سبد خرید
طرز تهیه ارده کنجد خانگی مقوی خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه ارده کنجد خانگی مقوی خوشمزه 4 نفره

در این مطلب طرز تهیه ارده کنجد خانگی خوشمزه را برایتان قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه طرز تهیه ارده کنجد خانگی یک صبحانه بسیار خوشمزه و مقوی را در منزل تهیه نمایید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به کنجد و محصولات تهیه شده از این دانه روغنی پر خاصیت دارید، حتما این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید حداقل یکی از فرآورده های کنجد را در منزل تهیه کنید.

ارده کنجد چیست؟

ارده کنجد درواقع نوعی سس کرم رنگ است که از دانه های کجد تفت داده شده و کوبیده شده بدست می آید. ارده کنجد کاربرد های بسیاری در صنعت آشپزی و صنایع غذایی دارد و در کشورهایی مانند کشورهای آفریقایی، کشورهای حوزه مدیترانه و خاورمیانه یکی از مواد اصلی برای تهیه برخی غذاهاست.

کنجد 03
ارده کنجد چیست؟

در ایران نیز از این سس پر خاصیت بیشتر در وعده صبحانه یا عصرانه و به صورت مخلوط با شیره ( انگور، خرما و یا توت) استفاده می شود. از آنجا که ارده کنجد کاملا طبیعی است و هیچ گونه مواد افزودنی غیر طبیعی به آن اضافه نمی شود، یک ماده غذایی کاملا سالم و مفید برای بدن است.

علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در ارده کنجد، انرژی حاصل از مصرف ارده بسیار بالا بوده و به ویژه برای کودکان، ورزشکاران و سالمندان غذایی بسیار مفید و عالی است.

اما همانند سایر مواد غذایی بهتر است این محصول ارگانیک را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید، تا از سلامت و تازگی ارده کنجد مطمئن باشید. همچنین می توانید با استفاده از روشی که ما در اختیار شما قرار می دهیم، خودتان در منزل اقدام به تهیه ارده کنجد نمایید تا از هر لحاظ مطمئن باشید.

تاریخچه ارده کنجد

شیخ بهایی بود که اولین بار ارده کنجد را در زمان شاه عباس صفوی درست کرد. ماجرا از این قرار بود که در زمان شاه عباس، و زمانی که شیخ بهایی در مقام وزارت شاه عباس بود، جنگی در فصل زمستان رخ داد.

از آنجا که تهیه غذای گرم برای لشکر کار سختی بود، شاه از شیخ بهایی خواست غذایی فراهم نماید که علاوه بر تامین انرژی افراد لشکر، نگهداری و حمل آن آسان بوده و نیازی به پختن و حتی گرم کردن نداشته باشد. مصرف آن نیز توسط همه افراد به سادگی صورت گیرد.

شیخ بهایی با مشورت بزرگان و مشاوران به این نتیجه رسیدند که بهترین ماده برای رسیدن به این مقصود کنجد است. وی با مشورت افرادی که در آن زمان در کار تهیه و ارائه دانه کنجد بودند، در نهایت به تولید ارده کنجد و سپس حلوای ارده کنجد رسیدند.

کنجد 02
تاریخچه ارده کنجد

علی سپهری اردکانی، محقق و نویسنده تاریخی، مراحل آماده سازی کنجد را چنین توصیف کرده است: در گذشته های دور ابتدا کنجد را در آب می ریختند تا خیس بخورد. سپس کجد را از آب خارج می کردند و با مقداری ماست مخلوط می کردند.

سپس با دو چکش چوبی  سنگین آنقدر روی کنجد ها ضربه می زدند تا پوست کنجد از آن جدا شود. بعد از آن، همه را درون آب نمک می ریختند تا پوست کنجد از کجد ها جدا شود. سپس کجد شور را درون یک زنبیل حصیری می ریختند و آنقدر درون آب قنات می شستند تا کنجد ها شیرین شود. سپس کنجدهای شیرین شده را درون تنور حرارت می دادند (تفت دادن امروزی).

البته ما نمی خواهیم از روش سنتی برای تهیه ارده کنجد استفاده کنیم. در ادامه با یک روش ساده به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید یک ارده کنجد خانگی خوشمزه تهیه کنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه آش جو با شکمبه اراکی برای 7 نفر

جدول زمانبندی تهیه ارده کنجد

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 30 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو یک شیشه کوچک

مواد اولیه برای تهیه ارده کنجد

  • کنجد : 1 پیمانه
  • روغن مایع : 2 قاشق غذا خوری

آموزش مراحل کار در طرز تهیه ارده کنجد

مرحله اول

یک ماهیتابه روی حرارت ملایم قرار دهید و کنجد ها را به آن اضافه کنید. کنجد ها را به مدت 5 تا 7 دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی کنجد بلند شده و طعم و بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله دوم

کنجد بوداده را درون غذا ساز بریزید و غذا ساز را روشن کنید تا زمانی که کنجد به طور کامل پودر شود. در این مرحله، غذا ساز را خاموش کنید و روغن مایع را به کنجد پودر شده اضافه کنید.

مرحله سوم

با استفاده از یک قاشق پودر کنجد و روغن را خوب با هم مخلوط کنید و دوباره غذا ساز را روشن کنید. اجازه دهید تا مواد داخل غذاساز کاملا خالت خمیری پیدا کنند.

مرحله چهارم

غذا ساز را خاموش کنید و دوباره با استفاده از قاشق مواد را زیر و رو کنید. مجددا غذا ساز را روشن کنید و چند دقیقه مواد را مخلوط کنید. این کار را آنقدر تکرار کنید که کنجد از حالت خمیری خارج شده و ترکیبی شل و روان داشته باشید. برای اینکه به موتور غذاساز فشار وارد نشود، هر چند دقیقه یکبار آن را خاموش کنید و به موتور استراحت دهید.

مرحله پنجم

زمانی که کنجد به صورت یک سس روان درآمد، ارده شما آماده است. می توانید ارده کنجد را درون یک ظرف ریخته و با انواع شیره آنرا میل نمایید. یا اینکه ارده کنجد خود را داخل یک شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه انواع صبحانه هم از بهترین صبحانه ها با کاربردی ترین دستورالعمل ها تشکیل شده است. پیشنهاد می کنیم از دیگر صبحانه ها نیز دیدن نمایید.

نکات مهم در تهیه ارده کنجد

  • برای تهیه ارده کنجد بهتر است کنجد پوست کنده استفاده کنید. دقت کنید که از هر نوع کنجدی نمی توان برای تهیه ارده کنجد استفاده کرد. پس هنگام خرید کنجد، در مرحله اول از فروشگاه معتبر خرید کنید و ثانیا از فروشنده بخواهید تا کنجد مخصوص تهیه ارده به شما بدهد.
  • کنجد های بو داده را به صورت داغ درون غذا ساز بریزید تا راحت تر و کامل تر آسیاب شود.
  • تفت دادن کنجد ها کاملا سلیقه ای است و می توانید از کنجد خام برای تهیه ارده کنجد استفاده کنید.
  • می توانید از فر برای بو دادن کنجد ها استفاده کنید. برای استفاده از فر کافیست کنجد ها را درون سینی فر پخش کنید و به مدت 5 دقیقه داخل فر با درجه حرارت 175 درجه سانتی گراد قرار دهید تا دانه های کجد تغییر رنگ بدهند.
  • دقت کنید تمام دانه های کنجدی را که به دیواره غذا ساز می چسپبند با قاشق داخل ظرف بریزید تا پودر شوند و کجد درشت درون ارده شما باقی ماند.
  • اگر دانه های کنجد را خوب و با حوصله آسیاب کنید، روغن پس می دهند و نیازی به اضافه کردن روغن به آن نیست. زیرا برای به روغن افتادن کنجد به تنهایی زمان بیشتری باید دانه های کنجد را آسیاب کنید.
  • در صورتی می خواهید ارده کنجد شما روغنی تر شود بهتر است به جای روغن مایع از روغن کنجد استفاده کنید.
  • از آنجایی که کنجد سریع می سوزد و طعم آن تلخ می شود، هنگام تفت دادن دانه های کنجد دقت کنید کنجد شما نسوزد. کافیست دانه های کنجد کمی تغییر رنگ دهند.
  • روغن را زمانی به کنجد اضافه کنید که کمی از حالت پودر خشک خارج شده باشد و کمی روغن خود داه های کنجد خارج شده باشد.
  • هر بار که غذا ساز را برای استراحت خاموش می کنید، مواد را با قاشق هم بزنید تا کنجد های چسبیده به دیواره و کف ظرف نیز کاملا آسیاب شوند.
  • اگر روغن را زمانی به کنجد اضافه کنید که هنوز به صورت پودر خشک است، روغن اضافه شده مانع نرم و روان شدن ارده شما خواهد شد.
  • ارده کنجد تهیه شده را می توانید به مدت یک ماه درون یخچال نگهداری کنید اما بهتر است آنرا به مقدار کم درست کرده و تازه مصرف نمایید.
حتما بخوانید
طرز تهیه آش ترخینه دوغ با شکمبه اراکی برای 6 نفر

فواید ارده کنجد

ارده کنجد دارای فواید بسیاری است که بخشی از آنان را برایتان در زیر آورده ایم.

کنجد 04
فواید ارده کنجد

حتما در خوردن هر خوراکی اصراف نکنید.

  • از آنجا که کنجد دارای طبع گرم است، در طب سنتی برای درمان بیشتر بیماری های ناشی از سردی مزاج مورد استفاده می گیرد.
  • کجد سرشار از فیبر است در نتیجه یک ماده موثر در کاهش وزن است. با مصرف 2 قاشق غذاخوری ارده کجد قبل از هر وعده غذایی اصلی می توانید به وزن دلخواه خود برسید.
  • مصرف ارده کنجد به مدت 2 الی 3 بار در هفته یا در ماه، موجب کاهش کلسترول خون خواهد شد.
  • کنجد به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی، در طب سنتی به عنوان یک ماده غذایی مکمل برای تامین املاح و مواد معدنی لازم برای بدن شناخته می شود.
  • مصرف ارده کنجد به دلیل انرژی زا بودن و افزایش هوش، به ویژه برای کودکان بسیار مفید است زیرا هم انرژی مورد نیاز آها را تامی می کند و هم موجب افزایش یادگیری کودکتان خواهد شد.
  • ارده کنجد به دلیل روا کردن مسیر روده ها، ماده غذایی بسیار خوبی برای پیشگیری و درمان یبوست، بواسیر و مشکلات گوارشی است.
  • خواص آنتی اکسیدانی بی نظیر کند موجب شده است تا این دانه روغنی به عنوان یکی از مواد موثر در پیشگیری از سرطان شناخته شود.
  • مصرف ارده کنجد به دلیل کاهش چربی مضر خون، موجب تقویت سیستم قلبی عروقی می گردد.
  • ارده کنجد علاوه بر کمک به کاهش وزن، یک ماده موثر برای افراد لاغری است که تمایل دارند کمی به وزنشان اضافه شود. مصرف ترکیب ارده کنجد با انواع شیره به عنوان وعده غذایی اصلی، کمک می کند تا افرادی که تمایل به اضافه کردن وزنشان دارند، به وزن ایده آل خود برسند.

حتما کیک ها و شیرینی های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه ارده کنجد خانگی مقوی خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
کنجد 05

در این مطلب طرز تهیه ارده کنجد خانگی خوشمزه از بهترین ارده کنجد خوشمزه شما عزیزان می توانید با مطالعه طرز تهیه ارده کنجد خانگی یک صبحانه بسیار اصل و مقوی منزل

نوع: صبحانه

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: طرز تهیه ارده کنجد

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 90

زمان آماده سازی: PT0H20M

زمان پخت و پز: PT0H10M

زمان کل: PT0H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • کنجد : 1 پیمانه
  • روغن مایع : 2 قاشق غذا خوری

راهنمای دستورالعمل: شما عزیزان می توانید با مطالعه این طرز تهیه ارده کنجد یک صبحانه بسیار مقوی و بینظیر را برای خود و عزیزانتان تهیه نمایید. ارده کنجد بسیار خوشمزه بوده و از خوراکی های سنتی ما ایرانیان بوده است. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *