سبد خرید
طرز تهیه بالیک اکمک ترکیه خوشمزه 2 نفره

طرز تهیه بالیک اکمک ترکیه خوشمزه 2 نفره

سلام همراهان گرامی بالیک اکمک (Balık Ekmek) یا ساندویچ ماهی، یکی از پرطرفدارترین و ارزان‌ترین ساندویچ‌های ترکیه است. ساندویچ ماهی به سرعت آماده می‌شود. با ما همراه باشید تا با یکدیگر و به سرعت این ساندویچ را بیاموزیم و آن را تهیه کنیم.

طرز تهیه بالیک اکمک Balık Ekmek

بالیک اکمک (Balık Ekmek) یا ساندویچ ماهی، یکی از پرطرفدارترین و ارزان‌ترین ساندویچ‌های ترکیه است. ساندویچ ماهی به سرعت آماده می‌شود و به عنوان یک غذای خیابانی در دکه‌ها و غذاخوری‌های ترکیه به فروش می‌رسد. بالیک اکمک بیشتر در شهرهای ساحلی و در بازارها و مغازه‎های اطراف ساحل یافت می‌شود و فروش بالایی نیز دارد.

دوره غذاهای دریایی
دوره غذاهای دریایی

این غذا شامل ماهی سرخ‌شده یا کبابی است که به همراه سالاد در نان پیچیده می‌شود و با انواع سس سرو می‌گردد. در این مقاله طرز تهیه بالیک اکمک را توضیح داده و اطلاعاتی در مورد تاریخچه‌ غذا و خواص آن در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه بالیک اکمک

بالیک اکمک یکی از معروف‌ترین غذاهای ترکیه است. برای آشنایی بیشتر با این غذا، ابتدا آن را به زبان فارسی ترجمه می‌کنیم. بالیک به معنای ماهی و اکمک به معنای نان می‌باشد. با این تفاسیر می‌توان گفت بالیک اکمک در واقع ترکیبی از نان و ماهی است  که در کنار هم قرار می‌گیرند و به همراه انواع سبزیجات و سس، طعمی بی‌نظیر ایجاد می‏کنند.

این غذای خوشمزه و پرطرفدار ترکی یک غذای ساحلی است که برای تهیه آن از ماهی تازه استفاده می‌شود. استفاده از ماهی تازه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ساندویچ است که در طعم آن تأثیر فوق‌العاده‎ای دارد.

اکمک 03
تاریخچه بالیک اکمک

تاریخچه‌ی این غذا به سال‌های دور برمی‌گردد.  زمانی که ماهیگیران از تنگه بسفر ماهی صید می‌کردند و آن‌ را برای فروش به پل گاتالا می‎آوردند. مدتی بعد ماهیگیران به این فکر افتادند که ماهی‌های خود را به صورت پخته بفروشند. آن‌ها در کنار پل گاتالا دکه‌هایی را ساختند و امکانات آشپزی را بر روی آن  نصب کردند.

ماهیگیران ماهی‌های صید شده را به دکه‌ها می‌آوردند و پس از گریل کردن، در کنار نان سرو می‌کردند. نان و ماهی به سرعت محبوب شد و مورد استقبال قرار گرفت. پس از مدتی نان و ماهی نماد این منطقه محسوب می‌شد. افراد بسیاری به گاتالا می‌آمدند و در صف‌های طولانی منتظر خوردن نان و ماهی می‎ماندند.

در حال حاضر نیز اسکله پل گاتالا و محله امینونو از جمله بهترین مکا‌ن‌های ترکیه برای خوردن بالیک اکمک است.  امکان ندارد به این دو منطقه بروید و از ساندویچ ماهی آن نچشید. بوی ماهی کباب‌شده  تنها بویی است که در این مناطق به مشام می‌رسد و صف‌های طولانی را پدید می‌آورد.

در این‌جا، ماهی درست در جلوی چشمان شما از پوست و استخوان جدا می‎شود و بر روی اجاق کباب می‎گردد. ماهی کباب‌شده به همراه سبزیجات مختلف و ادویه‌جات ترکی در نان پیتا قرار می‌گیرد و با سس مخصوص مزه‌دار می‌شود. نان به خوبی پیچیده شده و روی ذغال داغ قرار می‌گیرد تا برشته شود.

جدول زمانبندی طرز تهیه بالیک اکمک

زمان آماده سازی  15 دقیقه
زمان پخت 10 دقیقه
زمان اضافی 5 دقیقه
مجموع زمان 30 دقیقه
تعداد سرو 2 نفر
مقدار سرو یک عدد

مواد اولیه برای تهیه بالیک اکمک

  • فیله ماهی: 2 عدد
  • نان پیتا: 2 عدد
  • فلفل قرمز خرد شده: یک  قاشق غذاخوری
  • پیاز قرمز کوچک: یک عدد
  • کاهو: یک چهارم عدد
  • روغن زیتون: 6  قاشق غذاخوری
  • رب انار: یک  قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید: یک  قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم
  • لیموترش تازه: مقداری

آموزش مراحل تهیه بالیک اکمک

مرحله اول: پخت فیله‌های ماهی

فیله‌ها را به خوبی بشویید و بر روی آن کمی نمک، فلفل قرمز ترکی و فلفل سیاه بپاشید تا مزه‌دار شود. سپس روی آن کمی روغن زیتون بمالید و روی آتش قرار دهید تا خوب گریل شود. می‌توانید برای این کار از کباب‌پز سیمی استفاده کنید تا ماهی‌ها نریزد و به خوبی بپزد. برای هر طرف ماهی 2 تا 3 دقیقه زمان کافیست.

حتما بخوانید
طرز تهیه خاویار با تخم مرغ مجلسی برای 8 نفر

مرحله دوم: تهیه سالاد

برای تهیه سالاد، ابتدا کاهوها را خرد کنید و فلفل قرمز خرد شده را به آن اضافه نمایید. پیاز قرمز را به صورت خلالی و نازک برش دهید و به ترکیب سالاد اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری هویج نیز در سالاد بریزید.

مرحله سوم: تهیه سس سالاد

سالاد بالیک المک ترکی یک سس مخصوص دارد که از رب انار تهیه می‌شود. رب انار در واقع همان آب انار است که بر روی حرارت قرار می‌دهند تا غلیظ شود.

آموزش مراحل تهیه بالیک اکمک
آموزش مراحل تهیه بالیک اکمک

میزان شیرینی یا ترشی رب انار کامل سلیقه‌ایست و به ذائقه شما بستگی دارد. برای تهیه سس سالاد، رب انار، سرکه سفید و روغن زیتون را به همراه مقداری نمک و فلفل در یک شیشه بریزید و تکان دهید تا خوب باهم ترکیب شوند.  سپس سس را به سالاد اضافه کنید و مواد را به خوبی باهم مخلوط نمایید تا سس کاملا به خورد سالاد برود.

مرحله چهارم: درست کردن ساندویچ

نان پیتا را باز کنید و ماهی گریل شده را بر روی آن قرار دهید.  سپس  روی ماهی را کاملا با سالاد بپوشانید و نان را بپیچید. ساندویچ شما آماده است. می‌توانید به همراه لیموی تازه سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

نکات مهم در تهیه بالیک اکمک

  • برای تهیه بالیک اکمک ترکی از ماهی خال مخالی استفاده می‌شود. در صورتی که به این ماهی دسترسی ندارید، می‌توانید از ماهی آزاد استفاده کنید. به طور کلی ماهی‌های چرب بهترین انتخاب برای تهیه بالیک اکمک هستند.
  • برای تهیه بالیک اکمک ماهی را گریل یا سرخ می‌کنند. ماهی گریل شده سالم‌تر است و روغن کمتری دارد. اگر دوست دارید می‌توانید به جای گریل کردن ماهی، آن را در ماهیتابه سرخ کنید و در ساندویچ استفاده نمایید.
  • اگر به جعفری تازه دسترسی دارید، مقداری جعفری تازه را با سس مایونز ترکیب کنید و روی نان بمالید. سپس ماهی را درون نان قرار داده و روی آن را با سالاد پر کنید. گاهی اوقات از ترکیب سس مایونز و جعفری به عنوان سس سالاد نیز استفاده می‌شود.
  • در دستور اصلی بالیک اکمک از نان پیتا برای درست کردن ساندویچ استفاده می‌شود. پیتا نوعی نان گرد است که در کشورهای اطراف مدیترانه، خاورمیانه و منطقه شمال آفریقا رواج بسیاری دارد. اگر به این نوع نان دسترسی ندارید، می‌توانید از نان باگت برای درست کردن ساندویچ استفاده کنید. نان باگت را باز کنید و خمیر اضافی آن را خارج نمایید. قسمت داخلی نان را بر روی اجاق قرار دهید تا برشته شود، سپس مواد را به ترتیب گفته شده، درون آن بریزید و نان را ببندید.
  • سس انار استفاده شده در سالاد معمولا مزه‌ای ملس دارد. اگر سس انار شما ترش است، می‌توانید از یک قاشق شکر یا عسل برای ملس کردن آن استفاده کنید.
  • در برخی دستورات از گوجه فرنگی نیز در ساندویچ ماهی استفاده می‌کنند. یک گوجه را به صورت حلقه‌های نازک برش دهید و در کنار دیگر سبزیجات درون ساندویچ بگذارید.
  • تصاویر از سایت آشپزی بینظیر Lezzet گرفته شده است.

فیلم طرز تهیه بالیک اکمک

خواص بالیک اکمک

در تهیه بالیک اکمک از ماهی و انواع سبزیجات استفاده می‌شود. ماهی منبعی عالی از پروتئین است و مواد معدنی چون ید، آهن، فسفر و نیاسین را نیز در خود جای داده است. از جمله ویتامین‌های موجود در ماهی می‌توان به ویتامین D و B12 اشاره کرد. اسیدهای چرب امگا  3 از دیگر مواد موجود در ماهی هستند که فواید بسیاری برای بدن دارند.

اکمک 01
خواص بالیک اکمک

پیشنهاد می‌شود برای حفظ این خواص و عملکرد درست آن‌ها در بدن، ماهی را به صورت کبابی، آ‌ب‌پز یا بخارپز شده استفاده کنید. این مورد در تهیه بالیک اکمک رعایت شده و ماهی به صورت کبابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فواید ماهی برای بدن شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. این ماده برای سلامت قلب بسیار مفید بوده و از آن در مقابل بیماری‎ها محافظت می‌کند.
  • بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف غذاهای دریایی از جمله ماهی، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و احتمال بروز بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر را کاهش می‌دهد.
  • ماهی برای سلامت روحی و روانی انسان نیز بسیار مفید است و باعث کاهش علائم افسردگی می‎شود.
  • ماهی سرشار از ویتامین D است. ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند و برای حفظ سلامت استخوان‌ها و تقویت آن‌ها لازم و ضروری است.
  • اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی برای سلامت چشم و بینایی بسیار مفید هستند.
  • ویتامین D موجود ماهی، میزان کیفیت خواب را افزایش داده و باعث بهبود آن می‎گردد.
  • مصرف ماهی علائم آرتریت روماتوئید را کاهش داده  و تورم و درد ناشی از این بیماری را بهبود می‌بخشد.
  • ماهی مانند گوشت قرمز سرشار از پروتئین است و چربی بسیار کمتری دارد. از این رو، پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین کرده و به کاهش کلسترول نیز کمک می‌کند.
  • اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی برای سلامت قلب بسیار مفید بوده و احتمال بروز نارسایی‌های قلبی را کاهش می‌دهند.
  • از دیگر خواص ماهی می‌توان به کاهش فشار خون، افزایش تمرکز، درمان بیماری‌های کبدی، درمان آکنه، پیشگیری از بیماری ام اس، درمان صرع، درمان آسم، کاهش ابتلا به سرطان و بیماری‌های خودایمنی اشاره کرد.
حتما بخوانید
طرز تهیه میگو کبابی طعم دار با سیر و عسل 6 نفر

در تهیه بالیک اکمک علاوه بر ماهی از سبزیجات نیز استفاده می‌شود.  پیاز قرمز عملکرد غده‌ی تیروئید و لوزالمعده را بهبود می‌بخشد و ترشح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند. این ماده‌ی غذایی برای اندام‌های تنفسی نیز بسیار مفید است و بیماری‌هایی چون آنفولانزا، ذات الریه، برونشیت، آسم، گلودرد و گرفتگی صدا را درمان می‌کند. کاهو سرشار از ویتامین K و A است. مصرف این ماده التهابات بدن را کاهش می‌دهد و به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

سخن پایانی در طرز تهیه بالیک اکمک

طرز تهیه بالیک اکمک را بصورت کامل و کاربردی قرار داده ایم تا شما عزیزان بتوانید بهترین طرز بالیک اکمک، این ساندویچ پرطرفدار ترکیه ای را در منزل برای عزیزانتان تهیه نمایید. شما عزیزان می بایست مراحل کار را بصورت کامل و دقیق انجام دهید تا یک بالیک اکمک را تهیه و طبخ کنید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه بالیک اکمک ترکیه خوشمزه 2 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
اکمک 04

آموزش طرز تهیه بالیک اکمک ترکیه خوشمزه ساده سریع ساندویچ ماهی ترکی تورکیه دوروم ترکی انواع غذای ترکی دودوک Balık Ekmek سوخاری بالیک اکمک سالم ترک عالی فیلم ترکی

نوع: ساندویچ

سبک آشپزی: ترکی

کلمات کلیدی: بالیک اکمک

بازده دستورالعمل: 2

کالری: 286

زمان آماده سازی: PT0H15M

زمان پخت و پز: PT0H10M

زمان کل: PT0H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • فیله ماهی: 2 عدد
  • نان پیتا: 2 عدد
  • فلفل قرمز خرد شده: یک قاشق غذاخوری
  • پیاز قرمز کوچک: یک عدد
  • کاهو: یک چهارم عدد
  • روغن زیتون: 6 قاشق غذاخوری
  • رب انار: یک قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید: یک قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم
  • لیموترش تازه: مقداری

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *