سبد خرید
طرز تهیه حلیم با بلغور گندم خوشمزه 3 نفره

طرز تهیه حلیم با بلغور گندم خوشمزه 3 نفره

طرز تهیه حلیم با بلغور گندم به عنوان یک غذای بسیار مقوی و سالم را برای شما عزیزان قرار داده ایم . شما می توانید با اجرای این دستور از یک غذای کامل و مقوی بهره مند شده و اعتماد به نفس خود در آشپزی و با تهیه یک صبحانه خاص نشاط را به خانواده خود به ارمغان بیاورید. با ما همراه باشد.

معرفی حلیم با بلغور گندم

حلیم با بلغور گندم ، یک غذای بسیار مقوی است که معمولا به عنوان صبحانه سرو می‎گردد. حلیم از ترکیب بلغور گندم و گوشت قرمز تهیه می‌شود. گاهی اوقات نیز برای سرعت بیشتر آماده‌سازی حلیم از گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده می‌کنند. حلیم بوقلمون یکی از پرطرفدارترین انواع حلیم است.

04
معرفی حلیم با بلغور گندم

اگر در مصرف گوشت قرمز محدودیت دارید یا طعم آن را دوست ندارید، می‌توانید از گوشت مرغ یا بوقلمون به جای گوشت قرمز استفاده کنید.  در بخی از دستورالعمل‌ها نیز دیده شده است که از ترکیب گوشت قرمز و مرغ در کنار هم استفاده می‌شود. در این مقاله طرز تهیه حلیم با بلغور گندم و گوشت قرمز را توضیح داده و نکات مهم برای خوشمزه‌تر شدن این غذا را ذکر می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه حلیم با بلغور گندم

حلیم، یک غذای سنتی مربوط به منطقه خاورمیانه است که در کشورهایی چون ایران، ترکیه، پاکستان، هند و بنگلادش پخت می‎شود. مواد اصلی حلیم با بلغور گندم، جو، عدس به همراه گوشت می‌باشد. در ایران حلیم با بلغور گندم گندم رواج بیشتری دارد و اغلب در وعده غذایی صبحانه سرو می‌گردد. علاوه بر این، روزه‎داران این غذای مقوی را در وعده افطار نیز تهیه می‎کنند و بر روی سفره قرار می‌دهند. حلیم یکی از انواع غذاهای نذری در ماه محرم است که در مناسبت‌های مختلف تهیه می‌شود.

دوره آموزش تهیه فلافل و هوموس
دوره آموزش تهیه فلافل و هوموس

حلیم یک غذای سنتی است که تاریخچه آن به گذشته‌های دور برمی‌گردد. روزهایی که دستگاه‌ها و وسایل آشپزی مختلف وجود نداشت و حلیم با سختی زیاد پخته می‌شد. پخت حلیم کاری زمان‌بر بود و ساعت‌ها طول می‎کشید. این غذای خوشمزه صبر و بردباری زیادی می‌طلبید تا حلیمی باکیفیت و خوب تهیه شود.  از این رو، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که واژه حلیم از کلمه حلم به معنای بردباری نشأت می‌گیرد، در صورتی که این‌طور نیست. حلیم در اصل به صورت هلیم می‏باشد که در گذر زمان شکل نوشتاری آن تغییر کرده و به صورت “حلیم” درآمده است.

حلیم با بلغور گندم یک غذای قدیمی است که از روزگاران گذشته بر روی سفره ایرانیان دیده میشد، اما حلیمی که امروزه با گندم و گوشت پخت می‎‌شود، اصلیت آن به شهر جاسب از توابع استان مرکزی برمی‌گردد. طرز تهیه انواع بستنی را حتما مطالعه نمایید.

مردم این استان حلیم را در شب‌های سرد زمستانی پخت می‌کردند تا صبح قبل از رفتن به محل کار آن را به عنوان صبحانه میل کنند. حلیم قزوین نیز شهرت فراوانی دارد. در واقع این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهایی است که حلیم را در فرهنگ غذایی خود دارد تا جایی که نام حلیم قزوین در فهرست میراث ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده است. حلیم پس از قزوین به تهران و دیگر شهرهای ایران رسید.

جدول زمانبندی طرز تهیه حلیم با بلغور گندم

زمان آماده سازی 4 ساعت
زمان پخت 6 ساعت
زمان اضافی
مجموع زمان 10 ساعت
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو  یک ظرف

مواد لازم برای تهیه حلیم با بلغور گندم

  • بلغور گندم : 500 گرم
  • گوشت گوسفندی: 300 گرم
  • پیاز: 1 عدد
  • شکر : به میزان دلخواه
  • کره یا روغن : به میزان دلخواه
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه : به میزان لازم
  • دارچین : به میزان لازم

آموزش مراحل تهیه حلیم با بلغور گندم

مرحله اول: خیس دادن بلغور گندم

در نخستین گام و برای مرحله آماده سازی م.اد برای طرز تهیه حلیم با بلغور گندم، ابتدا بلغور را بشویید و در یک کاسه بزرگ پر از آب بریزید. اجازه دهید 4 تا 5 ساعت در آب بماند تا خوب خیس بخورد. سپس بلغور گندم خیس خورده را در یک قابلمه بریزید و برای پخت آماده کنید.

مرحله دوم: پخت گوشت

در گام دوم طرز تهیه حلیم با بلغور گندم گوشت را در ظرف دیگری بریزید و به همراه  آب، چوب دارچین، پیاز و کمی زردچوبه بپزید.

01
آموزش مراحل تهیه حلیم با بلغور گندم

پس از پخت، آب گوشت را جدا کرده و گوشت‌ها را پس از خنک شدن ریش ریش کنید و با گوشت‌کوب خوب بکوبید. آب گوشت را دور نریزید. آن را از صافی رد کنید تا پیازها و چوب دارچین از آن جدا شود و آب خالص باقی بماند.

حتما بخوانید
طرز تهیه نان و خوراک بره اشکانی از غذاهای ایران باستان

مرحله سوم: پخت بلغور گندم

در سومین مرحله طرز تهیه حلیم با بلغور گندم  گندم خیس خورده را درون یک قابلمه بریزید و به اندازه دو برابر آب به آن اضافه کنید. قابلمه را بر روی اجاق با شعله زیاد قرار دهید تا آب به جوش آید. پس از جوش آمدن آب، کف ایجاد شده روی آن را با کفگیر بگیرید و دور بریزید. شعله را کم کنید و اجازه دهید بلغور گندم با حرارت ملایم بپزد.

مرحله چهارم: اضافه کردن گوشت

در چهارمین مرحله از طرز تهیه حلیم با بلغور گندم پس از پخت بلغور گندم و لعاب انداختن آن، گوشت له شده را به گندم اضافه کنید. در این مرحله کمی کره یا روغن، فلفل سیاه و نمک را نیز به ترکیب اضافه کنید. اگر حلیم را با شکر میل می‌کنید، مقدار کمی نمک بریزید. درب قابلمه را بگذارید تا مواد با شعله ملایم بپزد و خوب به خورد هم برود. برای این کار حدود دو ساعت زمان نیاز دارید.

مرحله پنجم: هم زدن حلیم

در طول مدت پخت حلیم، چندبار آن را هم بزنید. هم زدن حلیم که مهمترین فعالیت در گام پنجم طرز تهیه حلیم با بلغور گندم است را با قاشق چوبی و به صورت رفت‌ وبرگشتی انجام دهید. دقت داشته باشید که آب حلیم نباید به طور کامل تبخیر شود. حلیم با بلغور گندم را کمی شل‌ تر بگیرید زیرا پس از سرد شدن، سفت می‌شود. اگر احساس می‌کنید غلظت حلیم زیاد است، آب گوشت را آرام آرام به آن اضافه کنید.

تهیه حلیم با بلغور گندم به پایان رسیده و شما آماده است. آن را در یک ظرف مناسب  بریزید و با کمی دارچین و کره تزئین کنید. می‌توانید این حلیم خوشمزه را با نان گرم و تازه سرو کنید و یک صبحانه فوق‌العاده را در کنار خانواده خود داشته باشید. این غذای خوشمزه و مقوی را می‌توانید برای سفره افطار نیز آماده کنید.

نکات مهم تهیه حلیم با بلغور گندم

  • یکی از سوالاتی که در مورد طرز تهیه حلیم با بلغور گندم پرسیده می‌شود، نوع گوشت آن است. برای این‌که حلیم خوشمزه تری داشته باشید، بهتر است از گوشت گردن یا دنده گوسفندی برای تهیه حلیم با بلغور گندم استفاده کنید. گوشت گردن باعث کش‌دارتر شدن حلیم می‌شود.
  • در طرز تهیه حلیم با بلغور گندم شما می‌توانید از بلغور گندم یا گندم کامل پوست کنده استفاده کنید. حلیم با بلغور گندم سریع‌ تر آماده می‌شود و استفاده از گندم پوست کنده بیشتر طول می‌کشد. البته گندم کامل باعث لعاب انداختن و کش دارتر شدن حلیم می‌شود.
نکات مهم طرز تهیه حلیم با بلغور گندم
نکات مهم طرز تهیه حلیم با بلغور گندم
  • اگر از گندم پوست‌ کنده برای حلیم استفاده می‌کنید، گندم‌ها را از شب قبل خیس دهید تا خوب بپزد. پس از پخت به هیچ عنوان از غذاساز برای له کردن گندم‌ها استفاده نکنید. یک گوشت‌کوب چوبی داشته باشید و گندم‌ها را با آن بکوبید. استفاده از غذاساز میزان کش‌دار شدن حلیم را کاهش می‌دهد.
  • می‌توانید به میزان مساوی از گندم و گوشت در طرز تهیه حلیم با بلغور گندم استفاده کنید. هر چه میزان گوشت بیشتر  باشد، حلیم سبک‌تر، خوشمزه‌تر و کش‌دارتر می‌شود.
  • نکته دیگری که برای کش‌دار شدن حلیم با بلغور گندم باید به آن توجه داشته باشید­، نحوه پخت گوشت است. گوشت را قبل از پخت خرد نکنید. پس از پخت گوشت، آن را ریش ریش کنید و با گوشت‌کوب چوبی بکوبید. تا جایی که می‌توانید از گوشت‌کوب برقی یا غذاساز برای له کردن گوشت استفاده نکنید.
  • در برخی دستورالعمل‌ها دیده می‌شود که از کنجد در حلیم یا برای تزئین آن استفاده می‌کنند. کنجد مواد مغذی بسیاری دارد و علاوه بر خوشمزه‌تر شدن حلیم، باعث مقوی‌تر شدن آن نیز می‎شود. پس از پخت کامل حلیم با بلغور گندم، یک تا 2 قاشق غذاخوری کنجد به آن اضافه کنید و به خوبی با بقیه مواد ترکیب نمایید.
  • تصاویر از پیج خوب اینستاگرامیkitchen_roya برداشته شده است.

فیلم طرز تهیه حلیم با بلغور گندم

خواص حلیم با بلغور گندم

بلغور گندم خواص فراوانی دارد و برای بانوان باردار، کودکان و نوجوانان در حال رشد، پیشنهاد می‌گردد.

02
خواص حلیم با بلغور گندم

می‌توانید از این ماده مغذی درطرز تهیه حلیم با بلغور گندم استفاده کنید و یک غذای خوشمزه و مقوی داشته باشید.

  • یکی از مهم‌ترین خواص بلغور گندم، فواید فوق‌العاده آن برای مو می‌باشد. بلغور گندم سرشار از فسفر، آهن، روی، مس، منیزیم، پتاسیم، منگنز، نیاسین، فیبر و پروتئین است. هر یک از این مواد به صورت مجزا برای رشد و استحکام موها توصیه می‌شوند. با خوردن بلغور گندم می‌توانید همه این مواد را در کنار هم داشته باشید و به سلامتی و شادابی موهای خود کمک کنید.
  • همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، بلغور گندم سرشار از فیبر است. وجود فیبر در رژیم غذایی باعث هضم سریع غذا شده و فرآید هضم را راحت‌تر می‌کند.
  • آهن یکی از مفیدترین مواد معدنی موجود در گندم است. مصرف آهن گردش جریان خون در بدن را بهبود می‌بخشد.
  • وجود مواد معدنی متنوع در بلغور گندم باعث تقویت بافت‌های استخوانی بدن و استحکام آن‌ها می‌گردد. فسفر، منگنز و آهن از جمله مواد مفید برای استخوان‌ هستند که از پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری می‌کنند. این مواد به مقدار فراوان در بلغور گندم وجود دارند.
  • اگر قصد کاهش وزن دارید،  تهیه حلیم با بلغور گندم یکی از بهترین راهکارهای برای شماست. بلغور گندم یک ماده کم‌کالری است که باعث ایجاد سیری می‎‏گردد. می‌توانید مقداری حلیم در طول روز میل کنید تا جلوی پرخوری و اضافه وزن شما را بگیرید.
  • از دیگر فواید حلیم با بلغور گندم می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این ماده بر سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد و آن را قوی می‌سازد.
  • منیزیم موجود در بلغور گندم باعث آرامش سیستم عصبی بدن شده و وضعیت خواب را بهبود می‌بخشد. افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، می‎توانند در وعده‌های غذایی خود از بلغور گندم استفاده نمایند تا شاهد نتایج آن باشند.
  • سلامت قلب و عروق تاثیر دیگری است که مصرف بلغور گندم بر روی بدن انسان می‌گذارد. وجود پتاسیم در بلغور گندم فشار خون را کاهش داده و فیبر موجود در این ماده نیز از تجمع کلسترول در قلب و شریان‌ها جلوگیری می‌کند. از این رو، مصرف این ماده برای افرادی که در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، پیشنهاد می‌گردد.
  • بلغور گندم حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بلغور گندم باعث از بین بردن التهابات شده و جهش سلول‌های سالم را کاهش می‌دهند و از این طریق از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کنند.
  • بلغور گندم حاوی پروتئین نیز می‌باشد که مصرف آن برای رشد بافت‌ها، سلول‌ها و رگ‌های خونی، خصوصا در سنین کودکی و نوجوانی توصیه می‌گردد.​
حتما بخوانید
طرز تهیه گوجه گیلاسی شکم پر 45 کاپ

سخن پایانی

در این مطلب بهترین و کاملترین روش در طرز تهیه حلیم با بلغور گندم را برایتان قرار داده ایم. شما می توانید با مطالعه طرز تهیه حلیم با بلغور گندم آن را بیاموزید و عینا مطابق با روش سنتی و اصیل آن را طبخ نمایید. سعی شده بهترین و کاربردی ترین نکات را نیز در کنار آن بیان نماییم.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را نظیر همین طرز تهیه حلیم با بلغور گندم برایتان قرار داده است. شما می توانید از این آموزش ها لذت ببرید و آنان را برای عزیزانتان در منزل طبخ کنید.

یکی از بهترین آش ها طرز تهیه آش شله قلمکار عالی اصفهان برای 10 نفر می باشد که آموزش آن را بصورت کامل برایتان قرار داده ایم.

در طرز تهیه حلیم با بلغور گندم از مواد اولیه تازه استفاده می شوند. مواد بکار رفته در طرز تهیه حلیم با بلغور گندم نیز حتما می بایست تازه بوده و بهتر است ارگانیک نیز باشد. البته درباره مواد اولیه مطالب مختلفی ارایه کرده ایم. شما عزیزان می توانید این مقالات را مطالعه کرده و از برچسب ها نیز استفاده نمایید. نکته مهم در طرز تهیه حلیم با بلغور گندم این است که شما بتوانید بهترین کیفیت را برای میهمانان خود تهیه نمایید.

حتما طرز تهیه انواع آش (بهمراه بسیاری از آش های محلی) و طرز تهیه انواع فینگر فود و طرز تهیه انواع غذاهای محلی را مطالعه نمایید. دنیایی از طرز تهیه انواع غذا را در اینجا مطالعه خواهید کرد. به شما پیشنهاد می دهیم آموزش انواع غذاهای محلی آذربایجانی (17 غذای استان آذربایجان شرقی) را نیز مطالعه کنید.

لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم فراموش نشود. مطالب کامل غذاهای ایرانی را اینجا مطالعه خواهید کرد. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه حلیم با بلغور گندم خوشمزه 3 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
03

آمورش حلیم به عنوان یک غذای مقوی و طرز تهیه حلیم با بلغور گندم با گوشت ساده دستور پخت حلیم با بلغور گندم در خانه سریع طرز تهیه حلیم با بلغور گندم و مرغ

نوع: صبحانه

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: حلیم با بلغور گندم

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 350

زمان آماده سازی: PT4H

زمان پخت و پز: PT6H0M

زمان کل: PT10H0M

اجزاء دستورالعمل:

  • بلغور گندم 500 گرم
  • گوشت گوسفندی 300 گرم
  • پیاز 1 عدد
  • شکر به میزان دلخواه
  • کره یا روغن به میزان دلخواه
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
  • دارچین به میزان لازم

امتیازدهی ویرایشگر:
5

2 comments

  1. سلام.اصل حلیم مربوط به لرستان است.به هیچ وجه گوشت گوسفندی استفاده نمیشه چون گوشت گوسفندی موقع پخت آب میشه و مناسب برای اون کش آمدن حلیم نیست.و پیاز هم که چون بو منتقل میکنه به حلیم استفاده نمیشع.

  2. عالی بود، خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *