سبد خرید
طرز تهیه یتیمچه ساده اصل تهرانی 4 نفره

طرز تهیه یتیمچه ساده اصل تهرانی 4 نفره

یتیمچه یکی از غذاهای لذیذ سنتی و قدیمی ایرانی ها می باشد. این غذا در مدل های مختلف در شهرهای مختلف ایران تهیه می شود. این غذای ایرانی بسیار سریع و راحت نسبت به سایر غذاها درست می شود. ساده ترین نوع یتیمچه از گوجه، پیاز و بادمجان درست می شود. مدل مجلسی تر آن با گوشت تهیه می شود.

ما در این دستور سعی میکنیم طرز تهیه یتیمچه ساده را با کاربری ترین روش و به صورت گام به گام برای شما آمورش خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

معرفی یتیمچه ساده

این غذا بیشتر شبیه خوراک بادمجان می باشد که عمدتا آن را با نان لواش ، نان سنگک و یا نان بربری میل می کنند.

یتیمچه را به صورت های مختلف درست می کنند. از انواع مختلف یتیمچه در شهر های مختلف می توان به یتیمچه ترکی ، یتیمچه تهرانی ، یتیمچه اصفهانی ، یتیمچه شیرازی ، یتیمچه ارومیه ای ، یتیمچه تبریزی و یتیمچه شمالی اشاره کرد و از لحاظ مواد اولیه به کار رفته در طرز تهیه یتیمچه نیز می توان به طرز تهیه یتیمچه ساده، یتیمچه با گوشت، یتیمچه بادمجان، یتیمچه کدو، یتیمچه مرغ، یتیمچه با عدس اشاره نمود.

این غذا با طرز تهیه یتیمچه ساده مشابه هم در اکثر مناطق و استان های ایران تهیه می شود و عمده تغییر آنها نسبت به هم معمولا در یک ماده اولیه و ادویه جات به کار رفته جهت تهیه آن می باشد.

تاریخچه یتیمچه

در خصوص طرز تهیه یتیمچه ساده باید این نکته را گفت که به دلیل اینکه در ترکیبات آن از گوشت استفاده نشده است و با نان سرو می شود به آن یتیمچه می گویند. گوشت در تهیه غذاهای ایرانی جزو مواد اولیه مهم و اساسی به کار می رود.

چون در تهیه این غذا از گوشت استفاده نشده به نوعی غذای فقیرانه محسوب می شود. ولی در برخی از استان های کشور گوشت گوسفند یا مرغ را به آن اضافه می کنند و مخلفات آنرا زیاد می کنند.

این غذای ساده را از قدیم با نام های گوناگون می شناختند. برخی از این نام ها عبارت است از یتیمی و یتیمک. ولی عمدتا با نام یتیمچه آن را می شناسند. این غذا درست است که نام ناراحت کننده با بار منفی دارد ولی طعم آن خاص و فوق العاده می باشد.

تاریخچه یتیمچه
تاریخچه یتیمچه

طرز تهیه یتیمچه ساده ایرانی تا حدودی شبیه یکی از غذاهای فرانسوی به نام راتاتویی است.

به طور کلی یتیمچه غذای محلی شهر نیشابور در استان خراسان رضوی بوده است که با طرز تهیه یتیمچه شمالی متفاوت بوده است. در این نوع طرز تهیه یتیمچه ساده علاوه بر بادمجان که اصلی ترین ماده آن می باشد از حبوباتی مانند عدس ، لوبیا و نخود استفاده می کنند.

جدول زمانبندی طرز تهیه یتیمچه ساده

زمان آماده سازی 1 ساعت
زمان پخت 40 دقیقه
زمان اضافی 1 ساعت
مجموع زمان دو ساعت و چهل دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو نفری نصف بشقاب غذا خوری

مواد اولیه برای طرز تهیه یتیمچه ساده

  • بادمجان تازه : 500 گرم
  • گوجه فرنگی : 500 گرم
  • سیب زمینی : 2 عدد متوسط
  • فلفل دلمه ای : 1 عدد متوسط
  • سیر پوست کنده و رنده شده
  • پیاز : 1 عدد درشت
  • رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل : به میزان مورد نیاز
  • زردچوبه : به میزان مورد نیاز
  • روغن سرخ کردنی : به میزان مورد نیاز

آموزش طرز تهیه یتیمچه ساده

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستشو ، خرد کردن ، افزودن ادویه جات ، مخلوط کردن ، سرد یا گرم کردن ، پختن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.در ادامه به روش آماده کردن یتیمچه می پردازیم.

مرحله اول

در مرحله اول طرز تهیه یتیمچه ساده ابتدا بادمجان ها را شسته و به صورت کامل پوست می کنیم. بعد از پوست کندن بادمجان ها آنها را به صورت مکعب های دو سانتی یا همون به صورت نگینی خرد میکنیم.

مرحله دوم

در مرحله دوم طرز تهیه یتیمچه ساده گوجه ها را به صورت تمیز شسته و پوست آنها را به صورت کامل می گیریم و با یک رنده دنده ریز آنها را رنده می کنیم.

مرحله سوم

در مرحله سوم طرز تهیه یتیمچه ساده پیاز و سیب زمینی ها را شسته و پوست می کنیم. پیازها را به صورت رشته ای و سیب زمینی ها را به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم طرز تهیه ساده یتیمچه فلفل دلمه ای ها را شسته و دانه های آن را به صورت کامل می گیریم و به صورت نگینی خرد می کنیم.

حتما بخوانید
طرز تهیه قورما شورباسی خوشمزه تبریزی برای 4 نفر

مرحله پنجم

در مرحله پنجم طرز تهیه ساده یتیمچه پس از شستن سیر ها پوست آنها را می گیریم و آنها را نیز خرد می کنیم.

مرحله ششم

در مرحله ششم طرز تهیه یتیمچه ساده برای اینکه تلخی بادمجان ها را بگیریم آنها را داخل کمی آب و نمک می گذاریم تا تلخی آنها گرفته شود. محلول آب و نمک باعث میشود که بادمجان ها موقع سرخ کردن روغن کمتری به خودشان بگیرند. مدت زمانی که بادمجان ها را در آب و نمک باید بگذارید بماند حدود نیم ساعت الی ۴۰ دقیقه است. بعد از آن بادمجان ها را باید از آب نمک خارج کرده و در آبکش بریزیم و آنها را بشوریم و سپس کاملاً خشک کنیم.

مرحله هفتم

در مرحله هفتم طرز تهیه یتیمچه ساده یک قابلمه را روی گاز قرار می دهیم و مقداری روغن سرخ کردنی داخلش می ریزیم و زیر گاز را روشن می کنیم و صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود. بعد از آن پیاز هایی که به صورت نگینی خرد کردیم را داخل روغن می ریزیم و سرخ می کنیم و می گذاریم به صورت کامل و خوب تفت داده بشه سپس به داخل پیازهایی که تفت داده شده سیری که رنده کردیم را داخل قابلمه می ریزی.

آموزش طرز تهیه یتیمچه ساده
آموزش طرز تهیه یتیمچه ساده

در این مرحله به همراه پیاز ها ، سیر را هم تفت می دهیم. زمانی که بوی سیر سرخ شده در آمد  باید به آن بادمجان ها و مقداری فلفل دلمه ای که از قبل به صورت نگینی خرد کردیم را اضافه کنیم و با پیاز و سیری که قبلا تفت دادیم به خوبی هم بزنیم.

مرحله هشتم

در مرحله هشتم طرز تهیه یتیمچه ساده اصل تهرانی مقداری نمک و فلفل و زردچوبه که از قبل آماده کردیم را به داخل موادی که با هم ترکیب کردیم اضافه می کنیم و آنها را به هم می زنیم و تفت می دهیم.

وقتی بادمجان ها و فلفل دلمه‌ای به رنگ طلایی  خوش رنگ درآمد و کاملا نرم شد به آن یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه می کنیم و به هم می زنیم و تفت می‌دهیم. باید حواسمان باشد تا زمانی محتویات داخل قابلمه را به هم می زنیم که خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

مرحله نهم

در مرحله نهم طرز تهیه یتیمچه ساده اصل گوجه فرنگی های رنده شده را داخل قابلمه می ریزیم و به هم می زنیم و درب قابلمه را می بندیم و صبر می کنیم تا قشنگ گوجه آب بیندازه و طعم گوجه فرنگی به خورد مخلوط برود و گوجه ها کاملا سرخ شوند.

مرحله دهم

در مرحله دهم طرز تهیه یتیمچه ساده وقتی آب گوجه فرنگی ها کامل گرفته و گوجه ها سرخ شدند سیب زمینی که قبلا به صورت نگینی خرد کرده بودیم را داخل قابلمه اضافه می کنیم و ۲ لیوان آب جوشیده شده را داخل قابلمه می ریزیم و درب قابلمه را گذاشته و زیر گاز را کم می‌کنیم و نیم ساعت صبر می کنیم تا غذا خوب جا بیفته. هر وقت آب یتیمچه کشیده شد و به مقدار دلخواه رسید شعله گاز را خاموش می کنیم و غذای آماده شده را داخل ظرف می ریزیم و تزئین می کنیم.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از طرز تهیه یتیمچه ساده در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه یتیمچه

در تهیه هر نوع غذا و خوراکی نکات ریزی نهفته است که فقط در اثر ممارست ، داشتن مهارت و کسب تجربه حاصل می گردد. در اینجا ما علاوه بر آموزش طرز تهیه یتیمچه به بیان نکات مهم و کاربردی در تهیه آن می پردازیم که می بایست به آنها توجه کرد در غیر این صورت یتیمچه تهیه شده از کیفیت لازم بر خوردار نمی شود.

  • این غذا بهتر است با نان سنگک و سبزی خورده شود. بعضی ها هم ترجیح میدهند با ترشی ، فلفل دلمه ، پیازو یا سیر این غذای خوشمزه را سرو کنند.
  • بادمجان هایی که برای تهیه یتیمچه ساده استفاده می کنیم نباید تلخ ، دارای لکه های سبز و یا پر دانه باشند.
  • بهتر است از بادمجان هایی استفاده کنید که پوست براق و مشکی داشته باشند.
  • در مرحله پایانی طرز تهیه یتیمچه ساده اگر دو قاشق غذاخوری آب لیمو تازه به آن اضافه کنید طعم آن خوشمزه تر میشود.
  • اضافه کردن مقداری ادویه دارچین در مراحل طرز تهیه یتیمچه میتواند طعم یتیمچه را خوشمزه تر کند.
  • به جای فلفل دلمه ای سبز می شود از فلفل دلمه‌ای قرمز یا زرد هم استفاده کرد.
  • یتیمچه را می توانید در وعده های ناهار و یا شام سرو کنید.
  • در طرز تهیه یتیمچه ساده شما می تونید سیب زمینی را از این غذا حذف کنید.
  • در طرز تهیه یتیمچه شما می توانید به جای روغن سرخ کردنی از کره هم استفاده کنید که غذا را خوشمزه تر می کند.
  • شما می توانید برای تزئین یتیمچه از نعنا داغ ، سیر داغ و یا کشک استفاده کنید.
  • تصاویر از پیج اینستاگرامی خوشمزه abut_leylybano گرفته شده است.
حتما بخوانید
طرز تهیه قیمه نخود یزدی برای 6 نفر

خواص یتیمچه

برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود و در کنار خوردن غذای سالم ، فعالیت ورزشی داشت زیرا سلامتی بدن ثروتی است که می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت و زندگی خانواده داشته باشد. غذای سالم بدن را قوی و از بیماری ها دور نگه داشته و ذهن و بدن را بهبود می بخشد.

در ادامه این مطلب به برخی از خواص یتیمچه و طرز تهیه یتیمچه ساده اشاره می نماییم. امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند.

همان گونه که قبل تر گفته شد در طرز تهیه یتیمچه ساده مواد مختلفی استفاده شده است. لازم به ذکر است خواص زیر عمدتا به خاطر وجود بادمجان ، گوجه فرنگی ، پیاز ، سیب زمینی و سیر موجود در یتیمچه می باشد.

  • مفید برای یک خواب خوب آرام
  • از لخته شدن خون جلوگیری می کند.
  • در هضم بهتر غذا کمک می کند.
  • برای داشتن پوست و مویی سالم بسیار مفید و موثر است.
  • کنترل کننده قند خون می باشد.
  • در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر می باشد.
  • در استحکام استخوان ها بادمجان نقس مهمی را ایفا می کند.
  • در صورتی استفاده نکردن از روغن و کره که در طرز تهیه یتیمچه به آن اشاره شده است باعث کاهش وزن و لاغری می شود.
  • برای سلامتی قلب مفید می باشد.
  • به دلیل داشتن آهن زیاد باعث خون سازی و انتقال بیشتر و بهتر اکسیژن به ارگان های مهم بدن می شود.

سخن آخر درباره یتیمچه ساده

امیدوارم که با مطالعه طرز تهیه یتیمچه ساده بتوانید این غذا را حتی برای تنوع هم شده برای خانواده خود تهیه و لحظات خوشی را با هم تجربه کنید.

امروز طرز تهیه یتیمچه ساده را فرا گرفتیم و با خواص آن آشنا شدیم. با توجه به خواص بالا و طرز تهیه آسان پیشنهاد می شود، همین حالا طبق طرز تهیه یتیمچه ساده اقدام کنید.

01
سخن آخر درباره یتیمچه ساده

این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید. فراموش نکنید که ذرت مکزیکی در بسیاری از نقاط طرفدار دارد. اگر به فکر آشپزی ملل هستید در هر جای دنیا نیاز است که این آموزش را بیاموزید.

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمین باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه یتیمچه ساده اصل تهرانی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
04

با طرز تهیه یتیمچه ساده تهرانی لذیذ طرز تهیه یتیمچه با مرغ و طرز تهیه یتیمچه ساده با سیب زمینی خوشمزه طرز تهیه یتیمچه اصفهانی و دستور یتیمچه ساده تهرانی تهرانی

نوع: خوراک

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: طرز تهیه یتیمچه ساده

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 250

زمان آماده سازی: PT0H40M

زمان پخت و پز: PT1H0M

زمان کل: PT2H40M

اجزاء دستورالعمل:

  • بادمجان تازه : 500 گرم
  • گوجه فرنگی : 500 گرم
  • سیب زمینی : 2 عدد متوسط
  • فلفل دلمه ای : 1 عدد متوسط
  • سیر پوست کنده و رنده شده
  • پیاز : 1 عدد درشت
  • رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل : به میزان مورد نیاز
  • زردچوبه : به میزان مورد نیاز
  • روغن سرخ کردنی : به میزان مورد نیاز

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه یتیمچه ساده را با کاربری ترین روش و به صورت گام به گام برای شما آمورش داده شده است. شما عزیزان می توانید با مطالعه این طرز تهیه یتیمچه ساده بهترین و خوشمزه ترین یتیمچه را برای خود و عزیزانتان تهیه کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *