سبد خرید
آموزش آشپزی ایرانی اصیل

آموزش آشپزی ایرانی با بیش از 800 غذا

مرکز آموزش آنلاین آشپزی بهترین و کاملترین مجموعه برای آموزش آشپزی ایرانی خواهد بود. در سایت 1TouchFood دنیایی از غذاهای خوشمزه ایرانی را آموزش خواهید دید. آموزش ها همانطور که می دانید در دو دسته آموزش رایگان آشپزی و دوره های آنلاین آشپزی نهفته است.

برای افرادی که به آموزش های رایگان علاقمند هستند بخش آموزش رایگان آشپزی بسیار پر کاربرد است. دنیایی از غذاهای خوشمزه ایرانی و ملل را برایتان قرار داده ایم.

آموزش آشپزی ایرانی مخصوص
آموزش آشپزی ایرانی مخصوص

آموزش آشپزی ایرانی بسیار امری شایسته است. آشپزی ایرانی با وسعت جغرافیایی ایران بسیار متنوع خواهد بود. برای هنرجویانی که مبتدی هستند باید چنین بیان کرد که این وسعت جغرافیایی با این همه قومیت ها دارای دستپخت های بینظیری هستند.

تا چه اندازه ای با آشپزی ایرانی آشنا هستید ؟

ما شما را در این مطلب با آشپزی ایرانی و همچنین آموزش آشپزی ایرانی آشنا خواهیم کرد.

آشپزی ایرانی

آشپزی ایرانی یکی از قدیمی ترین و کهن ترین آشپزی در دنیا محسوب می شود. آشپزی ایرانی تنوع بسیار بالایی دارد و این به همان دلیلی است که در بالا ذکر کردیم. وسعت بالای کشور عزیزمان ایران باعث شده است که تنوع غذایی بینظیری داشته باشیم.

آموزش آشپزی ایرانی سنتی
آموزش آشپزی ایرانی سنتی

آشپزی ایرانی در عین سادگی پیچیدگی های خود را دارد. یک آشپز ایرانی بایستی از تجربه بالایی برخوردار باشد تا بتوانید غذاهای سنتی و یا محلی خوشمزه ای را طبخ نماید.

آشپزی ایرانی به دو دسته تقسیم می شود.

  • آشپزی ایرانی سنتی
  • آشپزی ایرانی محلی

آشپزی ایرانی سنتی

آشپزی ایرانی سنتی شامل غذاهایی است که تقریبا در همه ایرانی به یک شکل طبخ می شود. این غذاهای با اینکه در شکل ها و شرایط خاص و متفاوتی نیز احتمالا طبخ می گردند ولی تقریبا همه ایران به یک صورت برای میهمان یا رستوران طبخ می نمایند.

آشپزی ایرانی سنتی اصل
آشپزی ایرانی سنتی اصل

به عنوان مثال قرمه سبزی یا قیمه با اینکه در همه ایران تفاوت دارند ولی آنجایی که برای میهمان می پزند یک جور و ثابت است.

آشپزی ایرانی سنتی خوشمزه
آشپزی ایرانی سنتی خوشمزه

آشپزی ایرانی محلی

اگر تعریف آشپزی ایرانی سنتی را در بالا مطالعه کرده باشید تفاوت آن با آشپزی ایرانی محلی در این است که آشپزی بسیار متنوع بوده و هر منطقه بسته به شرایط آب و هوایی یا اقلیمی خود آن غذا را با سبک خود طبخ کرده یا اصلا فقط فقط مخصوص آن منطقه است.

آشپزی ایرانی سنتی خوشمزه و اصل
آشپزی ایرانی سنتی خوشمزه و اصل

مواد اصلی در آشپزی ایرانی

برای آموزش آشپزی ایرانی باید بدانیم که مواد اصلی در آشپزی ایرانی چه موادی هستند. این مواد همان مواد اولیه پرکاربرد در آشپزی ایرانی هستند. فراموش نکنید که آشپزی ایرانی قدمتی بسیار دارد و در تمام دنیا با نام آشپزی پارسی نامیده می شود.

برنج یکی از اصلی ترین مواد اولیه در آشپزی ایرانی است. گوشت گوسفند گوشت پر مصرف در آشپزی ایرانی است که باید اطلاعات کاملی را از آن داشته باشید.

سبزیجات محلی و خوش عطر – ادویه های مناسب – لیمو – نعنا – زردچوبه از دیگر مواد اولیه اصلی در آشپزی ایرانی محسوب می شوند.

تاریخچه آشپزی ایرانی

همانطور که در بالا ذکر کرده ایم آشپزی ایرانی قدمتی بسیار زیادی دارد. طبخ غذا طبق اسناد بدست آمده از دوران ضحاک آورده شده است ولی مطمینا باز هم قدیمی تر است. از اسناد بدست آمده به زبان پهلوی نیز نکاتی درباره طبخ خورشت یا همان خورش وجود دارد. این اسناد تا دوره ساسانی نیز موجود است.

آشپزی عرب نیز از آشپزی ایرانی ریشه گرفته است. واقعیت این است که تاریخ کشور ایران و تمدن ایرانی بسیار بسیار قدیمی می باشد.

بدلیل وسعت بالای ایران باستان آشپزی ایرانی با اقوام و ملیت های دیگر نیز گره خورد و تنوع بیشتری به خود گرفت.

اگر تصمیم گرفته اید آشپزی ایرانی را بیاموزید حتما در کنار آموزش آشپزی ایرانی مواد اولیه را فراموش نکنید. هر چه روی مواد اولیه و ادویه ها و طعم ها کار کنید ضرر نخواهید کرد.

برای این امر حتما غذاهای محلی ایرانی را مطالعه نمایید. اینکه بدانید کدام قوم چگونه چه غذایی را طبخ می کنند باعث رشد و ارتقا کیفی و کمی هنر آشپزیتان خواهد شد.

آموزش آشپزی ایرانی شامل چندین دسته می باشند که در زیر برایتان قرار داده ایم.

آموزش آشپزی ایرانی با دسته بندی های غذایی

در دسته بندی های غذایی آموزش آشپزی ایرانی بدین صورت بیان می گردند :

  • آش
  • پلو و چلو
  • ترشی و شور
  • خوراک
  • خورشت
  • دلمه و کوفته
  • دیزی
  • سوپ
  • شیرینی
  • غذاهای دریایی
  • کباب
  • کوفته و دلمه
  • کوکو و کتلت
  • نان
حتما بخوانید
طرز تهیه سوپ لوبیا توسکانی 4 نفره

آش

آش یکی از اصلی ترین دسته ها در آموزش آشپزی ایرانی هستند. آش ها تنوع بسیار بالایی دارند. به جرات می توان گفت که مردمان این منطقه از قدیم الایام در تهیه و طبخ آش بسیار جلوتر از دیگر ملل بوده اند.

آشپزی ایرانی آش خوشمزه
آشپزی ایرانی آش خوشمزه

آش ها همان خوراکی هایی هستند که آبکی بوده و دارای حبوبات های مختلفی هستند. این آش ها بسته به محل و قومیت دارای تنوع بینظیری هستند. در اینجا می توانید طرز تهیه انواع غذا با حبوبات و انواع غذا با کشک را مطالعه کنید.

طرز تهیه آش شله قلمکار عالی اصفهان برای 10 نفر
طرز تهیه آش شله قلمکار عالی اصفهان برای 10 نفر

پلو و چلو

به به. یک وعده غذایی اصلی با پلو و چلو. یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی. همانطور که حدس زده اید آموزش آشپزی ایرانی بدون پلو ها و چلو ها امکان پذیر نیست.

ما ایرانیان بصورت سنتی دارای انواع پلو ها و چلو ها هستیم.

عدس پلو – لوبیا پلو – ساچمه پلو – مرصع پلو و بسیاری از پلو ها و چلو های بسیار خوشمزه دیگر.

ساطری پلو از دسته آموزش آشپزی ایرانی

طرز تهیه ساطری پلو خوشمزه خراسانی برای 5 نفر
طرز تهیه ساطری پلو خوشمزه خراسانی برای 5 نفر

ترشی و شور

ترشی ها و شور ها از خوراکی هایی هستند که در کنار غذاهای اصلی سرو می شوند و مخصوص سفره های ایرانی هستند. در بخش آموزش آشپزی ایرانی شما نمی توانید ترشی و شور را از دسته آموزش آشپزی جدا کنید.

سیر ترشی – ترشی لیته – ترشی هفت بیجار – شور و بسیاری دیگر جزو تزیین و زیبایی های آشپزی ایرانی است.

ترشی کلم قرمز با گردو از دسته آموزش آشپزی ایرانی

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با گردو و سیب برای 10 نفر
طرز تهیه ترشی کلم قرمز با گردو و سیب برای 10 نفر

خوراک

آموزش آشپزی ایرانی بدون آموزش خوراک ها امکان پذیر نیستند.

خوراک ها نیز از غذاهای سنتی ما ایرانیان است. خوراک غذایی است آبدار که اکثرا با نان سرو می شود. البته با برنج نیز می توان خوراک ها را نیز میل کرد.

کشور ما ایران به همان دلیل قومیت های مختلف دارای تنوع خوراکی بسیاری نیز است از این رو خوراک های بسیاری را نیز از آن خود کرده است. طرز تهیه انواع غذا با بادمجان و غذا با قارچ را حتما مطالعه کنید.

میرزا قاسمی بادمجان از دسته آموزش آشپزی ایرانی

طرز تهیه میرزا قاسمی بادمجان گیلانی برای 5 نفر
طرز تهیه میرزا قاسمی بادمجان گیلانی برای 5 نفر

خورشت

یکی از اصلی ترین خوراکی هایی که در آموزش آشپزی ایرانی می بایست آموخت طبخ انواع خورشت است. ایران دارای انواع خورشت های بینظیر و خوشمزه است که می توان گفت بسیاری نیز طرفدار دارد.

خورشت قرمه سبزی – خورشت قیمه – خورشت کرفس و بسیاری خورشت دیگر همگی بسیار جذاب هستند و برای آموزش آشپزی حتما می بایست آنها را آموخت.

خورشت ها در دسته غذاهای سنتی ایرانی قرار می گیرند. اگر علاقمند هستید به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با گوشت و غذا با مرغ را نیز مطالعه کنید.

خورشت قیمه مشهدی از دسته آموزش آشپزی ایرانی

طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی خوشمزه برای 4 نفر
طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی خوشمزه برای 4 نفر

دلمه و کوفته

به به. یک خوراکی دیگر که می بایست آموزش آشپزی ایرانی به صورت ویژه آن را آموزش دهد. دلمه و کوفته دارای سبزیجات و صیفی جات فراوانی هستند می می توان چنین بیان داشت که اساس آنها از این دو خوراکی است.

دلمه ها و کوفته ها انواع بسیار زیادی دارند. این اتفاق نیز بدلیل همان تنوع قومیتی اتفاق افتاده است. مطالعه طرز تهیه انواع غذا با گوشت چرخ کرده را از دست ندهید.

دلمه برگ مو تبریزی از دسته آموزش آشپزی ایرانی

طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی خانگی برای 10 نفر
طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی خانگی برای 10 نفر

دیزی

دیزی همان آبگوشت است. آبگوشت ایرانی بیش از 200 نوع است که در تاریخ این غذا به نام ما ایرانیان ثبت شده است. آبگوشت ها غذاهایی آبکی هستند که با نان سرو می شود.

آموزش آشپزی ایرانی بدون آموزش دیزی امکان پذیر نیست. این غذا بسیار خوشمزه بوده و در گذشته های نه چندان دور هفتگی چند بار در سفره های ما ایرانیان طبخ می شده است.

دیزی سنگی تبریز از دسته آموزش آشپزی ایرانی

طرز تهیه آبگوشت دیزی سنگی تبریز برای 6 نفر
طرز تهیه آبگوشت دیزی سنگی تبریز

سوپ

آموزش آشپزی ایرانی بدون سوپ نیز امکان پذیر نیست. سوپ ها هم مانند آش ها آبکی هستند ولی به عنوان یک پیش غذا مطرح می شوند نه غذای اصلی.

این غذاها انواع گوناگونی دارند و بسیار جذاب و خوشمزه می باشد. برای افرادی که رژیم دارند این غذا بسیار توصیه شده است. مطالعه طرز تهیه انواع غذا با اسفناج نیز خالی از لطف نیست.

سوپ جو از دسته آموزش آشپزی ایرانی

طرز تهیه سوپ جو خانگی
طرز تهیه سوپ جو خانگی

شیرینی

شیرینی جات به عنوان یکی از بخش های آموزش آشپزی مطرح است. شیرینی جات ایرانی نیز یکی از بخش های اصلی آموزش آشپزی ایرانی در تمام دنیا مطرح است.

ما ایرانیان شیرینی هایی داریم که مخصوص ماست. این بخش نیز به دلیل وجود قومیت های گوناگون و متنوع و شرایط جغرافیایی است که باعث شده است انواع سوغاتی ها از مناطق مختلف ایران بدست آید.

انواع شیرینی ها – انواع کیک ها و انواع دسر ها بسیار خواندنی هستند و شما را برای قناد شدن یاری می کنند. آموزش کیک پزی بیش از 100 کیک و آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی فراموش نشود.

حتما بخوانید
طرز تهیه سوپ تورتلینی 6 نفره

شیرینی باسلوق از دسته آموزش آشپزی ایرانی

طرز تهیه باسلوق خانگی
طرز تهیه باسلوق خانگی

غذاهای دریایی

کشور عزیز ما ایران از دو سمت به دریا راه دارد. هم از شمال و هم از جنوب. ایران دارای رودخانه های مختلفی است که در آن انواع ماهی ها را پروش می دهند. همین امر باعث شده است که مصرف ماهی و میگو در ایران بالا باشد.

آموزش آشپزی ایرانی با غذاهای دریایی تکمیل می شود. اینکه بدانید چه ماهی را و چگونه طبخ نمایید از الزامات یک آشپز ایرانیست. مطالعه طرز تهیه انواع غذا با ماهی و غذا با میگو را از دست ندهید.

خوراک مالابیج مازندران از دسته آموزش آشپزی ایرانی

طرز تهیه خوراک مالابیج مازندرانی برای 4 نفر
طرز تهیه خوراک مالابیج مازندرانی برای 4 نفر

کباب

به به. کباب یکی از بهترین غذاها در آموزش آشپزی ایرانی است. کباب ها انواع گوناگونی دارند که شما هنرجویان می توانید هم از بخش دوره های آموزش آشپزی و هم از بخش آموزش رایگان آشپزی بهترین ها را بیاموزید.

کباب کوبیده از دسته آموزش آشپزی ایرانی

طرز تهیه کباب کوبیده مخصوص
طرز تهیه کباب کوبیده مخصوص

کوکو و کتلت

کوکو ها و کتلت ها نیز از دیگر غذاهای ما ایرانیان است که این ها نیز دارای تنوع بسیار زیادی هستند. آموزش آشپزی ایرانی بدون آموزش کوکو و کتلت خانگی امکان پذیر نیست. به شما توصیه می کنیم طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ را حتما مطالعه کنید.

کوکو سیب زمینی از دسته آموزش آشپزی ایرانی

طرز تهیه کوکو سیب زمینی
طرز تهیه کوکو سیب زمینی

نان

انواع گوناگونی نان در ایران توسط نانواها طبخ می شود. نان بربری – نان سنگک – نان لواش – نان تافتون و بسیاری دیگر.

شما می توانید در آموزش آشپزی ایرانی همگی این نان ها را بیاموزید.

باورکردنی نیست که کشور عزیزمان ایران دنیایی از غذاهای خوشمزه را در خود جای داده است. اینها تنها بخشی از این دسته بندی ها هستند. حال آنکه ما ایرانیان در بخش دسر ها – تنقلات و بسیاری دیگر از قدیم دستی بر آتش داشته ایم.

نان سنگک از دسته آموزش آشپزی ایرانی

طرز تهیه نان سنگک خانگی در فر برای 4 نفر
طرز تهیه نان سنگک خانگی در فر برای 4 نفر

طرز تهیه و آموزش آشپزی ایرانی

در این بخش طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی را بصورت آموزش آشپزی ایرانی برایتان قرار داده ایم. تا بتوانید بسادگی به دسته بندی های اصلی آموزش آشپزی ایرانی متصل شوید و هر غذایی که دوست داشتید را انتخاب کنید.

راز خوشمزه بودن آشپزی ایرانی

غذاهای ایرانی رازی دارند که شاید در نگاه اول نتوانید آن را بیابید. شما در بخش آموزش آشپزی ایرانی و با مطالعه همین مقاله شاید حدس زده باشید.

تازه بودن و با کیفیت بودن مواد اولیه

آشپزی ایرانی با تازگی مواد اولیه بینظیر و جذاب خواهد بود. طعم واقعی یک غذای سنتی و اصیل ایرانی با مواد اولیه با کیفیت و تازه امکان پذیر است. وقتی درباره مواد اولیه با کیفیت و تازه صحبت می کنیم میادین میوه و تره بار پاسخ به این راز است.

بازار های روز همیشه دارای بهترین و با کیفیت ترین مواد اولیه هستند. البته ناگفته نماند که در همین بازار ها نیز شما باید پرس و جو کرده و وقت بگذارید تا بهترین و با کیفیت ترین مواد را تهیه نمایید.

شروط مهم در آموزش آشپزی ایرانی

در آشپزی ایرانی می بایست نکات کلی را به عنوان دستورالعمل آموزش آشپزی ایرانی تعیین کرد. این نکات بسیار مفید و پر مصرف است. هنرجویان حتما می بایست این نکات را آموخته و در آشپزی بکار بگیرند.

اینجا این نکات را به عنوان شروط آشپزی ایرانی برایتان قرار داده ایم تا بتوانید از آنها استفاده نمایید.

  • شرط اول تازه بودن مواد اولیه
  • شرط دوم ارگانیک بودن مواد اولیه
  • شرط سوم زمان مناسب برای طبخ
  • شرط چهارم انتخاب ظرف مناسب برای طبخ
  • شرط پنجم داشتن رسپی با کیفیت
  • شرط ششم مرکز آموزش آنلاین آشپزی
دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

شما هنرجویان عزیز می توانید با مطالعه شروط بالا با کیفیت ترین و خوشمزه ترین غذاهای اصیل و سنتی ایرانی را طبخ نمایید.

با مطالعه این مقاله یک مقاله دیگر نیز حتما پیشنهاد می کنیم و آن لیست انواع غذاهای ایرانی بیش از ۴۰۰ غذا است که بسیار خواندنی است.

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. این اپلیکیشن شما را در یادگیری آموزش آشپزی ایرانی یاری خواهد کرد.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *