سبد خرید
طرز تهیه 1 سوپ مرغ برای سرماخوردگی

طرز تهیه 1 سوپ مرغ برای سرماخوردگی

همراهان عزیز سلام. امیدوارم که همیشه سالم و سلامت باشید. در این مطلب آموزشی میخواهم سوپ مرغ برای سرماخوردگی رو برای مواقعی که خدا نکرده مریضی و سرما خوردگی میاد سراغتون یه دستور تهیه سوپ خوشمزه و مقوی بهتون آموزش بدم. امیدوارم که این سوپ رو برای مزه اش بپزید نه برای مریضی

طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی

سوپ مرغ یکی از رایج‌ترین سوپ‌های دنیاست. این سوپ، همان‌طور که از نامش پیداست، از مرغ به همراه سبزیجات تهیه می‌شود. خوردن سوپ مرغ به دلیل رقیق بودن بسیار راحت بوده و هضم آن نیز به سادگی صورت می‌پذیرد. از این رو، غذایی مناسب برای بیماران محسوب می‌شود.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

علاوه بر این، سوپ مرغ به دلیل وجود سبزیجات و مواد مغذی، بسیار مقوی بوده و برای تقویت و درمان بیمار مفید است.  سوپ مرغ انواع مختلفی دارد و با مواد متفاوتی تهیه می‌شود. در این بخش رایج‌ترین دستورالعمل تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی را آموزش داده و اطلاعاتی در مورد خواص آن در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه سوپ مرغ برای سرماخوردگی

تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی مربوط به کشور ایران نیست. سوپ مرغ یک غذای جهانی است که در تمامی کشورهای دنیا طبخ می‌شود و حتی گاهی اوقات با عنوان سوپ مریض نیز شناخته می‌شود. در همه کشورهای دنیا از مرغ و سبزیجات مختلف برای پخت این سوپ استفاده می‎کنند و آن را یک غذای درمان‌گر می‌دانند.

استفاده از سوپ مرغ برای سرماخوردگی از سال‌های بسیار دور رایج بوده است. از زمانی که انسان‌ها یاد گرفتند چطور پرندگان را اهلی کنند و آن‌ها را پرورش دهند، سوپ مرغ را نیز به رژیم غذایی‌شان اضافه کردند. اهلی شدن پرندگان به حدود 7 تا 10 هزار سال قبل برمی‌گردد. یونانیان باستان معتقد بودند آب مرغ خواص درمانی دارد. از این رو، از آن برای تهیه غذای بیماران و افراد سالمند استفاده می‌کردند.

مرغ 02
تاریخچه سوپ مرغ برای سرماخوردگی

به مرور مواد دیگری نیز به آب مرغ اضافه شد و سوپی خوشمزه با نام سوپ مرغ را ایجاد نمود. پس از تولید رشته فرنگی، سوپ مرغ تنوع بیشتری پیدا کرد. در برخی از کشورها آب‌مرغ و سبزیجات را به همراه رشته‌فرنگی استفاده می‌کردند و در برخی مناطق نیز به آن جو اضافه می‌کردند تا غذای کاملی را بر سر سفره خود قرار دهند.

بسیاری از مردم، حتی مردمان عادی، می‌دانستند کهسوپ مرغ برای سرماخوردگی خواص درمانی دارد، اما دلیل آن برای کسی مشخص نبود. تا این‌که گروهی از دانشمندان به فکر تحقیق در مورد خواص سوپ مرغ افتادند و تلاش کردند تاثیر آن بر روی بدن را پیدا کنند.

اولین بار دکتر استفان رینارد، از مرکز پزشکی دانشگاه نبرسکای آمریکا، تحقیقات خود را در زمینه تاثیر سوپ مرغ بر بدن آغاز کرد. او برای این کار نمونه خون افراد را مورد بررسی قرار داد. این تحقیقات نشان داد که مصرف سوپ مرغ برای سرماخوردگی از حرکت سلول‌های مبارز خون جلوگیری نمی‌کند.

این سلول‎ها گلبول‌های سفید خون هستند که در مقابل عفونت می‌ایستند و علائم تنفسی بیمار را کاهش می‎دهند. محققین با بررسی‌های بیشتر دریافتند که ترکیب سبزیجات و مرغ در سوپ باعث کاهش التهاب دستگاه تنفسی می‌شود و به ارتقای سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

جدول زمانبندی طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت یک ساعت
زمان اضافی
مجموع زمان یک ساعت و 30 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو مقداری

مواد اولیه تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی

  • سینه مرغ:۲۵۰ گرم
  • سیب زمینی متوسط:۲ عدد
  • هویج متوسط: ۲ عدد
  • پیاز بزرگ : یک عدد
  • سیر: یک حبه
  • لیمو ترش: یک عدد
  • جعفری خرد شده: یک قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن مایع: به میزان لازم

آموزش مراحل تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی

مرحله اول: پخت مرغ

مقداری آب در قابلمه بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. مرغ را در آب جوش بیندازید و مقداری فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید. 15 دقیقه صبر کنید تا مرغ نیم‎پز شود. سپس آن را از قابلمه خارج کنید و اجازه دهید تا سرد شود. سینه مرغ نیم‌پز شده را ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید
دستور پخت خورشت اتوبو

مرحله دوم: تفت دادن مرغ

پیاز و سیر را پوست کنید و پس از شستن خرد نمایید. دقت داشته باشید که پیاز و سیر باید ریز خرد شود. قابلمه‌ای که برای پخت سوپ در نظر دارید، بر روی اجاق قرار دهید. مقدار بسیار کمی روغن به آن اضافه کنید و پیاز و سیر را درون قابلمه بریزید. مواد را مقداری تفت دهید تا سبک شوند.

مرغ 03
آموزش مراحل تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی

سپس کمی زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید. زمانی که سیر و پیاز کمی نرم شد، مرغ ریش‌ریش‌شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید مرغ کمی تفت بخورد و با پیاز و سیر ترکیب شود. در نهایت 4 لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و درب آن را بگذارید.

مرحله سوم: اضافه کردن سبزیجات

حدود 20 دقیقه صبر کنید تا مرغ کمی بپزد. در این فاصله هویج‌ها را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. سیب‌زمینی‌ها را نیز به همین صورت خرد کنید و کنار بگذارید. پس  از گذشت 20 دقیقه، هویج را به سوپ اضافه کنید و 15 دقیقه بعد سیب‌زمینی‌ها را نیز در قابلمه بریزید. در این مرحله نمک و فلفل را به سوپ اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید سیب‌زمینی‌ها به طور کامل بپزد و نرم شود.

سوپ شما آماده است. آب لیمو ترش را به سوپ اضافه کنید و کمی هم بزنید. سوپ را از روی حرارت بردارید و در ظرف موردنظر بکشید. می‌توانید از جعفری خردشده برای تزئین سوپ استفاده کنید.

فیلم طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی

نکات مهم در تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی

  • دقت داشته باشید که هویج دیرتر از سیب‌زمینی می‌پزد. بنابراین، هویج خردشده را زودتر اضافه کنید و 15 تا 20 دقیقه بعد سیب‌زمینی‎ها را بریزید.
  • اگر دوست دارید یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی به سوپ اضافه کنید تا سوپ خوش‌رنگ‌تری داشته باشید.
  • در تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی مواد لعاب‌دار وجود ندارد. بنابراین ممکن است سوپ شما بسیار رقیق شود. اگر دوست دارید می‌توانید مقدار بسیار کمی ورمیشل به سوپ خود اضافه کنید تا غلظت بیشتری پیدا کنید. ورمیشل را در اواخر پخت اضافه کنید. دقت داشته باشید که ورمیشل را با دست فشار دهید تا خرد شود و خوردن آن برای بیمار راحت باشد.
  • در صورت تمایل می‌توانید به جای ورمیشل از جوی پرک شده استفاده کنید. جوی پرک شده را در مقداری آب خیس دهید تا نرم شود و پخت راحت‌تری داشته باشید. جوی خیس خورده را به همراه مرغ به سوپ اضافه کنید.
  • سوپ مرغ برای سرماخوردگی به دلیل وجود سبزیجات مختلف بسیار مفید بوده و برای بیمار توصیه می‌شود. اگر دوست دارید می‌توانید سبزیجات دیگری چون شلغم، ذرت و کرفس را نیز به مواد سوپ اضافه کنید.
  • ادویه‌جات در طعم سوپ مرغ برای سرماخوردگی تاثیر بسیاری دارند و علاوه بر آن مفید نیز هستند. سوپ مرغ برای سرماخوردگی تند مخاط را رقیق کرده و گرفتگی بینی را از بین می‌برد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا علاوه بر فلفل و زردچوبه، از ادویه‌جات دیگری چون زنجبیل­، آویشن و زیره نیز در تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی استفاده شود. البته استفاده از این ادویه‌جات کاملا سلیقه‌ایست و بستگی به ذائقه بیمار دارد.
  • تصاویر از پیج خوب اینستاگرامی soheila.bita_9 گرفته شده است.
  • برای تهیه انواع سوپ حتی الامکان سعی کنید از مواد اولیه تازه و ارگانیک استفاده کنید. مواد اولیه تازه هم برای سلامتی بسیار مفید هستند و هم طعم بهتری به سوپ یا غذای شما خواهند داد.

خواص سوپ مرغ برای سرماخوردگی

بر اساس تحقیقات انجام شده، سوپ مرغ تاثیر بسیار زیادی بر روی درمان سرماخوردگی دارد و دقیقا مانند یک دارو عمل می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود با مشاهده اولین نشانه‌های سرماخوردگی یا آنفولانزا به بیمار سوپ مرغ داده شود تا جلوی پیشرفت بیماری گرفته شود.

مرغ 04
خواص سوپ مرغ برای سرماخوردگی

محققان آمریکایی در یک مقاله خواص این سوپ معجزه‌آسا را بیان کرده و گفته‌اند، سوپ مرغ دارای ماده‌ای با نام کارنوسین می‎باشد. این ماده به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا با ویروس‌ سرماخوردگی مبارزه کرده و آن را نابود کند.

  • سوپ مرغ برای سرماخوردگی یک غذای آبکی است. آب موجود در سوپ مرغ برای سرماخوردگی، بدن را هیدراته می‌کند. این مسئله در زمان بیماری بسیار مهم است و باعث آبرسانی به بدن می‌شود.
  • سوپ مرغ برای سرماخوردگی حاوی نوعی اسید آمینه است که سیستئین نام دارد. این ماده می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند. استیل‌سیستئین یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است. این آنتی‌اکسیدان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز انواع بیماری پیشگیری می‌کند.
  • سوپ مرغ برای سرماخوردگی باعث از بین بردن مخاط بینی می‌شود و مجرای تنفسی را باز می‎کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، سوپ مرغ این کار را با رقیق کردن مخاط مجرای تنفسی انجام می‎دهد و باعث کاهش مخاط جمع شده در ریه می‌شود.
  • سوپ مرغ برای سرماخوردگی اگر تند باشد، باعث نرمی مجاری تنفسی می‌گردد. سوپ تند بیمار را به سرفه می‌اندازد و از این طریق مجرای تنفسی را از مخاط پاکسازی می‌کند.
  • اگر مرغ را با استخوان بپزید، خواص بیشتری را وارد بدن خود می‌کنید. استخوان مرغ دارای کلسیم و کندروایتین می‌باشد که از طریق پختن وارد سوپ می‎شود. این مواد خواص ضد التهابی دارند و بدن درد ناشی از بیماری را کاهش می‌دهند.
  • مرغ منبعی غنی از پروتئین است. مصرف پروتئین به انسان کمک می‌کند تا در طول مدت بیماری انرژی از دست رفته بدن را تامین کند و بتواند بهتر با بیماری مبارزه کند. با توجه به این‌که گوشت سفید نسبت به گوشت قرمز چربی کمتری دارد، توصیه می‌شود تا هنگام بیماری از گوشت مرغ به جای گوشت قرمز استفاده شود.
  • گوشت مرغ حاوی مقادیری از روی و آهن نیز می‎باشد. این مواد برای تقویت سیستم ایمنی مفید هستند و در درمان سرماخوردگی تاثیر دارند.
  • یکی از مهم‌ترین سبزیجاتی که در تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی استفاده می‌شود، هویج است. سبزیجات نارنجی رنگ حاوی مقادیر زیادی از بتاکاروتن هستند و ویتامین A بالایی دارند. ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش اساسی دارد.
  • بر اساس تحقیقات انجام شده، پیاز و سیر استفاده شده دز سوپ مرغ برای سرماخوردگی از جمله مواد غذایی هستند که با سرماخوردگی مبارزه می‌کنند. این مواد حاوی ترکیبات گوگردی هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کنند. علاوه بر  این سیر و پیاز خاصیت ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی نیز دارند.
حتما بخوانید
طرز تهیه کوکو مرغ شمالی گیلانی برای 5 نفر

سخن پایانی در طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی

امیدوارم از آموزش طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی راضی بوده باشید. با مطالعه این دستور غذا شما به راحتی می توانید یک سوپ برای سرماخوردگی خوشمزه تهیه نمایید. همچنین میتوانید طرز تهیه انواع سوپ و طرز تهیه انواع غذای بیماران را مطالعه کنید.

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمئن باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی  هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع غذای بیماران و لیست غذای دیابتی ها و آموزش 20 غذای دیابتی نیز بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​​

طرز تهیه 1 سوپ مرغ برای سرماخوردگی - آموزش آنلاین آشپزی
مرغ 01

آموزش طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی کودکان سوپ مرغ برای گلودرد خوشمزترین سوپ مرغ تهیه سوپ برای سرماخوردگی سریع و ساده مفید مقوی سوپ مرغ برای سرماخوردگی فیلم

نوع: پیش غذا و سوپ

سبک آشپزی: ملل

کلمات کلیدی: سوپ مرغ برای سرماخوردگی

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 175

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT1H00M

زمان کل: PT1H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • سینه مرغ:۲۵۰ گرم
  • سیب زمینی متوسط:۲ عدد
  • هویج متوسط: ۲ عدد
  • پیاز بزرگ : یک عدد
  • سیر: یک حبه
  • لیمو ترش: یک عدد
  • جعفری خرد شده: یک قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن مایع: به میزان لازم

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *