سبد خرید
طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی 4 نفره

طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی 4 نفره

همراهان همیشگی سلام. سوپ جو پرک مجلسی از سوپ های پر طرفدار ایرانی است که پای ثابت منوی غذایی رستوران ها و مجالس است و به عنوان پیش غذا سرو می شود. امروز با آموزش سوپ جو پرک مجلسی و رستورانی با شما همراه خواهم بود.

معرفی سوپ جو پرک مجلسی

همه ما با سوپ جو پرک مجلسی اشنا هستیم. مخصوصا در فصل سرما و زمانی که سرما می خوریم اولین غذایی که به ذهن مان می رسد، سوپ جو پرک است. بر خلاف ظاهر ساده ای که سوپ جو پرک دارد، خواص بی نظیر و فق العاده ای دارد که به ویژه برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و همچنین تامین انرژی از دست رفته بیماران در دوران نقاهت، یک غذای ساده، سبک و در عین حال بسیار مقوی و پر انرژی محسوب می شود.

سوپ جو پرک مجلسی از سوپ های پر طرفدار ایرانی است که پای ثابت منوی غذایی رستوران ها و مجالس است و به عنوان پیش غذا سرو می شود. اما باید بگوییم بر خلاف تصور عموم مردم، جو پرک ارزش غذایی بالایی دارد و ترکیب آن با هویج، سیب زمینی، سبزی سوپ و گوشت مرغ در سوپ جو پرک مجلسی، این سوپ را به یک غذای کامل تبدیل کرده است. بنا براین سوپ جو پرک مجلسی را می توان به تنهایی یک غذای کامل و مقوی دانست.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

معمولا سوپ را غذایی به عنوان برای افراد بیمار و یا افرادی که در حال سپری کردن دوره نقاهت هستند می شناسیم. اما باید این نکته مهم را یادآوری کنیم که ویتامین ها، املاح معدنی و فیبر موجود در سوپ جو پرک مجلسی که به ویژه به دلیل وجود جو پرک در ترکیب این سوپ، این غذای ساده  اما مغذی می تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل به ویژه برای وعده شام در لیست غذای خانواده قرار بگیرد.

علاوه بر خوشمزه بودن سوپ جو پرک مجلسی که باعث پر طرفدار شدن آن شده است، یکی از دلایلی که خانواده های ایرانی تمایل زیادی برای استفاده از این سوپ لذیذ به ویژه در فصول سرد سال و در زمان شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا دارند، این است که استفاده از سوپ جو پرک می تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی و درمان سرماخوردگی بسیار موثر باشد.

وجود سبزیجاتی از قبیل هویج، سیب زمینی، پیاز و جعفری و گسنیز خورد شده در این سوپ به همراه جو پرک، این غذای ساده و لذیذ را به منبع عالی برای فیبر و پروتئین تبدیل کرده است که می توان آن را به عنوان یکی از غذاهای عالی و مفید در لیست غذایی کودکان و سالمندان قرار داد.

جو پرک از خانواده غلات بوده و معمولا از جو دوسر تهیه می شود. به این صورت که جو دوسر را تخت تاثیر فشار بخار آب قرار داده و بخار پز می کنند. پس از نرم شدن جو، آن را تحت فشار یک غلتک قرار می دهند. به این ترتیب پوسته سفت جو از آن جدا شده و با فشار غلتک به صورت پرک شد در می آورند.

تاریخچه جو پرک و سوپ جو پرک

شواهد و مدارک تاریخی کمی در مورد اولین کاربرد جو و جو پرک وجود دارد. اما برخی یافته های باستان شناسی اولین استفاده از جو را 2000 سال قل از میلاد مسیح نشان داده اند. رومیان و یونانیان باستان، جو را نوعی از غلات بی کیفیت از خانواده گندم می دانستند و به دلیل تصور بی کیفیت و بی فایده بودن آن، از جو به عنوان خوراک دام استفاده می کردند.

جو در اروپا برای اولین بار برای مصارف پزشکی و دارویی مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن نخستین بار به عنوان غلات صبحانه در لیست غذاهای مردم قرار گرفت و کم کم در سایر غذاها نیز به کار گرفته شد.

تاریخچه جو پرک و سوپ جو پرک
تاریخچه جو پرک و سوپ جو پرک

در سال 1877، جو پرک به عنوان یکی از غلات صبحانه به رسمیت شناخته شد و در سال 1995، توسط سازمان غذا و دارو، به عنوان یک ماده غذایی مفید برای سلامتی قلب و کاهش کلسترول معرفی کرد. همین امر باعث شد تا کم کم از این ماده غذایی، به عنوان یکی از مواد مکمل در انواع غذاها و انواع دستورهای آشپزی استفاده شود.

غلات پرک شده نخستین بار در آمریکا تهیه شدند. در روش سنتی، ابتدا غلات مورد نظر را بخار پز می کردند و سپس با پهن کردن آن ها بر روی زمین و عبور دادن یک غلتک سنگین از روی غلات بخارپز شده، پوسته بیرونی و سفت آن ها را جدا و غلات را به شکل پهن شده درست می کردند. با ابن کار طبخ، خوردن و هضم غلات آسانتر می شد. با وارد شدن جو به سبد غذایی مردم، فرایند پرک کردن را در مورد جو نیز انجام دادند.

سوپ یکی از غذاهای ساده و اولیه ای است که بشر آن را تهیه کرده و به عنوان یکی از وعده های غذایی مصرف نموده است. در سراسر دنیا، انواع سوپ با استفاده از انواع سبزیجات، گوشت و مواد در دسترس تهیه و به صورت سرد و گرم سرو می نمایند. از آنجایی که تهیه سوپ ها ساده بوده و غذایی سبک است که خوردن و هضم آن نیز راحت است، تمام مردم دنیا، علاقه زیادی به انواع سوپ ها دارند.

اولین سوپ، حدود 5 سال قبل از میلاد مسیح و زمانی که ظروف سفالی ابداع شدند، به صورت ترکیبی از آب و سبزیجات درون ظروف سفالی تهیه شد. به مرور زمان مردم آموختند که می توانند انواع سوپ را با ترکیبات مختلف و متنوع تهیه کنند.

جدول زمانبندی تهیه سوپ جو پرک مجلسی

زمان آماده سازی 40 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 80 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو

مواد اولیه برای تهیه سوپ جو پرک مجلسی

  • جو پرک : 1 پیمانه
  • سینه مرغ : نصف یک عدد سینه مرغ
  • رب گوجه فرنگی : 2 قاشق غذا خوری
  • هویج : 1 عدد بزرگ
  • پیاز : 2 عدد متوسط
  • سبزی سوپی (جعفری خورد شده) : 4 قاشق غذا خوری
  • زرشک : 2 قاشق غذا خوری
  • آب لیمو ترش : 1 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه، زرد چوبه و روغن : به مقدار لازم
حتما بخوانید
طرز تهیه دال عدس خوشمزه فوری 4 نفره

آموزش مراحل تهیه سوپ جو پرک مجلسی

مرحله اول

جو پرک را پاک کنید و خوب بشویید. پیاز ها را پوست گرفته و بشویید و سپس به صورت نگینی خورد کنید. درون یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید و قابلمه را روی اجاق قرار دهید. شعله اجاق را روی حرارت ملایم تنظیم کنید. پیاز ها را  درون روغن ریخته و کمی تفت دهید تا پیاز ها سبک شوند. زمانی که پیاز های نگینی سبک و شیشه ای شدند، زرد چوبه و فلفل سیاه را به آن ها اضافه کنید و چند دقیقه دیگر با هم تفت دهید.

مرحله دوم

در این مرحله جو پرک را درون قابلمه ریخته و به همراه پیاز کمی تفت دهید. سینه مرغ را نیز به همراه نمک به مواد درون قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مرغ هم کمی تفت بخورد. سپس 5 لیوان آب جوش درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آب بجوشد. همزمان با جوشیدن سوپ، کف هایی را که بر روی سوپ ایجاد می شود جمع کنید و دور بریزید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا مرغ به آرامی بپزد.

مرحله سوم

زمانی که مرغ نیم پز شد، هوبج را شسته و پوست بگیرید و با رنده متوسط رنده کنید.  هویج را به مواد درون قابلمه اضافه کنید و منتظر بمانید تا مرغ به طور کامل بپزد.

مرحله چهارم

پس از اینکه مرغ به طور کامل پخت، آن را از درون قابلمه خارج کنید و با استفاده از چنگال، سینه مرغ پخته شده را ریش ریش کنید. مرغ ریش ریش شده را دوباره به مواد درون قابلممه اضافه کنید.

جو پرک 02
آموزش مراحل تهیه سوپ جو پرک مجلسی

درون یک ماهیتابه کوچک کمی روغن بریزید و ماهیتابه را روی اجاق قرار دهید تا داغ شود. رب گوجه فرنگی را به روغن اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. رب گوجه فرنگی تفت داده شده را به مواد سوپ در حال جوش اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله پنجم

زمانی که سوپ جو پرک مجلسی جوشید و کاملا جا افتاد، زرشک و آبلیمو را به آن اضافه کنید. نمک غذا را بچشید و در صورت نیاز کمی نمک به آن اضافه کنید. بعد از اینکه سوپ آماده شد و حدود 5 دقیقه قبل از سرو سوپ، زیر قابلمه را خاموش کرده و جعفری خورد شده را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا سبزی با حرارت سوپ کمی بپزد و رنگ سبز آن حفظ شود.

سوپ جو پرک مجلسی شما آماده است. می توانید آن را درون ظرف مناسب ریخته و با کمی جعفری خورد شده تزیین نمایید.

جدول زمانبندی تهیه سوپ جو پرک مجلسی به روش دوم

زمان آماده سازی 40 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 80 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو

مواد اولیه برای تهیه سوپ جو پرک مجلسی

  • جو پرک : 1 پیمانه
  • هویج : 2 عدد متوسط
  • شیر: 4  لیوان
  • سیب زمینی : 1 عدد
  • سینه مرغ : یک دوم سینه مرغ
  • پیاز : 1 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذا خوری سر پر
  • سبزی سوپ ( جعفری و گشنیز خورد شده) : 3 قاشق غذا خوری
  • کره : به مقدار لازم
  • آب لیمو : به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و زرد چوبه : به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه سوپ جو پرک مجلسی

مرحله اول

جو پرک را پاک کنید. بشویید و کنار بگذارید. یک قابلمه سایز مناسب انتخاب کرده و کمی کره داخل آن بریزید. پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خورد کنید. قابلمه را روی شعله ملایم اجاق قرار دهید. وقتی که کره آب شد، پیاز را داخل قابلمه بریزید و کمی تفت دهید. زمانی که پیاز ها طلایی شدند،  مرغ را داخل قابلمه گذاشته و به همراه نمک، فلفل و زرد چوبه کمی تفت دهید.

مرحله دوم

در این فاصله، هویج ها و سیب زمینی را شسته، پوست بگیرید و به صورت نگینی خورد کنید. هویج و سیب زمینی نگینی را به همراه رب گوجه فرنگی داخل قابلمه بریزید و به همراه مرغ و پیاز کمی تفت دهید. زمانی که خامی رب گوجه فرنگی گرفته شد، حدود 2 لیوان آب درون قابلمه بریزید و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا مرغ، با شعله ملایم، آرام آرام بپزد.

مرحله سوم

پس از اینکه مرغ کاملا پخت، آن را از داخل قابلمه برون بیاورید و به کمک چنگال ریش ریش کنید. مرغ ریش ریش شده را به همراه جو پرک شسته شده، به مواد درون قابلمه اضافه نمایید سپس ۲ لیوان شیر جوشیده را به قابلامه اضافه کرده و مواد را کامل هم بزنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا 30 دقیقه دیگر، مواد سوپ بپزند و سوپ جا بیفتد.

مرحله چهارم

در این مرحله باید سوپ را تند تند هم بزنید تا جو پرک ته نگیرد. 5 دقیقه آخر پخت سوپ، آبلیمو را به سوپ اضافه کنید. پس از اینکه سوپ جا افتاد و شعله زیر آن را خاموش کردید، سبزی سوپ را درون قابلمه بریزید و کمی هم بزنید. مقداری از سبزی را برای تزیین روی سوپ نگه دارید.

مرحله پنجم

سوپ جو پرک مجلسی را درون ظرف مناسب ریخته و با استفاده از سبزی خورد شده و زرشک آن را تزیین کنید.

فیلم طرز تهیه سوپ جو پرک

نکات مهم در تهیه سوپ جو پرک مجلسی

  • برای خوش طعم و خوش عطر تر شدن سوپ جو پرک مجلسی می توانید کمی زعفران دم کرده داخل آن بریزید.
  • اگر می خواهید سوپ جو پرک مجلسی شما ظاهر زیبا تری داشته باشد، زمانه که هویج رنده شده را داخل سوپ میریزید، به اندازه نصف پیمانه فلفل دلمه ای رنگی خورد شده نیز به آن اضافه کنید.
  • جعفری خورد شده را حتما در آخرین مرحله و پس از خاموش کردن زیر سوپ به آن اضافه کنید و درب قابلمه را باز بگذارید تا رنگ سبز جعفری حفظ شود و در کنار زرشک ظاهری زیبا به سوپ شما ببخشد.
  • در صورت تمایل می توانید کمی ذرت کنسروی، نخود سبز و حتی چند عدد قارچ ورقه شده و سرخ شده به سوپ جو پرک مجلسی خود اضافه نمایید.
  • میزان فلفل و آبلیمو در سوپ جو پرک کاملا سلیقه ای است. بنا براین در کنار سوپ همیشه فلفل و آبلیمو را نیز قرار دهید تا هر کس تندی و ترشی سوپ را بنا به ذائقه خود تنظیم کند.
  • برای سبزی سوپ جو پرک مجلسی می توانید از ترکیب جعفری و گشنیز خورد شده استفاده کنید. البته نسبت گشنیز به جعفری باید کمتر باشد.
  • می توانید از کمی زنجبیل رنده شده به عنوان طعم دهنده برای سوپ جو پرک مجلسی استفاده کنید.
  • به سلیقه خودتان می توانید هویج و سیب زمینی را به صورت رنده شده درون سوپ بریزید.
  • جو پرک به سرعت می پزد و نیازی به جوشیدن زیاد ندارد.
  • برای لعاب دار تر شدن سوپ جو پرک مجلسی می توانید، کمی سیب زمینی رنده شده به مواد اضافه نمایید.
  • می توانید مرغ را از مواد اولیه ذکر شده حذف کرده و به جای آن از عصاره گوشت و یا عصاره مرغ و سبزیجات استفاده کنید. در این صورت نیازی به اضافه کردن نمک و سایر ادویه ها به سوپ نیست. در آخر کمی از سوپ جو پرک مجلسی بچشید و مقدار نمک آن را کنترل نمایید و در صورت نیاز به آن بیافزایید.
  • برای بیشتر شدن غلظت سوپ جو پرک می توانید کمی رشته سوپی به آن اضافه کنید.
  • برای خوش رنگ شدن سوپ جو پرک مجلسی، رب گوجه فرنگی را تفت داده و سپس به سوپ اضافه کنید.
  • برای سبزی سوپ بهتر است از سبزی تازه استفاده کنید اما اگر سبزی تازه در دسترس نداشنید می توانید از جعفری خشک شده یا فریز شده استفاده نمایید.
  • جعفری خورد شده را پس از خاموش کردن شعله اجاق به سوپ اضافه کنید و پس از اضافه کردن جعفری، درب قابلمه را باز بگذارید تا رنگ سبزیجات خراب نشود.
  • در صورت تمایل می توانید از کمی ذرت کنسرو شده، نخود فرنگی و قارچ سرخ شده درون سوپ جو پرک مجلسی استفاده کنید.
  • تصاویر از پیج اینستاگرامی بسیار خوشمزه ashpazi_sama6 برداشته شده است.

فواید جو پرک و سوپ جو پرک مجلسی

  • جو پرک و سوپ جو پرک مجلسی منبع خوبی از انواع ویتامین، فیبر، پروتئین و انرژی برای کودکان و سالمندان است و از آنجا که غذایی آبکی بوده و نیازی به جویدن زیاد ندارد خوردن آن نیز برای کودکان و سالمندان، ساده و راحت است.
  • جو پرک سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای پیشگیری از انواع سرطان موثر است.
  • جو یکی از غلات غنی از فیبر است. فیبر موجود در سوپ جوپرک مجلسی، باعث می شود تا شما برای مدت زیادی احساس سیری داشته باشید بنا براین، سوپ جو پرک مجلسی می تواند یکی از غذاهای مفید برای کمک به کاهش وزن در افرادی باشد که دارای رژیم کاهش وزن هستند.
  • از آنجا که جو غنی از فیبر است، با خوردن سوپ جو پرک مجلسی تا مدت زمان زیادی احساس گرسنگی نخواهید داشت. به این ترتیب سوپ جو پرک مجلسی برای افرادی که به دنبال لاغری و رسیدن به وزن ایده آل هستند، یک غذای بسیار مناسب است.
  • سوپ جو پرک مجلسی به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی فیبر از تجمع چربی در ناحیه شکم جلوگیری می کند.
  • جو منبع خوبی برای کربوهیدرات ها، پروتئین ها و فیبر است و هضم آن در عین سادگی، زمان زیادی نیاز دارد. بنا براین در یان مدت، انرژی مورد نیاز بدن شما به خوبی تامین شده و انرژی کافی برای انجام انواع فعالیت ها را خواهید داشت. متخصصین به ورزشکاران توصیه می کنند یک ساعت قبل از انجام حرکات ورزشی حتما از یک وعده غذایی حاوی جو پرک استفاده کنند.
  • سوپ جو پرک مجلسی یک منبع غنی از آهن بوده و برای تمام افراد به ویژه مادران باردار بسیار مفید است. زیرا نه تنها موجب افزایش شیر مادر می گردد بلکه به حفظ آب بدن مادر در دوران شیردهی نیز کمک می کند.
  • مقادیر بالای فیبر موجود در سوپ جو پرک مجلسی، به دلیل وجود جو و انواع سبزیجات در ترکیب آن، موجب بهبود عمکلرد فعالیت سیستم گوارشی و روده ها گشته و برای رفع مشکل یبوست بسیار موثر است.
  • سوپ جو پرک مجلسی به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها و پروتئین ها، برای تقویت معده، روده، سیستم ایمنی بدن و کاهش چربی و فشار خون بسیار مفید است.
حتما بخوانید
طرز تهیه مرغ عسلی: با 2 روش مرغ شیرین و لذیذ تهیه کنیم

سخن پایانی در طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی

امیدواریم از آموزش طرز تهیه سوپ پرک مجلسی راضی بوده باشید. با مطالعه این دستور غذا شما به راحتی می توانید یک سوپ جو پرک مجلسی و رستورانی را در منزل تهیه نمایید.

سخن پایانی در طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی
سخن پایانی در طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی

همچنین میتوانید طرز تهیه انواع سوپ و طرز تهیه انواع غذای بیماران را مطالعه کنید. در زیر تعدادی از سوپ ها را برای استفاده شما عزیزان آورده شده است:

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمئن باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع غذای بیماران بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​​​

طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
جو پرک 04

آموزش طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی خوشمزه رستورانی جو پرک سفید سوپ جو پرک با مرغ برای سرماخوردگی سوپ جو پرک مجلسی با شیر سوپ جو پرک رستورانی برای افطار و مهمانی

نوع: پیش غذا و سوپ

سبک آشپزی: بین الملل

کلمات کلیدی: سوپ جو پرک مجلسی

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 168

زمان آماده سازی: PT0H40M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT1H20M

اجزاء دستورالعمل:

  • جو پرک : 1 پیمانه
  • سینه مرغ : نصف یک عدد سینه مرغ
  • رب گوجه فرنگی : 2 قاشق غذا خوری
  • هویج : 1 عدد بزرگ
  • پیاز : 2 عدد متوسط
  • سبزی سوپی (جعفری خورد شده) : 4 قاشق غذا خوری
  • زرشک : 2 قاشق غذا خوری
  • آب لیمو ترش : 1 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه، زرد چوبه و روغن : به مقدار لازم

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *