سبد خرید
طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی خوشمزه 4 نفره

امروز با طرز تهیه سوپ جو پرک با شما بزرگواران همراه هستیم.سوپ جو پرک به عنوان یک غذای ساده و سریع می تواند تنوع بخش رژیم غذایی شما و خانواده تان باشد. امیدواریم که با مطالع و بکار بردن مراحل پخت سوپ جو پرک آن را تهیه و از آن لذت ببرید.

معرفی سوپ جو پرک

یکی از انواع سوپ های پرطرفدار ایرانی و بین المللی، سوپ جو پرک می باشد که بسیار خوشمزه است و طرز تهیه آن بسیار ساده می باشد. این سوپ از ترکیب سینه مرغ، جو پرک، هویج، سیب زمینی، پیاز، سبزی سوپ، رب گوجه فرنگی و ادویه جات تهیه می شود.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

سوپ جو پرک معمولاً به عنوان یک پیش غذای فوق العاده لذیذ بر سر سفره های شما و همچنین در رستوران ها و یا مراسمات سرو می‌ شود. این سوپ به دلیل وجود جو پرک برای درمان انواع بیماری ها به خصوص بیماری های ویروسی، آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار مناسب است. سوپ جو پرک سرشار از فیبر، پروتئین و مواد مغذی می باشد، به همین علت این سوپ می‌ تواند به یک وعده رژیمی مغذی و کامل برای شام شما تبدیل شود.

همچنین وجود آنتی اکسیدان های فراوان در سوپ جو پرک باعث کاهش و کنترل فشارخون در افراد می شود و مصرف این غذا به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود. سوپ جو پرک به روش های مختلفی مانند سوپ جو پرک بدون مرغ، سوپ جو پرک با خامه و شیر و … طبخ می شود که در ادامه طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی همراه با سینه مرغ را خدمت شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

تاریخچه سوپ جو پرک مجلسی

اگر بخواهیم به تاریخچه پخت سوپ نگاه کنیم، سوپ یکی از آسان ترین و اولین غذاهایی است که انسان طرز تهیه آن را یاد گرفته است. در حقیقت سوپ نوعی خوراک آبکی است که معمولاً هم به صورت سرد و هم گرم سرو می شود و در جهان از محبوبیت خاصی برخوردار است.

سبزیجات، انواع گوشت و مایعات مواد اولیه تشکیل دهنده سوپ هستند که به احتمال زیاد طبخ و تهیه اولین سوپ تاریخ به حدود پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح یعنی زمانی که انسان ها موفق به ساخت ظروف سفالی شدند، برمی گردد.

جو 02
تاریخچه سوپ جو پرک مجلسی

انسان های اولیه ابتدا مایعات را درون ظرف های سفالی روی آتش می پختند و با گذر زمان یاد گرفتند که غذاها را نیز می توانند به جای این که مستقیم روی آتش قرار دهند، داخل ظروف سفالی بپزند. در حدود قرن شانزدهم شخصی در یک محل خاص، نوعی سوپ تهیه می کرد و آن را به مردم می فروخت.

بعدها مردم از او تقاضای آموزش دستور پخت این غذا را کردند زیرا بعد از آن، آن ها توانستند غلات، سبزیجات سفت و استخوان های حیوانات مختلف را کاملاً بپزند و مصرف کنند، زیرا این کار باعث می‌ شد طعم و مزه غذا بسیار بهتر شود.

جدول زمانبندی طرز تهیه سوپ جو پرک

زمان آماده سازی 40 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 80 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو

مواد اولیه برای طرز تهیه سوپ جو پرک

  • 2/1 سینه مرغ
  • 2 عدد هویج
  • 1 عدد سیب زمینی
  • 1 عدد پیاز
  • 1 پیمانه جو پرک
  • 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • 3 قاشق غذاخوری سبزی سوپ
  • کره به میزان لازم
  • آب لیموترش به میزان لازم
  • نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه به میزان لازم

آموزش مراحل در طرز تهیه سوپ جوپرک

مرحله اول

ابتدا داخل یک قابلمه مناسب کمی کره ریخته و صبر کنید تا کره کاملاً روی حرارت ذوب شود. پیاز را پوست گرفته و نگینی خرد کنید، سپس به قابلمه اضافه کنید و همراه کره تفت دهید تا طلایی رنگ و شفاف شود. سپس سینه مرغ را به قابلمه اضافه کرده و همراه پیاز داغ تفت دهید. کمی که رنگ مرغ عوض شد، فلفل سیاه و نمک را به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه آش ترش زنجان برای 15 نفر

مرحله دوم

هویج و سیب زمینی را خوب شسته و پوست آن ها را بگیرید و نگینی خرد کنید. سپس آن ها را همراه رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه کرده و کمی تفت دهید تا خامی رب گرفته شود. ۳ الی ۴ لیوان آب به قابلمه بیافزاید و اجازه دهید مرغ روی حرارت کم به خوبی پخته شود.

مرحله سوم

زمانی که مرغ کاملا پخته شد آن را از قابلمه خارج کرده و با کمک یک چنگال مرغ را کاملا ریش ریش کرده و کنار بگذارید. جو پرک شسته شده و تمیز را همراه مرغ ریش شده به سوپ اضافه کنید و مواد را هم بزنید. درب قابلمه را بسته و اجازه بدهید سوپ به مدت حداقل ۳۰ دقیقه روی حرارت کم به خوبی پخته شود.

جو 03
آموزش مراحل در طرز تهیه سوپ جوپرک

هر چند دقیقه یک بار آن را هم بزنید تا جو پرک ته نگیرد. سپس در مرحله آخر پخت، کمی فلفل قرمز همراه با آبلیمو و سبزی سوپ به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دیگر سوپ شما روی حرارت بماند، سپس سوپ جو پرک را به ظرف سرو مورد نظر منتقل کرده و آن را میل کنید.

نکات مهم در طرز تهیه سوپ جو پرک

  • شما می توانید طبق سلیقه خود هویج و سیب زمینی را رنده کنید و سپس به سوپ اضافه کنید.
  • توجه داشته باشید که جو پرک سریع پخته می شود و نیاز به جوشیدن زیاد ندارد.
  • شما می توانید طبق ذائقه خود از ذرت یا نخود فرنگی نیز در طرز تهیه این سوپ استفاده کنید.
  • در صورتی که سوپ جو پرک شما خیلی رقیق بود، می‌ توانید سیب زمینی بیشتری به آن اضافه کنید. زیرا سیب زمینی باعث غلظت بیشتر سوپ جو پرک می شود.
  • بهتر است جو پرک را یک الی دو ساعت داخل آب خیس کنید و هر چند دقیقه یک بار آب آن را عوض کنید تا کاملاً تمیز شود و زمان پخت آن کمتر شود.
  • شما می توانید جو پرک را به صورت جداگانه پخته و سپس آن را به سوپ اضافه کنید. این کار باعث می شود سوپ جو پرک شما لعاب بیشتری بیندازد و جا افتاده تر شود.
  • برای اینکه سوپ شما غلظت بیشتری داشته باشد، می توانید مقدار بسیار کمی رشته سوپ خرد شده را به باقی مواد اضافه کنید.
  • شما می توانید سوپ جو پرک را بدون مرغ تهیه کنید و به جای آن از یک عدد عصاره مرغ استفاده کنید.
  • حتماً در مرحله آخر پخت میزان نمک سوپ را تست کنید و در صورتی که سوپ شما شور شده بود، یک یا دو عدد سیب زمینی کامل را داخل قابلمه انداخته و اجازه دهید ۱۵ دقیقه دیگر داخل سوپ جو پرک بپزند تا نمک‌ها جذب سیب زمینی شوند. سپس آن ها را از سوپ خارج کنید.
  • برای پخت این غذا می توانید به جای آب از ۳ الی ۴ لیوان شیر استفاده کنید.
  • سبزی سوپ از ترکیب جعفری و گشنیز تهیه می شود که معمولاً نسبت جعفری به گشنیز بیشتر است. البته شما می توانید طبق سلیقه خود از کمی اسفناج خرد شده نیز در سوپ جو پرک استفاده کنید.
  • دقت داشته باشید که حتماً رب گوجه فرنگی را هنگام پخت تفت دهید، زیرا این کار باعث می شود رنگ و طعم سوپ جو پرک شما فوق‌العاده شود.

خواص سوپ جو پرک

سوپ جو پرک سرشار از پروتئین، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، فیبر، مس، منگنز، سلنیوم، منیزیم و انواع ویتامین های A و E و ویتامین های گروه B مانند B2 و B6 می باشد. از جمله خواص سوپ جو پرک می توان به درمان سرماخوردگی، درمان پوکی استخوان، کمک به سلامت دندان ها و استخوان ها، تقویت معده و روده، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان کم خونی، تنظیم قند خون، کمک به عملکرد کلیه و کاهش وزن اشاره کرد.

سیب زمینی موجود در این غذا یک منبع غنی از آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، روی، فیبر، پتاسیم، ویتامین B6 و ویتامین C می باشد که مصرف آن برای سلامت انسان بسیار مناسب است. فیبر موجود در سیب زمینی باعث کاهش فشار خون می شود و به سلامت قلب انسان کمک می کند.

حتما بخوانید
لیست غذای دیابتی ها و آموزش 20 غذای دیابتی
خواص سوپ جو پرک
خواص سوپ جو پرک

همچنین از جمله خواص سیب زمینی برای بدن می توان حفظ و تقویت ساختار استخوان ها، کلاژن سازی پوست، جلوگیری از پوکی استخوان، تنظیم و کاهش فشار خون بالا، پیشگیری از سرطان، تسهیل هضم غذا، کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع چین و چروک اشاره کرد.

جو پرک سرشار از نوعی فیبر قوی به نام بتاگلوکن می باشد که این فیبر به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند. همچنین سبوس جو حاوی ویتامین E می باشد که مصرف آن برای سلامت قلب توصیه می‌ شود و می تواند خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

هویج سرشار از ویتامین A است و به همین دلیل نقش بسیار زیادی در پاکسازی و سم زدایی کبد دارد. همچنین از ابتلا به بیماری های کبدی مانند بیماری کبد چرب نیز جلوگیری میکند.

سوپ جو پرک سرشار از فیبر است و به همین علت باعث درمان یبوست می شود.

سینه مرغ یک منبع غنی از پروتئین می باشد که بر خلاف تصور، درصد چربی آن بسیار کم است. به همین دلیل مصرف یک تکه سینه مرغ می تواند تا ساعت ها شما را سیر نگه دارد و از پرخوری افراد در طول روز جلوگیری کند و در نتیجه باعث کاهش وزن شود.

سخن پایانی در طرز تهیه سوپ جو پرک

امیدواریم از آموزش طرز تهیه سوپ جو پرک راضی بوده باشید. با مطالعه این دستور غذا شما به راحتی می توانید یک سوپ طرز تهیه سوپ جو پرک تهیه نمایید. همچنین میتوانید طرز تهیه انواع سوپ و طرز تهیه انواع غذای بیماران را مطالعه کنید.

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمئن باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع غذای بیماران بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​​

طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
جو 01

طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی جو پرک با شیر و قارچ و خامه سوپ جوپرک فوری دستور تهیه سوپ جوپرک مجلسی روش پخت سوپ جو پرک رستورانی سوپ جو برای سرماخوردگی با مرغ 2 نفره

نوع: پیش غذا

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: سوپ جو پرک

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 185

زمان آماده سازی: PT0H40M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT1H20M

اجزاء دستورالعمل:

  • نصف سینه مرغ
  • 2 عدد هویج
  • 1 عدد سیب زمینی
  • 1 عدد پیاز
  • 1 پیمانه جو پرک
  • 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • 3 قاشق غذاخوری سبزی سوپ
  • کره به میزان لازم
  • آب لیموترش به میزان لازم
  • نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: در این مطلب آمورشی با طرز تهیه سوپ جو پرک در خدمت شما عریران بودیم. امیدواریم که با استفتده از دستور پخت سوپ جلو پرک و اجرای آن بتوانید از این غذای قوی بهره مند شده و لحظات خوشی را با خانواده خود داشته یاشید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *