سبد خرید
طرز تهیه اسکندر کباب خوشمزه اصل ترکی 6 نفره

طرز تهیه اسکندر کباب خوشمزه اصل ترکی 6 نفره

اسکندر کباب (Iskender kebap) یکی از معروف‌ترین غذاهای ترکی است که در تمام دنیا طرفدار دارد. برای درست کردن اسکندر کباب، گوشت قرمز را با ادویه‌جات و چاشنی‌های مختلف مزه‌دار می‎کنند و برای پخت بر روی آتش قرار می‏دهند. تنها تفاوت اسکندر کباب با دیگر کباب‌ها در شیوه سیخ کشیدن و برش کردن آن است. در این‌جا گوشت را با کباب‌پز عمودی می‌پزند و پس از پخت به صورت لایه‌های نازک برش می‌دهند.

ترک‌ها این غذا را همراه با نان پیتا، سس گوجه‌فرنگی و ماست چکیده سرو می‌کنند و در کنار آن پیاز خام و سبزی خوردن نیز قرار می‌دهند. اگر از خوردن غذاهای ترکی لذت می‌برید، ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با طرز تهیه اسکندر کباب آشنا شوید. اسکندر کباب در رستوران‌ها بر روی جوجه‌گردان عمودی پخته می‌شود، اما با توجه به این‌که اغلب افراد در خانه به کباب‌پز عمودی دسترسی ندارند، در این‌جا طرز تهیه اسکندر کباب به صورت خانگی را آموزش می‌دهیم.

تاریخچه اسکندر کباب

اسکندر کباب یکی از انواع کباب‌های ترکی است که به صورت عمودی پخته می‌شود. پخت این نوع کباب به قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد. در سال 1867 شخصی با نام “ایسکندر افندی” در استان غربی بورسا قصابی داشت. او متوجه شد کباب‌هایی که آماده می‌شود به طور مساوی بین همه تقسیم نمی‌گردد. ایسکندر شیوه پخت کباب را تغییر داد و گوشت را به صورت عمودی بر روی آتش کباب نمود.

او برای درست کردن این نوع کباب، گوشت بره را از استخوان جدا می‌کرد و به صورت لایه لایه بر روی یک چوب قرار می‎داد. چوب به صورت عمودی بر روی آتش قرار می‌گرفت و کباب می‌شد. سپس با چاقو گوشت را برش داده و تقسیم می‌کرد. پخت عمودی کباب به سرعت معروف شد و در سراسر ترکیه گسترش یافت.

کباب 05
تاریخچه اسکندر کباب

خانواده اسکندر رستوران‌های زنجیره‌ای متعددی را در نقاط مختلف کشور تأسیس کردند و نام تجاری کبابچی اسکندر (Kebapçı İskender) را بر روی آن گذاشتند. گفته می‎شود نام اسکندر کباب از نام اسکندر مقدونی گرفته شده است. در راستای این نام‌گذاری، یونانیان مخالفت خود را با این قضیه اعلام کردند و گفتند نام یک قهرمان یونانی نباید بر روی یک غذای ترکی باشد.

خانواده اسکندر ادعا کردند که پدربزرگشان اسکندر نام داشت و نام کباب نیز از روی نام او گرفته شده است. به نظر می‌رسد یونانیان این ادعا را پذیرفتند و از مخالفت خود با نامگذاری اسکندر کباب دست برداشتند. در حال حاضر اسکندر کباب یکی از معروف‌ترین غذاهای ترکی است.

به هرکجای این کشور پهناور که سفر کنید، رستوران‌ها و غذاخوری‌های خیابانی متعددی را می‌بینید که اسکندر کباب سرو می‎کنند. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذای خوشمزه را در سفر خود نوش‌جان کنید و از خوردن یک اسکندر کباب اصیل لذت ببرید.

جدول زمانبندی تهیه اسکندر کباب

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت  20 دقیقه
زمان اضافی —-
مجموع زمان 50 دقیقه
تعداد سرو 6 نفر
مقدار سرو مقداری

مواد اولیه برای تهیه اسکندر کباب

  • فیله گوساله یک کیلوگرم
  • پیاز 2 عدد
  • روغن زیتون 3 قاشق غذاخوی
  • فلفل قرمز 3 قاشق چای‌خوری
  • پونه کوهی 3 قاشق چای‌خوری
  • نمک نصف قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • کره به اندازه لازم
  • گوجه‌فرنگی 6 عدد
  • فلفل سبز 6 عدد

مواد لازم برای تهیه سس اسکندر کباب

  • گوجه فرنگی متوسط ۳ عدد
  • رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
  • کره ۵۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه لازم

آموزش مراحل تهیه اسکندر کباب

مرحله اول: آماده‌سازی گوشت

برای تهیه اسکندر کباب ابتدا باید گوشت را برش دهید. برای این کار از یک چاقوی تیز استفاده کنید و فیله را به صورت ورقه‌های بسیار نازک درآورید. اندازه برش‌های گوشت باید حدود 5 در 6 سانتی‌متر باشد. ورقه‌ها را بر روی تخته گوشت قرار دهید و با بیفتک‌کوب به خوبی بکوبید تا نازک شوند.  تکه‌های گوشت را در یک کاسه بزرگ بریزید.

حتما بخوانید
طرز تهیه کباب تابه ای خوشمزه فوری 4 نفره

مرحله دوم: مز‌ه‌دار کردن گوشت

پیازها را پوست کنید و رنده کنید. پیاز رنده شده را به همراه روغن زیتون، فلفل قرمز، پونه کوهی، نمک و فلفل سیاه به گوشت اضافه کنید و به خوبی مخلوط نمایید. دقت داشته باشید که ادویه‌جات به همه قسمت‌های گوشت برسد. سپس روی کاسه را با سلفون بپوشانید و آن را به مدت یک شب در یخچال قرار دهید.

مرحله سوم: درست کردن سس گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس گوجه‌ها را ریز کنید و با استفاده از غذاساز به صورت پوره درآورید. یک ماهیتابه را بر روی اجاق قرار دهید و کره را در آن بریزید تا گرم شود. سپس رب گوجه‌فرنگی را در کره بریزید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

کباب 03
آموزش مراحل تهیه اسکندر کباب

پوره گوجه فرنگی را به رب اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس به اندازه دو لیوان آب در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید بر روی حرارت جوش بخورد تا سس غلیظ شود. در انتها نمک و فلفل را به سس اضافه کنید و از روی اجاق بردارید.

مرحله چهارم: درست کردن اسکندر کباب

یک ماهیتابه مناسب را بر روی حرارت قرار دهید. مقداری روغن زیتون درون ماهیتابه بریزید و برش‌های گوشت را در آن بگذارید. هر طرف گوشت را به مدت 3 دقیقه با حرارت زیاد سرخ کنید. در مرحله آخر، به اندازه یک قاشق بزرگ کره در ماهیتابه بریزید و با تکه‌های گوشت تفت دهید.

مرحله پنجم: سرخ کردن فلفل سبز و گوجه‌فرنگی

اسکندر کباب به همراه نان پیتا، گوجه‌فرنگی و فلفل سبز سرو می‎شود. پس از این‌که گوشت‌ها را از ماهیتابه خارج کردید، گوجه‌فرنگی‌ها را به دو نیم تقسیم کنید و درون ماهیتابه قرار دهید تا سرخ شوند. فلفل سبزها را نیز کنار گوجه‌فرنگی‌ها سرخ کنید و کنار بگذارید.

مرحله ششم: آماده کردن نان پیتا

نان پیتا را به اندازه  3 در 3 سانتی‌متر برش دهید. مقداری کره در ماهیتابه بریزید و تکه‌های نان را درون آن قرار دهید. اجازه دهید نان‌ها کمی برشته شوند. سپس آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگرشان نیز طلایی شود.

 مرحله هفتم: سرو اسکندر کباب

نان‌های تست شده را در ظرف مورد نظر قرار دهید. مقداری سس گوجه‌فرنگی بر روی نان‌ها بریزید. گوشت سرخ شده را بر روی نان قرار دهید و مقداری کره آب شده بر روی آن بریزید.

 مرحله هفتم: سرو اسکندر کباب
مرحله هفتم: سرو اسکندر کباب

گوجه فرنگی و فلفل سرخ شده را در کنار نان و کباب قرار دهید و سرو نمایید. ترک‌ها اسکندر کباب را به همراه ماست چکیده سرو می‌کنند. اگر دوست دارید مقداری ماست نیز در کنار غذای خود قرار دهید و با سبزی خوردن و پیاز خام مزه غذا را تکمیل کنید.

فیلم طرز تهیه اسکندر کباب

نکات مهم در تهیه اسکندر کباب ترکی

  • می‌توانید به جای گوشت گوساله از گوشت فیله بره نیز برای درست کردن این غذا استفاده کنید.
  • برای این‌که برش گوشت برایتان راحت‌تر باشد، آن را در یک کیسه قرار دهید و به مدت 2 ساعت در فریزر بگذارید تا کمی سفت شود. سپس از فریزر خارج کنید و با یک چاقوی تیز برش گوشت را آغاز نمایید.
  • برای مزه‌دار کردن گوشت بهتر است به اندازه یک شب تا صبح گوشت را در یخچال قرار دهید، اما اگر فرصت کافی ندارید، 2 تا 3 ساعت زمان برای استراحت گوشت کافیست.
  • می‌توانید برای مزه‌دار کردن گوشت از پودر سیر و پودر پیاز نیز در کنار دیگر مواد استفاده کنید.
  • اگر به نان پیتا دسترسی ندارید، می‌توانید از نان بربری استفاده کنید. نان بربری را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و در مقداری کره تفت دهید تا برشته شود.
  • می‌توانید برای برشته کردن نان از فر نیز استفاده کنید. فر را روشن کنید تا گرم شود. سپس کمی روغن زیتون در سینی فر بریزید و تکه‌های نان را بر روی آن قرار دهید. سینی را در فر بگذارید تا نان‌ها برشته شوند.

خواص اسکندر کباب ترکی

اسکندر کباب از گوشت گوساله یا بره تهیه می‌شود و در کنار نان پیتا و سبزیجاتی  چون گوجه‌فرنگی و فلفل سبز قرار می‎گیرد. هریک از این مواد خواص فراوانی دارند و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را در خود جای داده‌اند.

  • گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین منابع تأمین پروتئین بدن محسوب می‌شود. گوشت، ویتامین‌های گروه B به ویژه ویتامین B12 را در خود دارد و سرشار از آهن، فسفر، سلنیوم و روی می‌باشد. مصرف گوشت قرمز به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و باعث می‌شود بدن با قدرت بیشتری با باکتری‌ها و انواع بیماری‌ها مقابله کند. کلسیم موجود در گوشت قرمز برای سلامتی استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است و اگر به اندازه مصرف شود، از بروز پوکی استخوان در سنین بالا پیشگیری می‌کند. از دیگر فواید گوشت قرمز می‌توان به مقابله با سرطان، پیشگیری از بروز کم خونی، کاهش فشار خون، حفظ سلامت پوست، تقویت مغز و حفظ سلامت سیستم عصبی بدن اشاره کرد.
  • گوجه‌فرنگی خواص شگفت‌انگیزی دارد و مصرف آن برای سلامتی توصیه می‌گردد. گوجه فرنگی سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی است. این مواد به سلامت دستگاه گوارش کرده و باعث بهبود عملکرد و هضم آسان‌تر غذاها می‌شوند. گوجه‌فرنگی مقادیر بالایی از ویتامین A را در خود جای داده است. این ویتامین به بهبود بینایی کمک می‌کند و احتمال بروز بیماری‌های چشمی مانند شب‌کوری، آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و … را کاهش می‌دهد. مصرف گوجه فرنگی به خانم‌های باردار نیز توصیه می‌شود. گوجه منبع خوبی از فولات محسوب می‌شود و از ایجاد نقص لوله‌های عصبی در جنین جلوگیری می‌کند.
  • فلفل سبز سرشار از ویتامین است و فواید بسیاری برای سلامتی انسان دارد. این ماده منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود. این آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مقابله کرده و احتمال بروز انواع سرطان را کاهش می‌دهند. فلفل سبز سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن بوده و مقادیر بالایی از آهن را نیز در خود جای داده است. این ماده غذایی خواص ضد باکتریایی نیز دارد و به درمان عفونت‌های پوستی کمک می‌کند. از دیگر خواص فلفل سبز می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، پاکسازی کامل ریه، سلامت قلب، افزایش اشتها، کنترل دیابت و قند خون، پیشگیری از یبوست و سلامت چشم اشاره کرد.
حتما بخوانید
طرز تهیه دمپختک تهرانی اصل ناب برای 5 نفر

سخن پایانی در تهیه اسکندر کباب ترکی

طرز تهیه اسکندر کباب ترکی را بصورت کامل و کاربردی قرار داده ایم تا شما عزیزان بتوانید بهترین طرز اسکندر کباب ترکی، این کباب پرطرفدار ترکیه ای را در منزل برای عزیزانتان تهیه نمایید. شما عزیزان می بایست مراحل کار را بصورت کامل و دقیق انجام دهید تا یک بالیک اکمک را تهیه و طبخ کنید.

سخن پایانی در تهیه اسکندر کباب ترکی
سخن پایانی در تهیه اسکندر کباب ترکی

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه اسکندر کباب خوشمزه اصل ترکی 6 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
کباب 04

طرز تهیه اسکندر کباب (Iskender kebap) از بهترین غذاهای ترکی که در دنیا طرفدار دارد فیلم دستور پخت اسکندر کباب از کباب های ترکیه ای بهترین اسکندر کباب خوشمزه اصل

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ترکی

کلمات کلیدی: اسکندر کباب

بازده دستورالعمل: 6

کالری: 240

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT0H20M

زمان کل: PT0H50M

اجزاء دستورالعمل:

  • فیله گوساله یک کیلوگرم
  • پیاز 2 عدد
  • روغن زیتون 3 قاشق غذاخوی
  • فلفل قرمز 3 قاشق چای‌خوری
  • پونه کوهی 3 قاشق چای‌خوری
  • نمک نصف قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • کره به اندازه لازم
  • گوجه‌فرنگی 6 عدد
  • فلفل سبز 6 عدد

راهنمای دستورالعمل: اسکندر کباب (Iskender kebap) یکی از معروف‌ترین غذاهای ترکی است که در تمام دنیا طرفدار دارد. برای درست کردن اسکندر کباب، گوشت قرمز را با ادویه‌جات و چاشنی‌های مختلف مزه‌دار می‎کنند و برای پخت بر روی آتش قرار می‏دهند. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *