سبد خرید
6 روش ساده و کاربردی برای تهیه تردترین غذاهای سوخاری

6 روش ساده و کاربردی برای تهیه تردترین غذاهای سوخاری

سرخ کردن یکی از قدیمی‌ترین روش‌های شناخته‌شده برای تهیه‌ی غذا است. مردم در نقاط مختلف جهان به روش‌های مختلفی غذاهای سرخ‌کردنی مورد علاقه‌ی خود را تهیه می‌کنند.

روش‌های مختلفی برای تهیه‌ی تردترین غذاهای سوخاری وجود دارد که بسته به نوع غذا خمیر یا پوشش سوخاری تهیه می‌شوند؛ روشی که برای سرخ کردن انتخاب می‌کنید روی میزان سالم بودن غذا تاثیر می‌گذارد، این امکان وجود دارد که غذاها را به‌گونه‌ای سرخ کنید که درعین خوشمزگی ارزش غذایی‌شان حفظ شود.

در این مقاله 6 روش‌ برای تهیه‌ی یک غذای سوخاری ترد و سالم را برایتان آورده‌ایم که به‌راحتی قابل انجام هستند. با ما همراه باشید.

غذا را مرینیت کرده یا در آب‌نمک قرار دهید

برای طعم‌دار کردن غذا قبل از سوخاری کردن باید آن را با توجه به سلیقه و نوع غذا مرینیت کنید. می‌توانید از دوغ، ماست، شیر و آب به‌عنوان پایه‌ی مرینیت استفاده کرده و ادویه، سبزی،‌ سرکه یا شکر را به ترکیب اضافه کنید. هرچقدرمدت زمان مرینیت غذا بیشتر باشد، طعم‌ها بیشتر ترکیب شده و مزه نهایی جذاب‌تر خواهد بود؛ با این حال خشک بودن غذا پیش از سرخ کردن بر طعم و تردی آن تأثیرگذار است.

از روغن سرخ کردنی با نقطه دود بالا استفاده کنید

برای تهیه‌ی تردترین غذای سوخاری باید روغنی انتخاب کنید که نقطه‌ی دود بالایی داشته باشد؛ یعنی روغنی که بتواند در دمای بالا بدون سوختن یا دود کردن مقاومت کند. استفاده از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی مانند روغن سرخ کردنی کم جذب زیروترانس غنچه که در حرارت بالا تغییر ماهیت نداده و رنگ آن عوض نمی‌شود، بهترین انتخاب برای تهیه‌ی یک سوخاری ترد و سالم است.

حتما بخوانید
بهترین تابه گریل در بازار ایران کدام است؟

قبل از اضافه کردن غذا، روغن را گرم کنید

برای ترد شدن غذا پیش از اضافه کردن، روغن را در دمای بالا گرم کنید اینکار باعث پختن یکنواخت غذا می‌شود. گرم کردن روغن نباید از نقطه دود روغن فراتر رفته یا باعث سوختن غذا شود. استفاده از دماسنج سرخ‌کردنی برای نظارت دمای روغن، راحت‌ترین روش اطمینان از دمای مناسب روغن است. محدوده‌ی دمای ایده‌آل برای سرخ کردن عمیق و تهیه‌ی غذای سوخاری بین 175 تا 190 درجه‌ی سانتی‌گراد است.

روغن را گرم کنید
روغن را گرم کنید

اگر دماسنج ندارید، می‌توانید با انداختن یک تکه نان یا خمیر، حرارت روغن آن را تست کنید. هنگامی که روغن به دمای مناسب برسد تکه نان روی سطح روغن شناور شده و به اصطلاح جلز و ولز می‌کند؛ در این شرایط روغن آماده‌ی سرخ کردن است. گرم بودن روغن پیش از اضافه کردن غذا باعث می‌شود که غذا روغن کمتری به خود جذب کرده و نتیجه نهایی سوخاری تردتر و سالم‌تر باشد.

غذا را پیش از سرخ کردن خشک کنید

وجود رطوبت باعث پاشیدن روغن و پایین آمدن دمای آن می‌شود. در صورت خشک نبودن غذا، اضافه کردن آن به روغن داغ باعث خیس و چرب شدن غذا می‌شود. قبل از اینکه غذا را به روغن اضافه کنید، بهتر است آن را با دستمال کاغذی یا یک پارچه‌ی تمیز خشک کنید. استفاده از آرد، نشاسته‌ی ذرت یا آرد سوخاری به جذب رطوبت اضافی غذا کمک کرده و پوسته‌ی تردتری بر روی غذا ایجاد می‌کند.

تابه را بیش از حد شلوغ نکنید!

برای بالابردن کیفیت سوخاری، تابه نباید بیش از حد شلوغ باشد. اضافه کردن به‌یک‌باره‌ی مقدار زیادی غذا به تابه باعث کاهش دمای روغن و چسبیدن غذا به هم می‌شود. برای ترد شدن سوخاری بهتر است غذا را در دسته‌های کوچک سرخ کرده و فضای کافی برای حرکت آزادانه‌ی غذا در روغن باقی بگذارید.

حتما بخوانید
انواع لبنیات

پس از اینکه از پختن غذا مطمئن شدید آن را به‌آرامی با یک کفگیر سوراخ‌دار از تابه برداشته تا روغن اضافی باعث چرب و خیس شدن غذا نشود. می‌توانید روغن اضافی غذا را روی حوله‌های کاغذی یا توری سیمی خالی کنید تا به‌مرور روغن باقی‌مانده در سطح غذا از آن جدا شود و تردی غذا افزایش یابد.

غذا را بلافاصله پس از سرخ کردن مزه‌دار کنید

نمک و سایر چاشنی‌ها، هنگامی که غذا هنوز گرم و روغنی است بهتر به آن می‌چسبد. به‌محض اینکه غذای سرخ‌شده را از روغن خارج کردید، مقداری نمک، فلفل، سبزی، ادویه یا پنیر به آن اضافه کنید. اضافه کردن پنیر باعث کاهش تردی غذا می‌شود اما ادویه‌های خشک روغن را به خود جذب کرده و غذای تردتری ایجاد می‌کند.

کلام آخر: با غنچه غذای ترد سالم بخورید

نکته‌ی مهم برای ترد شدن غذا، حرارت روغن است. حرارت بالای روغن هم‌زمان که باعث سرخ شدن مناسب غذای سوخاری می‌شود، از ورود روغن به آن و از بین رفتن تردی غذا جلوگیری می‌کند. برای حفظ تردی پس از سرخ کردن باید روغن موجود در سطح غذا را با دستمال پاک کنید تا روغن باقیمانده دوباره جذب غذا نشود.

برای لذت بردن از تردی سوخاری،‌ بهتر است از روغن‌های گیاهی مقاوم به حرارت که خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند استفاده کرد. محصولات غنچه شامل روغن‌های سرخ کردنی بدون پالم و کم جذبی است که نه‌تنها دارای اسیدهای چرب ضروری مورد نیاز بدن هستند، بلکه مواد سمی و سرطان‌زا نیز تولید نمی‌کنند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *