سبد خرید
طرز تهیه حلیم گندم کشدار خوشمزه بازاری 6 نفره

طرز تهیه حلیم گندم کشدار خوشمزه بازاری 6 نفره

طرز تهیه حلیم گندم کشدار خوشمزه بازاری 6 نفره را برایتان بصورت کاملا کاربردی و حرفه ای قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این طرز تهیه حلیم گندم یک حلیم بسیار خوشمزه و لذیذ را در منزل برای عزیزانتان به روش کاملا بازاری بصورت خانگی طبخ نمایید.

معرفی حلیم

حلیم یا هلیم، یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی و قدیمی منطقه خاورمیانه است که طرز تهیه آن در هر منطقه مختلف می باشد. به صورت کلی مواد اصلی حلیم را گوشت، جو، بلغور یا گندم و عدس تشکیل می دهند. رایج ترین و معروف ترین نوع حلیم، حلیم گندم می باشد که در آن از گوشت گوسفندی یا گوساله، گندم پوست گرفته، پیاز و مقداری روغن استفاده می شود. این غذای خوشمزه را معمولا همراه با شکر، سرشیر، کنجد، گوشت مرغ ریش ریش شده و دارچین تزئین و سرو می کنند.

معرفی حلیم
معرفی حلیم

حلیم را معمولا در ماه رمضان به عنوان افطاری و سحری و در ماه محرم به عنوان نذری مصرف می کنند. از بین حلیم های ایرانی، حلیم های شهر زنجان و قزوین از شهرت بالایی برخوردار هستند و حتی جز میراث ملی ناملموس کشور قرار گرفته اند.

این غذای خوشمزه هم به صورت سرد و هم به صورت گرم قابل مصرف است. این خوراک غذایی پر کالری و بسیار مقوی است و به همین دلیل آن را مانند عدسی و یا کله پاچه به عنوان یک صبحانه کامل سرو می کنند. طرز تهیه این غذا نیازمند کمی دقت و زمان کافی است و شما باید تمام مراحل را به خوبی دنبال کنید‌ تا یک خوراک فوق العاده خوشمزه داشته باشید.

تاریخچه حلیم

حلیم جزء غذاهایی است که از زمان های قدیم بر سر سفره ایرانیان وجود داشته است و با گذر زمان نحوه پخت آن تغییر کرده است. در گذشته تهیه این خوراک به زمان، زحمت و تلاش بسیار زیادی نیاز داشت. زیرا در آن زمان خبری از لوازم های مرغوب و مناسب پخت این خوراک مانند دیگ‌، گوشت کوب برقی‌ یا غذاساز نبود. به همین علت در گذشته این خوراک با امکانات کم و تلاش بسیار زیاد آشپزان تهیه می شد.

در گذشته این خوراک را با نخود و گندم پوست کنده درست می‌ کردند و با مرور زمان نخود از دستور پخت حذف شد و انواع مختلف این خوراکی خوشمزه به وجود آمد. البته باید اشاره کرد که همچنان حلیم نخود، یکی از پرطرفدار ترین حلیم ها در بین مردم ایران می باشد.

به دلیل اینکه در گذشته شکر وجود نداشت، مردم از پودر قند یا نمک برای طعم دادن به این خوراک خوشمره خود استفاده می کردند. اما با گذشت زمان پودر نارگیل، شکر، کنجد و دارچین به عنوان چاشنی به این خوراک اضافه شدند و هر کس با توجه به ذائقه خود، آن را به شکل دلخواه میل می کند.

جدول زمانبندی طرز تهیه حلیم

زمان آماده سازی 3 ساعت
زمان پخت 4 ساعت
زمان اضافی
مجموع زمان 7 ساعت
تعداد سرو 6
مقدار سرو 100 گرم

مواد اولیه برای طرز تهیه حلیم گندم

  • 500 گرم گندم پوست کنده
  • 250 گرم گوشت گوسفندی
  • 1 عدد پیاز
  • آب به میزان لازم
  • نمک، شکر و دارچین به میزان لازم
  • روغن حیوانی یا کره آب شده به میزان لازم
  • کنجد به میزان لازم

آموزش مراحل در طرز تهیه حلیم گندم

مرحله اول

در مرحله اول، ابتدا گندم ها را باید حدود ۶ الی ۷ ساعت قبل از پخت حلیم، داخل آب خیس کنید. سپس گندم ها را آبکش کرده و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. به اندازه یک لیتر آب به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار داده و زمانی که آب جوش آمد، درب قابلمه را بسته و حرارت گاز را کم کرده و اجازه دهید گندم به مدت ۲ الی ۳ ساعت به آرامی بپزد‌.

در طول پخت گندم، کف هایی روی آن ایجاد می شود که بهتر است با کمک یک قاشق یا کفگیر آن ها را از قابلمه خارج کنید تا رنگ حلیم تیره نشود. همچنین هر چند دقیقه یه بار حلیم را هم بزنیم تا ته نگیرد.

حتما بخوانید
كباب زردك

مرحله دوم

در همین حین پیاز را خوب شسته و به صورت درشت خرد کنید. یک قابلمه دیگر را روی حرارت قرار داده و پیازها را همراه گوشت و ۳ لیوان آب به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب جوش بیاید، سپس حرارت را کم کرده و اجازه دهید گوشت به مدت حداقل ۳ ساعت روی حرارت ملایم بپزد. زمانی که گوشت نیم پز شد، مقداری نمک به آن اضافه کنید تا گوشت طعم بگیرد.

مرحله سوم

زمانی که گندم ها خوب پخته شد، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شوند. سپس آن را با کمک گوشت کوب برقی یا دستگاه مخلوط کن، خوب هم بزنید تا کاملا حالت پوره به خود بگیرد. گوشت پخته شده را با کمک چنگال یا چاقو ریش ریش کرده و کنار بگذارید.

آموزش مراحل در طرز تهیه حلیم گندم
آموزش مراحل در طرز تهیه حلیم گندم

آب گوشت باقی‌ مانده را از یک صافی یا الک رد کنید تا کاملا شفاف شود. سپس گوشت و آب گوشت را به گندم اضافه کرده و مواد را دوباره با گوشت کوب برقی خوب بکوبید تا یکدست شوند.

مرحله چهارم

کمی نمک به حلیم اضافه کرده و بعد از گذشت نیم ساعت دیگر که حلیم روی حرارت جوشید و به غلظت مورد نظر رسید، آن را از روی حرارت برداشته و حلیم را به ظرف سرو مورد نظر منتقل کنید. در آخر حلیم خود را با کره ذوب شده یا روغن حیوانی، دارچین، کنجد و کمی شکر تزئین کرده و سپس آن را میل کنید. نوش جان!

نکات مهم در طرز تهیه حلیم گندم

  • برای کاهش زمان پخت، بهتر است از بلغور گندم به جای گندم پوست کنده شده استفاده کنید.
  • استفاده از شکر، دارچین، کنجد و نمک کاملا سلیقه ای می باشد و شما می توانید طبق ذائقه خود آن را به حلیم اضافه یا حذف کنید.
  • توجه داشته باشید بعد از اینکه گندم کاملا پخته شد، حتماً باید آن را با کمک یک غذاساز یا گوشت کوب برقی خوب له کنید تا گندم کاملا صاف و یکدست شود. در غیر اینصورت غلظت حلیم شما خوب نمی شود.
  • هر چقدر که بیشتر حلیم را بکوبید و صاف کنیم خوراک شما کشدار تر خواهد بود.
  • برای تهیه حلیم می توانید از گوشت سردست و سینه گوسفندی یا گوشت گوساله و گوشت بوقلمون نیز استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که پیاز را نگینی خرد نکنید زیرا زمانی که گوشت بپزد، پیازها به آن می چسبد و طعم این خوراک را خراب می کند.
  • برای اینکه حلیم شما خوش عطرتر شود، می توانید هنگام پخت یک عدد چوب دارچین را به مواد اضافه کرده و زمانی که حلیم شما آماده شد، آن را از قابلمه خارج کنید.
  • بهتر است برای گرم کردن حلیم از شیر استفاده کنید. زیرا شیر طعم و بافت حلیم را حفظ می کند.
  • برای این یک حلیم رژیمی داشته باشید باید کره و شکر را از دستورالعمل ها حذف کنید.
  • مصرف حلیم بدون گوشت، می تواند یک غذای فوق العاده عالی برای گیاه خواران باشد.
  • توجه داشته باشید که هر چقدر گندم شما بیشتر خیس بخورد و آب بیشتری را به خود جذب کند، مدت زمان پخت آن کمتر می شود.
  • اگر می خواهید حلیم شما کش دار تر و لذیذتر شود، بهتر است آن را مدت زمان بیشتری روی حرارت قرار دهید. زیرا هر چقدر زمان پخت حلیم بیشتر شود، بهتر جا میافتد.
  • این خوراک خوشمزه را می توانید همراه انواع نان های سنتی ایرانی مانند بربری، سنگک، لواش و تافتون سرو کنید.
  • هنگام خرید گندم دقت داشته باشه که گندم شما از نوع مرغوب و سفید باشد. زیرا باعث می شود رنگ حلیم روشن تر و بافت آن بهتر شود.

خواص حلیم گندم

  • این خوراک خوشمزه به به دلیل وجود گندم و گوشت، سرشار از خاصیت و مواد معدنی می باشد که از جمله آن می‌ توان به روی، آهن، منیزیم، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، کلسیم و نیاسین اشاره کرد.
  • این خوراک دارای طبع گرم می باشد و مصرف آن به افراد سرد مزاج توصیه می شود.
  • این غذا به دلیل وجود گندم، قابلیت سیرکنندگی بالایی دارد و به همین علت به عنوان یک صبحانه عالی و یک وعده افطار و یا سحری در ماه رمضان مصرف می شود.
  • مصرف این خوراک به دلیل وجود آهن بالا باعث جلوگیری و درمان کم خونی در بانوان می شود.
  • فیبر موجود در گندم با کاهش کلسترول خون، فشار خون و کنترل قند خون، خطر لخته شدن خون در رگ ها را کاهش می دهد و باعث سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری های عروقی می شود.
  • در تهیه این خوراک خوشمزه بهتر است از گندم سبوس دار استفاده کنید، زیرا این گندم دارای خاصیت ضد انگلی است و از بروز حساسیت ها و بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌ کند.
  • فیبر موجود در گندم سبوس دار، باعث تقویت سلول های روده شده و به پیشگیری از یبوست و سرطان هایی مانند سرطان روده بزرگ کمک می کند.
  • هر ۱۰۰ گرم از خوراک خوشمزه چیزی حدود ۱۵۰ الی ۱۹۰ کالری انرژی دارد و سرشار از پروتئین و چربی می باشد. به همین علت مصرف این غذای مقوی به افرادی که لاغر هستند، به شدت توصیه می شود.
  • خوراک خوشمزه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و انرژی لازم فرد برای طول روز را تامین می کند.
  • در صورتی که برای پخت این خوراک از گوشت بوقلمون استفاده شود، این خوراک به یک منبع عالی تریپتوفان تبدیل می شود. وجود تریپتوفان برای تنظیم الگوی خواب، پیشگیری از افسردگی و بهبود خلق و خوی هر فرد ضروری است و کمبود آن در بدن باعث بروز بی خوابی، افسردگی، اضطراب و کمبود تمرکز می شود.
حتما بخوانید
طرز تهیه سس پستو جعفری و ریحان خانگی 4 نفر

سخن پایانی درباره حلیم

حلیم همانطور که می دانید یکی از صبحانه های بسیار خوشمزه و لذیذ ما ایرانی هاست. شما عزیزان با مطالعه رسپی فوق با آموزش این غذای خوشمزه آشنا شدید. حتما در نظر داشته باشید که برای تهیه این خوراک خوشمزه از مواد اولیه تازه و با کیفیت استفاده کنید.

همیشه در همه غذاها مواد اولیه بسیار تاثیر گذار خواهند بود. بهترین غذاها با با بهترین مواد تهیه می شوند. این شعار را همیشه به یاد داشته باشید. حلیم در دسته خوراک ها قرار می گیرد و شما عزیزان می توانید با مطالعه طرز تهیه انواع خوراک با بهترین خوراک ها آشنا شده و آنان را بیاموزید.

سخن پایانی درباره حلیم
سخن پایانی درباره حلیم

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمین باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه حلیم گندم کشدار خوشمزه بازاری 6 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
03

آموزش طرز تهیه حلیم گندم کشدار خوشمزه بازاری 6 نفره را برایتان کاملا کاربردی و حرفه ای با حلیم از بهترین دستور پخت و طرز تهیه حلیم گندم کاملا خانگی و مجلسی ساده

نوع: خوراک

سبک آشپزی: سنتی ایرانی

کلمات کلیدی: حلیم

بازده دستورالعمل: 6

کالری: 350

زمان آماده سازی: PT3H00M

زمان پخت و پز: PT4H00M

زمان کل: PT7H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • 500 گرم گندم پوست کنده
  • 250 گرم گوشت گوسفندی
  • 1 عدد پیاز
  • آب به میزان لازم
  • نمک، شکر و دارچین به میزان لازم
  • روغن حیوانی یا کره آب شده به میزان لازم
  • کنجد به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه حلیم گندم کشدار خوشمزه بازاری 6 نفره را برایتان بصورت کاملا کاربردی و حرفه ای قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این طرز تهیه حلیم گندم یک حلیم بسیار خوشمزه و لذیذ را در منزل برای عزیزانتان به روش کاملا بازاری بصورت خانگی طبخ کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5

One comment

  1. دستور عالی بود،درست کردم بسیار لذیذ و خوشمزه شد،ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *