سبد خرید
طرز تهیه سوپ جو با شیر رستورانی 4 نفره

طرز تهیه سوپ جو با شیر رستورانی 4 نفره

سوپ، یکی از پرطرفدارترین غذاها در فصل سرد زمستان است. این غذا انواع مختلفی دارد و در تهیه آن از مواد متنوعی استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توان سوپ را به دو دسته سوپ قرمز و سوپ سفید تقسیم کرد. سوپ قرمز که در آن از گوجه فرنگی استفاده می‌شود و سوپ سفید که عموما با شیر و جو تهیه می‌گردد.

دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل
دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل

مواد داخل سوپ کاملا سلیقه‌ایست و بستگی به ذائقه افراد دارد. گاهی اوقات از رشته فرنگی برای درست کردن سوپ استفاده می‌کنند و در برخی مواقع غلاتی مانند جو و برنج را به کار می‌برند. می‌توانید از گوشت مرغ برای مقوی‌تر کردن و خوشمزه‌تر کردن سوپ استفاده کنید. سبزیجات نیز یکی از مهم‌ترین اجزای سوپ هستند.

در این مقاله طرز تهیه سوپ جو با شیر را آموزش می‌دهیم و نکاتی برای خوشمزه‌تر شدن آن بیان می‌کنیم. در این دستور از جوی پوست کنده برای درست کردن سوپ استفاده می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید جوی پرک شده را جایگزین آن کنید. جوی پرک شده زودتر آماده می‌شود و زمان پخت زیادی نمی‌خواهد.

تاریخچه سوپ جو با شیر

سوپ غذایی ساده، سبک و مغذی است که قدمت آن به گذشته‌های  بسیار دور برمی‌گردد. البته سوپی که آن زمان طبخ می‌شد با سوپ‌های امروزی تفاوت بسیاری دارد. در آن زمان گوشت حیوانات شکار شده را در آب می‌جوشاندند تا خوردن آن راحت‌تر باشد.

تاریخچه سوپ جو با شیر
تاریخچه سوپ جو با شیر

بعدها مواد دیگری نیز به سوپ اضافه کردند تا طعم بهتر و متفاوت‌تری به غذا دهند. این مواد شامل انواع سبزیجات و غلات بود. به شما مطالعه نوشیدنی های لاغری خانگی گیاهی بیش از 10 نوع و انواع غذاهای محلی آذربایجانی (17 غذای استان آذربایجان شرقی) پیشنهاد می شود.

محققان اولین استفاده از شیر در سوپ را مربوط به سال ۱۵۲۹ می‌دانند. سوپ شیر بخشی از تاریخ سوئیس محسوب می‌شود و نماد صلح در این کشور می‌باشد. سوپ شیر به طور سنتی از ترکیب شیر و نان تهیه می‎شد. بر اساس یک افسانه، دو لشگر گرسنه از دو جناح مختلف در محلی باهم روبرو شدند. محلی که امروزه Milchsuppestein، به معنای مرتع سوپ شیر، نامیده می‌شود.

این دو لشگر پیاده‌روی زیادی کرده بودند و بسیار گرسنه بودند. یکی از لشگرها مقدار زیادی نان و نمک به همراه داشت و لشکر دیگر حجم زیادی از شیر را با خود حمل می‌کرد. دو لشکر مواد را باهم ترکیب کردند و غذایی با نام سوپ شیر را ایجاد نمودند.

جدول زمانبندی طرز تهیه سوپ جو با شیر

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت یک ساعت و 30 دقیقه
زمان اضافی
مجموع زمان 2 ساعت
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو ۱ کاسه سوپ خوری

مواد اولیه برای تهیه سوپ جو با شیر

  • جو پوست کنده یک پیمانه
  • شیر   2 پیمانه
  • سینه مرغ: یک عدد
  • آب گوشت یا مرغ: 3 پیمانه
  • پیاز: 2 عدد
  • سیب زمینی: یک عدد
  • هویج: یک عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
  • جعفری خرد شده: مقداری
  • روغن: مقداری

آموزش مراحل تهیه سوپ جو با شیر

مرحله اول: خیس دادن جو

برای تهیه سوپ جو با شیر باید از شب قبل دست بکار شوید و جو را در مقداری آب خیس کنید. این کار باعث می‌شود تا جو بهتر بپزد و لعاب خوبی به سوپ بدهد. جوی پوست کنده را بشویید و در کاسه بریزید. سپس مقداری آب  به آن اضافه کنید تا روی جو را کامل بپوشاند. کاسه را چند ساعتی کنار بگذارید تا جو به خوبی خیس بخورد.

مرحله دوم: پخت جو

قابلمه‌ای که برای پخت سوپ در نظر گرفته‌اید بر روی اجاق بگذارید. جو را به همراه آب گوشت یا مرغ در قابلمه بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید جو به طور کامل بپزد.

مرحله سوم: پخت مرغ

یک عدد پیاز را به همراه سینه مرغ در قابلمه بگذارید و به آن مقداری آب اضافه کنید. قابلمه را بر روی اجاق قرار دهید و شعله را زیاد کنید تا آب به جوش آید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید مرغ بپزد.

جو 03
آموزش مراحل تهیه سوپ جو با شیر

دقت داشته باشید که لازم نیست مرغ را کامل بپزید. پس از این‌که دو سوم مرحله پخت انجام شد، مرغ را از آب خارج کنید. مرغ نیم‌پز شده را ریش ریش کنید و کناری بگذارید. آب مرغ را دور نریزید.

حتما بخوانید
طرز تهیه 1 سوپ مرغ برای سرماخوردگی

مرحله چهارم: تفت دادن سبزیجات

پیاز را بشویید و به صورت ریز خرد کنید. پیاز خرد شده را درون یک ماهیتابه بریزید و مقداری روغن به آن اضافه کنید. ماهیتابه را بر روی اجاق قرار دهید. اجازه دهید پیاز کمی تفت بخورد و سبک شود. سپس مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله هویج را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید.

هویج خرد شده را به پیاز اضافه کنید و به مدت دو دقیقه تفت دهید.  کمی نمک و فلفل بزنید و با مواد ترکیب کنید. سپس سیب‌زمینی را پوست کنید و به صورت قطعات کوچک برش دهید. سیب‌زمینی را نیز به ماهیتابه اضافه کنید و با سایر مواد ترکیب نمایید. سبزیجات تفت داده شده را به جوی پخته شده اضافه کنید.

 مرحله پنجم: اضافه کردن مرغ و شیر

در این مرحله مرغ ریش شده را به سوپ اضافه کنید و شیر را نیز درون قابلمه بریزید. شعله را کمی زیاد کنید تا مواد داخل قابلمه به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید مواد به آرامی با هم ترکیب شوند و به خورد هم بروند. میزان نمک و فلفل سوپ را تنظیم کنید و غلظت آن را نیز بسنجید.

جو 04
تهیه سوپ جو با شیر

اگر سوپ جو با شیرشما خیلی غلیظ است، می‌توانید مقداری از آب مرغ را به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که ابتدا آب را از صافی بگذرانید و پیاز را از آن جدا کنید.

سوپ جو با شیر شما آماده است. آن را در ظرف موردنظر بکشید و با جعفری خرد شده تزئین نمایید.

نکات مهم در تهیه سوپ جو با شیر

  • برای خوشمزه‌تر شدن سوپ جو با شیر پیشنهاد می‌کنیم از شیر پر چرب استفاده کنید. شیر پرچرب طعم و مزه بهتری به سوپ می‌دهد.
  • اگر فرصت چندانی ندارید و می‌خواهید سوپ جو با شیر خود را هرچه سریع‌تر آماده کنید، می‌توانید به جای جوی پوست کنده از جوی پرک در آن استفاده کنید.
  • بهتر است آب مرغ یا گوشت را به صورت خانگی تهیه کنید تا سوپ جو با شیر مقوی‌تری داشته باشید، اما اگر این کار برایتان مقدور نبود، از عصاره گوشت یا مرغ آماده استفاده کنید. قرص عصاره را در یک لیتر آب حل کنید و به سوپ اضافه نمایید.
  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تهیه سوپ جو با شیر باید موردتوجه قرار دهید، دمای شیر است. برای این‌که شیر در سوپ نبرد، باید هم‌دما با سوپ باشد. 30 دقیقه قبل از اضافه کردن شیر آن را از یخچال خارج کنید و در هوای آزاد قرار دهید تا به دمای محیط برسد. اگر عجله دارید، شیر را بر روی حرارت قرار دهید و گرم کنید تا ولرم شود.
  • اگر سوپ خیلی رقیق شد، شعله آن را کمی زیاد کنید تا آب اضافی آن بخار شود و سوپ جو با شیر غلظت بیشتری پیدا کند. دقت داشته باشید که سوپ جو زود ته می‌گیرد. اگر شعله را زیاد کردید باید مراقب باشید و به طور مرتب هم بزنید. می‌توانید از یک قاشق غذاخوری آرد نیز برای غلیظ کردن سوپ جو با شیر استفاده نمایید.
  • اگر دوست دارید، در تهیه سوپ جو با شیر از قارچ نیز استفاده کنید. قارچ را به صورت حلقه‌ای برش داده و به همراه دیگر سبزیجات تفت دهید. دقت داشته باشید که اندازه قارچ‌ها متوسط باشد. اگر بزرگ است، آن را به دو نیم تقسیم کنید و سپس خرد نمایید.
  • دقت داشته باشید که آب لیمو باعث بریده شدن شیر می‌شود. به همین دلیل نباید آب لیمو را در حین مراحل پخت به سوپ اضافه کنید. اگر دوست دارید سوپ را با آب لیمو میل کنید، در هنگام سرو از آن استفاده نمایید.
  • تصاویر این سوپ جو با شیر خوشمزه از پیج اینستاگرامی ati.cookery.61 برداشته شده است.

فیلم آموزش سوپ جو با شیر

خواص سوپ جو با شیر

جو یک غلات پرخاصیت است. این ماده غذایی سرشار از فیبر  است و مصرف آن باعث احساس سیری در فرد می‌شود. از این رو، سوپ جو یک غذای سیرکننده بوده و برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، پیشنهاد می‌گردد. دیگر خواص جو عبارتند از:

  • مصرف جو و سوپ جو با شیر باعث بهبود عملکرد گوارشی بدن شده و با تنظیم حرکات روده، از مشکلاتی چون یبوست یا اسهال جلوگیری می‌کند.
  • مصرف جو برای افراد دیابتی بسیار مفید است. جو سرعت آزاد شدن قند در خون را کاهش داده و از این طریق  به کنترل قند خون کمک می‌کند.
  • فیبر موجود در جو سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.
  • سوپ جو با شیر حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان با نام لیگنان می‌باشد. لیگنان به کاهش التهاب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان را نیز کاهش می‌دهد.
  • جو و سوپ جو با شیر حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی است. منگنز موجود در جو  برای سلامت مغز و دستگاه عصبی بسیار مفید است. سلنیوم به سلامت پوست و مو کمک می‌کند و مس باعث انعطاف استخوان‌ها و مفاصل می‌شود. آهن از جمله مفیدترین مواد موجود در جو است. این ماده حجم خون بدن را افزایش داده و از کم‌خونی و ایجاد خستگی جلوگیری می‌کند.
  • نیاسین ماده دیگری است که به وفور در جو و همینطور سوپ جو با شیر یافت می‌شود. این ماده برای سلامت سیستم قلبی-عروقی بدن بسیار مفید بوده و به کاهش کلسترول‌های بد، لیپوپروتئین و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.
حتما بخوانید
طرز تهیه قیمه نخود یزدی برای 6 نفر

از دیگر خواص سوپ جو با شیر می‌توان به پیشگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا، بهبود دستگاه ایمنی بدن،  بهبود سلامت دندان‌ها، پیشگیری از میگرن، کاهش چربی شکمی، تقویت عملکرد کلیه، افزایش انعطاف پذیری پوست و خاصیت ضد پیری اشاره کرد.

ماده اصلی دیگری که در تهیه سوپ جو با شیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیر است. همان‌طور که می‌دانید شیر خواص بی‌شماری دارد و باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. شیر سرشار از کلسیم است و مصرف آن برای سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها لازم و ضروری است. کودکانی که در حال رشد هستند باید به میزان کافی شیر بنوشند تا رشد مناسبی داشته باشند.

مصرف شیر در بزرگسالی باعث تقویت استخوان‌ها شده و از پوکی آن جلوگیری می‌کند. از دیگر خواص شیر می‌توان به از بین بردن سموم بدن، سلامت چشم، کنترل سطح فشار خون، کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی، کاهش استرس، خواب راحت و شادابی و سلامت پوست اشاره کرد.

سخن پایانی در طرز تهیه سوپ جو با شیر

امیدوارم از آموزش طرز تهیه سوپ جو با شیر راضی بوده باشید. با مطالعه این دستور غذا شما به راحتی می توانید یک سوپ جو با شیر خوشمزه تهیه نمایید. همچنین میتوانید طرز تهیه انواع سوپ و طرز تهیه انواع غذای بیماران را مطالعه کنید.

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمئن باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی  هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع غذای بیماران و لیست غذای دیابتی ها و آموزش 20 غذای دیابتی نیز بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​​

طرز تهیه سوپ جو با شیر رستورانی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
جو 01

طرز تهیه سوپ جو با شیر خوشمزه رستورانی با بهترین و ساده ترین روش سوپ جو سفید بدون خامه سوپ قارچ و شیر و جو سوپ جو پرک سوپ جو خوشمزه با عصاره مرغ و خامه تصویری

نوع: پیش غذا و سوپ

سبک آشپزی: ملل

کلمات کلیدی: سوپ جو با شیر

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 192

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT1H30M

زمان کل: PT2H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • جو پوست کنده یک پیمانه
  • شیر 2 پیمانه
  • سینه مرغ: یک عدد
  • آب گوشت یا مرغ: 3 پیمانه
  • پیاز: 2 عدد
  • سیب زمینی: یک عدد
  • هویج: یک عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
  • جعفری خرد شده: مقداری
  • روغن: مقداری

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *