سبد خرید
طرز تهیه پیده اصل ترکیه ای 8 نفره

طرز تهیه پیده اصل ترکیه ای 8 نفره

سلام و درود به همراهان عزیز پایگاه آموزش آنلاین آشپزی. در این مطلب با آموزش پیده، یک غذای متفاوت از ترکیه در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید تا با مرور این آموزش توانایی تهیه آن را به دست آورده و برای عزیزانمان لحظات خوشی را رقم بزنیم.

طرز تهیه پیده اصل ترکی

پیده (pide) یکی از معروف‌ترین غذاهای ترکیه است که با عنوان پیتزای ترکی شناخته می‎شود.  پیده مانند پیتزا از تکه‌ای خمیر تهیه می‌شود که قبل از گذاشتن در فر آن را با موادی چون گوشت، سبزیجات و پنیر پر می‌کنند. این غذا با توجه به موادی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، طعم‌های مختلفی دارد.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

برخی افراد به جای گوشت قرمز از مرغ استفاده می‌کنند و اگر گیاهخوار باشند، در پیده خود فقط سبزیجات و پنیر می‌ریزند. در این مقاله طرز تهیه پیده ترکی را آموزش داده و اطلاعاتی در مورد تاریخچه و خواص این غذا در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه پیده اصل ترکیه

قدمت پیده به دهه 1850 بر می‌گردد. زمانی که نانوایان شهر بافرا، قبل از قرار دادن نان در داخل فر آن را با موادی پر می‎کردند. این نوع نان‌ها خیلی زود مورد استقبال قرار گرفت و در دیگر نقاط نیز رواج پیدا کرد. در ابتدا پیده‏ها بسیار ساده بودند، اما بعدها مواد دیگری چون گوشت گاو، سوسیس، پنیر و چاشنی‌های مختلف به آن اضافه شد و به شکل امروزی درآمد.

03
تاریخچه پیده اصل ترکیه

این غذا به شکل سنتی در تنورهای آجری و سنگی پخته  می‌شود. بسیاری از رستوران‌های ترکیه نیز هم‌چنان از این تنورها برای پخت پیده استفاده می‌کنند، اما پیده خانگی برای پخت درون فر معمولی قرار می‌گیرد.

این غذا یک غذای سنتی بسیار محبوب است که در مهمانی‏های خانوادگی و دوستانه سرو می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. به هرکجای ترکیه که سفر کنید، نام پیده را در منوی رستوران‌های آن می‌بینید.

جدول زمانبندی طرز تهیه پیده

زمان آماده سازی 2 ساعت
زمان پخت 15 دقیقه
زمان اضافی 5 دقیقه
مجموع زمان 2 ساعت و 20 دقیقه
تعداد سرو 8 نفر
مقدار سرو یک پیده

مواد اولیه برای تهیه پیده ترکیه

مواد لازم برای تهیه خمیر

  •  آرد: 3 پیمانه
  • شیر ولرم: یک پیمانه
  • خمیر مایه: یک و نیم قاشق غذاخوری
  • نمک: 2 قاشق چای‌خوری
  • شکر: یک قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای داخل پیده

  • گوشت چرخ‌کرده:500 گرم
  • فلفل دلمه‌ای: یک عدد
  • پیاز: یک عدد
  • سیر:3 حبه
  • پنیر پیتزا: به اندازه لازم
  • پودر گشنیز: یک قاشق چای‌خوری
  • پودر زیره: یک قاشق چای‌خوری
  • پودر کاری: یک قاشق چای‌خوری
  • رب گوجه‌فرنگی:2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم
  • جعفری تازه: مقداری

آموزش مراحل تهیه پیده اصل ترکیه

مرحله اول: درست کردن خمیر

اولین مرحله برای تهیه پیده، درست کردن خمیر آن است. برای درست کردن خمیر پیده، خمیرمایه و شکر را در یک کاسه بریزید و شیر ولرم را به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که دمای شیر باید چیزی حدود 40 درجه باشد.

04
آموزش مراحل تهیه پیده اصل ترکیه

مواد را هم بزنید تا خوب باهم ترکیب شوند. درب ظرف را بگذارید و حدود 10 دقیقه به آن استراحت دهید تا خمیرمایه فعال شود. آرد را الک کنید و کم‌کم به مواد اضافه کنید. هم‌زمان مواد را هم بزنید تا آرد با بقیه مواد ترکیب شود.

در این مرحله روغن زیتون را به خمیر اضافه کنید و با دست به خوبی ورز دهید. خمیر آماده شده را در یک ظرف در بسته بگذارید و به مدت یک تا 2 ساعت در یک جای گرم قرار دهید تا ور بیاید.

مرحله دوم: آماده کردن مواد پیده

یک ماهیتابه مناسب انتخاب کنید و مقداری روغن در آن بریزید. اجازه دهید روغن کمی گرم شود. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و به مدت 2 تا 3 دقیقه تفت دهید. وقتی پیاز نرم شد، حبه‌های سیر را رنده کنید و در پیاز بریزید.

در مرحله بعد گوشت چرخ‌شده را به همراه ادویه‌جات به آن اضافه کنید. اجازه دهید گوشت کمی تفت بخورد و رنگ آن تغییر کند. سپس رب گوجه فرنگی را در گوشت بریزید و با هم ترکیب کنید تا کمی تفت بخورد و خامی آن گرفته شود. فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی و نازک خرد کنید و به مواد اضافه نمایید.

مواد گوشتی را به مدت یک دقیقه تفت دهید و اجاق را خاموش کنید. در انتها جعفری خردشده را به مواد گوشتی اضافه کنید و هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.

حتما بخوانید
بهترین طرز تهیه کیک موزاییکی اصل 8 نفره

مرحله سوم: آماده‌کردن پیده

فر را روشن کنید و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌ گراد تنظیم نمایید تا گرم شود. روی سطح کار کمی آرد بپاشید و خمیر را بر روی آن قرار دهید. خمیر را به 8 قسمت مساوی تقسیم کنید و شکلی بیضی ‌مانند به آن‌ها بدهید. سپس خمیرها را با وردنه باز کنید. سینی فر را آماده کنید و کف آن  را با کاغذ روغنی بپوشانید.

خمیرهای باز شده را بر روی سینی فر قرار دهید و مایه گوشتی را درون آن بریزید. مایه را با قاشق روی سطح خمیر به طور کامل پخش کنید. سپس کناره‌های خمیر را کمی تا کنید و ابتدا و انتهای آن را جمع کنید تا شکلی قایق مانند بگیرد. در انتها روی خمیر مقداری روغن زیتون بمالید.

مرحله چهارم: پخت پیده

سینی‌ را به مدت 15 دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار دهید. اجازه دهید خمیر به خوبی بپزد و رنگ آن طلایی شود. در دقیقه آخر پخت، پیده را از فر درآورید و مقداری پنیر پیتزا بر روی آن بریزید. سپس به مدت یک تا دو دقیقه دیگر در فر بگذارید تا پنیر آن آب شود.

پیده ترکی آماده شده است
پیده ترکی آماده شده است

پیده‌ها را از فر خارج کنید و مقداری جعفری خرد شده بر روی آن بپاشید. اجازه دهید کمی سرد شود. سپس با چاقو آن را برش کرده و سرو نمایید.

نکات مهم در تهیه پیده

  • در هنگام ورز دادن، انگشتان خود را در خمیر فرو نکنید و به آن چنگ نزنید. این کار باعث چسبندگی و خراب شدن خمیر می‌شود.
  • در ترکیه پیده به همراه یک عدد تخم‌مرغ سرو می‎شود. تخم‌مرغ را نیمرو می‌کنند و بر روی پیده قرار می‌دهند. اگر دوست دارید شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید.
  • در تهیه مایه این غذا از گوشت مخلوط بدون چربی استفاده می‌شود. شما می‌توانید از گوشت مرغ، بوقلمون، سوسیس یا کالباس نیز برای درست کردن پیده استفاده کنید.
  • اگر از مرغ در تهیه پیده استفاده می‌کنید، سینه مرغ را بپزید و آن را خرد کنید. سپس مرغ خرد شده را به همراه فلفل دلمه‌ای به پیاز اضافه نمایید.
  • برای رنگی شدن مایه گوشتی پیده، از ترکیب فلفل دلمه‌ای سبز و قرمز استفاده کنید.
  • می‌توانید به جای رب گوجه‎‌فرنگی از گوجه‌فرنگی خرد شده استفاده کنید. برای این کار سه عدد گوجه‌فرنگی را به صورت نگینی خرد کنید و در مایه گوشتی بریزید.
  • اگر گیاه‌خوار هستید و گوشت مصرف نمی‌کنید، به جای گوشت از سویا استفاده کنید. پیده قارچ، سیب‌زمینی و اسفناج نیز بسیار مرسوم بوده و به گیاه‌خواران توصیه می‌شود.
  • می‌توانید بر روی خمیر پیده کمی زرده تخم‌مرغ بمالید تا رنگ و لعاب جذاب‌تری پیدا کند. برای این کار سفیده و زرده را از هم جدا کنید و قبل از قرار دادن پیده در فر، با یک برس زرده را بر روی خمیر پیده بمالید.
  • تصاویر این غذای خوشمزه از پیج عالی اینستاگرامی ashpaziy_bahar گرفته شده است.

فیلم طرز تهیه نان پیده ترکی

خواص پیده اصل ترکی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، این غذا انواع مختلفی دارد. برخی از افراد از گوشت مرغ یا بوقلمون به جای گوشت قرمز استفاده می‌کنند و برخی دیگر نیز پیده اسفناج، قارچ و … را به پیده گوشتی ترجیح می‌دهند. بنابراین، خواص این غذا بسته به نوع آن متفاوت است.  پیده‌ای که در این مقاله آموزش داده شد، پیده گوشت بود که در ادامه به معرفی خواص آن می‌پردازیم.

  • برای تهیه خمیر پیده از آرد، شیر، روغن زیتون، شکر و نمک استفاده می‏شود. آرد گندم یکی از پرمصرف‌ترین غلات در سراسر جهان است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. آرد گندم کامل در انسان احساس سیری ایجاد می‌کند و از این طریق به لاغری و کاهش وزن او کمک می‌کند. کنترل قند خون، پیشگیری از عفونت‌‌های دستگاه گوارش، جلوگیری از آسم و پیشگیری از بیماری‌‌ های تنفسی از دیگر خواص آرد گندم می‌باشد.
  • برای تهیه مواد روی پیده از گوشت قرمز استفاده می‌شود. گوشت قرمز سرشار از پروتئین است و باید در رژیم غذایی انسان گنجانده شود. مصرف گوشت قرمز سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.
  • این ماده غذایی سرشار از منبع انرژی است و بدن انسان را برای انجام فعالیت‌های روزانه آماده می‌کند. تقویت مغز، تولید گلبول‌های قرمز، درمان کم‌خونی، تقویت عضلات، استخوان‌ها و بازسازی پوست، از جمله خواص گوشت قرمز می‌باشد.
  • روغن زیتون یکی از پرخاصیت‌ترین روغن‌ها برای سلامتی است. این روغن از میوه درخت زیتون تهیه می‌شود و در کشورهای منطقه خاورمیانه استفاده فراوانی دارد. روغن زیتون دارای چربی اشباع نشده است و مواد مغذی فراوانی را در خود جای داده است.
  • از جمله خواص این روغن می‌توان به محافظت از سیستم قلبی عروقی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، جلوگیری از آلزایمر، محافظت از کبد، درمان التهاب روده و حفظ تناسب اندام اشاره کرد.
  • در تهیه سس گوشت پیده از پوره یا رب گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود. گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است. بتاکاروتن موجود در گوجه‌فرنگی خواص ضد سرطانی دارد و پتاسیم آن نیز از قلب مراقبت می‌کند.
  • از دیگر خواص گوجه‌فرنگی می‌توان به بهبود بینایی، درمان افسردگی، بهبود سلامت گوارش، کاهش فشار خون­، جلوگیری از عفونت دستگاه ادراری و جلوگیری از سنگ صفرا اشاره کرد.
  • فلفل دلمه‌ای یکی از انواع سبزیجاتی است که برای طعمدادن به سس گوشت اضافه می‏شود. فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین A و C است و مقادیری از ویتامین B6، پتاسیم، مس، فیبر، فولات، فسفر، منگنز، سلنیوم و منیزیم را نیز در خود جای داده است. لوتئین، لوتئولیتن، کاپسانتین، وایولکسانتین و کوئرستین نیز از جمله آنتی ‌اکسیدان‌های موجود در  فلفل دلمه‌ای هستند.
حتما بخوانید
طرز تهیه کارنی یاریک ترکی لذیذ 6 نفره

سخن پایانی در طرز تهیه پیده

نکات ثابتی وجود دارند که یک آشپز حرفه ای همیشه بایستی به آنها توجه داشته باشد. این نکات را بارها و بارها در رسپی های مختلف برایتان قرار داده ایم. اینجا نیز در طرز تهیه پیده خالی از لطف نیست که به آن بپردازیم.

  • استفاده از مواد اولیه تازه

مواد اولیه تازه بهترین طعم را به آشپزی شما می دهد. وقتی از مواد اولیه تازه استفاده کنید مطمین باشید که کیفیت آشپزی شما نیز بالا تر رفته و کیفیت غذای شما به اصل آن نزدیک تر می شود. تازه بودن مواد اولیه یکی از مهمترین نکات در طبخ یک غذای محلی است.

  • استفاده از مواد اولیه ارگانیک

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از مواد اولیه ای که محلی ها از آن استفاده می کنند برای باغچه یا زمین خودشان است. این مواد واقعا ارگانیک بوده و طعم بینظیری دارند. شما حتی الامکان این نکته را درنظر داشته باشید که مواد اولیه ارگانیک سلامتی را نیز به عزیزانتان هدیه خواهد داد.

  • استفاده از مواد با کیفیت

در انتخاب مواد اولیه خیلی دقت داشته باشید. محلی ها از مواد اولیه با کیفیت استفاده می کنند. به عنوان مثال سبزی جعفری در تهیه این غذا که تازگی و کیفیت خود را از دست داده مطمینا گزینه خوبی برای انتخاب در آشپزی شما نیست.

آشپزی همانطور که می دانید بایستی با عشق باشد تا بتوانید یک غذای بینظیری را طبخ نمایید. آشپزی غذاهای سایر کشورها نظیر مغذای امروز که قطعا سخت تر است و باید در طبخ آن دقت های زیادتری بخرج دهید.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم. آموزش انواع کیک و همچنین غذاهای ترکی بارها و بارها از مرکز ما خواسته شده است. شما عزیزان می توانید انواع این آموزش ها را نیز در بخش آشپزی رایگان مطالعه نمایید.

شما می توانید در دوره های آشپزی نیز شرکت نمایید. اپلیکیشن آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. سعی کنید هر چه سریعتر به خانواده بزرگ آموزش آنلاین آشپزی بپیوندید و با ما در تهیه رسپی ها و مطالب آموزش آشپزی همکاری داشته باشید.

آشپزی دنیای بزرگی است که می توان هم از آن لذت برد و هم کسب درآمد داشت. با کمی برنامه ریزی می توانید در مقوله کسب درآمد در آشپزی ورود کنید. امیدواریم از مقاله چرا غذاهام خوشمزه نمیشه لذت کافی را برده باشید و اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood​

طرز تهیه پیده اصل ترکیه ای 8 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
02

آموزش طرز تهیه انواع پیده پیتزا ترکی پیده گوشت و اسفناج و پنیر پیده اصل ترکیه چیست طرز تهیه خمیر پیده استانبول ترکیه با فیلم خوشمزه و فوری و اصل بهترین روش ساده

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: مدیترانه ای ترکی یونانی

کلمات کلیدی: پیده

بازده دستورالعمل: 8

کالری: 195

زمان آماده سازی: PT2H00M

زمان پخت و پز: PT0H15M

زمان کل: PT2H20M

اجزاء دستورالعمل:

  • آرد: 3 پیمانه
  • شیر ولرم: یک پیمانه
  • خمیر مایه: یک و نیم قاشق غذاخوری
  • نمک: 2 قاشق چای‌خوری
  • شکر: یک قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ‌کرده:500 گرم
  • فلفل دلمه‌ای: یک عدد
  • پیاز: یک عدد
  • سیر:3 حبه
  • پنیر پیتزا: به اندازه لازم
  • پودر گشنیز: یک قاشق چای‌خوری
  • پودر زیره: یک قاشق چای‌خوری
  • پودر کاری: یک قاشق چای‌خوری
  • رب گوجه‌فرنگی:2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم
  • جعفری تازه: مقداری

راهنمای دستورالعمل: آموزش پیده گوشت و پنیر را به صورت حرفه ای تقدیم شما دوستان عزیز می کنیم. با تهیه مواد اولیه این غذای خوشمزه و یادگیری رسپی آن که به صورت مرحله به مرحله در بالا آورده شده است شما می توانید به راحتی پیده اصل ترکیه را در منزل تهیه کرده و این غذای عالی را همراه اعضای خانواده نوش جان کنید.

امتیازدهی ویرایشگر:
5

5 comments

  1. تشکر از آموزش پیده
    پیده یکی از بهترین و دم دستی ترین غذاهای استانبوله
    ممنون

  2. صرفا جهت تشکر

  3. مرحبالار
    چک تشکر. خیلی خوب و دقیق نوشتین.

  4. سمیرامیس سالم

    پیده غذای خیلی خوشمزه ترکیه ایه ولی با یکیش نمی شه کامل سیر شد.
    اگه نخوردین حتما امتحان کنید. خیلی خوشمزس

  5. علیرضا محسنی

    پیده خیلی سبک و کم حجم و خوشمزس
    خوب نوشتید. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *