سبد خرید
طرز تهیه کمپوت گلابی لذیذ خوشمزه ساده 4 نفره

طرز تهیه کمپوت گلابی لذیذ خوشمزه ساده 4 نفره

دوستان و همراهان عزیز این بار با طرز تهیه کمپوت گلابی در خدمت شما هستیم. طرز تهیه کمپوت گلابی یک دستور بسیار ساده برای دلپذیر کردن لحظاتی است که همراه خانواده خود طعم شیرین گلابی را در فصلی غیر از تابستان جستجو می کنید. با طرز تهیه کم‍پوت گلابی ساده با ماندگاری بالا همراه ما باشید .

معرفی طرز تهیه کم‍پوت گلابی

میوه های تابستانی جزو میوه های خوش عطر و طعم می باشند که یکی از این میوه ها که طرفداران زیادی هم دارد گلابی می باشد. اگر بخواهیم پنج تا از بزرگ ترین تولید کنندگان گلابی در جهان را نام ببریم می توان به کشور های چین ، ایالات متحده آمریکا ، ایتالیا ، آرژانتین و ترکیه اشاره نمود.

گلابی میوه ای است که به دلیل زود رسیدن ، قبل از رسیدن کامل (به صورت نارس) آن را از روی درخت می چینند و با شرایط خاص انبارداری آن را برای فصول مختلف نگهداری می کنند تا به کشورهای مختلف ارسال کنند.

معرفی طرز تهیه کم‍پوت گلابی
معرفی طرز تهیه کم‍پوت گلابی

از انواع گلابی می توان به گلابی آسیایی ، گلابی اروپایی ، گلابی زینتی ، گلابی برگ بادامی ، گلابی برگ بیدی، گلابی سفید ، گلابی سنجدی و گلابی سوری اشاره نمود.

طرفداران گلابی آن را به صورت های گوناگون می خورند. یکی از آن حالات به صورت خام است، عده ای آن را به صورت کمپوت گلابی میل می کنند و گروه دیگر هم از آن مربا درست می کنند. تفاوت اصلی کمپوت و مربا در میزان شکر استفاده شده و مدت زمان پخت آن می باشد. کمپوت گلابی را به عنوان دسر و مربای آن را با نان و کره می توان استفاده کرد.

تاریخچه کمپوت گلابی و طرز تهیه کم‍پوت گلابی

تاریخچه ابداع اولین طرز تهیه کمپوت گلابی بر می گردد به قرن هفدهم و منشا پیدایش آن کشور فرانسه بود. کلمه کمپوت در زبان فرانسوی به معنی مخلوط می باشد. جالب است بدانید که از بیشتر میوه ها می توان کمپوت تهیه کرد. به عنوان مثال کمپوت سیب ، کمپوت گیلاس ، کمپوت آلو ، کمپوت زردآلو ، کمپوت آناناس ، کمپوت آلبالو ، کمپوت هلو و غیره.

عمدتا افرادی که مشکلات معده و روده ای دارند و در هضم میوه های خام نیز دچار مشکل هستند ، ترجیح می دهند که از میوه های کمپوت شده یا پخته شده استفاده کنند.

آموزش مراحل در طرز تهیه کمپوت گلابی
آموزش مراحل در طرز تهیه کمپوت گلابی

مشکل اصلی کمپوت های تولیدی که به صورت صنعتی در قوطی های کنسرو شده تولید می شوند میزان قند بالای آن است که افراد برای سلامتی خود باید از کمپوت های دارای کم قند یا بدون قند استفاده نمایند.

میزان مصرف کمپوت از سال 1980 تا به امروز کاهش یافته است و دلیل آن هم بر می گردد به جایگزینی آن با نوشیدنی هایی مانند آب میوه ، انواع نوشابه های (گازدار ، بدون گاز ، الکلی ) و آب معدنی.

برای طرز تهیه کمپوت گلابی باید ابندا بدانیم که تعریف ساده کمپوت چیست : کمپوت را از جوشاندن میوه های تکه تکه یا درسته در آب و شکر به همراه مقداری ادویه یا طعم دهنده تهیه می کنند.

جدول زمانبندی طرز تهیه کمپوت گلابی

زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت 20 دقیقه
زمان اضافی 10 قیقه
مجموع زمان 45 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو 4 کاسه

مواد اولیه برای طرز تهیه کمپوت گلابی

  • گلابی تازه زرد رنگ : 4 عدد
  • شکر سفید یا عسل : 3 قاشق غذا خوری
  • گلاب : 1 قاشق غذا خوری
  • سرکه سفید : 2 قاشق غذا خوری
  • آبلیمو طبیعی : 1 قاشق غذا خوری
  • هل : در صورت علاقه 2 عدد به صورت خرد شده

آموزش مراحل در طرز تهیه کمپوت گلابی

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستشو ، خرد کردن ، افزودن ادویه جات، مخلوط کردن ، سرد یا گرم کردن ، پختن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.

برای طرز تهیه کمپوت گلابی خوشمزه کافی هست مراحل زیر را گام به گام انجام دهید.

مرحله اول

در مرحله اول گلابی ها را به صورت کامل و تمیز می شوریم و پوست آنها را به دقت می کنیم. در هنگام پوست کندن باید مراقب بود تا گوشت گلابی ها له نشود. چون گوشت گلابی بسیار لطیف است.

مرحله دوم

در مرحله دوم از گلابی های پوست کنده شده را از وسط نصف کرده و دانه های آنها را با دقت و به صورت کامل جدا می کنیم. سپس گلابی ها را به اندازه های دلخواه برش می زنیم.

حتما بخوانید
چرا ادویه های آبادان معروف شدند؟

مرحله سوم

در سومین مرحله از طرز تهیه کمپوت گلابی تیکه های خرد شده گلابی را درون کاسه ای ریخته و روی آن آب و سرکه می ریزیم تا رنگ آن تیره نشود. لازم است جهت جلوگیری از تیره شدن گلابی ها دو الی سه دقیقه درون این محلول قرار دهیم.

مرحله چهارم

قابلمه ای را روی اجاق گاز قرار می دهیم و درون آن یک لیوان آب می ریزیم. سپس شکر ، آبلیمو و هل را به آب درون قابلمه روی اجاق گاز اضافه می کنیم و می گذاریم با حرارت و به هم زدن مخلوط ، شکر موجود در آن حل شود.

با توجه به علایق شخصی خود به شیرینی جات می توانید شکر بیشتری به آب در حال جوشیدن اضافه کنید. لازم به یادآوری است که می بایست در میزان مصرف شکر و قند صرفه جویی کنید زیرا برای سلامتی مضر است. که شما میتوانید در این اینجا چند نمونه غذا برای بیماران دیابتی را مشاهده کنید.

مرحله پنجم

در پنجمین مرحله از طرز تهیه کمپوت گلابی تکه های گلابی را از درون محلول آب و سرکه خارج کرده و به درون قابلمه ای که آب و شکر در آن در حال جوشیدن است می ریزیم و می گذاریم تا گلابی ها پخته و نرم شوند.

زمان لازم برای پختن گلابی ها در حدود یک ربع الی بیست دقیقه می باشد. گر گلابی ها زمان بیشتری در قابلمه بجوشند، فرم و شکلشان را از دست می دهند و حالت مارمالاد به خود می گیرد.

مرحله ششم

در این مرحله از طرز تهیه کمپوت گلابی یعنی دو دقیقه قبل از خاموش کردن گاز ، گلاب را به قابلمه اضافه می کنیم. با ریختن گلاب به درون قابلمه کمپوت ، دو دقیقه بعد زیر گاز را خاموش می کنیم.

بعد از خاموش کردن گاز می گذاریم تا کمپوت خنک شود و سپس آن در ظرف درب بسته ای می ریزیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا کاملا خنک شود. بعد از خنک شدن کامل آن کمپوت گلابی ما آماده سرو کردن می باشد. کافی است آن را درون ظروف شیشه ای یا چینی ریخته و میل نماییم.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه آن در منزل مطابق طرز تهیه کمپوت گلابی نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید . نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه کمپوت گلابی

در تهیه هر نوع غذا و خوراکی نکات ریزی نهفته است که فقط در اثر ممارست ، داشتن مهارت و کسب تجربه حاصل می گردد. در اینجا ما علاوه بر آموزش طرز تهیه کمپوت گلابی ، به بیان نکات مهم و کاربردی در تهیه آن می پردازیم که می بایست به آنها توجه کرد. دنبال نکردن طرز تهیه کمپوت گلابی نهایتا منجر به تهیه کم‍‍وتی با کیفیت پایین خواهد شد.

  • اگر دوست داشتید شربت درون کمپوت قوام دارتر یا به عبارتی غلیظ تر باشد باید گلابی ها را وسط پخت از درون شربت آن خارج کرده و بگذارید مدت زمان بیشتری شربت بر روی اجاق گاز بجوشد تا آب بیشتری از آن بخار شود و شربت آن غلیظ تر شود و بعد از آن گلابی ها را به شربت اضافه کنید.
  • مخلوط دو لیوان آب و دو قاشق سرکه برای آن است که گلابی های پوست کنده شده از حالت سفید و تازه به حالت تیره و کدر تغییر رنگ ندهند.
  • می توان به جای شکر از عسل نیز در تهیه این کمپوت استفاده کرد.
  • پیشنهاد می گردد که برای کیفیت بهتر کمپوت ، جهت پخت آن از قابلمه های لعابی و یا آلومینیومی استفاده کنید.
  • برای ماندگاری بیشتر کمپوت باید ظرف نگهداری آن فاقد هر گونه زنگ زدگی ، رطوبت و یا چربی باشد. که بهترین نوع ظرف برای حفظ کمپوت ظروف شیشه ایی است.
  • در هنگام پختن کمپوت نباید درب قابلمه را گذاشت چون اگر درب آن را بگذاریم بخار بیش از حد در قابلمه جمع می شود و گلابی ها له می شوند.
  • باید دقت کنید تا طرز تهیه کمپوت گلابی از میوه های پلاسیده ، کرم خورده و یا لک دار استفاده نکنید.

خواص طرز تهیه کمپوت گلابی

مواد اولیه مصرف شده برای تهیه هر غذا و خوراکی خواص و مضرات مخصوص به خود را دارد به شرطی که در خوردن آن زیاده روی نکرد. برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود و در کنار خوردن غذای سالم ، فعالیت ورزشی داشت زیرا سلامتی بدن ثروتی است که می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت و زندگی خانواده داشته باشد.

غذای سالم بدن را قوی و از بیماری ها دور نگه داشته و ذهن و بدن را بهبود می بخشد. در ادامه این مطلب به برخی از خواص طرز تهیه کمپوت گلابی اشاره می نماییم. امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند.

  • مفید برای قلب و عروق است. (دلیل این امر وجود فیبر زیاد در این میوه می باشد.)
  • ضد سرطان می باشد. (باز دلیل این امر نیز وجود فیبر در گلابی است که توصیه به خوردن یک عدد در روز می شود.)
  • تسکین دهنده گلو درد است.
  • برطرف کننده مشکلات تنفسی می باشد.
  • کنترل کننده قند خون است. (به شرطی که در کمپوت آن از قند و یا شکر استفاده نشده باشد.)
  • تقویت کننده سیستم ایمنی بدن (دلیل آن وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان در گلابی می باشد.)
  • وجود کلسیم در این میوه باعث تقویت استخوان می شود.
  • بهبود گردش خون
  • تقویت هاضمه و کمک به هضم بهتر غذا
  • مفید برای افراد کم خون (گلابی دارای مقدار زیادی آهن و مس می باشد.)
  • مفید در زیبایی و سلامت پوست و مو
حتما بخوانید
چطور کینوا بپزم؟ انواع غذا با کینوا 5 غذای ناب

سخن پایانی در طرز تهیه کمپوت گلابی

با سپاس از همراهی شما عزیزان امیدواریم که با تهیه و انجام طرز تهیه کمپوت گلابی لحظات بسیار خوشی را در کنار خانواده خود داشته باشید در ادامه پیشنهاد میگردد که علاوه بر طرز تهیه کمپوت گلابی از طرز تهیه کیک موزی ساده برای 5 نفر را برای شما عزیزان به روشی کاملا حرفه ای و کاربردی تدارک دیده ایم مطالعه بفرمایید.

دوره آموزش تهیه غذای کودک
دوره آموزش تهیه غذای کودک

کیک موزی یکی از کیک های پرطرفدار و خوشمزه ای است که به دلیل وجود موز در آن از جایگاه بسیار مناسبی در جدول ارزش غذایی برخوردار است. موز یکی از میوه های مشهور و پر خاصیتی است که منبع انرژی بسیار مناسبی را برای بدن فراهم می کند.

از جمله خواص موز میتوان به املاح معدنی و مواد مغذی نظیر انواع ویتامین های گروه بی، ویتامین سی، ویتامین آ، پتاسیم، آهن، فسفر و تعداد بسیار زیاد دیگری از مواد مغذی را در خود جای داده است.

اگر بخواهیم برایتان از فوایدی که بعد از مصرف موز و یادگیری طرز تهیه کیک موزی عایدتان می شود چند مورد را نام ببریم عبارتند از کاهش وزن، افزایش نشاط و انرژی بدن، تقویت عملکرد مغز، افزایش سلامت قلب و عروق، افزایش سطح سلامت چشم ها، بهبود شرایط و مقاوم کردن دستگاه گوارش و بسیاری دیگر از خواصی که به همین تعداد در این بخش اکتفا می نماییم.

مواردی که در بالا گفته شد از طریق تحقیقات چندین و چندساله محققین بدست آمده و خودتان هم شاید تعدادی از این خواص را از قبل می دانستید. در هر صورت با طرز تهیه کمپوت گلابی و طرز تهیه کیک موزی از دستور العمل ساده و کاربردی برخوردار بوده که ما در این بخش از آموزش آنلاین آشپزی برایتان توضیح خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با دسر ها میان وعده های خوشمزه شما خوبان می توانید طرز تهیه انواع دسر و ژله را مطالعه فرمایید.

امیدوارم که از طرز تهیه کمپوت گلابی استفاده لازم را کرده باشید. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید. فراموش نکنید که ذرت مکزیکی در بسیاری از نقاط طرفدار دارد. اگر به فکر آشپزی ملل هستید در هر جای دنیا نیاز است که این آموزش را بیاموزید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه کمپوت گلابی لذیذ خوشمزه ساده 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
گلابی 01

طرز تهیه کمپوت گلابی اصل طرز تهیه کمپوت گلابی ساده با دستور دلپذیر طعم شیرین گلابی دستور پخت کم‍پوت گلابی ساده با کم‍پوت گلابی با ماندگاری بالا شیشه ساده فوری

نوع: دسر و پیش غذا

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: طرز تهیه کمپوت گلابی

بازده دستورالعمل: ۴

کالری: 420

زمان آماده سازی: PT1H15M

زمان پخت و پز: PTH20M

زمان کل: PT0H45M

اجزاء دستورالعمل:

  • گلابی تازه زرد رنگ : 4 عدد
  • شکر سفید یا عسل : 3 قاشق غذا خوری
  • گلاب : 1 قاشق غذا خوری
  • سرکه سفید : 2 قاشق غذا خوری
  • آبلیمو طبیعی : 1 قاشق غذا خوری
  • هل : در صورت علاقه 2 عدد به صورت خرد شده

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه کمپوت گلابی یک دستور بسیار ساده برای دلپذیر کردن لحظاتی است که همراه خانواده خود طعم شیرین گلابی را در فصلی غیر از تابستان جستجو می کنید. این آموزش را حتما مطالعه کرده و آن را طبخ نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *