سبد خرید
طرز تهیه کلم پلو شیرازی مجلسی 4 نفره

طرز تهیه کلم پلو شیرازی مجلسی 4 نفره

درود بر شما عزیزان و همراهان همیشگی. امروز با طرز تهیه یک غذای محلی لذیذ همراه شما هستیم. کلم پلو شیرازی را کمتر کسی است که دوست نداشته باشد. ما به شما ایمان داریم که با طی گام به گام مراحل آن و استفاده از مواد اولیه مرغوب بهترین کلم پلو شیرازی ممکن را برای عزیزانتان طبخ خواهید نمود.

معرفی کلم پلو شیرازی

مطمئنا نام کلم پلو را زیاد شنیده اید. اما کلم پلویی که همه جا نظیر کلم پلو تهران کجا و کلم پلو شیرازی کجا. کلم پلو شیرازی یکی از غذا های اصیل و سنتی شیراز است که هر کسی با شنیدن نام  شیراز یاد این غذای لذیذ می افتد. مواد و روش پخت کلم پلو شیرازی با کلم پلو سایر نقاط فرق دارد.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

اگر بخواهیم تفاوت کلم پلو شیرازی با سایر کلم پلو ها را بگوییم باید در درجه اول به نوع کلم به کار رفته در این نوع کلم پلو اشاره کنیم. برای طبخ کلم پلو شیرازی از کلم قمری استفاده می شود و نوع سبزیجات معطر استفاده شده در کلم پلو شیرازی، باعث متفاوت شدن آن نسبت به سایر کلم پلو هایی شود که در نقاط دیگر طبخ می شود.

همچنین برای پخت کلم پلو شیرازی میزان زمان بیشتری باید صرف کنید تا یک کلم پلو لذیذ و خوشمزه تهیه و میل نمایید. در ادامه دستور تهیه کلم پلو اصیل شیرازی را برای شما خواهیم گفت که با رعایت نکات ذکر شده می توانید این پلوی خوشمزه را در منزل تهیه کنید.

تاریخچه کلم پلو شیرازی

تمدن فرهنگی، هنری و غذایی شیراز بر همه آشکار است. چنین تنوع غذایی موجود در استان فارس که به واسطه تمدن ناب این استان ایجاد شده و امروزه هنوز ای تنوع غذایی در این استان وجود دارد و این مسئله که تنوع غذایی برای بیشتر دائقه ها قابل قبول است، موجب شده است تا تمام مسافران و گردشگرانی که به این استان سفر می کنند با کمال میل به استقبال امتحان این غذاها رفته و حداقل برای یک بار هم که شده مزه آن ها را بچشند.

پلو شیرازی 04
تاریخچه کلم پلو شیرازی

البته اکثر این افراد پس از یکبار امتحان غذاهای اصیل شیرازی، تمایل دارند که دستور پخت آن را نیز یاد بگیرند و در شهر و استان خود نیز آن را طبخ کنند. کلم پلو شیرازی یکی از غذاهای لذیذی است که کافیست یکبار آن را امتحان کنید تا مزه آن مدت ها زیر دندانتان باقی بماند.

البته نگران نباشید، این جا دستور پخت کلم پلو شیرازی را برای شما خواهیم گفت تا هر وقت هوس خوردن کلم پلو شیرازی کردید، بتوانید این پلو خوشمزه را به روش شیرازی ها تهیه کنید.

جدول زمانبندی تهیه کلم پلو شیرازی

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 120 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 160 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو یک دیس

مواد اولیه برای تهیه  کلم پلو شیرازی

  • برنج ایرانی : 3 پیمانه
  • کلم قمری : 1 کیلو گرم
  • سبزی کلم پلو (ترخون، شوید، تره، ریحان، جعفری) : 1 کیلو گرم
  • گوشت چرخ کرده (بهتر است گوشت گوسفندی باشد) : 250 – 300 گرم
  • آبلیمو، آب غوره یا آب نارنج تازه : ½ پیمانه
  • نمک، فلفل، زردچوبه و فلفل قرمز : به مقدار لازم
  • پیاز : 2 عدد متوسط
  • آرد نخود چی : 1 قاشق غذا خوری
  • زعفران دم کرده غلیظ : 1 قاشق غذا خوری

آموزش مراحل تهیه کلم پلو شیرازی

مرحله اول

بهتر است از مواد تازه استفاده کنید. برای تهیه سبزی کلم پلو شیرازی رعایت نسبت سبزی ها بسیار مهم است. بهتر است برای یک کیلو گرم سبزی کلم پلو با توجه به این نسبت ها سبزی تهیه کنید تا علاوه بر معطر شدن غذا، مزه آن نیز عالی باشد. در یک کیلو گرم سبزی کلم پلو شیرازی بهتر است 300 گرم ریحان (سبز و بنفش) ، 150 گرم ترخون، 100 گرم جعفری، 200 گرم تره و 250 گرم شوید تهیه نمایید.

سبزی ها را پاک کنید. بشویید و پس از خشک شدن، خورد کنید. استفاده از سبزی خشک باعث می شود تا غذا عطر لازم را نداشته باشد.

مرحله دوم

کلم قمری ها را بشویید، پوست بگیرید و به صورت خلال های باریک خورد کنید. برگ های کلم قمری را نیز پاک کنید و بشویید و به همراه سبزیجات معطر خورد کنید. یک ماهیتابه را روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید و کمی روغن به آن اضافه نمایید. کلم های خلال شدهن را درون ماهیتابه بریزید و تفت دهید.

حتما بخوانید
ریزه كوفته

زمانی که حس کردید کلم ها کمی سبک شده اند، مقداری زرد چوبه به آنها اضافه نمایید تا خوشرنگ شوند. سبزیجات معطر خورد شده را می توانید هم به صورت مجزا و هم همراه با گلم تفت دهید.

پلو شیرازی 03
آموزش مراحل تهیه کلم پلو شیرازی

پس از ایتکه خلال های کلم قمری را تفت دادید سبزیجات را به آن اضافه کنید و مقداری تفت دهید. کلم سرخ شده را با کمی آبلیمو یا آب نارنج و سبزی سرخ شده مخلوط کنید و کنار بگذارید تا سرد شود.

مرحله سوم

گوشت چرخ کرده را داخل یک ظرف بریزید. پیاز را رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید. پیاز آب گرفته را به گوشت اضافه کنید. نمک، فلفل، زردچوبه و آرد نخودچی را نیز به مواد گوشت اضافه کنید و خوب ورز دهید تا مواد کاملا چسبناک شوند و به هم بچسبند. گوشت را به صورت کوفته قلقلی هاای کوچک درست کنید.

مقداری روغن درون ماهیتابه بریزید و ماهیتابه را روی شعله اجاق قرار دهید. کوفته قلقلی ها را دورن روغن بریزید و سرخ کنید. پس از این که تمام کوفته قلقلی ها سرخ شد، آن ها  را نیز کنار بگذارید تا سرد شوند.

مرحله چهارم

در یک قابلمه نسبتا بزرگ تر تا نیمه آب بریزید و بکذارید تا آب بجوشد. پس از جوشیدن آب، برنج را که چند ساعت قبل شسته و خیس رده بودید، درون آب بریزید و منتظر بمانید تا برنج نیم پز شود. برنج را آبکش کنید.

مرحله پنجم

برای ته دیگ کلم پلو می توانید از نان لواش و یا سیب زمینی استفاده کنید. ته دیگ مورد نظر را ته قابلمه بگذارید و کمی از برنج آبکش شده روی آن بریزید. روی لایه برنج، یک لایه مخلوط کلم خلالی سرخ شده و سبزیجات و یک لایه کوفته قلقلی سرخ شده بریزید.

روی این مواد دوباره برنج و همی توالی را تکرار کنید تا برنج و مواد کلم پلو تمام شوند. قابلمه  را روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید تا دم بکشد. پس از دم کشیدن برنج می توانید آن را در ظرف مناسب ریخته و همراه با ماست و سبزی سرو نمایید.

 نکات مهم در تهیه کلم پلو شیرازی

  • برای اینکه مواد گوشتی داخل کلم پلو شیرازی حداکثر چسبندگی را داشته باشند و کوفته قلقلی ها موقع سرخ کردن وا نروند، پس از ورز دادن مواد گوشتی می توانید آن را چند بار از فاصله حدود 4 سانتی متری از ظرف، داخل ظرف بکوبید.
  • در صورتی که مواد گوشتی انسجام لازم را نداشت می توانید کمی آرد خود چی به آن اضافه کنید.
  • برای سرخ کردن کوفته قلقلی های کلم پلو شیرازی عجله نکنید. اجازه دهید تا یک طرف کوفته قلقلی ها کاملا سرخ شود و سپس آن ها را یکی برگردانید تا طرف دیگرشان نیز سرخ شود.
  • یکی از نکات مهم در پخت کلم پلو شیرازی رعایت اندازه مواد آن است. سعی کنید هم خلال های کلم قمری و هم کوفته قلقلی ها به یک اندازه باشند تا غذای شما ظاهری جذاب و اشتها بر انگیز داشته باشد.
  • می توانید قبل از دم کشیدن برنج و یا پس از دم کشیدن کلم پلو شیرازی و قبل از سرو آن، کمی روغن حیوانی یا کره آب شده روی برنج بریزید تا کلم پلوی شیرازی خوش عطر و لذیذ تری داشته باشید.
  • در صورت تمایل می توانید، قبل از این که قابلمه را مجددا روی اجاق قرار دهید تا برنج دم بکشد، روی برنج کمی زعفران دم کرده بربزید.
  • میتوانید کوفته قلقلی ها را لا به لای برنج قرار ندهید و در هایت، هنگام سرو کلم پلو شیرازی، کوفته قلقلی ها را کنار دیس بریزید.
  • تصاویر این غذای خوشمزه از پیج اینستاگرامی فاطیما برداشته شده است.

خواص کلم پلو شیرازی

در آشپزی ایرانی همواره به تعادل بین غذاها توجه شده است این نکته در کلم پلو شیرازی  به خوبی رعایت شده است زیرا همواره با گوشت به عنوان منبع غنی تامین پروتئین باید سبزی و یا فیبر کافی به سیستم گوارش رساند. تا علاوه بر هضم مناسب گوشت از از مضرات آن نیز کاسته شود.

در کلم پلو شیرازی  این نکته به خوبی رعایت شده است و به کلم که یک گیاه بسیار پر فیبر است و گوشت به عنوان منبع پروتیین یک ترکیب مناسبی ایجاد شده است.

پلو شیرازی 02
خواص کلم پلو شیرازی

کلم برای بهبود تمام درد ها بسیار مفید است. کلم سرشار از آهن، پتاسیم و گوگرد است. از آن جایی که کلم سرشار از ویتامین های ث و آ می باشد پس برای پوست بسیار مفید است. برای سلامتی چشم و جلو گیری از انواع سرطان ها کلم برگ بسیار مفید است. اگر رژیم دارید می توانید از کلم برگ در وعده های غذایی خود استفاده کنید.

شوید همواره در بین اطبا طب سنتی به عنوان یک چربی سوز برای پایین آوردن کلسترول منفی خون استفاده می گردد. توجه کنید ترکیب شوید با گوشت کلم پلو شیرازی باعث تعادل بین چربی‌ها شده و به سلامتی بدن شما کمک خواهد کرد.

حتما بخوانید
دستور تهیه نخودپلو با سبزیجات

پیشگیری از پیری پوست سلامت سینوزیت ها و سرماخوردگی و منبع بسیار غنی از آنتی اکسیدان ها که همگی از خواص شگفت انگیز کلم و سبزیجات معطر داخل کلم پلو شیرازی است که دلیل اصلی آن وجود منابع بسیار غنی از ویتامین c در این گیاه است.

کلم و سبزیجات معطر درون آن که به عنوان یکی از منبع بسیار غنی از فیبر و پروتئین می‌باشد. همینطور از مواد معدنی که در کلم وجود دارد می توان به پتاسیم آهن و فسفر اشاره نمود. کلم منبع بسیار غنی از فیبر است که به سلامت سیستم گوارش کمک می کند. مواردی از تحقیقات مشخص شده که ماده‌ای ال دوپا در درمان بیماری پارکینسون بسیار مفید است.

گوشت گوسفند به عنوان معدن ویتامین ب ۱۲ و آهن باعث برطرف شدن کم خونی خواهد شد. گوشت گوسفندی همچنین دارای مقادیر بسیار قابل توجه از پروتئین است که قطعا پروتئین بدن شما را تامین خواهد کرد. وجود ویتامین‌های K , D و کلسیم در پوچ از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

همچنین وجود این حجم از پروتئین باعث می گردد که بدن شما برای تامین انرژی چربی و کربوهیدرات کمتری مصرف کرده و در نهایت به کاهش وزن شما منجر خواهد شد. توجه کنید که خواص شگفت انگیز کلم نباید شما را به استفاده بیش از حد آن ترغیب کند چونکه این گیاه باعث نفخ معده میشود.

سخن پایانی

امروز با طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه در خدمت شما بودیم. معطل نکنید و توجه به این طرز تهیه کلم پلو شیرازی، غذایی خوش مزه را برای خود و اطرفیانتان آماده نمایید. همانطور که در بالا مشاهده کردید طرز تهیه کلم پلو شیرازی را برایتان قرار داده ایم.

امیدواریم این آموزش را فرا گرفته و آن را برای عزیزانتان در منزل تهیه کنید. در پایان یک نکته باقی می ماند و آن این است که در طرز تهیه کلم پلو شیرازی از مواد اولیه تازه و مرغوب استفاده نمایید.

در اینجا لیست کاملی از کباب های خوشمزه و مطالب مرتبط را برایتان قرار خواهیم داد. سعی کنید این کباب های اصیل و سنتی ایرانی را نیز بیاموزید. کباب های بسیار خوشمزه ای را نظیر کباب کوبیده اصل برایتان قرار دادیم. امیدواریم از این کباب ها هم لذت ببرید.

طرز تهیه گمج کباب رشت اصل 4 نفره

طرز تهیه کته کباب شمالی رستورانی 4 نفره

طرز تهیه کباب درباری خانگی اصل 4 نفره

طرز تهیه کباب بناب خانگی 🍢 عمو کباب 4 نفره

طرز تهیه کباب کوبیده اصل ساده 8 نفره

امیدواریم از طرز تمرغ مجلسی راضی بوده و بتوانید یک کباب بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با گوشت را مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع کباب و طرز تهیه انواع غذاهای محلی هم آموزش دنیایی از غذاهای خوشمزه را دارند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

اگر علاقمند هستید به شما توصیه می کنیم مقاله طرز تهیه انواع کباب اصیل ایرانی و ملل بهمراه معرفی و آموزش آنها و مقاله انواع ادویه کباب کوبیده ، معرفی 11 ادویه مخصوص را مطالعه کنید. تصاویر از پیج اینستاگرامی خوب و خوشمزه برداشته شده است.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی مجلسی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
پلو شیرازی 01

آموزش طرز تهیه کلم پلو شیرازی مجلسی خوشمزه با شوید و جعفری کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی کلم پلو تهرانی دستور تهیه کلم پلو کرج و آموزش کلم پلو ساده با سبزیجات

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: محلی

کلمات کلیدی: کلم پلو شیرازی

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 170

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT2H00M

زمان کل: PT2H40M

اجزاء دستورالعمل:

  • برنج ایرانی : 3 پیمانه
  • کلم قمری : 1 کیلو گرم
  • سبزی کلم پلو (ترخون، شوید، تره، ریحان، جعفری) : 1 کیلو گرم
  • گوشت چرخ کرده (بهتر است گوشت گوسفندی باشد) : 250 – 300 گرم
  • آبلیمو، آب غوره یا آب نارنج تازه : ½ پیمانه
  • پیاز : 2 عدد متوسط
  • آرد نخود چی : 1 قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه و فلفل قرمز : به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده غلیظ : 1 قاشق غذا خوری

راهنمای دستورالعمل: امروز با طرز تهیه کلم پلو شیرازی مجلسی با دستور اصل در خدمت شما عزیزان بودیم. کلید موفقیت در آشپزی داشتن اعتماد به نفس و اجرای صحیح مراحل آشپزی در کنار استفاده از مواد اولیه مرغوب است. امیدواریم این آموزش را به کار بسته و از آن لذت ببرید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *