‌ها مرغ را در ترکیبی از آب‌لیمو، روغن زیتون، زعفران، فلفل دلمه‌ای، فلفل سیاه و نمک بخوابانید. برای طعم‌دار کردن گوشت ماهی از ترکیب سرکه،  نمک، فلفل سیاه و زعفران استفاده کنید.

اگر می‌خواهید با گوشت خورشت آماده کنید، آن را با مقداری  پیاز، زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید. این کار باعث می‌شود تا گوشت طعم بهتری بگیرد و ظاهر آن نیز در غذا حفظ شود. برای پخت گوشت مرغ از آب گرم و برای طبخ گوشت قرمز از آب سرد استفاده کنید. گوشت قرمز و مرغ در هنگام پخت کف می‌کند. دقت داشته باشید که این کف را دور نریزید.

حتما بخوانید
فواید گوشت بوقلمون

در واقع شما با این کار تمامی ویتامین‌های گوشت را دور می‌ریزید و بخشی از طعم غذا را نیز از دست می‌دهید. این مورد نیز یکی از پاسخ های سوال چرا غذاهام خوشمزه نمیشه می باشد. پس حتما در این بخش نیز دقت لازم را داشته باشید. مزه دار کردن گوشت گوسفندی برای کباب 1 اصل مهم هم جالبت و خواندنی است.

نکات پخت سبزیجات

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه؟ یکی از دلایل همین طبخ سبزیجات است. هر ماده غذایی روش پخت خود را دارد. اگر می‌خواهید سبزیجات خوشمزه‌تری داشته باشید و خواص آن را نیز حفظ کنید، باید نکاتی را رعایت نمایید. سبزیجات را در ظروف لعابی بپزید. ظروف لعابی رنگ سبزیجات را تغییر نمی‌دهند. سبزیجاتی که دارای بوی تند و بدی هستند مانند کلم، گل کلم و شلغم را زیاد نپزید.

طولانی شدن زمان پخت، بوی بد آن‌ها را بیشتر می‌کند. 5 دقیقه زمان برای پخت این سبزیجات کافیست. اگر در غذای خود از سبزی خشک استفاده می‌کنید، قبل از مصرف، آن‌ها را در مقداری آب خیس کنید تا نرم شوند.  سپس آن را به غذا اضافه نمایید. بادمجان‌ها را از 4 ساعت قبل در نمک و آب سرد بخوابانید و هویج را در یک ظرف درباز بپزید تا رنگ آن تغییر نکند.

سرخ کردن پیاز

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه؟ یکی از دلایل دیگر پیاز است. یکی از مواردی که در اغلب غذاهای ایرانی وجود دارد، پیاز داغ است. از این رو، اگر نکات درست کردن پیازداغ را یاد بگیرید، می‌توانید یک غذای خوشمزه نیز آماده کنید. دقت داشته باشید که پیاز نباید بیش از اندازه سرخ شود و به سمت سیاه شدن برود. پیاز را تا حدی سرخ کنید که به رنگ طلایی در آید. برای طلایی شدن پیاز مقدار بیشتری روغن در ماهیتابه بریزید و بر روی حرارت ملایم این کار را انجام دهید.

نگران روغن اضافی پیاز نباشید. می‌توانید از این روغن برای سرخ کردن پیاز در دفعات بعد استفاده کنید. اوایل کار پیاز را هم نزنید. پیاز کمی آب می‌اندازد و طول می‌کشد تا سرخ شود. اجازه دهید آب پیاز تبخیر شود. زمانی که به مرحله سرخ شدن رسید، آن را مرتبا هم بزنید تا نسوزد.  وقتی پیاز طلایی شد، شعله را خاموش کنید و پیاز داغ را از روغن جدا کنید.

سرخ کردن پیاز یکی از بخش های مهم است که در بالا کامل توضیح داده ایم. سوال چرا غذاهام خوشمزه نمیشه یکی از پاسخ هایش سرخ کردن پیاز است.

غذاهای سرخ‌کردنی

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه؟ یکی از دلایل همین است. اگر سیب‌زمینی سرخ می‌کنید یا قصد دارید کتلت یا شامی درست کنید، حتما حواستان به روغن باشد. روغنی که بیش از اندازه داغ شود، مزه بدی پیدا می‌کند. بنابراین، اگر قصد سرخ کردن چیزی را دارید، مقدار کافی روغن در ماهیتابه بریزید و شعله آن را کم کنید تا به آرامی داغ شود. در بازه‌های زمانی کوتاه میزان داغی روغن را چک کنید و اگر به اندازه بود، مواد غذایی را در آن بریزید.

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ سرخ کردن
چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ سرخ کردن

اجازه ندهید روغنتان این قدر داغ شود که به مرحله دود کردن برسد. روغنی که دود از آن بلند شود برای انسان مضر است و دیگر به درد درست کردن غذا نمی‎خورد. دقت داشته باشید که برخی از غذاها نیاز به سرخ کردن با حرارت بالا ندارند و می‌توانید با استفاده از روغن کم و حرارت پائین نیز این کار را انجام دهید.

تکه‌های گوشت و مرغ از این دست غذاها هستند. این مورد نیز یکی از دلایل مربوط به سوال چرا غذاهام خوشمزه نمیشه است. از اینرو در این بخش نیز دقت لازم را داشته باشید.

نکات هم زدن غذا

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه؟ یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، اندازه هم زدن غذاست. اگر در دستور غذایی توصیه شده است که غذا را مرتبا هم بزنید، این کار را انجام دهید. در غیر این صورت لزومی برای انجام این کار نیست. اگر نگران سوختن غذا هستید، می‌توانید از شعله پخش‌کن استفاده کنید و حرارت را نیز بر روی درجه بسیار کم قرار دهید.

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ هم زدن غذا
چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ هم زدن غذا

لازم نیست دائما غذا را هم بزنید. زمانی که غذا را هم می‌زنید، مواد را از هم جدا می‌کنید و اجازه نمی‌دهید خوب باهم ترکیب شوند و چاشنی‌ها و ادویه‌جات را جذب کنند. در این مواقع غذا معمولا خوب جا نمی‌افتد و لعاب نمی‌اندازد. شاید برایتان جالب بوده باشد که این نیز یکی از دلایل چرا غذاهام خوشمزه نمیشه می باشد.

نکات تهیه خورشت

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه؟ اگر از گوشت قرمز برای پخت خورشت استفاده می‌کنید، نمک را در انتهای  پخت اضافه نمایید و اگر گوشت شما سفید است، نمک را همان ابتدا بریزید. این نکته در تهیه خورشت بسیار مهم است و از سفت شدن گوشت جلوگیری می‌کند.

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ خورشت
چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ خورشت

بهتر است چاشنی‌های غذا را نیز در مرحله آخر اضافه نمایید. نیم ساعت قبل از این‌که خورشت را از روی حرارت بردارید، ادویه‌جات و ترشی‌ها را به آن اضافه کنید. سعی کنید تا از همان ابتدای کار آب کافی در خورشت بریزید و وسط کار آب به آن اضافه نکنید. اگر مجبور به انجام این کار شدید،  از آب جوش استفاده کنید و آب سرد را درون غذای گرم نریزید.

اندازه مناسب ظرف

شاید برایتان جالب باشد. چرا غذاهام خوشمزه نمیشه؟ یکی از دلایل اندازه ظرف است. به اندازه موادتان توجه کنید و قابلمه یا ماهیتابه را متناسب با آن انتخاب نمایید. اگر قرار است مقدار زیادی سیب‌زمینی سرخ کنید، بهتر است از یک ماهیتابه بزرگ‌تر استفاده کنید یا اگر ماهیتابه شما کوچک است، این کار را در چندین مرحله انجام دهید. وقتی مقدار زیادی سیب‌زمینی را در یک ماهیتابه کوچک می‌ریزید، همه سیب‌زمینی‌ها در روغن قرار نمی‌گیرند و به جای این‌که سرخ شوند، بخارپز می‌شوند.

حتما بخوانید
رفع شیرینی غذا برای حرفه ای ها کاملا کاربردی
چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ اندازه ظرف
چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ اندازه ظرف

در نتیجه بخشی از آن‌ها نیمه خام می‌ماند و ترکیب جالبی به غذا نمی‌دهد. در مورد دیگر مواد غذایی نیز همین‌طور است. وقتی قصد تفت دادن گوشت را دارید، بهتر است به صورت مرحله‌ای این کار را انجام دهید و برای تفت دادن گوشت زمان بگذارید. اگر مقدار زیادی گوشت را در یک تابه کوچک بریزید، گوشت‌ها به هم می‌چسبند و به خوبی تفت نمی‌خورند. زمان کافی برای آشپزی بگذارید تا بتوانید یک غذای خوشمزه درست کنید.

نکاتی در مورد چاشنی‌ها و ادویه‌جات

چرا غذاهام خوشمزه نمیشه؟ یکی دیگر از پاسخ ها به این سوال چاشنی و ادویه ها می باشد. یکی از مهم‌ترین نکات برای تهیه غذای خوشمزه، دقت به ادویه‌جات و استفاده از آن‌ها در جای مناسب است. هر ماده غذایی ادویه مخصوص خود را دارد. باید بدانید که هر ادویه را به چه موادی می‌زنید و چه زمانی آن را اضافه می‌کنید. اگر قصد کباب کردن گوشت را دارید، باید نمک را چند ساعت قبل به آن اضافه کنید تا کاملا به خورد گوشت برود، اما  برای تهیه خورشت نمک در انتهای کار اضافه می‌شود.

فلفل تند غذاهایی چون پیتزا و خوراک را خوشمزه می‌کند و زیره اغلب در غذاهای آسیایی، خاورمیانه و مدیترانه‌ای کاربرد دارد.  دارچین طعم خوبی به سبزیجاتی چون هویج و سیب‌زمینی می‌دهد و زردچوبه اغلب به غذاهای ایرانی اضافه می‌شود.

قبل از این‌که رب را به غذا اضافه کنید، حتما آن را تفت دهید. مقداری روغن را در یک ظرف کوچک داغ کنید و رب را در آن تفت دهید. اجازه دهید رنگ رب گوجه‌فرنگی تغییر کند و بوی خامی آن گرفته شود. سپس رب تفت داده شده را به غذا اضافه کنید. در این صورت غذایی خوش‌رنگ‌تر و خوشمزه‌تر خواهید داشت.

تفت دادن زردچوبه نیز باعث خوش‌رنگ‌تر شدن آن می‌شود و عطر بهتری به غذا می‌دهد. طعم‌دهنده‌ها و ادویه‌جات دیگری مانند خردل، آویشن، پاپریکا، تخم گشنیز،  زنجبیل، جوز هندی، زعفران و … نیز وجود دارند که می‌توانید مزه آن‌ها را شناسایی کنید و در جای درست خود بکار ببرید.

همانطور که بررسی شد چاشنی ها و ادویه جات یکی از پاسخ های سوال چرا غذاهام خوشمزه نمیشه می باشد.

انواع ظروف و نحوه استفاده از آن‌ها

جنس ظروف نیز در طعم و رنگ غذا تأثیر دارد. اگر غذای خود را در ظروف نچسب می‌پزید، باید آن را بر روی شعله کم قرار دهید. ظرف نچسب پوششی دارد که اگر در برابر حرارت بالا قرار گیرد، کربن را به شکل بخار آزاد می‌کند. بخار ایجاد شده برای کبد مضر است. بهتر است از این ظروف برای پخت غذا با حرارت کم استفاده کنید. اگر قصد پخت غذا با حرارت بالا را دارید، قابلمه‌های چدن بهترین انتخاب هستند.

قابلمه‌های مسی نسبت به غذاهای اسیدی و شور واکنش نشان می‌دهند و باعث تغییر مزه غذا می‌شوند. جنس استیل برای درست کردن غذاهای آبکی مانند خورشت یا سوپ پیشنهاد می‌شود. اگر می‌خواهید یک غذای خوشمزه درست کنید، به این نکات توجه داشته باشید. چرا غذاهام خوشمزه نمیشه؟

همانطور که مطالعه کردید از جنبه های مختلف سوال چرا غذاهام خوشمزه نمیشه را پاسخ دادیم. مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از غذا ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید. پیمانه های آشپزی و 4 نوع بسیار کاربردی

سخن پایانی درباره علت چرا غذاهام خوشمزه نمیشه

برای بررسی اصول آشپزی اولین بخش عشق است. عشق به آشپزی و عشق به انسانیت. شما می توانید با عشق بهترین غذاها را با بهترین مواد طبخ نمایید. در نظر بگیرید که سالهای گذشته مادربزرگ ها بهترین غذاها و خوشمزه ترین آنها را در منزل طبخ می کردند.

شاید و قطعا بسیاری از امکانات فعلی نیز برای آشپزی موجود نبود ولی همیشه غذای مادربزرگ بهترین و خوشمزه ترین غذا بود. بخاطر دارم که مادربزرگم دستپخت بینظیری داشت و هر وقت بستگان را در منزل خودش دعوت می کرد غذای بینظیری پخته می شد.

درسته سالها از مادربزرگ ها می گذرد و مادربزرگ های قبلی در قید حیات نیستند ولی مادربزرگ های جدید هم دستپخت بینظیری دارند. شما بسادگی می توانید با کمی سلیقه و آموزش بهترین و خوشمزه ترین غذاها را برای خود و خانوادتان طبخ نمایید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم. آموزش انواع کیک و همچنین غذاهای ترکی بارها و بارها از مرکز ما خواسته شده است. شما عزیزان می توانید انواع این آموزش ها را نیز در بخش آشپزی رایگان مطالعه نمایید.

شما می توانید در دوره های آشپزی نیز شرکت نمایید. اپلیکیشن آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. سعی کنید هر چه سریعتر به خانواده بزرگ آموزش آنلاین آشپزی بپیوندید و با ما در تهیه رسپی ها و مطالب آموزش آشپزی همکاری داشته باشید.

آشپزی دنیای بزرگی است که می توان هم از آن لذت برد و هم کسب درآمد داشت. با کمی برنامه ریزی می توانید در مقوله کسب درآمد در آشپزی ورود کنید. امیدواریم از مقاله چرا غذاهام خوشمزه نمیشه لذت کافی را برده باشید و اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *