سبد خرید
طرز تهیه سوپ مرغ مجلسی خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه سوپ مرغ مجلسی خوشمزه 4 نفره

سلام و درود به همراهان همیشگی سایت آموزش آنلاین آشپزی امروز قصد دارم یک سوپ ساده و خوشمزه رو بهتون آموزش بدم با من همراه باشید تا با مرور دستور پخت سوپ مرغ بتونیم با هم این سوپ رو فراگرفته و اونو اجرا کنیم. ممنونم که وقتتون رو برای مطالعه این دستور میگذارید.

معرفی سوپ مرغ

سوپ یکی از غذاهای ساده و در عین حال پر طرفدار است که به دلیل داشتن دستور تهیه ای منعطف قابل تهیه با انواع مواد غذایی و تغییر دستور طبق انواع ذائقه و سلیقه است. به همین دلیل است که این غذای ساده در سراسر جهان به عنوان پیش غذا و حتی غذای اصلی بسیار پر طرفدار است.

دوره آموزشی فینگرفود حرفه ای
دوره آموزشی فینگرفود حرفه ای

یکی از سوپ های مقوی و لذیذ از خانواده سوپ ها، سوپ مرغ است که به دو روش قابل تهیه است. سوپ مرغ را هم می توان به صورت یک سوپ ساده تهیه کرد و هم به عنوان یک سوپ مجلسی و پیش غذایی برای مجالس و میهمانی ها.

02
معرفی سوپ مرغ

در حالت کلی می توان چنین گفت که سوپ مرغ با توجه به نوع مواد به کار رفته در تهیه آن، یک غذای عالی و مناسب و باب طبع و سلیقه ایرانی است که می توان آن را هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش غذا بر سر سفره قرار داد. به ویژه در فصل زمستان، که افراد دچار سرماخوردگی می شوند، سوپ مرغ یکی از غذاهای مقوی برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی است.

در ادامه با آموزش طرز تهیه سوپ مرغ با ما همراه باشید.

تاریخچه سوپ مرغ

سوپ غذایی آبکی است که از جوشاندن سبزیجات به همراه انواع گوشت تهیه می شود. هر یک از کشور ها و ملیت ها بسته به مواد غذایی موجود در منطقه و ذائقه و سلیقه ملی خود انواع سوپ ها را در منوی غذایی خود دارند. تاریخ تهیه اولین سوپ به حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. اولین سوپ با جوشاندن گوشت و طعم دادن به آن با اضافه کردن انواع سبزیجات به آن تهیه شد.

سوپ مرغ نیز یکی از انواع سوپ است که امروزه در سراسر جهان طبخ و استفاده می شودو اولین سوپ مرغ  حدود 3000 سال قبل از میلاد و در مصر تهیه شد. اولین سوپ مرغ توسط یکی از آشپز های قصر فرعون با دزدیدن یکی از مرغ های قصر و جوشاندن آن غذایی تهیه کرد که قبل از آماده شدن غذا، فرعون از قضیه مطلع شد و آشپز را دستگیر کردند و غذای آماده شده را برای فرعون بردند.

از آن زمان تا امروز، تغیرات متعددی در دستور تهیه سوپ مرغ ایجاد شده است اما کماکان یکی از سوپ های پر طرفدار در میان مردم جهان است.

جدول زمانبندی تهیه سوپ مرغ

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 1 ساعت و نیم
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 2 ساعت
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو

مواد اولیه برای تهیه سوپ مرغ

  • سینه مرغ : 250 گرم (نصف یک سینه مرغ)
  • هویج : 2 عدد متوسط
  • پیاز : 2 عدد متوسط
  • سیب زمینی : 1 عدد
  • جعفری خورد شده : 50 گرم
  • قارچ : 300 گرم
  • رب گوجه فرنگی : 2 قاشق غذا خوری
  • سیر : 1 حبه
  • نمک، فلفل، زرد چوبه: به میزان لازم
  • آبلیمو : به مقدار لازم
  • روغن مایع : به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه سوپ مرغ

مرحله اول

در ابتدا سینه مرغ را درون قابلمه بگذارید و دو لیوان آب جوش و کمی نمک و زرد چوبه به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا مرغ حدود 45 دقیقه در آب بچوشد و نیم پز شود. پس از اینکه مرغ نیم پز شد، آن را از قابلمه خارج کنید و پس از ریش ریش کردن کنار بگذارید. آب مرغ را هم برای مراحل بعدی کنار بگذارید.

حتما بخوانید
طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی برای 5 نفر

مرحله دوم

در این فاصله پیاز را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خورد کنید. درون یک قابلمه مناسب کمی روغن ریخته و قابلمه را روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید. پس از داغ شدن روغن، پیاز های نگینی را به آن اضافه کنید و تفت دهید.

آموزش مراحل تهیه سوپ مرغ
آموزش مراحل تهیه سوپ مرغ

زمانی که پیاز ها سبک و شیشه ای شدند کمی نمک و فلفل و زرد چوبه به آن اضافه کرده و همراه پیاز تفت دهید. هویج ها را شسته و پوست بگیرید و به صورت نگینی خورد کنید و به پیاز درون قابلمه اضافه کنید و کمی همراه آن تفت دهید.

مرحله سوم

مرغ ریش ریش شده را به همراه نمک و فلفل به قابلمه پیاز و هویج اضافه کنید و به همراه مواد کمی تفت دهید. در ادامه آب مرغ را از صافی رد کرده و به قابلمه اضافه کنید. سیب زمینی ها را شسته، پوست بگیرید و به صورت نگینی خورد کنید و به مواد سوپ اضافه نمایید.

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا مواد با حرارت ملایم بپزند.

مرحله چهارم

قارچ ها را شسته و در اندازه دلخواه خورد کنید. درون یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و قارچ های خورد شده را به همراه نمک و فلفل تفت دهید. پس از اینکه قارچ ها به اندازه مناسب تفت داده شدند، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود.

مرحله پنجم

ترکیب قارچ و رب گوجه فرنگی را به مواد سوپ اضافه کرده و کاملا هم بزنید و اجازه دهید تا همه مواد با حرارت ملایم بپزند و سوپ کاملا جا بیفتد. بعد از اینکه سوپ مرغ جا افتاد، آبلیمو را به آن اضافه کنید و بگذارید تا یکی دو دقیقه دیگر سوپ مرغ به همراه آبلیمو بجوشد. پس از خاموش کردن زیر قابلمه، جعفری خورد شده را به سوپ مرغ اضافه کنید و درب قابلمه را باز بگذارید تا رنگ سبزی ها تغییر نکند.

سوپ مرغ شما آماده است و می توانید آن را در ظرف مناسب بریزید و با جعفری خورد شده تزیین و سرو نمایید.

نکات مهم در تهیه سوپ مرغ

  • برای تهیه سوپ مرغ می توانید از جو و یا جو پرک استفاده کنید. اگر از جو استفاده می کنید حتما 3 الی 4 ساعت قبل آن را در آب بخیسانید تا زمان پخت جو کمتر شود. در صورتی که زمان کافی برای خیساندن جو ندارید می توانید از جو پرک استفاده کنید.
  • از سرخ کردن مواد سوپ مرغ  خودداری کنید. تنها کمی مواد را تفت دهید تا طعم بهتری بگیرند. سرخ کردن مواد موجب از بین رفتن مواد غذایی آن ها خواهد شد.
  • می توانید برای داشتن سوپی خوش طعم و خوش عطر تر کمی زعفران دم کرده به سوپ اضافه کنید.
  • برای اینکه سوپ مرغ شما لعاب بیشتری بگیرد، می توانید کمی رشته سوپی به آن اضافه نمایید.
  • در صورت تمایل می توانید از عصاره مرغ برای خوش طعم تر شدن سوپ مرغ استفاده کنید. در این صورت نمک سوپ مرغ را در مرحله آخر کنترل کنید و در صورت نیاز به آن نمک اضافه نمایید.
  • به جای رب گوجه فرنگی می توانید از یک پیمانه پوره گوجه فرنگی در تهیه سوپ مرغ استفاده نمایید.
  • برای داشتن یک سوپ مرغ مقوی بهتر است به جای سینه مرغ، از گردن، کتف و بال مرغ استفاده کنید.
  • تصاویر از پیج خوب اینستاگرامی kitchen_of_noor برداشته شده است.

فیلم طرز تهیه سوپ مرغ با روش افغانستانی

فواید سوپ مرغ

  • سوپ مرغ می تواند خاصیت ضد التهابی داشته و برای کاهش و رفع علائم ناشی از عفونت و التهاب سیستم تنفسی در هنگام سرماخوردگی بسیار مفید خواهد بود.
  • خوردن سوپ گرم توسط افرادی که دچار سرماخوردگی و التهابات ناحیه گلو هستند می تواند موجب کاهش التهابات و رفع مشکلات ناشی از سرماخوردگی نظیر گلو درد شود.
  • سوپ مرغ به دلیل دارا بودن مواد مغذی دسته گوشت و سبزیجات، می تواند یک وعده غذایی مناسب و مغذی سرشار از انواع ویتامین ها برای افرادی مورد استفاده قرار گیرد که میل به خوردن غذا ندارند.
حتما بخوانید
طرز تهیه سوپ ورمیشل ساده خوشمزه برای 7 نفر

سخن پایانی در طرز تهیه سوپ مرغ

امیدواریم از آموزش طرز تهیه سوپ مرغ راضی بوده باشید. با مطالعه این دستور غذا شما به راحتی می توانید یک سوپ مرغ ساده و مجلسی تهیه نمایید.

سخن پایانی در طرز تهیه سوپ مرغ
سخن پایانی در طرز تهیه سوپ مرغ

همچنین میتوانید طرز تهیه انواع سوپ و طرز تهیه انواع غذای بیماران را مطالعه کنید. در زیر تعدادی از سوپ ها را برای استفاده شما عزیزان آورده شده است:

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمئن باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع غذای بیماران بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​​​​​​

طرز تهیه سوپ مرغ مجلسی خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
01

آموزش طرز تهیه سوپ مرغ مجلسی خوشمزه راز خوشمزگی با برنج با جو سوپ مرغ برای سرماخوردگی سوپ جو و مرغ سوپ رستورانی خوشمزه ترین سوپ در منزل جو پرک ساده و مجلسی فوری

نوع: سوپ و پیش غذا

سبک آشپزی: ملل

کلمات کلیدی: سوپ مرغ

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 155

زمان آماده سازی: PT0H20M

زمان پخت و پز: PT1H30M

زمان کل: PT2H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • سینه مرغ : 250 گرم (نصف یک سینه مرغ)
  • هویج : 2 عدد متوسط
  • پیاز : 2 عدد متوسط
  • سیب زمینی : 1 عدد
  • جعفری خورد شده : 50 گرم
  • قارچ : 300 گرم
  • رب گوجه فرنگی : 2 قاشق غذا خوری
  • سیر : 1 حبه
  • نمک، فلفل، زرد چوبه: به میزان لازم
  • آبلیمو : به مقدار لازم
  • روغن مایع : به مقدار لازم

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *