سبد خرید
طرز تهیه کوکو کدو سبز خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه کوکو کدو سبز خوشمزه 4 نفره

با آموزش طرز تهیه کوکو کدو سب، این غذای بسیار مفید با شما عزیزان همراه هستیم. امید ما در مجموعه آموزش آنلاین آشپزی این است که شما با بهره گیری از این آموزش ها و بکار بستن آنها لحظات خوشی را برای شما رقم بزنیم.

طرز تهیه کوکو کدو سبز

کوکو یک غذای اصیل ایرانی است که از ترکیب سبزیجات با تخم‌مرغ تهیه می‌شود. این غذا در بین خانواده‌های ایرانی طرفداران زیادی دارد و معمولا در وعده غذایی شام و به همراه نان سرو می‎گردد. کوکوی کدو سبز، یک غذای ساده، سریع و خوشمزه است. کدو سبز کالری بسیار پایینی دارد.

از این رو،  کوکوی کدو سبز یک غذای رژیمی محسوب شده و به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، پیشنهاد می‌گردد. البته به شرطی که به صورت اصولی و درست تهیه شود. در این مقاله طرز تهیه کوکو کدو سبز را توضیح داده و اطلاعاتی در مورد خواص این غذا در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه کوکو کدو سبز

کوکو، یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است. این غذا از ترکیب تخم ‌مرغ با سبزیجات، صیفی‌جات و گاها گوشت، تهیه می‎شود و در روغن سرخ می‎گردد. کوکو انواع مختلفی دارد که معروف‌ترین آن‌ها شامل کوکو سبزی، کوکو سیب‌زمینی، کوکوی بادمجان، کوکوی مرغ و کوکوی کدو سبز می‌باشد. این غذا بسیار ساده بوده و به سرعت آماده می‌شود. از این رو، مورد استقبال خانواده‌های ایرانی قرار دارد.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

کوکو در ایران قدمتی طولانی دارد. میرزا علی‌اکبرخان کاشانی، آشپز دربار قاجار، در کتاب خود در مورد کوکو صحبت کرده و انواع آن را برشمرده است. بر اساس نوشته‌های این کتاب،  کوکو دارای 13 رنگ است که از آن‌ها برای تزئین سفره شاهان استفاده می‌شود.

کدوسبز 02
تاریخچه کوکو کدو سبز

13 رنگ نام برده شامل کوکوی سبزی،  کوکوی به، کوکوی سیب‌زمینی، کوکوی پلاو، کوکوی بادمجان، کوکوی ماه، کوکوی باقلا، کوکوی هویج، کوکوی پنیر، کوکوی پیاز، کتله کوکوی بادمجان و کوکوی ماهی است. علاوه بر این، در این کتاب عنوان شده است که در آن زمان اغلب مردم کوکو را با برنج سرو می‎کردند.

همان‌طور که گفتیم، کوکو انواع مختلفی دارد که قدیمی‌ترین آن‌ها کوکو سبزی است. پس از آن مردم از سبزیجات و مواد دیگر استفاده کرده و این غذای ساده را با طعم‌های مختلف تهیه کردند. کدو سبز نیز به دلیل خواص فراوانی که دارد موردتوجه قرار گرفته و در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین انواع کوکو و کتلت ایرانی محسوب می‌شود.

جدول زمانبندی طرز تهیه کوکو کدو سبز

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
زمان اضافی 5 دقیقه
مجموع زمان 55 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو چند عدد

مواد لازم برای تهیه کوکو کدو سبز

  • کدو سبز: ۳ عدد متوسط
  • پیازچه: ۳ عدد
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • آرد گندم: یک قاشق غذاخوری
  • آویشن: به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه : به میزان لازم
  • روغن مایع: به میزان لازم

آموزش مراحل تهیه کوکو کدو سبز

مرحله اول: آماده‌سازی کدو سبز

ابتدا کدو سبزها را بشویید و پس از خشک شدن با پوست رنده کنید. کمی نمک بر روی آن بپاشید و  حدود 10 دقیقه صبر کنید تا آب کدو سبز از آن خارج شود. سپس آن را با دست کمی فشار دهید تا آب اضافی از آن جدا شود.

کدوسبز 03
آموزش مراحل تهیه کوکو کدو سبز

کدو سبز فشرده شده را در یک کاسه مناسب بریزید.

مرحله دوم: آماده کردن مایه تخم‌مرغ

تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف جدا بشکنید و خوب هم بزنید. آرد را به آن اضافه کنید و با تخم‌مرغ‌ها ترکیب نمایید. نمک، فلفل، زردچوبه و آویشن را به مایه تخم‌مرغ  اضافه کنید.

مرحله سوم: آماده کردن مایه کوکو کدو سبز

پیازچه‌ها را به صورت نگینی خرد کنید و به کدو سبز اضافه نمایید. در انتها مایه تخم‌مرغ را به کدوسبز و پیازچه اضافه کنید و مواد را خوب باهم ترکیب نمایید تا کاملا یک‌دست شود.

مرحله چهارم: سرخ کردن کوکو کدو سبز

یک ماهیتابه مناسب را بر روی اجاق قرار دهید و روغن را درون آن بریزید. اجازه دهید تا روغن کاملا داغ شود. مقداری از مایه کوکو کدو سبز را در روغن بریزد و با قاشق اطراف آن را شکل دهید. این کار را چندین بار انجام دهید تا ماهیتابه پر شود. کمی صبر کنید تا کوکوها رنگ بگیرند و سرخ شوند. سپس آن‌ها را برگردانید تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه شنیسل مرغ خانگی خوشمزه برای 6 نفر

اگر وقت کافی ندارید می‌توانید همه مایه را به یک‌باره داخل ماهیتابه بریزید و سرخ کنید. برای انجام این کار، مایه را در روغن داغ بریزید و با قاشق به همه‌جای ماهیتابه برسانید. سپس سر آن را کمی صاف کنید. شعله اجاق را کم کنید و درب ظرف را بگذارید.

اجازه دهید تا یک سمت کوکو کاملا سرخ شود و روی آن نیز ببندد. سپس با یک کفگیر کوکو را به چهار قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را به آرامی برگردانید. کمی صبر کنید تا سمت دیگر کوکو نیز سرخ شود.

کوکوی شما آماده است. آن را در ظرف موردنظر بچینید و به همراه نان، خیارشور و گوجه سرو نمایید.

نکات مهم برای تهیه کوکو کدو سبز

  • دقت داشته باشید که کدو سبز پس از رنده شدن آب می‌اندازد و حجم کمتری پیدا می‌کند. بنابراین، بهتر است برای رنده کردن از رنده درشت استفاده کنید تا کدو پوره نشود.
  • آب اضافی کدو باید با دقت از آن جدا شود. می‌توانید از فشار دست یا صافی برای انجام این کار استفاده نمایید.
  • می‌توانید به جای پیازچه از پیاز نیز استفاده نمایید. پیاز را پس از پوست کردن بشویید و با رنده ریز رنده کنید. آب آن را جدا کنید و به مایه کوکو کدو سبز اضافه نمایید.
  • می‌توانید به جای آرد گندم از آرد سوخاری نیز استفاده نمایید.
  • دقت داشته باشید در هنگام سرخ کردن کوکو کدو سبز، روغن حتما داغ باشد.
  • کوکوهای سرخ شده را بر روی یک دستمال قرار دهید تا روغن اضافی از آن خارج شود. در این صورت چربی کوکو کدو سبز کمتر شده و تردتر و سبک‌تر می‌شود.
  • بهتر است کوکو کدو سبز را زمانی سرخ کنید که قصد سرو غذا را دارید. کوکوی کدو سبز اگر به مدت طولانی بماند دوباره آب پس می‌دهد و بافت آن شل می‌شود.
  • اگر دوست دارید یک کوکو کدو سبز رژیمی داشته باشید، به جای سرخ کردن آن را در فر قرار دهید. کف سینی را کمی چرب کنید و کوکوهای شکل داده شده را بر روی آن بچینید. سینی را به مدت 30 تا 40 دقیقه درون فر قرار دهید تا کوکو کاملا پخته شود.

در برخی از دستورالعمل‌ها دیده می‌شود که از سبزیجات دیگر مانند هویج نیز در تهیه کوکو کدو سبز استفاده می‌کنند. برای این کار هویج را نیز به همراه کدو سبز رنده کنید و آب آن را بکشید. سپس مراحل را مانند قبل ادامه دهید.

خواص کوکو کدو سبز

در تهیه کوکو کدو سبز از کدو و تخم‌مرغ استفاده می‌شود. هر دوی این مواد خواص فراوانی دارند و برای سلامتی بسیار مفید هستند. کدو سبز سرشار از  ویتامین‌ها و مواد مغذی است و ارزش غذایی بالایی دارد.

کدوسبز 04
خواص کوکو کدو سبز

خواص کوکو کدو سبز عبارتند از:

  • کوکو کدو سبز کربوهیدرات کم و فیبر بالایی دارد. بنابراین خوردن آن باعث می‌شود تا انسان برای مدت طولانی سیر بماند و غذای کمتری بخورد. از این رو، مصرف آن به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، پیشنهاد می‌گردد.
  • کوکو کدو سبز کلسترول و چربی کمی دارد و باعث متعادل شدن میزان کربوهیدرات می‌شود. از این رو، برای سلامتی قلب بسیار مفید است. علاوه بر این، کدو سبز حاوی مقادیر بالایی از فیبر است. این ماده از فشار خون بالا جلوگیری کرده و خطر ابتلا به سکته را نیز کاهش می‌دهد.
  • کوکو کدو سبز سرشار از فولات، پتاسیم و منیزیم است. عدم وجود این مواد در بدن باعث نارسایی قلبی شده و احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. از این رو، مصرف کدو سبز برای سلامتی قلب توصیه می‌گردد.
  • کوکو کدو سبز سرشار از لوتئین و زیگزانتین است. این مواد نوعی آنتی‌اکسیدان هستند که از بروز بیماری‌های خطرناک چشمی مانند لکه زرد و آب سیاه جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، کدو سبز مقادیر بالایی از ویتامین A را نیز در خود جای داده است. همان‌طور که می‌دانید این ویتامین برای سلامتی چشم بسیار مفید بوده و از آن در برابر عفونت‎ها مراقبت می‌کند.
  • کدو سبز یک ماده غذایی مفید برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‎شود. این ماده نشاسته بسیار کمی دارد و باعث سیری زودرس و طولانی مدت می‎گردد.
  • فیبر موجود در کوکو کدو سبز میزان تحمل گلوکز را افزایش داده و از این طریق دیابت را کنترل می‌کند. این ماده جذب گلوکز را به تاخیر می‌اندازد و از این طریق به پیشگیری از دیابت نوع دوم کمک می‌کند.
  • کاهش سطح کلسترول خون از دیگر خواص کوکو کدو سبز است. کدو سبز هیچ کلسترولی ندارد و فیبر موجود در آن نیز مانع از جذب کلسترول‌های بد خون می‌شود.
  • سطح بالای ویتامین C موجود در کوکو کدو سبز از دیگر ویژگی‌های این غذای پرخاصیت است. ویتامین C خاصیت ضدالتهابی دارد و به درمان آسم کمک می‌کند.
  • فیبر موجود در کوکو کدو سبز برای درمان مشکلات گوارشی نیز مفید است. فیبر غیر محلول سرعت حرکت آب در دستگاه گوارش را افزایش داده و ترکیبات مضر را از دیواره‌های روده دور می‌کند. فیبر نقش مهمی در تنظیم عملکرد روده‌ها دارد و باعث حفظ سلامت غشای مخاطی روده‌ها می‌گردد.
  • مصرف فیبر در پیشگیری از سرطان روده‌ی بزرگ نیز بسیار مفید است. این ماده آب اضافی موجود در روده بزرگ را جذب می‌کند و احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهد.
  • آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کوکو کدو سبز سبز شامل لوتئین و زیگزانتین، خواص ضدپیری دارند و این فرآیند را به تاخیر می‌اندازند. این مواد از سلول‌های پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و به سلامتی آن کمک می‎کنند.
  • علاوه بر این، کدو سبز حاوی ماده‌ای با نام ریبوفلاون نیز می‌باشد که برای سلامتی پوست،‌ مو و ناخن بسیار مفید است.
  • کوکو کدو سبز یک ماده غذایی مفید برای زنان باردار محسوب می‌شود. این ماده سرشار از اسید فولیک است. مصرف اسیدفولیک در دوران بارداری نواقص مادرزادی را کاهش می‌دهد و به سلامتی نوزاد کمک می‏کند. از این رو، به زنان باردار توصیه می‎شود که در دوران بارداری خود به میزان کافی اسید فولیک مصرف کنند.
  • علاوه بر این، کوکو کدو سبز حاوی مقادیری از منیزیم نیز می‌باشد که از زایمان زودرس جلوگیری می‌کند. فولات موجود در کدو نیز باعث تولید گلبول‌ قرمز خون می‌شود که برای زنان باردار بسیار مفید است.
  • از دیگر خواص اسیدفولیک می‌توان به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها، تولید کلاژن، هیدراته کردن پوست، سلامت پروستات، پیشگیری از نقرس، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد مغز اشاره کرد.
حتما بخوانید
دستور پخت کوکو سیب زمینی گشنیز

سخن پایانی در تهیه کوکو کدو سبز

طرز تهیه کوکو کدو سبز را بصورت کامل و کاربردی قرار داده ایم تا شما عزیزان بتوانید بهترین طرز کوکو سیب زمینی خام را در منزل برای عزیزانتان تهیه نمایید. شما عزیزان می بایست مراحل کار را بصورت کامل و دقیق انجام دهید تا یک کوکو کدو سبز را تهیه و طبخ کنید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه کوکو کدو سبز خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
کدوسبز 01

طرز تهیه کوکو کدو سبز رژیمی خوشمزه کوکو کدو سبز و بادمجان کوکو کدو در فر کوکوی کدو سبز کدو سبز با پنیر پیتزا طرز تهیه کوکو کدو و سیب زمینی کوکوی کدو سبز دو نفر

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: کوکو کدو سبز

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 85

زمان آماده سازی: PT0H20M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT0H55M

اجزاء دستورالعمل:

  • کدو سبز: ۳ عدد متوسط
  • پیازچه: ۳ عدد
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • آرد گندم: یک قاشق غذاخوری
  • آویشن: به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه : به میزان لازم
  • روغن مایع: به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه کوکو کدو سبز و آموزش و طرز تهیهکوکو کدو سبز را در این بخش برایتان قرار داده ایم. شما می توانید این غذای خوشمزه را برای عزیزانتان طبخ کنید. نوش جان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *