سبد خرید
طرز تهیه خاگینه پفی مجلسی 4 نفره

طرز تهیه خاگینه پفی مجلسی 4 نفره

با آموزش یک غذای ساده و مقوی در خدمت شما هستیم. از قدیم یک ضرب المثل در بین مردم رایج بوده است که وقتی خاگینه کلفته بزار عمه بخفته و این نشان از آن دارد که تهیه نوع پفی و سبک با مهارت خاصی همراه است. در این مطلب ما رموز تهیه یک خاگینه پفی خوشمزه را به شما عزیزان همراه آموزش خواهیم داد.

معرفی خاگینه پفی

خاگینه پفی از انواع کوکو و یا شیرینی به حساب می آید. همچنین به عنوان یک دسر نیز سرو می شود. این غذا یک نوع خوراک ایرانی می باشد که در شهرها و استانهای مختلف ایران به روش‌های مختلفی تهیه و سرو می شود. خاگینه در بین مردم استان لرستان بسیار محبوبیت دارد. در گویش لری خاگ به معنی تخم مرغ می باشد.

دوره آموزشی فینگرفود حرفه ای
دوره آموزشی فینگرفود حرفه ای

این غذا بر اساس مواد به کار رفته در آن انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال خاگینه ساده، گردو، عسلی، خاگینه با ماست، بدون ماست و خاگینه کنجدی. همچنین در شهرهایی مانند تبریز، اصفهان، قزوین، شیراز و یا لرستان هم تهیه می شود و به خاگینه تبریزی، اصفهانی و یا لری مشهور است.

به عنوان مثال در طرز تهیه خاگینه تبریزی علاوه بر تخم مرغ و آرد از گل محمدی، شربت گلاب وانیل و گردو استفاده می شود. و یا در طرز تهیه خاگینه قزوینی از زردچوبه و در تهیه نوع شیرازی آن، علاوه بر تخم مرغ و آرد از پیاز، سیر، آبلیمو، فلفل سیاه و ادویه کاری نیز استفاده می شود.

این غذا در وعده صبحانه استفاده شده و یک غذای بسیار مقوی برای کودکان و خانم های باردار می باشد. همچنین برای افرادی که دچار کم خونی یا ضعف بدن می باشند نیز بسیار کاربردی و مفید می باشد.

جدول زمانبندی طرز تهیه خاگینه پفی

زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت 40 دقیقه
زمان اضافی 5 دقیقه
مجموع زمان 55 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو یک چهارم برش

مواد اولیه برای طرز تهیه خاگینه پفی

  • آرد سفید: یک لیوان
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • زعفران دم کرده: نصف استکان
  • شیره انگور و یا شیره خرما: نصف لیوان
  • ماست خامه ای: نصف لیوان
  • بکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری

آموزش طرز تهیه خاگینه پفی مجلسی

مرحله اول

در مرحله اول تخم مرغ ها را شکسته و زرده آن را از سفیده اش جدا کنید.

آموزش طرز تهیه خاگینه پفی مجلسی
آموزش طرز تهیه خاگینه پفی مجلسی

سپس هرکدام را درون کاسه ای جداگانه ریخته و به کمک یک همزن برقی آنها را به خوبی به مدت ۴ تا ۵ دقیقه به هم بزنید. سفیده همزده باید به صورت کاملا پف کرده و به صورت سفید رنگ در بیاید و زرده همزده باید کاملاً کشدار شود.

مرحله دوم

در مرحله دوم  بایست سفیده و زرده تخم مرغ همزده شده را درون یک کاسه با هم مخلوط کرده و به آن شیره انگور، زعفران دم کرده و ماست اضافه نمایید. توجه کنید که در این مرحله مخلوط حاصل را باید با قاشق و یا لیسک به هم بزنید و تحت هیچ شرایطی نباید از همزن برقی استفاده کنید در غیر این صورت غذا پف نمی کند.

حتما بخوانید
طرز تهیه گوزلمه ارومیه ساده خانگی 4 نفره

مرحله سوم

در این مرحله می بایست بکینگ پودر را با آرد مخلوط کرده و به خوبی به هم بزنید و سپس مخلوط حاصله را در ظرف جداگانه ای الک کنید. سپس آرد را کم کم به مایه اضافه کنید و به آرامی آن را به هم بزنید تا آرد با مایه به خوبی مخلوط شود و گلوله گلوله نشود.

مرحله چهارم

در مرحله پایانی ماهیتابه را بر روی اجاق گاز قرار داده و شعله زیر آن را روشن کنید و درون آن مقدار روغن مایع بریزید. سپس مایه خاگینه را درون ماهیتابه ریخته و درب آن را بگذارید و حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت به آن زمان دهید تا با شعله ملایم سرخ شده و پخته شود. سپس درب ماهیتابه را برداشته و خاگینه را پشت و رو کنید و مجدداً ۲۰ دقیقه زمان دهید تا روی آن نیز سرخ و پخته شود.

در انتها غذا را درون ظرفی قرار داده و روی آن را به دلخواه با پودر قند، عسل، دارچین، گردو و یا پودر پسته تزیین کنید و آن را میل نمایید.

خاگینه پفی اصل
خاگینه پفی اصل

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در منزل ازاین غذا در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه خاگینه پفی

در این بخش به بیان چند نکات مهم و کاربردی در تهیه خاگینه پفی می پردازیم که می بایست به آنها توجه کرد در غیر این صورت غذای تهیه شده از کیفیت لازم بر خوردار نخواهد شد.

  • اگر برای تهیه خاگینه از ماست می خواهید استفاده کنید حواستان باشد که از ماست چکیده، ماست سفت و یا ماست خامه ای استفاده کنید. اگر ماست آبدار و یا شل باشد مواد اولیه خاگینه بسیار شل شده و از کیفیت غذا کاسته خواهد شد.
  • شما می توانید خاگینه را هم درون فر و یا هم بر روی اجاق گاز درون ماهیتابه درست کنید. اگر می خواهید خاگینه مغزدار را درون فر تهیه کنید می بایست یک لایه مایه خاگینه را کف سینی فر بریزید و روی آن گردو و دارچین بپاشید و سپس لایه دیگری از مایه خاگینه را روی آن بریزید و درون فر قرار دهید.
  • اگر می‌خواهید خاگینه مغز دار را بر روی اجاق گاز درست کنید یک لایه از مایه خاگینه را درون ماه تابه بریزید و بگذارید یک مقدار بر روی اجاق گاز خودش را بگیرد، سپس بر روی لایه اول گردو و دارچین ریخته و لایه دوم مایه خاگینه را روی لایه اول بریزید و آن را بر روی اجاق گاز قرار دهید.
  • برای تزیین خاگینه از مواد مختلفی می‌توان استفاده کرد. مثلا می توان بر روی خاگینه از پسته خرد شده، خلال پسته، پودر پسته، پودر نارگیل، گردو و دارچین استفاده کرد.
  • به جای استفاده از شیره انگور و شیره خرما می توان از شربت گلاب نیز استفاده کرد. توجه کنید که شربت گلاب را می توان از ترکیب آب، گلاب و شکر تهیه نمایید.
  • تصاویر از پیج خوب اینستاگرامی najmesky گرفته شده است.

فیلم آموزش خاگینه

همانطور که مشاهده کردید این نیز یک مدل خاگینه می باشد که با روش مخصوص به خود طبخ شده است.

خواص خاگینه

برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود. غذای سالم بدن را قوی و از بیماری ها دور نگه داشته و ذهن و بدن را بهبود می بخشد. در ادامه این مطلب به برخی از خواص این خوراکی خوشمزه اشاره می نماییم. امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند.

حتما بخوانید
طرز تهیه ماست یونانی توت فرنگی ساده 8 نفر
03
خواص خاگینه

همان گونه که قبل تر گفته شد در طرز تهیه این غذا مواد مختلفی استفاده شده است. لازم به ذکر است خواص زیر عمدتا به خاطر وجود تخم مرغ، آرد و ماست موجود در خاگینه می باشد.

  • تخم مرغ از کلسترول بالایی برخوردار است ولی دارای کلسترول بد نمی باشد.
  • برای سلامت چشم به دلیل وجود آنتی اکسیدان مفید می باشد.
  • در کاهش سطح تری گلیسرید خون موثر می باشد.
  • به دلیل وجود پروتئین بالا برای افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند مفید و مناسب می باشد.
  • به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدان زیاد، در سلامت قلب بسیار موثر می باشد. همچنین به دلیل همان مواد آنتی اکسیدان خاصیت ضد رادیکال های آزاد را نیز دارد. لازم به ذکر است که رادیکال های آزاد برای قلب انسان مضر می باشد.
  • زعفران به کار رفته در این غذا به دلیل وجود موادی مانند آنتوسیانین باعث ایجاد شادی و نشاط شده و مانع از اختلالات عصبی و ایجاد افسردگی در افراد می شود.
  • زعفران به عنوان یک آرام بخش نیز عمل می نماید.
  • باعث کاهش انقباضات عضلانی و رگ های خونی و همچنین کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود.
  • زغفران در التیام و کاهش سرفه بسیار تاثیر گذار است.​

سخن پایانی

در اینجا طرز این خوراکی خوشمزه را برای شما عزیزان در این بخش از آموزش آشپزی بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی تهیه آموزش دادیم . امیدواریم که از این بخش استفاده لازم را برده و این غذا را در منزل تهیه و از طعم آن لذت ببرید.

امیدواریم از این آموزش راضی بوده و بتوانید یک میان وعده بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ را مطالعه کنید.

به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​

طرز تهیه خاگینه پفی مجلسی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
00

آموزش طرز تهیه خاگینه مجلسی خوشمزه پفی سبزیجات ترکیه همدان قزوین با ماست و دستور تهیه خاگینه برای کودکان صبحانه مقوی و خوشمزه و لذیذ با آرد و بدون ماست پرچرب

نوع: صبحانه

سبک آشپزی: محلی

کلمات کلیدی: خاگینه

بازده دستورالعمل: ۴

کالری: 247

زمان آماده سازی: PT0H10M

زمان پخت و پز: PT0H40M

زمان کل: PT0H55M

اجزاء دستورالعمل:

  • آرد سفید: یک لیوان
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • زعفران دم کرده: نصف استکان
  • شیره انگور و یا شیره خرما: نصف لیوان
  • ماست خامه ای: نصف لیوان
  • بکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *