سبد خرید
معرفی 20 نوع از سبزی های معطر برای سوپ ها

معرفی 20 نوع از سبزی های معطر برای سوپ ها

در این مقاله و در آموزشگاه آنلاین آشپزی به معرفی انواع سبزی های معطر برای سوپ ها و بررسی خواص آنها می پردازیم. سبزی ها گیاهانی هستند که با توجه به طعم وعطری که دارند مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد سبزی ها شامل غذا، دارو، طعم و عطردهنده می باشد.

سبزی های معطر و مغذی
انواع سبزی های معطر برای سوپ ها

سبزیجات فواید زیادی برای سلامتی دارند و دلیل اصلی محبوبیت آنها در آشپزی و تغذیه همین می باشد و سبب می شود که از انواع سبزی های معطر برای سوپ ها در تهیه انواع غذاها مانند سوپ، آش، خورشت و خوراک ها استفاده شود. داشتن کالری کم، فیبر، مواد معدنی و انواع ویتامین ها باعث تمایل مردم به استفاده از سبزیجات شده و سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری ها را تقویت می کنند.
اگر به دنبال یادگیری انواع خورشت ها هستید حتما طرز تهیه انواع خورشت را با دقت مطالعه کنید.
عدم وجود سبزیجات در برنامه غذایی روزانه افراد باعث مشکلاتی از جمله سوءهاضمه و کمبود ویتامین شده و با افزایش سن باعث مشکلات جسمی فراوانی برای سلامتی افراد می شود.
فیبر موجود در سبزی های معطر برای سوپ ها نقش مهمی در هضم بهتر غذا و عملکرد مناسب دستگاه گوارش دارد همچنین برای کسانی که تمایل به کاهش وزن دارند موثر است چون مصرف فیبر باعث احساس سیری شده و میل به غذا خوردن را کم می کند.

کاربرد سبزی های معطر در آشپزی
کاربرد سبزی های معطر برای سوپ ها و تهیه انواع آش

جدول ارزش غذایی سبزی های معطر برای سوپ ها

در این مقاله آموزش آشپزی برای شما عزیزان بیان می شود که سبزی های معطر برای سوپ ها از نظر دارا بودن مواد معدنی، ویتامین ها، پروتئین و هیدرات کربن و مقادیر موجود در آنها با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به مقایسه تعدادی از سبزی های معطر و مواد موجود در آنها می پردازیم. عنصر آهن در سبزیجات نعناع، گشنیز و اسفناج به میزان قابل توجهی بالا است.
سبزیجاتی مانند اسفناج منبع خوب فسفر هستند. دیگر سبزیجاتی مانند گشنیز دارای کلسیم بالایی می باشند. کرفس، جعفری، سیرو اسفناج  منابع خوب پتاسیم هستند.سبزی های معطر برای سوپ ها منبع خوب ویتامین ها نیز هستند.
برای مثال سبزیجاتی نظیر چغندر قرمز، تره فرنگی، فلفل از ویتامین Cبالایی برخوردار هستند. اگر ویتامین A برایتان مهم است اسفناج را به شما معرفی می کنیم. همچنین ویتامین E  دراسفناج به طور فراوان مشاهده می شود.

سبزی های معطر با ارزش غذایی بالا
سبزی های معطر برای سوپ ها با ارزش غذایی بالا

نکته ای که در اصول آشپزی مهم است و باید در نظر گرفت مربوط به نحوه پخت سبزی های معطر برای سوپ ها است. فراموش نکنید که پخت بیش از حد سبزیجات باعث از بین رفتن مواد مغذی آنها و پایین آمدن ارزش غذایی آنها می شود.
به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ترفندهای سرخ کردن سبزی قرمه را مطالعه کنید.

لیست انواع سبزی های معطر برای سوپ ها در ایران بهمراه خواص و فواید آنها

با توجه به شرایط اقلیمی ایران می توان گفت که تمام سبزی های معطر برای سوپ ها در مناطق مختلف ایران قابل کشت بوده و در همه نقاط قابل دسترس و استفاده می باشند. از قدیم الایام تا کنون این سبزیجات جزء جدانشدنی سبد غذایی ایرانیان بوده و با تلفیق آن با هنر آشپزی مردمان این سرزمین، انواع غذا شامل خورشت ها و سوپ ها با این سبزی های معطر تهیه می شوند.
در ذیل لیست انواع سبزی های معطر برای سوپ ها در ایران ذکر شده و در ادامه خواص و فواید هر کدام همراه با جدول ارزش غذایی آنها بیان شده است. همچنین لیست سبزی های معطر محلی مناطق شمالی و جنوبی ایران را نیز برای شما قرار داده ایم.

  • جعفری
  • گشنیز
  • سیر
  • کرفس
  • پیازچه
  • تره فرنگی
  • اسفناج
  • ریحان
  • شوید
  • نعنا
  • مریم گلی
  • ترخون
  • آویشن
  • پیاز کوهی
  • مرزه
  • پونه
  • رزماری
  • تره
  • برگ چغندر
  • فلفل سبز

1- سبزی جعفری

یکی از سبزی های معطر برای سوپ ها سبزی جعفری می باشد. جعفری به صورت تر و خشک در انواع غذاها از جمله سوپ مورد استفاده قرار می گیرد. این سبزی خواص زیادی دارد و بسیار مفید است. ویتامینA، ویتامینC و ویتامینK به میزان فراوان در جعفری یافت می شود همچنین منبع خوبی از آهن و اسید فولیک می باشد.
سبزی جعفری دارای دو جزء خیلی مهم می باشد که برای سلامت جسم انسان نقش بسزایی دارند. این دو جزء عبارتند از: روغن های فرار و فلاوونوئیدها.
روغن های فرار به نام روغن های ضروری یا اسانس های گیاهی نامیده می شوند. درون این روغن ها ترکیباتی وجود دارد که خواص درمانی فوق العاده ای دارند. بعنوان مثال از تشکیل تومورها در بدن انسان مخصوصا تومور ریه جلوگیری می کنند. همچنین مواد سرطان زا موجود در دود سیگار را نیز خنثی می کنند.

حتما بخوانید
طرز تهیه انواع سس و معرفی 8 سس خوشمزه
سبزی معطر جعفری
جعفری یکی از سبزی های معطر برای سوپ ها مناسب تهیه انواع خوراک

جدول ارزش غذایی سبزی معطر جعفری

جدول ارزش غذایی 100 گرم جعفری

انرژی

36 کیلو کالری

کربوهیدرات

6/3 گرم

قند

0/9 گرم

چربی

0/8 گرم

پروتئین

3 گرم

کلسیم

138 میلی گرم

آهن

6/2 میلی گرم

منیزیم

50 میلی گرم

فسفر

58 میلی گرم

پتاسیم

554 میلی گرم

روی

1/1 میلی گرم

2- سبزی گشنیز

گشنیز یکی از سبزی های معطر برای سوپ ها می باشد. گشنیز یک نوع سبزی معطر است که برای بهتر کردن طعم و عطر غذا استفاده می شود. این سبزی بسیار پرطرفدار بوده و به صورت خشک و تر در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. سبزی گشنیز از سبزی های پرمصرف در انواع سوپ بوده که عطر خاصی به غذا می دهد.
گشنیز خواص درمانی زیادی دارد و برای سلامتی انسان بسیار مفید است. این گیاه منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. از خواص این سبزی کاهش اضطراب و بی خوابی، کاهش فشار خون، دفع سنگ های کلیه و مثانه، رفع مشکلات پوستی، کاهش کلسترول و درمان التهاب را می توان نام برد.

سبزی معطر گشنیز برای سوپ
گشنیز یکی از سبزی های معطر برای سوپ ها

جدول ارزش غذایی سبزی معطر گشنیز

جدول ارزش غذایی 100 گرم گشنیز

انرژی

12 کیلو کالری

کربوهیدرات و فیبر

2/97 گرم

قند

1/4 گرم

چربی

0/17 گرم

پروتئین

0/69 گرم

آب

95 گرم

کلسیم

40 میلی گرم

آهن

0/2 میلی گرم

منیزیم

11 میلی گرم

فسفر

24 میلی گرم

پتاسیم

260 میلی گرم

سدیم

80 میلی گرم

روی

0/13 میلی گرم

3- سبزی سیر

سبزی سیر یکی از سبزی های معطر برای سوپ ها می باشد. همانطور که می دانید سیر گیاهی است بسیار پرخاصیت که برای سلامتی فوق العاده مفید بوده و خواص درمانی آن برای تمام بدن انسان ثابت شده است. این خواص سیر همراه با عطر و طعم فوق العاده آن باعث شده که در آشپزی و تهیه انواع غذاها از جمله سوپ ها جزء جدانشدنی مواد غذایی باشد.
سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی قوی است که خاصیت ضد قارچ و ضد ویروسی دارد و برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. پتاسیم و ژرمانیوم موجود در سیر سبب بهبود سلامت و افزایش سطح انرژی بدن شده و باعث رفع دردها و کوفتگی در بدن می شود. علاوه بر این ها سیر منبع فوق العاده ای از اسید فولیک، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و ویتامین های B1، B2 و B3 است.

سبزی معطر سیر
سیر یکی از سبزی های معطر برای سوپ ها

جدول ارزش غذایی سبزی معطر سیر

جدول ارزش غذایی 100 گرم سیر

انرژی

149 کیلو کالری

کربوهیدرات

33/06 گرم

قند

1 گرم

فیبر غذایی

2/1 گرم

چربی

0/05 گرم

پروتئین

6/36 گرم

آب

59 گرم

کلسیم

181 میلی گرم

آهن

1/7 میلی گرم

منیزیم

25 میلی گرم

فسفر

153 میلی گرم

پتاسیم

401 میلی گرم

سدیم

17 میلی گرم

روی

1/16 میلی گرم

منگنز

1/672 میلی گرم

سبزی کرفس

سبزی کرفس از سبزی های پرمصرف در آشپزی می باشد. کرفس به عنوان یکی از سبزی های معطر برای سوپ ها به دلیل طعم خوشمزه آن در پخت انواع غذاها از جمله سوپ محبوبیت زیادی دارد. همچنین این سبزی خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارد که باعث محبوبیت دو چندان آن شده است.
کرفس به دلیل داشتن منیزیوم و پتاسیم برای آرامش اعصاب مفید است همچنین منبع خوبی از ویتامینK و ویتامینC بوده و برای درمان روماتیسم و سرطان موثر است. آب کرفس خاصیت ضد التهابی داشته و نیز برای کاهش فشار خون تاثیرگذار است.
از دیگر خواص آن برای افرادی است که می خواهند کاهش وزن داشته باشند. کرفس دارای 8 ماده ضد سرطان در خود می باشد که با رشد سلول های سرطانی مقابله کرده و آنها را مهار می کنند. از دیگر خواص درمانی کرفس مقابله با آرتروز و نقرس می باشد.

سبزی معطر کرفس
کرفس یکی از سبزی های معطر برای سوپ ها

جدول ارزش غذایی سبزی معطر کرفس

جدول ارزش غذایی 100 گرم کرفس

انرژی

12 کیلو کالری

کربوهیدرات و فیبر

2/97 گرم

قند

1/4 گرم

فیبر غذایی

2/1 گرم

چربی

0/17 گرم

پروتئین

0/69 گرم

آب

95 گرم

کلسیم

40 میلی گرم

آهن

0/2 میلی گرم

منیزیم

11 میلی گرم

فسفر

24 میلی گرم

پتاسیم

260 میلی گرم

سدیم

80 میلی گرم

روی

0/13 میلی گرم

سبزی پیازچه

پیازچه نوعی سبزی معطر است که طعم فوق العاده ای به غذا می دهد و به عنوان یکی از سبزی های معطر برای سوپ ها به دو صورت خام و پخته مصرف می شود. این سبزی در تمام جهان پرطرفدار بوده و در تهیه انواع غذاها استفاده می شود. طبع این سبزی گرم می باشد.در تهیه سوپ ها سبزیجاتی مانند پیازچه کاربرد زیادی دارند.علاوه بر طعم و عطر آن، پیازچه خواص درمانی زیادی نیز دارد که در ادامه به ذکر آن خواهیم پرداخت.

سبزی معطر پیازچه
پیازچه یکی از سبزی های معطر برای سوپ ها

پیازچه به دلیل داشتن ویتامینA برای سلامت چشم مفید بوده و همچنین برای پیشگیری از سرطان موثر است. ویتامینC موجود در سبزی معطر پیازچه از چین و چروک پوست جلوگیری می کند. از دیگر خواص پیازچه بهبود سیستم ایمنی بدن می باشد که فشار خون بالا را کاهش داده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

سبزی تره فرنگی

تره فرنگی از سبزی های معطر برای سوپ ها بسیار پرطرفدار و با ارزش غذایی بالا می باشد که اثرات دارویی فوق العاده ای روی بدن دارد. این سبزی معمولا به صورت پخته در انواع غذا و سوپ استفاده می شود. تره فرنگی خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و جهت پیش گیری از سرماخوردگی بسیار مفید است و همچنین خاصیت ضد سرطانی آن برای پیشگیری از بیماریهای روده موثر است.

حتما بخوانید
10 شام رژیمی ساده و فوری
سبزی معطر تره فرنگی
تره فرنگی از جمله سبزی های معطر برای سوپ ها

جدول ارزش غذایی سبزی معطر تره فرنگی

جدول ارزش غذایی 100 گرم تره فرنگی

انرژی

61 کیلو کالری

کربوهیدرات

14/15 گرم

           قند

3/9 گرم

فیبر غذایی

1/8 گرم

چربی

0/3 گرم

پروتئین

1/5 گرم

آب

83 گرم

کلسیم

59 میلی گرم

آهن

2/1 میلی گرم

منیزیم

28 میلی گرم

فسفر

35 میلی گرم

پتاسیم

180 میلی گرم

منگنز

0/481 میلی گرم

سبزی اسفناج

از سبزی های معطر برای سوپ ها و فوق العاده مفید و پرکاربرد در آشپزی اسفناج می باشد. این سبزی تاریخچه طولانی دارد و در حدود 2000 سال پیش در ایران باستان مورد استفاده قرار می گرفت و سپس به نقاط دیگر جهان گسترش پیدا کرد.
استفاده از سبزی اسفناج برای سوپ بسیار کاربرد دارد و عطر و طعم سوپ را جذاب می کند. این سبزی دارای کالری کم و ارزش غذایی بالایی می باشد و به صورت آب پز یا بخار پز بسیار مفید می باشد.
ترکیبات موجود در سبزی اسفناج برای مقابله با بیماری سرطان دهان، معده و مری موثر و پرفایده است. همچنین سبزی معطر اسفناج حاوی مقداری فیبر می باشد که به هضم غذا کمک کرده و با ایجاد حس سیری مانع پرخوری می شود. برگهای اسفناج دارای آنتی اکسیدان های قوی هستند که می توانند با پوکی استخوان و فشار خون بالا مقابله کنند.

سبزی معطر اسفناج
اسفناج تازه یکی از سبزی های معطر برای سوپ ها

جدول ارزش غذایی سبزی معطر اسفناج

جدول ارزش غذایی 100 گرم اسفناج

انرژی

23 کیلو کالری

کربوهیدرات

3/6 گرم

قند

0/4 گرم

فیبر غذایی

2/2 گرم

چربی

0/4 گرم

پروتئین

2/9 گرم

آب

91/4 گرم

کلسیم

99 میلی گرم

آهن

2/71 میلی گرم

منیزیم

79 میلی گرم

فسفر

49 میلی گرم

پتاسیم

558 میلی گرم

منگنز

0/897 میلی گرم

سدیم

79 میلی گرم

روی

0/53 میلی گرم

لیست سبزی های معطر مناطق محلی شمالی ایران

سرزمین ایران با توجه به شرایط آب و هوایی و چهار فصل بودن آن دارای پوشش گیاهی متنوع و گسترده ای در سراسر آن می باشد. در هر منطقه ای از ایران شما می توانید انواع گیاهان و سبزیجات منحصر به فرد آنجا را بیابید و همین موضوع به شما این امکان را می دهد که بتوانید با استفاده از این سبزی های معطر غذاهای محلی مخصوص آن مناطق را تهیه کنید.
در مناطق شمالی ایران مانند گیلان و مازندران نیز انواع گیاهان دارویی و سبزی های معطر برای سوپ ها به وفور یافت شده و به تبع آن انواع غذاهای محلی با این سبزی ها تهیه می شود. بیشترین کاربرد سبزی های معطر برای سوپ ها می باشد. در ادامه به معرفی تعدادی از سبزی های معطر شمال ایران می پردازیم. در صورت تمایل می توانید با انواع غذاهای محلی استان مازندران آشنا شده و طرز تهیه آنها را مطالعه کنید.

  • سبزی گینجه واشه
  • سبزی چوواش
  • سبزی تین
  • سبزی چوچاق
  • سبزی خالواش
  • سبزی بینه
  • سبزی پلنگ مشت
  • سبزی وارمبو

لیست سبزی های معطر مناطق محلی جنوبی ایران

در مناطق جنوب ایران سبزی های معطر برای سوپ ها به وفور یافت می شوند. با استفاده از این سبزیجات، غذاها و سوپ های محلی متنوع و خوشمزه ای تهیه می شوند. برای آموزش و یادگیری غذاهای محلی می توانید طرز تهیه انواع غذاهای محلی را مشاهده کنید. در ادامه به معرفی تعدادی از این سبزیجات می پردازیم.

  • سبزی خلیلوک
  • سبزی جیکه
  • سبزی ترشوک
  • سبزی کاکل
  • سبزی کاسنی
  • سبزی جوسال
  • سبزی پنیرک
  • سبزی گمپل
  • سبزی پنجه منگک
  • سبزی شلکی
  • سبزی گرگا
  • سبزی خندل

کاربرد سبزی های معطر برای سوپ ها

سبزی های معطر برای سوپ ها کاربرد بسیار زیادی در تهیه انواع غذاها داشته و با کمک ظرافت ها و ترفندهای آشپزی می توان از آنها برای مزه دار کردن گوشت ها، تزئین غذاها و تهیه انواع سوپ ها استفاده کرد. سبزی ها جزء اصلی مواد سوپ را تشکیل می دهند. بر اساس اصول آشپزی، سبزی های معطر برای سوپ ها به دو دلیل در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرند.
یکی به خاطر طعم و عطرشان و دیگری به دلیل خواص و فواید فراوانی که برای سلامتی دارند. سبزیجات معطر ارزش غدایی بالایی دارند و برای افراد گیاه خوار که تمایلی به خوردن گوشت ندارند محبوبیت و کاربرد زیادی دارد.
اگر علاقمند به یادگیری انواع آش ها هستید می توانید طرز تهیه انواع آش را مطالعه کنید.

انواع سبزیهای معطر برای سوپ ها
انواع سبزیهای معطر برای سوپ ها

همانطور که در لیست بالا ذکر شد سبزی های معطر انواع مختلفی دارند که هر کدام طعم و خواص منحصر به فرد خود را داشته و هر کسی با توجه به سلیقه و نیاز خود از آنها استفاده می کند. از پراستفاده ترین سبزیجات معطر می توان به جعفری و گشنیز اشاره کرد که در تهیه اکثر سوپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. سوپ این سبزی ها در روزهای سرد سال و درمان سرماخوردگی فوق العاده مفید بوده و کارآمد هست.
در صورت تمایل می توانید طرز تهیه انواع سوپ را در آموزشگاه آنلاین آشپزی مطالعه کنید.

2 comments

  1. Man Van Services

    درود
    ما اینجا یکسری سبزی های معطر داریم ولی هیچی سبزیهای معطر ایران نمیشه.
    سپاس

  2. سامان حدادی

    خیلی خوب بود. ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *