سبد خرید
طرز تهیه لوبیا کباب گیلانی خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه لوبیا کباب گیلانی خوشمزه 4 نفره

گیلان یکی از سرسبزترین استان‌های کشورمان است. این استان علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، غذاهای جذاب و خوشمزه‌ای نیز دارد. یکی از این غذاها، لوبیا کباب گیلانی است که اغلب در قهوه‌خانه‌های سنتی یا کبابی‌های قدیمی گیلان سرو می‎شود.

مردم این استان لوبیا کباب را در وعده غذایی صبحانه میل می‌کنند و گهگاهی نیز به عنوان وعده اصلی بر روی سفره ناهار و شام قرار می‌دهند. اگر به شهر زیبای رشت سفر نکرده اید از همین حالا برنامه ریزی کنید و لوبیا کباب گیلان را مدنظر داشته باشید.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

لوبیا کباب گیلانی ترکیبی از خوراک لوبیا چیتی در کنار کباب چنجه است. این ترکیب همراه با نان تازه، پیاز و آب نارنج سرو می‌شود و طعمی بی‌نظیر دارد. اگر دوست دارید لوبیا کباب را در خانه تهیه کنید، ادامه مطلب را دنبال نمایید. در این مقاله طرز تهیه لوبیا کباب گیلانی را آموزش داده و نکات لازم جهت خوشمزه‌تر شدن غذا را نیز بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه لوبیا کباب گیلانی

شاید از ترکیب لوبیا در کنار کباب تعجب کنید و این غذا را یک غذای غیر معمول بدانید. گیلانی‎ها لوبیا چیتی را به طور جداگانه می‎پزند و آن را در کنار کباب گوشت قرار می‌دهند. جالب‌تر این‌که این ترکیب جذاب در وعده غذایی صبحانه میل می‎شود. لوبیا کباب بسیار لذیذ است.

تاریخچه لوبیا کباب گیلانی
تاریخچه لوبیا کباب گیلانی

بر اساس آن‌چه از تاریخ به دست ما رسیده است، در گذشته‌های دور مردم توان خرید کمی داشتند و اغلب غذاهایی بسیار ساده و ارزان می‌خوردند. لوبیا چیتی از جمله ارزان‌ترین مواد غذایی موجود بود که به دلیل خواص بسیاری که داشت، در وعده غذایی صبحانه سرو می‌شد.

در حال حاضر نیز خوراک لوبیا چیتی یکی از انواع صبحانه‌های مغذی است. در گذشته مردم برای خوشمزه‌تر شدن خوراک لوبیا­، تکه‌هایی از گوشت را که از قبل باقی‌مانده بود، به آن اضافه می‌کردند تا غذایی ارزان با طعمی متفاوت داشته باشند. این ترکیب بعدها با عنوان لوبیا کباب گیلانی شناخته شد و مورد توجه قرار گرفت.

جدول زمانبندی طرز تهیه لوبیا کباب گیلانی

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 2 ساعت
زمان اضافی
مجموع زمان 2 ساعت و 30 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو مقداری

مواد لازم برای تهیه لوبیا کباب گیلانی

  • لوبیا چیتی 2 لیوان
  • گوشت چنجه 500 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 2 حبه
  • گوجه فرنگی یک عدد
  • سیب زمینی یک عدد
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • آب 4 لیوان
  • آب‌لیمو ترش 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • روغن زیتون به اندازه کافی

آموزش مراحل تهیه لوبیا کباب گیلانی

برای تهیه لوبیا کباب گیلانی، لوبیا چیتی و کباب را به صورت جداگانه درست می‌کنند و در نهایت آن‌ها را در کنار هم قرار می‌دهند.

مرحله اول: آماده‌سازی لوبیا

برای تهیه لوبیا کباب گیلانی، ابتدا لوبیا چیتی را بشویید و از شب قبل در مقداری آب خیس کنید. در طول این مدت چندین بار آب لوبیا را عوض کنید و آب تمیز در آن بریزید. سپس لوبیا را به همراه مقداری آب درون یک قابلمه بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا بپزد.

 مرحله دوم: مزه دار کردن خوراک لوبیا

یک عدد پیاز را پوست کنید، بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. یک ماهیتابه بردارید و کمی روغن در آن بریزید. ماهیتابه را بر روی اجاق قرار دهید تا روغن آن گرم شود. سپس پیاز خرد شده را درون ماهیتابه بریزید و اجازه دهید سبک شود و به رنگ طلایی درآید.

کباب 03
آموزش مراحل تهیه لوبیا کباب گیلانی

نصف پیاز را از ماهیتابه خارج کنید و کنار بگذارید. سیرها را پوست کنید و رنده کنید. سیر رنده شده را به پیاز اضافه کنید تا کمی تفت بخورد و بوی آن بلند شود. گوجه فرنگی را پوست کنید، خرد کنید و به پیاز و سیر اضافه نمایید. کمی صبر کنید تا آب گوجه فرنگی تبخیر شود. سپس مواد درون ماهیتابه را به لوبیا اضافه کنید.

مرحله سوم:  اضافه کردن سیب‌زمینی و ادویه‌جات

در حین پخت لوبیا، یک عدد سیب زمینی را پوست کنید و پس از شستن به دو نیم قسمت نمایید. سیب زمینی‌ها را درون قابلمه لوبیا بیندازید و اجازه دهید تا کاملا بپزد. سپس آن‌ها را خارج کنید و با چنگال له کنید. سیب زمینی له شده را مجددا درون قابلمه لوبیا بریزید.

حتما بخوانید
فرق کباب بختیاری و قفقازی

باقی‌مانده پیاز، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات را به لوبیا اضافه کنید. حدود دو ساعت زمان لازم است تا لوبیا به طور کامل بپزد و لعاب بیندازد. طرز تهیه غذاهای محلی گیلانی بیش از 30 غذا را نیز مطالعه نمایید. مرحله بعدی مرحله آخر برای تهیه لوبیا کباب گیلان است.

مرحله چهارم: آماده کردن کباب چنجه برای لوبیا کباب گیلانی

در حین پخت لوبیا، چنجه‌ها را آماده کنید. تکه‌های گوشت را درون یک کاسه بریزید. یک عدد پیاز را خلالی کنید و به همراه ماست چکیده، روغن زیتون، آب لیمو ترش، نمک و فلفل به گوشت اضافه نمایید. مواد را به خوبی هم بزنید تا ادویه‌جات و چاشنی‌ها کاملا با گوشت ترکیب شوند.

مرحله چهارم: آماده کردن کباب چنجه برای لوبیا کباب گیلانی
مرحله چهارم: آماده کردن کباب چنجه برای لوبیا کباب گیلانی

سپس درب کاسه را با یک سلفون بپوشانید و به مدت چند ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب مزه دار شود. چنجه‌ها را سیخ بکشید و بر روی منقل کباب کنید. یک ظرف مناسب انتخاب کنید و خوراک لوبیا را درون آن بریزید. کباب چنجه را نیز کنار لوبیا قرار دهید و به همراه نان تازه، آب نارنج و پیاز سرو کنید.

بدین ترتیب لوبیا کباب گیلانی شما آماده شده است. لوبیا کباب گیلان بسیار خوشمزه و لذیذ است.

نکات مهم در تهیه لوبیا کباب گیلانی

  • اجازه دهید لوبیا به طور کامل بپزد و آب آن کشیده شود. زمانی که لوبیا غلیظ شد، می‌توانید آن را به همراه چنجه سرو کنید.
  • اگر خوراک لوبیایتان آبکی بود، یک قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید تا کمی قوام بیاید و غلظت بیشتری پیدا کند. دقت داشته باشید که آرد را هم‌زمان با اضافه کردن سیب‌زمینی در لوبیا بریزید.
  • اگر به منقل و ذغال دسترسی ندارید، می‌توانید از فر برای کباب کردن چنجه استفاده کنید.
  • لوبیا چیتی را از شب قبل خیس دهید و چندین مرتبه آب آن را عوض کنید. این کار نفخ لوبیا را می‌گیرد و باعث می‌شود لوبیا راحت‌تر بپزد.
  • بهتر است چنجه‌ها را درون پیاز و ادویه‌جات بخوابانید و به مدت یک شب تا صبح در یخچال قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا گوشت مزه‎ها را به خود بگیرد و کباب خوشمزه‌تری به ما بدهد.
  • تصاویر لوبیا کباب گیلانی این غذای خوشمزه از پیج اینستاگرامی خوب _shirinkam_ گرفته شده است.

خواص لوبیا کباب گیلانی

لوبیا چیتی و گوشت قرمز موادی هستند که تهیه لوبیا کباب گیلانی استفاده می‌شوند. لوبیا چیتی در دسته حبوبات قرار می‎گیرد و خواص بسیاری دارد. از جمله خواص لوبیا چیتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • لوبیا چیتی منبعی غنی از مس و آهن می‎‌باشد. مصرف این ماده غذایی برای بانوانی که در دوران بارداری و شیردهی هستند بسیار مفید بوده و از کم‌خونی پیشگیری می‌کند.
  • مصرف لوبیا چیتی در دوران بارداری برای حفظ سلامت جنین بسیار مفید است و احتمال بروز نقص لوله‌های عصبی را کاهش می‌دهد.
  • لوبیا چیتی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. این مواد باعث افزایش شیر بانوان شده و بدن مادر را نیز تقویت می‌کند.
  • لوبیا چیتی سرشار از پروتئین و فیبر است. این مواد خاصیت سیرکنندگی دارند و باعث کاهش اشتها می‌شوند. در نتیجه فرد غذای کمتری می‎خورد و کاهش وزن پیدا می‌کند. علاوه بر این، مقادیر بالای فیبر موجود در لوبیا به بهبود هضم غذا کمک کرده و باعث چربی‌سوزی و لاغری می‎شود.
  • لوبیا چیتی مقادیر بالایی از ویتامین B را در خود جای داده است. این ویتامین برای خشکی پوست بسیار مفید بوده و اگر به مقدار کافی در بدن وجود داشته باشد، علائم خشکی را از بین می‌برد.
  • کمبود پتاسیم در بدن یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو است. لوبیا چیتی منبعی غنی از پتاسیم است و به درمان ریزش مو کمک می‌کند. از اینرو لوبیا کباب بسیار خاصیت دارد.
  • مقادیر بالای کربوهیدرات در لوبیا چیتی برای ورزشکاران بسیار مفید بوده و به عضله‌سازی آنان کمک می‌کند. علاوه بر این، لوبیا دارای مقادیری از منیزم است. این ماده به سنتز پروتئین در بدن کمک کرده و باعث عضله‌سازی می‌گردد.
  • کربوهیدرات‌های پیچیده موجود در لوبیا چیتی به تنظیم قند خون و انسولین بدن کمک کرده و از این طریق خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهند.
  • فیبر موجود در لوبیا چیتی به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و نفخ شکم را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، لوبیا چیتی باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست کمک می‏کند.
  • لوبیا چیتی سرشار از آنتی‌اکسیدان و فیبر است. این مواد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهند.
  • لوبیا چیتی مقادیر بالایی از مولیبدن را در خود جای داده است. این ماده باعث سم‌زدایی و پاکسازی کبد شده و به درمان بیماری‌هایی چون کبد چرب کمک می‌کند.
  • ویتامین B1 موجود در لوبیا چیتی و مقادیر بالای فولات در آن باعث تقویت حافظه شده و خطر ابتلا به بیماری‎های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد.
حتما بخوانید
طرز تهیه استیک گوشت خوشمزه اصل 4 نفره

گوشت قرمز نیز خواص بسیاری برای انسان دارد و جزو اصلی‌ترین مواد غذایی لوبیا کباب گیلانی می‌باشد. فواید گوشت قرمز عبارتند از:

  • گوشت قرمز سرشار از پروتئین است. این ماده به عضله‌سازی کمک کرده و انرژی روزانه بدن را تأمین می‌کند.
  • آهن موجود در گوشت قرمز باعث تولید هموگلوبین خون می‌شود و از کم‌خونی جلوگیری می‌کند. از این رو، مصرف گوشت قرمز به بانوان باردار توصیه می‌گردد.
  • گوشت قرمز منبعی غنی از پروتئین است و مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 را نیز در خود جای داده است. این ماده میزان کلسترول مفید خون را افزایش داده و کلسترول‌های مضر  را حذف می‌کند.
  • اسیدهای چرب امگا 3 موجود در گوشت قرمز به تقویت حافظه کمک کرده و از زوال عقل و فراموشی جلوگیری می‌کنند.
  • گوشت قرمز منبعی غنی از ویتامین D است. این ویتامین به جذب بیشتر کلسیم کمک می‌کند و از این طریق باعث استحکام استخوان‌ها شده و مشکلات مربوط به آن‌ها را از بین می‌برد.
  • ویتامین C از دیگر موارد موجود در گوشت قرمز است. این ویتامین کربوهیدرات‌های موجود در گوشت را تبدیل به گلوکز کرده و انرژی موردنیاز بدن برای فعالیت‌های روزانه را تأمین می‌کند.

سخن پایانی لوبیا کباب گیلان

طرز تهیه خورش موتن جن گیلانی برای 4 نفر و طرز تهیه خالو آبه شمالی گیلانی برای 5 نفر و طرز تهیه زیتون پرورده شمالی گیلانی و بسیاری غذای دیگر نظیر لوبیا کباب گیلانی را مطالعه کرده و آنان را نیز بیاموزید.

کباب 01
لوبیا کباب گیلان

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمئن باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع غذای بیماران و لیست غذای دیابتی ها و آموزش 20 غذای دیابتی نیز بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه لوبیا کباب گیلانی خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
کباب 05

لوبیا کباب گیلانی است که اغلب در قهوه‌خانه‌های سنتی کبابی‌های قدیمی گیلان سرو میشود. مردم این استان لوبیا کباب رشتی یا لوبیا کباب گیلان طرز تهیه لوبیا کباب اصل

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: گیلانی

کلمات کلیدی: لوبیا کباب

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 210

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT2H00M

زمان کل: PT2H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • لوبیا چیتی 2 لیوان
  • گوشت چنجه 500 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 2 حبه
  • گوجه فرنگی یک عدد
  • سیب زمینی یک عدد
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • آب 4 لیوان
  • آب‌لیمو ترش 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • روغن زیتون به اندازه کافی

راهنمای دستورالعمل: گیلان یکی از سرسبزترین استان‌های کشورمان است. این استان علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، غذاهای جذاب و خوشمزه‌ای نیز دارد. یکی از این غذاها، لوبیا کباب گیلانی است که اغلب در قهوه‌خانه‌های سنتی یا کبابی‌های قدیمی گیلان سرو می‎شود. مردم این استان لوبیا کباب را در وعده غذایی صبحانه میل می‌کنند. نوش جان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *