سبد خرید
طرز تهیه شیرینی برنجی اصل خوشمزه 1 کیلویی

طرز تهیه شیرینی برنجی اصل خوشمزه 1 کیلویی

در این دستور پخت طرز تهیه شیرینی برنجی را برایتان بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی قرار داده ایم. شما می توانید با مطالعه این رسپی شیرینی برنجی را بصورت حرفه ای در منزل برای عزیزانتان طبخ نمایید.

شیرینی انگشتی برنجی از شیرینی های معروف محلی است که بسیار طرفدار دارد. این شیرینی بسیار خوشمزه بوده و پیشنهاد می کنیم رسپی شیرینی برنجی را کامل بیاموزید.

معرفی شیرینی برنجی

مطمئنا تا کنون شیرین برنجی کرمانشاه را خورده اید و طعم این شیرینی خوشمزه را به یاد دارید. شیرینی نان برنجی یکی از سوغاتی های معروف کرمانشاه است و با قدمتی بیش از یک قرن، در این استان پخت می شود. هیچ مسافر یا گردشگری نیست که به کرمانشاه سفر کند و این شیرینی محلی را نچشیده باشد و یا آن را  به عنوان سوغات به شهر و دیار خود نبرده باشد.

دوره شیرینی پزی 1
دوره شیرینی پزی 1​

همانگونه که گفتیم شیرینی برنجی با قدمتی بیش از یک قرن، از حدود 150 سال پیش و از زمان قاجار، در کرمانشاه طبخ شده و  به عنوان یکی از سوغاتی های معروف و ثابت این استان همواره بر سر زبان ها بوده است. در طبخ این شیرینی از آرد برنج، آرد گندم، تخم مرغ، پودر شکر، روغن حامد، روغن کرمانشاهی و گلاب استفاده می شود.

برنجی 02
معرفی شیرینی برنجی

استفاده از روغن کرمانشاهی در تهیه شیرینی برنجی موجب شده است تا افرادی که این شیرینی سنتی را چشیده اند طعم بی نظیر آن را فراموش نکنند. قدمت و اصالت شیرینی نان برنجی موجب شد تا این سوغاتی خوشمزه، در هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاست گذاری ثبت آثار معنوی کشور، به ثبت ملی برسد.

تاریخچه شیرینی برنجی

با نگاهی به تاریخچه شهر کرمانشاه، طبخ و تهیه شیرینی برنجی در حدود 150 سال پیش و مقارن با دوره حکومت سلسله قاجاریه در ایران  بوده است. با توجه به اینکه این شهر در جاده ابریشم و مسیر زائران کربلا قرار داشته است، همه ساله مسافران زیادی در مسیر سفر خود از شهر کرمانشاه عبور می کردند.

به دلیل شرایط دشوار سفر در آن زمان، مردم همواره به فکر تهیه یک غذایی بودند که علاوه بر دارا بودن خواص غذایی بالا و استفاده از مواد غذایی اصلی مورد استفاده مردم، ماندگاری بالایی داشته و در عین حال استفاده و حمل آن برای مصرف کننده راحت باشد. از آنجا که در آن زمان تجارت برنج از گیلان و مازندران به استان کرمانشاه زیاد بود و برنج به عنوان یک ماده غذایی پر انرژی شناخته می شد، ماده اصلی پخت شیرینی برنجی در نظر گرفته شد.

روش کلی تهیه شیرینی برنجی کرمانشاهی مشابه  روش طبخ کلوچه برنجی گیلان است با این تفاوت که نان برنجی کرمانشاه با استفاده از روغن حیوانی اعلا  یا همان روغن کرمانشاهی طعمی ویژه به خود گرفت و از سوی دیگر برای ماندگاری بالای آن، از روش پخت نوعی شیرینی محلی که با آرد گندم طبخ میشد در تهیه نان برنجی استفاده شد تا نسبت به کلوچه برنجی گیلان خشک تر بوده و ماندگاری بالاتری داشته باشد.

تاریخچه شیرینی برنجی
تاریخچه شیرینی برنجی

همه این موارد موجب شد تا شیرینی برنجی، با طعم و عطر ویژه خود و با توجه به اینکه مواد به کار رفته در تهیه آن تقریبا باب ذائقه  تمام مردم است، سالیان سال مورد استقبال مسافران قرار گرفته و طرفداران زیادی داشته باشد. جالب است بدانید که شیرینی برنجی در ابتدا، نسبت به شیرینی برنجی های امروزی اندازه ای بزرگتر داشته و به کلوچه برنجی معروف بود.

استفاده از مواد کاملا طبیعی و طعم های طبیعی و عدم استفاده از طعم دهنده ها و رنگ دهنده های مصنوعی در طول تاریخ طبخ این شیرینی برنجی، موجب شده است تا اصالت آن پس از گذشت بیش از یک قرن همچنان حفظ شود.

جدول زمانبندی تهیه شیرینی نان برنجی

زمان آماده سازی 24 ساعت
زمان پخت 15 دقیقه
زمان اضافی 20 دقیقه
مجموع زمان 60 ساعت
تعداد سرو 1 کیلو گرم
مقدار سرو دو دیس متوسط

مواد اولیه برای تهیه شیرینی برنجی

  • روغن جامد : 70 گرم
  • روغن کرمانشاهی یا گره : 100 گرم
  • آرد برنج : 260 گرم
  • پودر قند : 58 گرم
  • زرده تخم مرغ : 2 عدد
  • نمک: یک قاشق مرباخوریزعفران : یک قاشق غذا خوری
  • پودر هل : ½ قاشق چای خوری
  • نمک : 8/1 قاشق چایخوری
  • گلاب : 4/1 پیمانه
  • تخم خرفه برای تزئین : به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه شیرینی برنجی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی برنجی ابتدا باید روغن جامد، روغن کرمانشاهی یا کره را به دمای محیط برسانیم. برای این کار ابتدا مخلوط روغن جامد و روغن کرمانشاهی را روی حرارت بگذارید تا آب شود. روغن را در ظرفی ریخته و داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. سپس ظرف روغن را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد که در اصطلاح قنادی به این کار روغن صاف گفته می شود.

اگر از کره استفاده می کنید، ابتدا کره را خارج از یخچال قرار دهید تا در دمای محیط نرم و ذوب شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه سو بورکی ترکیه ای خوشمزه اصل 6 نفره

مرحله دوم

پس اینکه روغن و کره به دمای محیط رسید، پودر قند را به آن اضافه کنید. با دور تند همزن شروع به زدن ترکیب روغن و پودر قند کنید. آنقدر این ترکیب را هم بزنید تا کرم رنگ، یکدست  و پوک شود. اگر همزمان از روغن و کره استفاده می کنید پس از اینکه کره نرم شد آنرا به ظرف روغن اضافه کرده و سپس پودر قند را به مواد اضافه کنید. در صورتی که به روغن کرمانشاهی دسترسی ندارید، میتوانید روغن را به طور کلی از دستور حذف کرده و کره را به تنهایی استفاده نمایید.

مرحله سوم

پس از پوک و یکدست شدن ترکیب کره و پودر قند یا روغن و پودر قند زده های تخم مرغ را که به دمای محیط رسیده اند، یکی یکی به مواد اضافه کنید و با همزن خوب مخلوط کنید. هر بار پس از اضافه کردن زرده تخم مرغ، مخلوط رت به مدت یک دقیقه هم بزنید.

مرحله چهارم

پس از اینکه زرده های تخم مرغ را کاملا با مواد ترکیب کردید، و ترکیبی یکدست و سفید بدست آمد ظرف را کنار بگذارید.

مرحله پنجم

آرد برنج، نمک و پودر هل را با هم مخلوط کرده و دو بار الک کنید.

مرحله ششم

مخلوط آرد، هل و نمک را درون ظرف الک کرده و با لیسک مواد را به آرامی هم بزنید. آرد را در چند مرحله به مواد اضافه کنید.

مرحله هفتم

همزمان با اضافه کردن آرد، گلاب را نیز آرام آرام یه مخلوط اضافه کرده و هم بزنید تا خمیر جمع شده و به شکل یک خمیر نرم درآید.

مواد باید به شکل خمیری نرم و یکدست درآمده و به دست نچسبد. در این هنگام اضافه کردن گلاب را متوقف کنید. خمیر را با اندازه ای ورز دهید تا با ورز دادن خمیر، دیگر هیچ ترکی روی آن ایجاد نشود.

مرحله هشتم

در صورتی که بخواهید شیرینی برنجی ساده و زعفرانی داشته باشید، در این مرحله خمیر را به دو نیم تقسیم کنید. نیمی از خمیر را با زعفران مخلوط کنید و خوب ورز دهید تا زعفران به خورد خمیر برود و خمیری خوشرنگ داشته باشید.

مرحله نهم

دو قسمت خمیر را درون کیسه فریزر گذاشته و به مدت 24 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خمیر استراحت کند. پس از پایان استراحت 24 ساعته، خمیر ها را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت با دمای محیط سازگار شودو

مرحله دهم

سینی فر را خارج کرده و داخل آن را کاغذ روغنی بیندازید. فر را با درجه 180 درجه سانتی گراد روشن کنید. قبل از پخت شیرینی ها، اجازه دهید تا فر یه مدت 15 دقیقه گرم شود.

مرحله دوازدهم

خمیر را کمی ورز می دهیم. از خمیر تکه ای به اندازه یک گردو جدا کرده و در دست گرد کنید. آنرا درون سینی فر و روی کاغذ روغنی گذاشته و با استفاده از قالب های مخصوص شیرینی برنجی، آنرا باز کنید تا همزمان با باز شدن گلوله خمیر، طرح قالب هم روی خمیر منتقل شود.

مرحله سیزدهم

پس اینکه تمام خمیر را شکل دادید، با استفاد از تخم خرفه روی شیرینی ها را تزئین کنید. سینی را داخل فر گذاشته و اجازه دهید تا نان برنجی ها به مدت 15 دقیقه با دمای 180 درجه سانتی گراد بپزند. زمانی که زیر شیرینی برنجی ها طلایی رنگ شد یعنی زمان خارج کردن آنها از فر است.

مرحله چهاردهم

پس از 15 دقیقه سینی را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا شیرینی ها کاملا سرد شوند. اگر شیرینی برنجی را به صورت داغ از داخل سینی بردارید خورد می شوند. پس از اینکه همه شیرینی ها کاملا سرد شدند، یکی یکی و به آرامی آنها را از داخل سینی برداشته و درون ظرف پذیرایی منتقل کنید.

نکات مهم در تهیه شیرینی برنجی

  • استفاد از کره باعث کمتر شدن ماندگاری شیرینی برنجی خواهد شد.
  • اگر گلاب را بیشتر از حد لازم استفاده کنید، باعث خشک شدن  و ترک خوردن خمیر می شود.
  • نوع آرد برنج و نرمی آن تاثیر مستقیم بر روی کیفیت شیرینی های شما خواهد داشت.
  • اگر پس از زمان استراحت خمیرتان سفت بود کمی گلاب (قاشق قاشق) و در صورتی که خمیر نرم تر از حالت عادی بود کمی آرد برنح به آن اضافه کنید..
  • بهتر است از آرد برنج ایرانی برای تهیه این شیرینی استفاده کنید. زیرا عطر برنج ایرانی تاثیر فوق العاده ای بر روی طعم نان برنجی دارد.
  • میتوانید شیرینی برنجی را در سه رنگ تهیه کنید. ساده. زعفرانی و کاکائویی.
  • وزر دادن بیش از حد خمیر نان برنجی، باعث می شود تا خمیر به روغن بیفتد. خمیر را تا حدی ورز دهید که به دست نچسبد.
  • برای اینکه کف شیرینی برنجی طلایی و خوش رنگ شود حتما از کاغذ روغنی استفاده کنید. قرار گرفتن شیرینی ها به صورت مستقیم روی سینی فر، باعث می شود تا رنگ سینی روی شیرینی ها تاثیر گذاشته و رنگ کف آنها تیره شود.
  • به خاطر وجود تخم مرغ درون ترکیب، شیرینی ها هنگام پخت کمی پف می کنند بنا براین آنها را کمی با فاصله درون سینی بچینید تا در هنگام پخت به هم نچسبند.
  • دقت کنید که اندازه گلوله ها یکسان باشد تا هم تمام شیرینی ها به یک اندازه وبه صورت کامل پخته شوند و هم اینکه اندازه و شکل ظاهری مناسبی داشته باشند.
  • در صورتی که مقداری از خمیر اضافی ماند و دیگر جایی داخل سینی نمانده بود، و یا اینکه پس از زمان استراحت امکان پخت شیرینی برنجی را نداشتید، خمیر را به داخل یخچال منتقل نمایید.
  • بهتر است برای شکل دادن به خمیر از مهر های چوبی استفاده کنید. در صورتی که مهر چوبی در دسترستان نبود و از مهرهای پلاستیکی استفاده کردید، یک کاسع آرد برنج کنار دست خود قرار دهید و ه بار مهر را داخل آرد بزنید تا به شیرینی ها نچسبد.
  • می توانید برای اینکه شیرینی برنجی شما ظاهری براق داشته باشند، پس از مهر زدن، کمی سفیده تخم مرغ روی آنها بزنید. برای این کار ابتدا سفیده را با چنگال بزنید تا از حالت لختی خارج شود. سپس با استفاده از برس مخصوص، سفیده را روی شیرینی ها زده و روی ان ها را با تخم خرفه تزئین کنید.
  • سینی را در طبقه وسط فر قرار دهید.
  • زمانی که شیرینی برنجی به راحتی روی کاغذ روغنی جا به جا شد یعنی شیرینی کاملا پخته است.
  • برای برداشتن شیرینی ها عجله نکنید و تا زمانی که کاملا سرد نشده اند به آنها دست نزنید. چون شیرینی های داغ به سادگی خورد می شوند.
  • برای اینکه شیرینی هبرنجی شما ترد و شکننده نباشند، پس از اتمام زمان پخت، در فر را کمی باز بگذارید تا دمای فر به آرامی کاهش پیدا کرده و سینی سرد شود.
  • شما می توانید شیرینی برنجی به مدت دو ماه در ظرف در بسته و درون یخچال نگهداری کنید.
  • مقدار مواد در کیفیت شیرینی برنجی بسیار مهم است. در صورتی که بخواهید مقدار شیرینی را کم یازیاد کنید به نسبت مواد دقت نمایید.
  • بهتر است برای نگهداری شیرینی برنجی از ظرف شیشه ای در دار استفاده کنید.
  • تصاویر از صفحه اینستاگرامی koloche__fooman گرفته شده است.
حتما بخوانید
طرز تهیه بورک اصل ترکیه خوشمزه 8 نفره

سخن پایانی در طرز تهیه شیرینی برنجی

شیرینی برنجی همانطور که در بالا ذکر شد یکی از شیرینی های خوشمزه و بینظیر می باشد که طعم بینظیری دارد و از قدیم این شیرینی در کشورمان طبخ می شده است. در بالا آموزش کامل و طرز تهیه این شیرینی را برایتان قرار داده ایم. در پایان چند نکته ار نیز بایستی بیان نماییم. حتما در نظر داشته باشید که برای تهیه این شیرینی برنجی خوشمزه از مواد اولیه با کیفیت و مرغوب استفاده کنید.

اگر تصمیم به پخت این شیرینی در منزل دارید حتما از شیرینی های دیگر ما نیز در سایت دیدن کرده و نکات اصلی را رعایت کنید. آموزش کیک پزی بیش از 100 کیک بسیار برایتان جالب خواهد بود. اینکه بدانید از کجا باید آموزش ببینید واقعا سخت و دشوار است ولی ما شما را در این راه تنها نمی گذاریم.

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا عصرانه بینظیر را با این کیک خوشمزه تهیه کنید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه شیرینی برنجی اصل خوشمزه 1 کیلویی - آموزش آنلاین آشپزی
برنجی 01

آموزش طرز تهیه شیرینی برنجی حرفه ایی تهیه شیرینی نان برنجی کرمانشاهی خوشمزه نان برنجی قزوینی عصرانه شیرینی برنجی کره ای شیرینی برنجی نارگیلی نان برنجی با پیمانه

نوع: شیرینی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: شیرینی برنجی

بازده دستورالعمل: 10

کالری: 180

زمان آماده سازی: PT0H25M

زمان پخت و پز: PT0H15M

زمان کل: PT1H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • روغن جامد 70 گرم
  • روغن کرمانشاهی یا گره 100 گرم
  • آرد برنج 260 گرم
  • پودر قند 58 گرم
  • زرده تخم مرغ 2 عدد
  • نمک یک قاشق مرباخوریزعفران یک قاشق غذا خوری
  • پودر هل 1/2 قاشق چای خوری
  • نمک 1/8 قاشق چایخوری
  • گلاب 1/4 پیمانه
  • تخم خرفه برای تزئین به مقدار لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه شیرینی برنجی را برایتان قرار داده ایم. شما می توانید با مطالعه این مقاله بهترین شیرینی برنجی را در منزل طبخ نمایید. شما میتوانید بهترین دستورالعمل در طرز تهیه شیرینی برنجی را اینجا مطالعه نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *