سبد خرید
دانستنی های سیزده به در ، معرفی 8 آیین ایرانی

دانستنی های سیزده به در ، معرفی 8 آیین ایرانی

دانستنی های سیزده به در به همراه معرفی 8 سنت ایرانی را برای شما عزیزان در این آموزشی شرح می دهیم. دقت داشته باشید که موارد ذکر شده در این مقاله با همت و تلاش مجموعه وان تاچ فود تهیه و گردآوری شده است. امیدواریم که از این بخش آموزشی بهره لازم را ببرید.

همه ما ایرانی در هر سنی که باشیم حداقل یک خاطره از سیزده به در داریم که برایمان بسیار ارزشمند باشد. رسم و رسوم اصیل و سنتی ایرانی دارای جذابیت خاصی بوده و توجه به آیین پارسی برای هر ایرانی از ملزومات به شمار می آید. درست است که در طول تاریخ سنت دیگر کشورها به این مرز و بوم تحمیل شده است اما هر ایرانی وظیفه دارد که از رسوم اصیل خود محافظت نماید.

زنده نگه داشتن فرهنگ سیزده به در از دلنشین ترین سنت هایی است که برای همه ما ایرانی ها طعم شیرین به همراه داشته و لازم است تا با آن آشنایی کامل داشته باشیم.

سیزده به در و هر آنچه لازم است بدانیم

واژه سیزده به در تشکیل شده از “در” به معنای “در و دشت”  و “به” به معنای “طرف و سوی” و در مجموع به معنای “سیزدهم به سوی در و دشت شدن” می باشد به عبارتی به معنای بیرون رفتن و در دامان طبیعت سرکردن می باشد.

سیزده به در چه روزی است ؟

سیزده به در از جمله جشن های نوروز ایران است در تقویم رسمی ایران روز طبیعت نامیده شده است و جشن پایان نوروز است. این سنت از قبل از اشو زرتشت یعنی 1800 قبل از میلاد نیز مرسوم بوده و مردم به دشت و صحرا و کنار جویبارها می رفتندو به شادی و پایکوبی می پرداختند.

سیزده به در چه روزی است؟
سیزده به در چه روزی است؟

سفره نوروزی را بر می چیدند و خوردنی ها یعنی باقیمانده آجیل و شیرینی را با خود به طبیعت می بردندو سبزه خود را در کنار جویبارها به آن جاری می سپاردند و آرزو می کردند سالی پربرکت و خرم داشته باشند. این روز حکایت ها و روایت های فراوانی دارد و اعتقادات فراوانی درخصوص این روز وجود دارد.

پیشینه این جشن به دوران پادشاه اسطوره ای ایرانی به نام جمشید باز میگردد که در چندین سال متوالی روز 13 فروردین را در دشت و صحرا اتراق کرد و این رسم بصورت سنت و آیین از آن روز تا به امروزه در بین ایرانیان رواج یافته است.

عده ای این روز را نحس می دانند و برای رفع بلا پناه به دامان طبیعت می برند و عده ای دیگر نیز این روز را خجسته دانسته و این روز را در دامان طبیعت می گذرانند. برپایی سیزده به در در کشورهای ایران، آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، بخشی از ترکیه و اقلیم کردستان مرسوم است.

بهترین سنت های سیزده به در

  • طبیعت گردی
  • گره زدن سبزه
  • سبزه را به رود سپردن
  • خوردن کاهو و سکنجبین
  • پختن آش رشته
  • پرتاب 13 عدد سنگ
  • شادی و خنده
  • انجام بازی های گروهی

سیزده به در و فلسفه طبیعت گردی

مردم در روز سیزده به در به مکانهای طبیعی همچون پارک ها، باغ ها، جنگل ها و خارج از شهرها می روند چرا که می گویند هر کس در این روز در خانه بمان، نحسی این روز دامن وی را می گیرد. البته این یک باور برای ما ایرانی ها بوده و ممکن است که برخی از افراد به آن اعتقاد نداشته باشند.

حتما بخوانید
پیمانه های آشپزی و 4 نوع بسیار کاربردی
سیزده به در چیست
سیزده به در چیست

اما در بین ایرانیان باستان هیچ روز نحسی نداریم و همه اعداد، اعداد مقدس شناخته می شدند. اما در کتب تاریخی آمده یونیان در سال 52 میلادی روز سیزدهم سال نو را به عنوان عدد نحس وارد فرهنگ ایرانیان کردند.

سیزده به در و فلسفه گره زدن

گره زدن سبزه به نیت باز شدن گره ها و بیرون کردن نحسی و برآورده شدن آرزوها است. این کار در بین جوانان جذابیت بسیاری است. در هنگام گره زدن یک شعر خوانده می شود که قدمت این شعر به دوران قاجار می رسد.

سیزده به در و گره زدن سبزه
سیزده به در و گره زدن سبزه

عبارت جالبی که در این روز توسط دختران گفته می شود را برای شما در ادامه نوشته ایم که ساختاری طنرآمیز دارد:

“سال دیگه، سیزده به در، خونه شوهر، بچه بغل”

البته گره زدن تنها مختص دختر و پسران جوان نمی شود و همه می توانند سبزه را گره زده و آرزو کنند. این یکی از اعمال جالب توجه در روز سیزده به در می باشد و تاریخ بسیار دور و درازی در میان ایرانیان دارد.

سیزده به در و فلسفه پرتاب 13 سنگ

در مناطق لر نشین و کردنشین در پایان روز سیزده به در 13 عدد سنگ را پشت سر هم پرتاب می کنند و آرزو می کنند بلایا و شومی ها و همه نحسی ها از شخص دور شده و به ازای هر سنگ یک آرزو می کنند.

این فرهنگ کمک می کند تا افراد در روز سیزده به در لذت بیشتری برده و به اصطلاح در لحظه حال زندگی کنند. شور و شوق حاصل از این بازی ها کمک می کند تا افراد توانایی بیشتری در تحمل نگرانی ها و شرایط سخت در طول سال بدست آورند.

سیزده به در و فلسفه سبزه را به رود سپردن

در پایان روز سیزدهم سبزه ها را در کنار نهرها گذاشته یا به آب جاری می سپرند چون معتقدند دادن سبزه به آب خاطرات کهنه سال قبل را می شوید و با این عمل سبزی بهار از طریق رود به سراسر زمین منتقل می گردد و طراوات و شادابی را به زمین بر می گردانیم. و موجب برکت و باروری کشتزارها و برکت زمین می گردد.

این سنت این از دیگر سنت های زیبا در سیزده به در است که افراد را امیدوار به آینده ای روشن و در سالی پربرکت کرده و فرهنگ جذاب و منحصر به فردی است که در میان ما ایرانی ها وجود دارد.

سیزده به در و فلسفه پختن آش

از دیگر آداب و رسوم سیزده به در پختن نوعی آش است که شب قبل از سیزده به در به نیت در امان ماندن از حوادث تهیه کرده و بین همسایه ها تقسیم می کنند. پختن آش رشته و خوردن آن در روز سیزده به در، در بین اغلب ایرانیان نیز بسیار مرسوم است.

سیزده به در و پخت آش
سیزده به در و پخت آش

همواره خوراکی و خوردنی در میان همه سنت ها از جذابیت بالایی برخوردار بوده است. فرهنگ پختن آش آن هم از نوع رشته، می تواند خاطره دلپذیری را برای افراد رقم بزند که سبب می شود تا بسیاری به این سنت زیبا و دلنشین علاقه خاصی داشته باشند.

سیزده به در و فلسفه خوردن کاهو و سکنجبین

سکنجبین دارای طبع گرم و کاهو دارای طبع سرد می باشد. افرادی که در ایام عید شیرینی جات و تنقلات زیادی مصرف کردند خوردن کاهو و سکنجبین تعدیل کننده مزاج است. چرا که کاهو باعث کاهش حرارت بدن و باعث نشاط در بدن شده و رخوت و سستی را از بدن دور می کند.

حتما بخوانید
گوشت گوسفندی و 10 حقیقت تغذیه ای و سلامتی
سیزده به در و کاهو سکنجبین
سیزده به در و کاهو سکنجبین

از هر چیزی در رابطه با خوردنی ها و خوراکی ها بگذریم، از کاهو و سنکنجبین سیزده به در نمیتوان گذشت. این میان وعده که به طور معمول در عصر سیزده به در مصرف می شود دارای حس عالی و بینظیری برای افراد می باشد. بخش آموزشی میوه های سبز رنگ تابستانی را از دست ندهید.

سیزده به در و فلسفه شادی و خنده

از جمله آیین هایی که از گذشته نیز به آن پایبند بودند شادی و خنده و نقل لطیفه بود چون معتقد بودند خنده باعث از بین رفتن بدی ها و پلیدی ها شده و باعث می شود سال جدید را با شادی و روحیه خوب شروع کنند. آموزش منحصر به فرد و جامع انواع چاقو : راهنمای چاقو های آشپزخانه و کاربردهای آنها را از دست ندهید.

میتوان یکی از دلایل بزرگ برگزاری سیزده به در را در این فلسفه دانست. از قدیم گفته اند ” خنده بر هر درد بی درمان دواست ” از این جهت میتوان گفت که شادی در همه مراحل زندگی می تواند مفید بوده و روحیه افراد را افزایش دهد.

نکته ای که در رابطه با سیزده به در وجود دارد این است که افراد می بایست سعی کنند تا در این روز غم و غصه های خود را کنار بگذارند و سعی کنند تا روز خوب و دل انگیزی را رقم بزنند.

سیزده به در و فلسفه بازی های گروهی

از جمله بازی ها و سرگرمی های گروهی هفت سنگ، یک قل دو قل، وسطی، والیبال، فوتبال، … و خواندن ترانه و رقص های محلی بصورت گروهی بود و در میان برخی اقوام نیز بادبادک پرانی، سوار کاری، آب بازی و آب پاشی و …. بود.

در ایران چهارده به در نیز داریم …
در برخی شهرها مانند خرم آباد مردم در روز چهاردهم فروردین به دامان طبیعت می روند چرا که روز سیزدهم فروردین را سیزده غریب می نامند.

در کنار این همه رسم و رسوم زیبا باید بدانیم این روز روزی برای شادی و پناه بردن به دل طبیعت است پس با طبیعت مهربان باشیم. رها کردن زباله ها در طبیعت، شکستن و خراشیدن درختان، آتش روشن کردن، چیدن گلها آسیب جدی به طبیعت وارد می کند. سپردن سبزه به طبیعت را در محل های مناسب انجام دهید بگونه ای که چهره شهر و طبیعت را خراب نکند.

خوشمزه های سیزده به در، در شهرهای مختلف

در فارس و بروجرد تخم مرغ  را پخته بهمراه پلو و گردو سرو می کنند. در شمال کشور حلوا و شیرینی های خوشمزه و در خراسان آش را با سبزی های صحرایی تهیه می کنند و در بیجار نیز کوفته و در بسیاری از نقاط کشور هم دمی باقلا و دمی بلغور تهیه می کنند. آموزش جامع و عالی خواص دانه چیا را بصورت کامل مطالعه فرمایید.

از آنجاییکه کباب پای ثابت در جشن ها و تفریحات ایرانی هاست در این روز گوسفندی را قربانی کرده و گوشت آن را کباب کرده و از میهمانان پذیرایی میکردند اما نکته جالب اینجاست که گوسفندی که در سیزده به در قربانی می کنند حتما باید یک دست سفید یا سیاه و بدون هیچ لکه ای باشید.

سیزده به در روزی است برای بدرقه نوروز پس تا می توانید در این روز خاطرات خوش برای خود و خانواده بسازید.

شما چه رسم و رسومی برای این روز دارید؟

این جشن را چگونه برگزار می کنید؟

در مورد خوردنی های منطقه خودتان برای ما بگویید. از تجربیات خود برای ما و همراهان بگویید. منتظر نظرات و تجربیات شما هستیم.

نگارش و ترجمه : دپارتمان 1TouchFood

1 comments

  1. mahnaz safayi

    خیلی خوب توضیح دادید همه رسوم 13 سیزده بدر رو
    ممنون از زحمات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *