سبد خرید
طرز تهیه دال عدس خوشمزه فوری 4 نفره

طرز تهیه دال عدس خوشمزه فوری 4 نفره

امروز با طرز تهیه دال عدس با شما بزرگواران همراه هستیم. دال عدس به عنوان یک غذای ساده و سریع می تواند تنوع بخش رژیم غذایی شما و خانواده تان باشد. امیدواریم که با مطالع و بکار بردن مراحل پخت دال عدس آن را تهیه و از آن لذت ببرید.

طرز تهیه دال عدس

متاسفانه همه ما به غذاهای گوشتی عادت کرده ایم. این تغییر ذائقه خیلی بده چون می دونید که مصرف زیاد گوشت، به جز بار مالی که داره (اونم تو این اوضاع گرونی) ممکنه انواع مشکلات رو برامون به وجود بیاره. از طرف دیگه همه موادی که بدن ما نیاز داره تو گوشت وجود نداره. پس بهتره که هم خودمون و هم بچه هامون رو عادت بدیم که تو منو غذایی مون از انواع غذاهایی که با سبزیجات و حبوبات پخته میشن هم استفاده کنیم.

طرز تهیه دال عدس
طرز تهیه دال عدس

وقتی حرف از غذایی میشه که با حبوبات پخته شده اول یاد لوبیا و عدس میفتیم. درسته؟ خب چون از بچگی بیشتر همینا رو خوردیم. این دفعه هم می خوایم یه نوع عدسی بهتون معرفی کنیم و بگیم چجوری درستش کنین.

غذای امروزمون هم با عدس درست میشه اما نه اون عدسی که همیشه تو غذاهامون ریختیم و خوردیم. قراره با دال عدس یه غذای خوشمزه یاد بگیریم. بله دال عدس. حتما اسمشو شنیدین. یه نوع عدسه. اما قرمزه و نارنجیه و از عدس معمولی ریز تره و زودتر هم پخته میشه.

دوره غذاهای دریایی
دوره غذاهای دریایی

دال عدس رو بیشتر تو استان های جنوبی کاشته میشه و ازش یه غذای خیلی خوشمزه درست می کنن. پس غذای امروزمون در واقع یه غذای جنوبیه. البته تو هند و پاکستان هم این غذای لذیذ رو درست میکنن. دستور پخت دال عدس خوزستانی و هندی رو براتون میگیم، هر کدوم طبق ذائقه تون بود همونو درست کنین و از خوردنش لذت ببرین.

طبق مطالعاتی که باستان شناسان داشتن، اولین موارد استفاده و کشت عدس برمی گرده به 8000 سال قبل از میلاد مسیح و اولین جایی که عدس رو می کاشتن جنوب یونان بوده. بعدها این گیاه پرفایده به جاهای دیگه دنیا هم برده شده و کشتش رو شروع کردن.

یکی از مناطق قدیمی که شروع کردن به کاشتن عدس و مرغوب ترین نوع عدس رو هم داشته و داره خوزستان خودمونه. یکی از انواع عدسی که می کاشتن و می کارن هم همین دال عدسه. غذاهای محلی مختلفی هم باهاش درست می کنن که یکیش خوراک دال عدسه. یه خوراک خوشمزه که  شبیه همین عدسی خودمونه. حالا بهتون میگیم چجوری این غذای لذیذ رو درست کنین و از خوردنش لذت ببرین.

طرز تهیه دال عدس خوزستانی

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 60 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 100 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو 4 پرس تک نفره

مواد لازم برای تهیه دال عدس ( به روش خوزستانی)

دال عدس (عدس قرمز) 2 پیمانه
سیر رنده شده 2 قاشق سوپخوری
سیب زمینی متوسط 2 عدد
پیاز بزرگ 1 عدد
لیمو عمانی 2 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
ادویه یک قاشق چایخوری
فلفل قرمز 1 قاشق سوپ خوری
تخم گشنیز 1 قاشق چایخوری
روغن به مقدار لازم
تمر هندی به مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

مراحل تهیه دال عدس

مرحله اول

عدس ها را خوب پاک کنید و چند بار بشویید و کنار بگذارید. برای اینکه نفخ عدس گرفته شود اجازه دهید چند ساعت خیس بخورد. عدس را آبکش کنید و درون یک قابلمه مناسب بریزید. 3 لیوان آب به قابلمه اضافه کنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه دمی بلغور جو تهرانی اصل برای 4 نفر

مرحله دوم

سیب زمینی ها را خوب بشویید و پوست بگیرید. سپس سیب زمینی های پوست گرفته را نگینی خورد کنید و  داخل قابلمه بریزید. قابلمه را روی شعله ملایم اجاق بگذارید تا به جوش بیاید. پیاز ها  را کامل شسته و پوست بگیرید. پیازهای شسته شده را به صورت نگینی و یکدست خورد کنید و داخل آبکش بریزید.

عدس 03
مراحل تهیه دال عدس

یک ماهی تابه را روی اجاق قرار داده و داخل آن روغن بریزید. اجازه دهید روغن روی حرارت ملایم کاملا داغ شود. پیازهای نگینی را اخل روغن داغ بریزید و با حرارت ملایم تفت دهید تا پیاز ها سبک و شیشه ای شوند.

مرحله سوم

سیر رنده شده را به پیاز اضافه کنید. پس از اینکه سیر کاملا تفت خورد و عطر سیر بلند شد، 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به ماهیتابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ رب تغییر کند.

نمک، فلفل، زردچوبه، لیمو عمانی پاک شده و فلفل را به رب اضافه کنید و کمی با آن تفت دهید. مواد را کنار بگذارید. در حین آماده کردن پیاز و رب، مدام ترکیب در حال پخت عدس و سیب زمینی را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله چهارم

زمانی که سیب زمینی ها پخت، مواد داخل ماهی تابه را داخل قابلمه ریخته و هم بزنید. غذا را مدام هم بزنید تا ته نگیرد. تمر هندی را داخل ظرفی ریخته و با کمی آب جوش حل کنید. مخلوط به دست آمده را از صافی رد کنید و با پست قاشق فشار دهید تا مواد به صورت کامل صاف شده و مخلوطی یکدست داشته باشید.

مرحله پنجم

وقتی خوراک دال عدس کامل جا افتاد، تمبر هندی را به مواد اضافه کنید و بعد از کمی جوشیدن غذا، اجاق را خاموش کنید. با استفاده از گوشت کوب برقی، مواد داخل قابلمه را خوب له کنید تا لعاب دار شود. دوباره قابلمه را روی اجاق بگذارید تا غذا کمی بجوشد و به روغن بیفتد. غذا را در ظرف مناسب سرو کرده و با گشنیز تزیین کنید.

نکات مهم در پخت دال عدس

  • دال عدس سریع ته گرفته و می سوزد. بنا براین باید مدام آنرا هم بزنید.
  • میزان فلفل غذا را بننا به ذلئقه خود می توانید کم و زیاد کنید. اما مزه اصلی دال عدس به تند بودن آن است.
  • اگر دوست دارید دال عدس شما ترش تر باشد می توانید مقداری آبغوره یا آب نارنج به آن اضافه کنید.
  • در صورتی که نمی خواهید غذای شما ترش باشد می توانید تمر هندی را حذف یا کم کنید.
  • برای اینکه دال عدسی که درست می کنید لعاب بیشتری داشته باشد می توانید سیب زمینی را داخل غذا رنده کنید.
  • هر چقدر میزان سیر دال عدس بیشتر باشد، این غذا طعم بیشتری خواهد داشت.
  • میتوانید رب گوجه فرنگی موحود در دستور را حذف و یک قاشق غذاخوری سس تند جایگزین آن کنید.
  • این خوراک را می تونید با نان و یا به همراه برنج سرو کنید.

خواص دال عدس

  •  دال عدس یا عدس قرمز نسبت به عدس معمولی دارای ویتامین ها و خواص بیشتری است. دال عدس یکی از غذاهای مفید برای افرادی است که دچار کم خونی هستند.
  • دال عدس به دلیل دارا بودن ویتامین های A,C,E و روی (زینک) یکی از مواد غذایی مفید برای تقویت بینایی و داشتن پوست و موی بهتر و شاداب تر است.
  • همچنین دال عدس به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان های طبیعی، از ابتلا به انواع ص سرطان پیشگیری خواهد کرد.
  • وجود فیبر در ساختار دال عدس، یکی از مواد مفید و مغذی برای پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی و انسداد رگ ها است. فیبر موجود در دال عدس موجب تقویت سیستم گوارش نیز می گردد. فیبر و اسید فولیک موجود در دال عدس از ابتلا به سرطان نیز پیشگیری می کند.
  • این ماده غذایی غنی از مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزم و فیفات است که برای تقویت استخوان ها و دندان بسیار مهم و ضروری هستند. بنا براین یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای خانم های باردار، کودکان و سالمندان است.
  • با توجه به اینکه شاخص گلوکز در دال عدس بشیار پایین است، بنابراین این ماده غذایی می تواند یک غذای عالی برای بیماران دیابتی باشد.
  • اگر با کاهش وزن مشکل دارید و نمی توانید به سادگی وزن خود را پایین بیاورید، وجود فیبر در ساختار دال عدس به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی به وزن دلخواهتان برسید.
حتما بخوانید
طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی برای 6 نفر

سخن پایانی در تهیه دال عدس

امیدواریم از آموزش سوپ دال عدس راضی بوده باشید. با مطالعه این رسپی شما به راحتی می توانید یک سوپ دال عدس بی نظیر تهیه نمایید.

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

عدس 01
سخن پایانی در تهیه دال عدس

مطمین باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید. فراموش نکنید که ذرت مکزیکی در بسیاری از نقاط طرفدار دارد. اگر به فکر آشپزی ملل هستید در هر جای دنیا نیاز است که این آموزش را بیاموزید.

طرز تهیه انواع سوپ و طرز تهیه انواع غذای بیماران بسیار خواندنی هستند.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​​

طرز تهیه دال عدس خوشمزه فوری 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
عدس 02

طرز تهیه دال عدس مجلسی با دستور تهیه ساده خوشمزه کاربردی دال عدس خورستانی غذای مقوی و با خاصیت فراوان دال عدس بوشهری و دستور پخت دال عدس زرد برای 4 نفر

نوع: سوپ

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: دال عدس

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 200

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT1H0M

زمان کل: PT1H40M

اجزاء دستورالعمل:

  • سیر رنده شده 2 قاشق سوپ خوری
  • سیب زمینی متوسط 2 عدد
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • لیمو عمانی 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • ادویه یک قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز 1 قاشق سوپ خوری
  • تخم گشنیز 1 قاشق چایخوری
  • روغن به مقدار لازم
  • تمر هندی به مقدار لازم
  • نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

راهنمای دستورالعمل: در این مطلب آمورشی با طرز تهیه دال عدس در خدمت شما عریران بودیم. امیدواریم که با استفتده از دستور پخت دال عدس و اجرای آن بتوانید از این غذای ساده و مقوی بهره مند شده و لحظات خوشی را با خانواده خود داشته یاشید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5

2 comments

  1. پرستو قهرکی

    عالی👌🏻👌🏻

  2. سعیده اسدی

    خیلی عالی بود . دال عدس هندی رو فراموش کردید بگید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *