سبد خرید
Eshtrodel Thumbs

طرز تهیه اشترودل خانگی ساده مجلسی 4 نفره

طرز تهیه اشترودل حرفه ای خوشمزه و مجلسی را برایتان قرار داده ایم. امیدواریم با مطالعه طرز تهیه اشترودل بتوانید یک غذای لوکس و درجه یک را برای عزیزانتان در منزل طبخ نمایید.

اشترودل چیست ؟

قبل از آموزش و بررسی طرز تهیه اشترودل می بایست بدانید که اشترول چیست؟

اشترودل در دسته غذاهایی است که با خمیر تهیه میشود. در تهیه غذای اشترودل که به بیانی می‌توان گفت که از باقلوای شرقی الهام گرفته شده است. اشترودل در حقیقت شیرینی سنتی کشور اتریش بوده است اما به تدریج در سایر کشورها به عنوان غذا در بین جوامع مختلف استفاده شده است به عنوان مثال در کشور ایتالیا اشترودل به روش خاص ومطابق با ذایقه و مواد در دسترس آن منطقه و کاملا متفاوت ازاتریش طبخ میشود.

طرز تهیه اشترودل شیرین رستورانی
طرز تهیه اشترودل شیرین رستورانی

در خصوص کلمه اشترودل این کلمه این کلمه از زبان آلمانی قرض گرفته شده و وارد زبان انگلیسی شده است در آلمانی کلمه اشترودل به معنای لایه لایه چیده شده و به نوعی می‌توان گفت که به شکل پیچیده شدن خمیر گفته می شود.

معروف ترین اشترودل ها عبارتند از اشترودل سیب که با پنیر کوار که نرم شیرین در آلمان تهیه می‌شود پس از آن می توان به مینی اشترودل که از شیر و خامه تهیه می‌شود اشاره کرد. انواع دیگر اشترودل عبارتند از گیلاس ترش گیلاس شیرین با آجیل پر شده اشترودل زردآلو اشترودل آلو اشترودل دانه خشخاش اشترودل کشمش اشاره کرد.

همچنین اشترودل هایی که کاملا از سبزی تهیه می‌شوند نیز وجود دارند به عنوان مثال اشترودل هایی که از گیاهان خشک مانند مرزه تولید شده اند و یا اشتغال اسفناج اشتباه در کلم سیب زمینی اشترودل کن تنبل اشترودل کلم ترش دسته‌ای از دست و دل ها که از گوشت می شوند اشاره کرد همچنین بعضی از مدلها با ماهی نیست طبخ و مصرف می‌شود.

انواع اشترودل

قبل از بیان طرز تهیه اشترودل بایستی انواع آن را بیاموزیم. در دسته بندی کلی اشترودل ها به دو دسته اشترودل شور و اشترودل شیرین تقسیم می‌شوند:

اشترودل های شیرین عبارتند از : اشترودل سیبی ، اشترودل گیلاسی، اشترودل خشخاشی ، اشترودل کرمی ، اشترودل نون خرمایی و اشترودل کوکو شیرین اشاره کرد.

برای طبح انواع اشترودل شور از عمدتا از سبزیجات استفاده می شود همانند: اشترودل ادویه‌دار ویا اشترودل های اسفناج ، اشترودل پنیر و گردو اشترودل مرغ ، اشترودل پیتزا ، اشترودل  کباب ترکی، بندری ، اشترودل کوکو سبزی ، اشترودل چلو کباب و اشترودل گوشت و قارچ که با دو نوع گوشت بره- گوساله و یا مرغ تهیه میشود اشاره نمود.

طرز تهیه اشترودل شیرین لوکس
طرز تهیه اشترودل شیرین لوکس

هر کدام از انواع اشترودل ها دارای طرز تهیه اشترودل خاص خود هستند. پایه اصلی اشترودل خمیر آن می باشد که در نقاط مختلف از دستورهای مختلفی برای تهیه خمیر استفاده می گردد.  ما سعی کرده ایم در این مطلب آموزشی بهترین و ساده ترین نوع خمیر را آموزش به شما عزیزان وعلاقمندان توضیح بدهیم.

ما قبل از تهیه خمیر بهتر است مطالبی را راجع به اجزاء تشکیل دهنده خمیر به ویژه آرد توضیح بدهیم منظور از آرد در دستورهای زیر آرد گندم است. البته آرد گندم بر حسب اینکه از چه نوع گندمی تهیه شده باشد و نسبت نشاسته و پروتئین و سبوس و گلوتن و دیگر اجزا در آن از چه قراری باشد بسیار متنوع است. آنچه در بازارهای ایران در دسترس است در دو نوع آرد سفید و موارد غیر سفید خلاصه می شود.

برای انواع حلوا و کاچی و رنگینک که رنگ داشتن محصول برای ما مطلوب است آرد غیر سفید از آرد سفید بهتر است. آرد غیر سفید معمولاً به صورت بسته بندی عرضه نمی شود و باید آنرا از نانوایی سنگکی یا تافتونی تهیه کرد .در آرد غیر سفید ترکیب بیشتری از سبوس گندم را در خود دارد و همین مساله باعث رنگ قهوه‌ایی آرد میگردد.

برای کیک و نان و شیرینی و مانند اینها آرد سفید مناسب است. به خاطر دلشته باشید که همیشه پیش از به کار بردن باید آرد را الک کرد. دلیل  اصلی الک کردن و یا سرند کردن تنها گرفتن ناخالصی های احتنالی آرد نیست بلکه منظور بیشتر این است که ذرات آرد از هم جدا شوند و آمیزش آن با آب و شیر و مانند اینها آسان باشد . همچنین در تهیه کیک ها باعث هوادهی بین ذرات آرد شده و کیک و شیرینی پف بیشتری خواهد کرد .

برای توضیحات بیشتر در مورد آرد باید خاطر نشان کرد که نحوه آسیاب کردن و الک کردن گندم در کیفیت آرد تاثیر کلی دارد. امروزه در بازار خواربار ما متاسفانه آرد تنوع ندارد و تقریباً منحصر است. آرد سفید یعنی آرد گندم بسیار نرم سبوس گرفته که در بسته های یک کیلویی و نیم کیلویی عرضه می‌شود و کیفیت آن هم همیشه یکسان نیست.

حتما بخوانید
طرز تهیه آیس کافی با 3 مدل جهانی اصل
طرز تهیه اشترودل خانگی ساده
طرز تهیه اشترودل خانگی ساده

آرد سفید خوب برای تهیه نان سفید و کیک و شیرینی و مانند اینها مناسب است. آردی که در پخت نان سنگک تافتون به کار می‌رود کم نیز بهتر است و مقداری از پوست و سبوس گندم هم در آن هست به همین دلیل نان ارزش غذایی بیشتری دارد این آرد که برای نان های غیر سفید مناسب تر است مشکل به دست می‌آید و باید آن را از نانوایی های سنگکی و تافتونی تهیه نمود.

مواد لازم در طرز تهیه اشترودل برای 4 چهار نفر

مواد لازم در طرز تهیه اشترودل به دو بخش خمیر اشترودل و مواد داخل خمیر اشترودل تقسیم می شوند که هر دو بخش را در اینجا برایتان قرار داده ایم.

مواد لازم برای تهیه خمیر اشترودل مرغ

  • آرد ۴ لیوان
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • خمیر مایه۱ قاشق غذا خوری
  • شیر ولرم ۱ لیوان
  • شکر ۱ قاشق غذا خوری
  • نمک
  • ۱ قاشق مربا خوری
  • روغن ۶ قاشق غذا خوری

مواد لازم برای طرز تهیه اشترودل مرغ

  • سینه مرغ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • قارچ ۳۰۰ گرم
  • فلفل دلمه ۱ عدد
  • رب ۱ قاشق غذا خوری
  • پنیر پیتزا به مقدار دلخواه
  • نمک و فلفل و آویشن به مقدار لازم

مراحل کار در طرز تهیه اشترودل مرغ و قارچ

طرز تهیه اشترودل چهار مرحله اساسی دارد به طور کلی مرحله تهیه خمیر که از مهمترین بخش‌های پخته شده میباشد. دوم مرحله آماده‌سازی مواد میانی و بافت داخلی اشترودل که با توجه به مواد غذایی مورد نظر و دست در دسترس می‌توان آن را تغییر داد. مرحله سوم پیچیدن اشترودل که از مهارت خاصی باید برخوردار باشیم برای این کار و مرحله ۴ پخت اشترودل که با توجه به نوع بافت مواد داخلی و خمیر ما نباید درجه حرارت و شرایط مناسبی را برای پخت انتخاب کنیم.

مرحله اول ( تهیه خمیر اشترودل )

ابتدا شیر ولرم را داخل یک کاسه یا لیوان ریخته و شکر و خمیر مایه را بهش اضافه می کنیم و هم می زنیم و درب آن را می گذاریم و بمدت ۱۰ دقیقه کنار می گذارید تا خمیر مایه عمل بیاد.

نکته در مورد مایه خمیر: ورآمدن خمیر نتیجه عمل نوعی قارچ ذره بینی است که مخمر نامیده می شود به خشک را باید به مقدار کم خرید تا زود مصرف شود چون که مخمر مانده دیر فعال میشود یا اصلا عمل نمی کند نگهداری آن باید در ظرف دربسته در یخچال باشد .

در کاسه دیگر تخم مرغ و روغن مایع و نمک را با هم مخلوط کنید و خمیر مایه عمل اومده را به موادتون اضافه کنید و هم بزنید سپس شروع به اضافه کردن آرد کنید ( مقدار آرد گفته شده در دستور تقریبی است و ممکن است کمی بیشتر و یا کمی کمتر آرد بخواهد ) وقتی خمیر جمع شد شروع کنید ۱۰ دقیقه ورز دادن. خمیر باید لطیف باشد و به دست نچسبد ( سعی کنید با ورز دادن چسبندگی خمیر را بگیرید اگر میزان زیادی آرد اضافه کنید خمیر خشک می شود ) آن را داخل کاسه از قبل چرب شده قرار بدید سلفون کشیده و در جای گرم بمدت ۱ ساعت قرار بدید تا حجیم شود و پف کند.

مرحله دوم ( آماده سازی مواد میانی اشترودل)

پیاز را نگینی خرد کرده داخل تابه ریخته تفت می دهیم تا طلایی شود، سینه مرغ را فیله کرده و ریز خرد می کنیم و تفت می دهیم تا مرغ ها تغییر رنگ بدهند سپس فلفل دلمه ای نگینی شده را اضافه کرده سپس در تابه دیگر قارچ های ورقه شده را ریخته و تفت می دهیم تا آبش کشیده شود سپس به مایه مرغ مون اضافه و در نهایت رب را اضافه کرده و مقداری تفت می دهیم تا رب خوش رنگ شود و بعد ادویه ها را میزنیم و می گذاریم کنار تا خنک شود.

مرحله سوم (پیچیدن اشترودل)

پف خمیر را گرفته سپس با وردنه آن صاف می کنیم و مواد میانی را وسط خمیر گذاشته و مقداری پنیر پیتزا روی آن میریزیم.

پیچیدن خمیر اشترودل یکی از مهارتهای مهم می باشد به این صورت که وقتی خمیر را پهن کردیم از دو طرف باید برش هایی را در طرفین خمیر بدهیم و سپس مواد را میان خمیر گذاشته و قسمت های برش زده شده را یک در میان یکی از راست و دیگری از چپ به صورت بافته شده روی هم می آوریم . در نهایت مواد رومال خودمان را که شامل زرده تخم مرغ کمی زعفران و کم شیر می باشد روی خمیر زده و در صورت دلخواه کمی کنجد روی آن می پاشیم.

مرحله چهارم ( پخت اشترودل )

خوب در مرحله یک چهارم باید فر خود را قبل از پختن اشترودل ها به مدت ۱۵ دقیقه در دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنیم . سپس اشترودل های پیچیده شده را که با زرده تخم مرغ و کمی زعفران رومان کرده و کمی کنجد نیز روی آن  اشیده بودیم داخل فر میگذاریم و به مدت ۳۰ دقیقه به آنها فرصت می دهیم تا کاملا پخته شود در این مدت باید توجه کنید که چون اشترودل ما این نوع اشترودل کمی پنیر پیتزا داشت باید از اینکه خمیر پنیر پیتزا ها کاملا باز شده اند مطمئن شویم خوب نوش جان پخت ما به پایان رسید امیدوارم که از این غذا لذت ببرید.

حتما بخوانید
طرز تهیه سوپ قارچ خوشمزه برای 6 نفر

توجه کنید اگر اشتباه در شما نوع شور بود می توانید از خیارشور و کاهو برای سرو آن استفاده کنید اما در صورتی که اشتباه در نوع شیرین باشد بهتر است که برای مصرف آن که غالباً در صبحانه استفاده می شود از شیر استفاده و کمی خامه استفاده کنید.

همانطور که مطالعه کردید طرز تهیه اشترودل بسیار کاری ساده است البته پیچیدگی های خود را نیز دارد.

نکات طلایی و مهم در طرز تهیه اشترودل

  • نکات طلایی در طرز تهیه اشترودل توجه کنید که مواد را وقتی میخواهیم بپیچیم باید کاملاً خنک باشد .
  • در طرز تهیه اشترودل با شرایط رژیمی و متناسب با کالری کمتر داشته باشید می توانید پنیر پیتزا را حذف کنید .
  • اگر اشترودل گوشت طبخ می کنید توجه کنید که می توانید با برگ بو، رزماری و یا جوزهندی آن را بو داده کرده طعمی متفاوت را داشته باشید. طرز تهیه اشترودل بسیار متنوع است.
  • اشترودل می‌تواند غذای محبوب کودکان باشد پس برای پیچیدن آن از خلاقیت در جهت جذب کودکان استفاده کنیم .
  • سس گوجه فرنگی قابل حذف اما به جای آن می توانید دست سازهای پاپریکا و سایر سس هایی با طعم تند تر اتفاده کنیم.
  • توجه کنید اگر از فر اشترودل را درآورده و کمی خشک شده بود میتونید اون داخلی یک دستمال پیچیده کم کم نرم شود و اگر دمای تنظیم نبود و روی اشترودل ها طلایی نشده بود میتونید از گریل برای طلایی شدن استفاده کنیم. این هم از مهمترین نکات در طرز تهیه اشترودل می باشد.
  • در طرز تهیه اشترودل یکی از مهمترین نکات استفاده از مواد اولیه با کیفیت است. اینکار باعث خوشمزه تر شدن اشترودل خواهد شد.

سخن پایانی در طرز تهیه اشترودل

برای سخن پایانی در طرز تهیه اشترودل چند نکته مهم را می بایست مرور کنیم. نکته اول اینکه در طرز تهیه اشترودل حتما سعی کنید از مواد اولیه با کیفیت استفاده کنید. مواد اولیه با کیفیت قطعا اشترودل بسیار خوشمزه ای را برای شما عزیزان آماده می کند. نکته بعدی استفاده از شعله حرارت ملایم است. به هیچ عنوان از شعله و حرارت زیاد استفاده نکنید. در پایان هم سعی کرده ایم بهترین طرز تهیه اشترودل را برایتان نگارش کنیم.

شما عزیزان با مطالعه و تمرین آموزش طرز تهیه اشترودل قطعا می توانید این غذای خوشمزه را برای عزیزانتان طبخ کنید و در کنار غذاهای خود مصرف کنید. حتما طرز تهیه انواع سس و معرفی 8 سس خوشمزه را مطالعه نمایید.

سخن پایانی در طرز تهیه اشترودل
سخن پایانی در طرز تهیه اشترودل

امیدواریم از طرز تهیه اشترودل راضی بوده و بتوانید یک اشترودل بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با کرفس را مطالعه کنید.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقاله طرز تهیه انواع سالاد و آموزش 50 نوع سالاد ناب و طرز تهیه انواع سالاد سبزیجات ایتالیایی 10 سالاد اصل که بسیار جذاب و خواندنی هستند را مطالعه کنید. طرز تهیه انواع پیتزا و طرز تهیه انواع غذاهای ملل بسیار خواندنی هستند.

جدول ارزش غذایی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. طرز تهیه انواع سالاد فراموش نشود. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه اشترودل خانگی ساده مجلسی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
Eshtrodel Thumbs

طرز تهیه اشترودل حرفه ای خوشمزه و مجلسی را برایتان قرار داده ایم. با مطالعه طرز تهیه اشترودل یک غذای لوکس و درجه خوشمزه و لذیذ رستورانی و عالی از آموزش اشترودل

نوع: وعده اصلی

سبک آشپزی: ملل

کلمات کلیدی: طرز تهیه اشترودل

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 250

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT0H40M

زمان کل: PT1H10M

اجزاء دستورالعمل:

  • سینه مرغ ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • قارچ ۳۰۰ گرم
  • فلفل دلمه ۱ عدد
  • رب ۱ قاشق غذا خوری
  • پنیر پیتزا به مقدار دلخواه
  • نمک و فلفل و آویشن به مقدار لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه اشترودل خانگی رستورانی حرفه ای را برایتان با بهترین دستورالعمل و آموزش طرز تهیه اشترودل قرار داده ایم. شما می توانید با این آموزش بهترین اشترودل ها را برای خود و خانوادتان طبخ نمایید. نوش جان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *