سبد خرید
طرز تهیه سوپ مرغ با رشته مجلسی 4 نفره

طرز تهیه سوپ مرغ با رشته مجلسی 4 نفره

سوپ مرغ یکی از پرطرفدارترین انواع سوپ‌هاست که نه تنها در ایران، بلکه در تمامی نقاط دنیا طبخ شود. با آموزش این سوپ همراه من باشید.

طرز تهیه سوپ مرغ با رشته

سوپ مرغ یکی از پرطرفدارترین انواع سوپ‌هاست که نه تنها در ایران، بلکه در تمامی نقاط دنیا طبخ شود. تهیه سوپ مرغ روش‌های مختلفی دارد و از مواد متنوعی در آن استفاده می‌شود، اما نکته مشترک همه آن‌ها مرغ است.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

سوپ مرغ با رشته، همان‌طور که از نامش پیداست از مرغ و رشته فرنگی درست می‌شود و در کنار آن سبزیجاتی چون سیب‌زمینی،  هویج، پیاز و … نیز قرار می‎گیرد. استفاده از سبزیجات در سوپ کاملا سلیقه‌ایست و بستگی به ذائقه افراد دارد. برخی افراد از قارچ، ذرت و نخودفرنگی در سوپ خود استفاده می‌کنند و عده‌ای دیگر ترجیح می‌دهند جعفری، اسفناج و ترخون را به صورت خرد شده در سوپ بریزند.

سوپ مرغ با رشته فرنگی را می‌توانید به عنوان پیش‌غذا بر روی سفره‌های مهمانی خود قرار دهید و در کنار غذای اصلی سرو کنید. در این مقاله قصد داریم تهیه سوپ مرغ با رشته را به روش رستورانی و مجلسی به شما عزیزان آموزش دهیم. با ما همراه باشید تا فوت‌وفن‌های تهیه این سوپ خوشمزه و مقوی را یاد بگیرید.

تاریخچه سوپ مرغ با رشته

قدمت سوپ مرغ به 7000 سال قبل برمی‌گردد. زمانی که انسان‌ها توانستند پرندگان را اهلی کنند و در کنار خود پرورش دهند. آن‌ها مرغ‌ را با آب می‌جوشاندند و برای خوشمزه‌تر شدن به آن سبزیجات اضافه می‌کردند. یونانیان باستان سوپ مرغ را یک غذای شفابخش می‌دانستند و از آن برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کردند. البته در آن زمان رشته فرنگی وجود نداشت و سوپ مرغ تفاوت زیادی با سوپ‌های امروزی داشت.

مرغ با رشته 01
تاریخچه سوپ مرغ با رشته

تهیه سوپ مرغ با رشته فرنگی به دهه 1700 برمی‎گردد. مردم ایتالیا سوپ مرغ را به دلیل خواص فراوان و هضم آسان برای بیماران تهیه می‌کردند و در کنار مرغ و سبزیجات از رشته فرنگی نیز استفاده می‌کردند. در دهه 1900 مردم ایالات متحده آمریکا سوپ مرغ با رشته را به غذای اصلی‌شان تبدیل کردند. در آن زمان دیگر سوپ مختص بیماران نبود، بلکه به عنوان یک شام سبک و خوشمزه مورد استفاده قرار می‏گرفت.

در سال 1934 ارنست لاکوتیر، سرآشپز شرکت کمپبل، سوپ مرغ با رشته فرنگی را به صورت کنسرو آماده و روانه بازار کرد. از آن پس سوپ رشته رواج بیشتری پیدا کرده و شرکت کمپبل نیز به موفقیت بسیار بالایی دست یافت.

جدول زمانبندی طرز تهیه سوپ مرغ با رشته

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت یک ساعت
زمان اضافی
مجموع زمان یک ساعت و 30 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو مقداری

مواد اولیه برای تهیه سوپ مرغ با رشته

  • رشته فرنگی: یک پیمانه
  • سینه مرغ: یک عدد
  • آب مرغ: 5 پیمانه
  • هویج: ۲ عدد
  • پیاز متوسط: 2 عدد
  • گوجه‌فرنگی: 3 عدد
  • سیر: ۳ حبه
  • کره: یک قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
  • جعفری خرد شده: یک قاشق غذاخوری
  • لیموترش: یک عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

آموزش مراحل تهیه سوپ مرغ با رشته

مرحله اول: پخت مرغ

مقدار دو لیوان آب در یک قابلمه بریزید و بر روی اجاق قرار دهید تا جوش بیاید. مرغ را به همراه یک پیاز درون قابلمه قرار دهید تا بپزد. مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و کناری بگذارید.

مرحله دوم: تفت دادن هویج

قابلمه‌ای که برای سوپ در نظر گرفته‌اید را روی اجاق با حرارت ملایم قرار دهید. کره را در قابلمه بیندازید تا آب شود. سپس روغن زیتون را نیز به آن اضافه کنید.

مرغ با رشته 03
آموزش مراحل تهیه سوپ مرغ با رشته

هویج را بشویید و پس از رنده کردن به روغن اضافه کنید.  به مدت دو دقیقه هویج را در روغن تفت دهید.

مرحله سوم: تفت دادن سیر و پیاز

پیاز را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. سیرها را بشویید و رنده کنید. پیاز  و سیر را به همراه مقدار بسیار کمی روغن در قابلمه بریزید و بر روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید پیاز کمی نرم و سبک شود. زردچوبه را به پیاز و سیر اضافه کنید و هم بزنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه سس سیر تند برای جوجه کباب

مرحله چهارم: تفت دادن مرغ

وقتی بوی سیر بلند شد، مرغ ریش شده را به آن اضافه کنید. هم بزنید تا مواد باهم ترکیب شوند و مرغ کمی تفت بخورد.  در این مرحله مقداری نمک و فلفل به مرغ اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد. سپس هویج تفت داده شده را به مرغ اضافه کنید و با سایر مواد مخلوط نمایید.

مرحله پنجم: تفت دادن گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی‌ها را را با رنده ریز رنده کنید تا به شکل پوره مانند درآید. می‌توانید برای این کار از میکسر نیز استفاده کنید. پوره گوجه‌فرنگی را به همراه مقدار بسیار کمی روغن بر روی اجاق قرار دهید و اجازه دهید کمی تفت بخورد تا آب آن کشیده شود. سپس پوره تفت خورده را به سایر مواد اضافه کنید.

مرحله ششم: اضافه کردن آب مرغ

حالا وقت اضافه کردن آب مرغ است. آب مرغ را به مواد اضافه کنید و مواد داخل قابلمه را هم بزنید تا کاملا باهم ترکیب شوند. سپس حرارت را کمی زیاد کنید تا سوپ شروع به جوشیدن کند.

مرحله هفتم: اضافه کردن رشته

در این‌ مرحله نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید و مزه آن را تنظیم نمایید. سپس شعله را کم کنید و رشته‌ها را در سوپ بریزید. اجازه دهید رشته به آرامی بپزد و نرم شود. در انتهای پخت آب‌لیمو را به سوپ اضافه کنید و آن را از روی حرارت بردارید.

اگر دوست دارید کمی جعفری خرد شده در سوپ مرغ با رشته بریزید و هم بزنید تا خوب مخلوط شود. سپس سوپ مرغ با رشته را در ظرف موردنظر بکشید.

نکات مهم در تهیه سوپ مرغ با رشته

  • یکی از کارهایی که رستوران‌ها برای تهیه سوپ مرغ با رشته فرنگی انجام می‌دهند، تفت دادن جداگانه سبزیجات است. این کار باعث می‌شود تا سوپ طعم بهتری بگیرد و خوشمزه‌تر شود.
  • دقت داشته باشید که برای تفت دادن مواد نباید روغن زیادی مصرف کنید. مقدار بسیار کمی روغن بریزید تا سوپ زیاد چرب نشود.
  • می‌توانید به جای رنده کردن هویج آن را به صورت نگینی خرد کنید و در کره تفت دهید.
  • اگر دوست دارید سوپ شما رنگ بهتری داشته باشد، در کنار گوجه‎‌فرنگی از یک قاشق رب نیز استفاده نمایید. رب گوجه فرنگی را در روغن تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. سپس پوره را به آن اضافه کنید و اجازه دهید کمی تفت بخورد.
  • رشته‌ها را پس از پخت کامل سبزیجات به سوپ اضافه کنید. 15 تا 20 دقیقه برای پخت رشته کافیست. اگر رشته زمان بیشتری روی حرارت بماند له شده و ظاهر خوبی به سوپ نمی‌دهد.
  • اندازه رشته را متناسب با میزان رقیق بودن سوپ در نظر بگیرید. رشته زیاد باعث سفت شدن سوپ می‌شود.
  • اگر سوپ شما خیلی سفت شد، می‌توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.
  • دقت داشته باشید که آب لیمو ترش را در مرحله آخر و پس از پخت رشته به سوپ اضافه کنید. اضافه کردن آب لیمو در حین پخت باعث کم رنگ شدن سوپ می‌شود.
  • اگر تمایل دارید، مقدای جعفری و ترخون تازه را خرد کنید و به سوپ اضافه نمایید. البته دقت داشته باشید که سبزی‌ها را آخر کار اضافه کنید تا رنگ سبز آن حفظ شود. سوپ را از روی حرارت بردارید و سبزی را در آن بریزید.
  • تصاویر این غذای خوشمزه از پیج خوب اینستاگرامی abooi56 گرفته شده است.

فیلم طرز تهیه سوپ مرغ با رشته

خواص سوپ مرغ با رشته

  • سوپ مرغ با رشته یک درمان عالی برای سرماخوردگی است. سندی آلونن، متخصص تغذیه، مطالعاتی را در این زمینه انجام داده است. او می‌گوید یک کاسه سوپ مرغ به رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند و علائم سرماخوردگی را از بین می‌برد.
  • سوپ مرغ با رشته یکی از مفیدترین غذاها برای بدن است. خوردن سوپ مرغ با رشته در فصل زمستان باعث گرم شدن بدن می‏شود. توصیه می‌شود در تهیه سوپ مرغ با رشته از ادویه‌جات گرم مانند فلفل قرمز، زنجبیل، دارچین و … استفاده کنید تا گرمی بیشتری ایجاد کند.
  • سوپ مرغ با رشته ترکیبی از پروتئین، فیبر، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، اسیدهای آمینه و … را در خود جای داده و مواد مغذی موردنیاز بدن را تامین می‌کند. این غذا سرشار از آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی نیز دارد.
  • مرغ منبعی غنی از پروتئین است و رشته در دسته کربوهیدرات‌ها قرار می‌گیرید. هر دوی این مواد سیر کننده هستند و از پرخوری بیش‌از حد جلوگیری می‎کنند. از این رو، سوپ مرغ با رشته را می‌توان یک غذای عالی برای کاهش وزن معرفی کرد.
  • در تهیه سوپ مرغ با رشته از سبزیجات مختلف استفاده می‌شود. سبزیجات از جمله بهترین مواد غذایی هستند که باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند. پیاز، هویج، سیب‌زمینی و … سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند و مواد مغذی موردنیاز بدن را تامین می‌کنند.
  • مصرف سبزیجات برای بدن بسیار ضروری است، اما بهتر است که این سبزیجات به صورت پخته مصرف شود. این مورد در افرادی که روده‌های حساسی دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. فیبر موجود در سبزیجات اگر به صورت خام مصرف شود، برای روده‌های حساس مشکلاتی را ایجاد می‌کند، اما در صورت پخته شدن قابل تحمل‎تر بوده و فرآیند دفع را تنظیم می‌کند.
  • مرغ مانند گوشت قرمز سرشار از پروتئین است، اما چربی بسیار کمی دارد. از این رو، سالم‌تر از گوشت قرمز می‌باشد.
  • سوپ مرغ با رشته حاوی ماده‌ای با نام تریپتوفان است. این ماده به بهبود خلق‌وخوی افراد کمک کرده و باعث آرامش می‌شود.
حتما بخوانید
طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی برای 5 نفر

سخن پایانی در طرز تهیه سوپ مرغ با رشته

امیدوارم از آموزش طرز تهیه سوپ مرغ با رشته راضی بوده باشید. با مطالعه این دستور غذا شما به راحتی می توانید یک سوپ مرغ با رشته خوشمزه تهیه نمایید. همچنین میتوانید طرز تهیه انواع سوپ و طرز تهیه انواع غذای بیماران را مطالعه کنید.

مرغ با رشته 02
سخن پایانی در طرز تهیه سوپ مرغ با رشته

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

طرز تهیه انواع سالاد سبزیجات ایتالیایی 10 سالاد اصل و کاملترین لیست انواع غذاهای ایتالیایی 40 غذا به شما پیشنهاد میشود.

مطمئن باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی  هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع غذای بیماران و لیست غذای دیابتی ها و آموزش 20 غذای دیابتی نیز بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​​

طرز تهیه سوپ مرغ با رشته مجلسی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
مرغ با رشته 04

آموزش طرز تهیه سوپ مرغ با رشته و سوپ مرغ سرماخوردگی سوپ رشته سرما خوردگی سوپ رشته ساده سوپ مرغ با رشته فیلم سبزی سوپ رشته فوری رستورانی خوشمزه با سبزی سوپ عدس

نوع: پیش غذا و سوپ

سبک آشپزی: ملل

کلمات کلیدی: سوپ مرغ با رشته

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 165

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT1H00M

زمان کل: PT1H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • رشته فرنگی: یک پیمانه
  • سینه مرغ: یک عدد
  • هویج متوسط: ۲ عدد
  • پیاز بزرگ : ۲ عدد
  • سیر:۳ حبه
  • لیمو ترش: یک عدد
  • جعفری خرد شده: یک قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
  • آب مرغ: 5 پیمانه
  • روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
  • گوجه‌فرنگی: 3 عدد

راهنمای دستورالعمل: در این مطلب آمورشی با طرز تهیه سوپ مرغ با رشته در خدمت شما عریران بودیم. امیدواریم که با استفاده از دستور پخت سوپ مرغ با رشته و اجرای آن بتوانید از این غذای قوی بهره‌مند شده و لحظات خوشی را با خانواده خود داشته باشید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *