سبد خرید
طرز تهیه برنج آبکش ساده مجلسی با 20 اصل

طرز تهیه برنج آبکش ساده مجلسی با 20 اصل

طرز تهیه برنج آبکش حرفه ای را برایتان قرار داده ایم. شما با مطالعه طرز تهیه برنج آبکش می توانید یک برنج آبکشی شده خوشمزه و حرفه ای اصیل ایرانی را در منزل طبخ کنید.

طرز تهیه برنج آبکش

این غذا یکی از غذاهای اصیل ایرانی می باشد که با انواع کباب ها و خورشت  ها سرو می گردد و به وسیله برنج زعفرانی و کره تزیین می شود. قبل از اینکه وارد بحث برنج آبکش شویم باید ابتدا جدول زمانبندی در طرز تهیه برنج آبکش را بدانید و سپس درباره مواد اولیه صحبت کنیم. در نهایت هم می توانید با آموزش مراحل انجام کار به صورت گام به گام همراه شوید.

طرز تهیه برنج آبکش
طرز تهیه برنج آبکش

طرز تهیه برنج آبکش بسیار کار ساده ای است فقط میزان تسلط شما روی برنج بایستی بالا باشد. شما می توانید تمامی نکات و فوت های کوزه گری را در طرز تهیه برنج آبکش را در اینجا بیاموزید. حواستان جمع باید باشد. اگر این مطلب را به درستی بیاموزید مطمینا به تعداد بالاتری هم می توانید برنج را آبکش کنید.

جدول زمانبندی در طرز تهیه برنج آبکش

  • زمان آماده سازی ۵ دقیقه
  • زمان طبخ ۳۰ دقیقه
  • زمان کل یک ساعت

مواد لازم در طرز تهیه برنج آبکش

  • برنج ایرانی ۴ پیمانه
  • آب برای خیساندن تا مقداری که روی برنج را بپوشاند
  • نمک ۶ قاشق غذاخوری
  • روغن به میزان لازم

مراحل انجام کار در طرز تهیه برنج آبکش

مرحله اول

ابتدا برنج را درون لگن ریخته و خوب می شوییم. سپس تا اندازه‌ای که روی برنج را آب بگیرد روی آن آب می ریزیم و ۲ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه می نماییم و بسته به نوع برنج که تازه یا کهنه باشد برنج را خیس می دهیم.

اگر برنج تازه باشد ۵ الی ۱۰ دقیقه برای خیساندن کافیست اما اگر کهنه باشد حدود نیم ساعت برنج را خیس می کنیم

مرحله دوم

سپس یک قابلمه را پر از آب سرد نموده و روی شعله میگذاریم تا زمانی که آب به جوش بیاید و ۴ قاشق نمک را به آب اضافه می نمایم. زمانی که آب به جوش آمد برنجی را که از قبل خیسانده ایم آبش را خالی کرده و خود برنج را به قابلمه اضافه می نماییم و حدود ده دقیقه اجازه میدهیم برنج بجوشد.

مرحله سوم

زمانی برنج ما آماده آبکش کردن است که وقتی یک عدد از آن را لای دندان تست می کنیم نه سفت باشد و نه خیلی نرم و لهیده در این زمان برنج را داخل آبکش میریزیم.

آبکش 03
مراحل انجام کار در طرز تهیه برنج آبکش

ته قابلمه روغن و کمی زردچوبه زده و هر نوع ته دیگی که دوست داریم انداخته و برنج را روی آن میریزیم.

مرحله چهارم

کمی آب به میزان ته استکان و روغن را در تابه ای با هم مخلوط کرده بر روی برنج می دهیم روی در قابلمه دم کنی کشیده و اجازه میدهیم حدود نیم ساعت برنج دم بکشد.

همانطور که طی 4 مرحله طرز تهیه برنج آبکش را مطالعه کردید اکنون به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم برای افزایش دانش خود با ادامه مطلب با ما همراه باشید.

نکات مهم و فوت کوزه گری در طرز تهیه برنج آبکش

در این بخش نکات مهم در طرز تهیه برنج آبکش را قرار داده ایم. سعی کنید حتما این نکات را مطالعه کرده و بتوانید از بهترین روش ها برنج آبکشی خود را تهیه نمایید.

  • اولین نکته مرحله خیساندن برنج است. این کار را با آب ولرم انجام دهید.
  • به هیچ عنوان هنگام شستن برنج آنرا چنگ نزنید. سعی کنید با آب برنج را بشورید تا آب شفاف شود. این یکی از اصلی ترین نکات در طرز تهیه برنج آبکش است.
  • اضافه کردن نمک برای خیساندن برنج بسیار مهم است.
  • در طرز تهیه برنج آبکش یکی از نکات مهم این است که هنگامیکه برنج را خیس کردید باید به اندازه 10 سانتی نتر بیشتر آب بریزید. چون برنج که خیس می شود توپول می شود پس حجم آب باید به شکلی باشد که بتواند برنج را در خود جای دهد.
  • اگر می خواهید برنج خوب قد بکشد حین جوشاندن آن یک استکان آب سرد داخل برنج بریزید. این کار باعث افزایش قد برنج می شود.
  • حتما از قابلمه مناسب برای طبخ برنج استفاده کنید که برنج ها تحت فشار نباشند. تحت فشار بودن باعث عدم رشد و قد کشیدن برنج می شود.
  • هنگامی که برنج را آبکش می کنید روی برنج آب سرد نریزید. البته این بستگی به برنج تان دارد. در هر حال به عقیده نگارنده این کار باعث جلوگیری از قد کشیدن برنج خواهد شد.
  • جوری برنج را آبکش کنید که آب گرم مجددا به برنج بر نگردد. اگر این اتفاق بیافتد برنجی که در پایین آبکش با آب جوش برنج در تماس باشد مطمینا خراب می شود.
  • از آبکش مناسب استفاده کنید که هم برنج را از خود عبور ندهد و همچنین آب سریعتر خارج شود.
  • اگر خدای نکرده برنجتان شور شد می توانید در هنگام جوشیدن از چند تکه سیب زمینی برای کم کردن شوری استفاده کنید.
  • اگر قبل از جوشاندن برنج متوجه شدید که بسیار شور شده است کافیست آن را باز بشورید. این کار باعث شسته شدن نمک می شود.
  • اگر برنج بعد از دم کردن سوخت می توانید با چند تکه نان یا چند تکه پیاز بوی سوختگی برنج را بگیرید.
  • اگر برنج کم نمک یا بی نمک بود می توانید با نمکدان و با آب نمک روی برنج گرفته تا برنج نمک دار شود.
حتما بخوانید
چرا غذاهام خوشمزه نمیشه ؟ با 12 دلیل

در طرز تهیه برنج آبکش نکات بسیاری است که در ادامه به آنها باز اشاره خواهیم کرد. بیان کرده ایم که کاملترین طرز تهیه برنج آبکشی را برایتان قرار خواهیم داد. پس با حصوله این مطالب را مطالعه نمایید.

  • اگر می خواهید برنج تان بعد از آبکشی خیلی سفید شود می توانید یک قاشق آبلیمو با دو قاشق ماست یا دوغ در هنگام جوشیدن به آن اضافه کنید.
  • برای اینکه برنج ها در جوشاندن به هم نچسبند شما می توانید از روغن و یک قاشق آبلیمو و دو قاشق ماست استفاده کنید.
  • اگر برنجتان زیاد جوشید به آن آب ندهید. روغن کافیست.
  • اگر برنجتان کم جوشید می توانید به آن آب و روغن دهید.
  • در طرز تهیه برنج آبکش می توانید آن را با زعفران خوشرنگ نمایید. حتما زعفران خود را دم نمایید.
  • دم کنی یکی از مهمترین نکات در طرز تهیه برنج آبکش است. پس بسیار دقت کنید که از دم کنی مناسب استفاده کنید.
  • در هنگام ریختن آب و روغن به برنج دقت کنید که مقدار آن جوری نباشد که پایین برنج له شود.
  • برای سرو برنج آبکش حتما از زعفران استفاده کنید. می توانید کمی برنج زعفرانی درست کنید و هنرمندانه روی برنج آبکشی شده خود بریزید.
  • کره فراموش نشود. کره یکی از مواد غذایی است که کنار برنج آبکش آن را بسیار خوشمزه می کند. ولی از آنجا که خیلی ها شاید دوست نداشته باشند که شما مخلوط کنید. می توانید مقداری کره را درون ظرف روی سفره بگذارید تا هر کس که علاقمند بود تکه ای را روی برنج بریزید.
  • پیشنهاد می کنیم در حین دم کردن برنج هم یه مقدار بسیار کم کره بریزید چون برنج آبکش را بسیار خوش عطر می نماید.
  • برای برنج آبکش می توانید از بهترین و متنوع ترین ته دیگ ها استفاده کنید. یکی از خوشمزه ترین بخش ها در طرز تهیه برنج آبکش همین ته دیگ است.
  • برای ته دیگ می توانید از کاهو – سیب زمینی – اسفناج و بسیاری ماده غذایی دیگر استفاده کنید.

طرز تهیه برنج آبکش بایستی کامل و درست باشد که ما بهترین ها را برای شما عزیزان تهیه کرده و تالیف نموده ایم.

خواص برنج آبکش

برنج سرشار از ویتامین‌های گروه ب میباشد و تاثیر بسزایی در رشد مو و سلامت موها دارد.تقویت متابولیسم، مراقبت از پوست، کمک به هضم، کاهش فشار خون بالا، کمک به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی و حفاظت در برابر دیسانتری، سرطان و بیماری‌های قلبی از دیگر خواص برنج به‌شمار می‌روند.

همانطور که بیان شد برنج دارای خواص بسیاری است البته هر چیزی همانطور که دارای خواص است شاید دارای معایبی نیز باشد. همیشه به سلامتی بدن خودتان اهمیت دهید و آن را در اولویت قرار دهید. طرز تهیه برنج آبکش یکی از موارد بسیاری بود که بارها و بارها از اساتید آشپزی مرکز سوال شده بود.

حتما بخوانید
طرز تهیه اشکنه ساده اصل خوشمزه 4 نفره

برنج مناسب برای آبکش

همانطور که مشاهده کردید در بخش مواد اولیه در طرز تهیه برنج آبکش از برنج ایرانی استفاده شده است. در این گزینه شک نکنید که برنج ایرانی بهترین و خوشمزه ترین برنج است ولی متاسفانه چند سالی است که این برنج به شدت افزایش قیمت پیدا کرده است. از این رو از برنج های پاکستانی و هندی نیز استفاده می گردد. برای همه این برنج ها نیز شما می توانید از روش برنج آبکش استفاده کنید.

برنج مناسب در طرز تهیه برنج آبکش
برنج مناسب در طرز تهیه برنج آبکش

هر برنجی فوت و فن خودش را دارد و این شما هستید که بایستی بدانید چه زمانی برنج را آبکشی نمایید. در باره برنج آبکش بارها و بارها صحبت شده است. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood نیز توانسته است بهترین و کاملترین روش ها را برای شما عزیزان در تمامی موارد غذایی حتی طرز تهیه برنج آبکش تالیف و گردآوری نماید.

جدول ارزش غذایی برنج آبکش شده

یکی از مهمترین بخش ها در طرز تهیه برنج آبکش دانستن اطلاعات ارزش غذایی آن است.

تشکیل دهنده اصلیمقدار در100 گرم
انرژی (کالری)130  کیلوکالری
کربوهیدرات28.59  گرم
پروتئین2.38  گرم
چربی0.21  گرم
آب68.61  گرم
فیبر0.00  گرم
قند0.00  گرم
کلسترول0.00  میلی گرم

همانطور که از جدول بالا مشخص است برنج در هر 100 گرم دارای 130 کیلوکالری است. این اطلاعات برای افرادی است که یا رژیم دارند یا اطلاعات ارزش غذایی برای آنها با ارزش است مفید است.

سخن پایانی در طرز تهیه برنج آبکش

در این مطلب به صورت تفصیلی طرز تهیه برنج آبکش را برایتان قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید بصورت کامل با طرز تهیه برنج آبکش آشنا شدید و آن را آموختید. در پایان بایستی نکاتی را خدمتتان بیان کنیم. شما می توانید از مرغوب ترین و با کیفیت ترین برنج ها استفاده کنید. این مرغوبیت واقعا در طرز تهیه برنج آبکش مهم است و در خروجی کار تاثیر گذار است. سعی داشته باشید همیشه از بهترین محصولات استفاده کنید.

سخن پایانی در طرز تهیه برنج آبکش
سخن پایانی در طرز تهیه برنج آبکش

برای برنج آبکش می توانید از برنج های زیر استفاده کنید :‌

  • برنج هاشمی
  • برنج طارم
  • برنج صدری
  • برنج فجر
  • برنج شیرودی

اگر کمی برنج دودی هم با این برنج ها مخلوط کنید عطر بسیار خاصی می گیرد. حتما این برنج دودی را بسیار کم بریزید. اگر اینکار را بیش از اندازه انجام دهید بوی دود و سوختگی برنج تان را خراب می کند.

در پایان پیشنهاد می شود که از دیگر مطالب و مقالات سایت استفاده کنید. این مطالب هم همانند همین مطلب بسیار خواندنی هستند. امیدواریم از طرز تهیه برنج آبکش راضی بوده باشید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه برنج آبکش ساده مجلسی با 20 اصل - آموزش آنلاین آشپزی
آبکش 04

آموزش طرز تهیه برنج آبکش رستورانی چلو حرفه ای را بصورت ساده و لوکس برایتان قرار داده ایم. شما می توانید طرز تهیه برنج آبکش شده مجلسی عالی خوشمزه برنج آبکشی شده

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: طرز تهیه برنج آبکش

بازده دستورالعمل: 6

کالری: 130

زمان آماده سازی: PT0H05M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT1H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • برنج ایرانی ۴ پیمانه
  • آب برای خیساندن تا مقداری که روی برنج را بپوشاند
  • نمک ۶ قاشق غذاخوری
  • روغن به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه برنج آبکش رستورانی و اصل را برایتان قرار داده ایم. این همان روشی است که رستوران ها با حجم بسیار برنج آبکش را تهیه می کنند. امیدواریم بتوانید برنج آبکش شده خوشمزه ای را برای عزیزانتان تهیه کنید. نوش جان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *