سبد خرید
طرز تهیه ماهیچه پلو مجلسی

طرز تهیه ماهیچه پلو مجلسی خوشمزه 4 نفره

ماهیچه پلو یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین غذای ایرانی است. طرز تهیه ماهیچه پلو کار بسیار سختی نیست اما برای خوب شدن آن لازم است دقت و زمان زیادی برای تهیه اش به کار ببریم. ماهیچه را هم با برنج ساده و هم با باقالا پلو سرو می کنند.

در این مقاله می خواهیم به طرز تهیه ماهیچه پلو مجلسی بپردازیم. در اینجا شما با آموزش کامل ماهیچه پلو آشنا خواهید شد و از مواد اولیه این غذای خوشمزه گرفته تا مراحل انجام کار بسادگی می توانید این غذای خوشمزه را در منزل طبخ کنید.

ماهیچه پلو مجلسی

ماهیچه پلو یکی از مجلسی ترین، اصیل ترین و لذیذ ترین غذا های ایرانی است. معمولا اگر کسی بخواهد در مجلس و مهمانی خود سنگ تمام بگذارد، ماهیچه پلو درست می کند. طرز تهیه ماهیچه پلو کار بسیار دشوار و سختی نیست اما زمان بر است و نیاز به دقت زیادی برای بهتر شدن دارد.

ماهیچه پلو مجلسی
ماهیچه پلو مجلسی

طرز تهیه ماهیچه پلو انواع مختلفی دارد. برای طرز تهیه ماهیچه پلو بهتر است از ماهیچه ی گوسفندی استفاده کرد.

مواد لازم برای تهیه ماهیچه پلو مجلسی

  • 450 الی 500 گرم ماهیچه ی گوسفندی
  • برنج 4 پیمانه
  • لپه باقالا سبز 1 الی 1.5 پیمانه
  • شوید خشک 1 پیمانه
  • پیاز متوسط 2 عدد
  • سیر 2 حبه
  • مقداری زعفران دم کرده
  • روغن به میزان لازم
  • زردچوبه به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و یا فلفل قرمز به میزان لازم

همگی اینها از مواد مورد نیاز برای طرز تهیه ماهیچه پلو برای 4 الی 5 نفر است.

مراحل کار برای تهیه ماهیچه پلو مجلسی

مرحله اول

ابتدا 4 پیمانه برنج را تمیز می کنیم و سپس برنج را می شوریم. بعد آن را درون کاسه ای از آب می گذاریم تا خیس بخورد. بعد باقالا ها را از قلافشان در می آوریم و خوب آن ها را می شوریم سپس پوستشان را جدا کرده و از وسط نصف می کنیم و دوباره بهتر است شسته شوند.

مرحله دوم

درون تابه ای روغن میریزیم و وقتی کمی داغ شد 1 عدد پیاز خرد شده را به همراه زردچوبه روی حرارت متوسط تفت می دهیم تا سرخ شود سپس ماهیچه را درون تابه انداخته تا کمی سرخ شود بعد از این که 2 طرف ماهیچه کمی سرخ شد آن را درون زود پز می اندازیم. 1 پیاز را نصف میکنیم و درون زود پز می اندازیم به آن کمی نمک ، زردچوبه و فلفل اضافه میکنیم و در آخر 2 پیمانه آب در آن می ریزیم. در زود پز را میبندیم و می گذاریم 1 ساعت ماهیچه روی حرارت نسبتا کم پخته شود. این کار را درون قابلمه هم میتوانید انجام دهید اما 3 الی 4 ساعت زمان میبرد.

مرحله سوم

حالا درون قابلمه ای از آب به جوش آمده، باقالا ها را می ریزیم و قابلمه را روی حرارت متوسط میگذاریم تا وقتی که باقالا ها نرم شوند. سپس آن ها را آبکشی میکنیم و درون تابه کمی روغن میریزیم و سیر های خرد شده را کمی در آن تفت می دهیم و سپس باقالا ها را به همراه شوید و کمی زردچوبه در تابه می ریزیم و روی حرارت خیلی کم 3 الی 4 دقیقه تفت می دهیم.

مرحله چهارم

صبر می کنیم آب به جوش بیاید و سپس برنج را در آن میریزیم وقتی شروع به قل زدن کرد آن را آبکشی میکنیم. کف قابلمه را کمی روغن میریزیم و کمی برنج را با کمی از باقالا ها مخلوط میکنیم این کار را ادامه میدهیم و در آخر میگذاریم تا برنج دم بکشد.

حتما بخوانید
طرز تهیه شله بریان زیره اصفهان سنتی برای 5 نفر

انواع طرز تهیه ماهیچه پلو

معمولا طرز تهیه ماهیچه پلو همانطور که گفتیم است، اما بعضی ها هنگام پخت ماهیچه به آن آلو بخارا یا سیب زمینی یا هویج اضافه می کنند؛ بعضی ها هم ماهیچه را رُبی درست می کنند.

انواع طرز تهیه ماهیچه پلو
انواع طرز تهیه ماهیچه پلو

در این مدل همانطور که مشخص است از رب گوجه فرنگی استفاده می شود و ماهیچه همراه با سسی قرمز رنگ طبخ می شود. ماهیچه را هم با برنج ساده همراه برنج زعفرانی و هم با باقالا پلو سرو می کنند؛ بعضی ها هم ماهیچه را تنها با پلو شوید سرو می کنند. این روش معمولا طرفداران زیادی دارد. خیلی ها به خاطر علاقه ای که به شوید دارند ترجیح می دهند ماهیچه پلو با شوید پلو سرو شود.

خواص ماهیچه پلو

ماهیچه پلو همانطور که مشخص است یکی از غذاهای اصیل و پر خاصیت است که می تواند فواید زیادی را برای بدن و سلامتی آن داشته باشد. نکته بسیار مهم در بررسی ماهیچه پلو این است که حتی الامکان سعی کنید ماهیچه پلو پر چرب یا چرب نباشد. این باعث می شود که ماهیچه ها هم خاصیت خودشان را حفظ کنند و هم چربی کمتری وارد بدن شود.

خواص ماهیچه پلو
خواص ماهیچه پلو

ماهیچه پلو خواص بسیاری دارد و خواص آن محدود به چند مورد نمی شود. ماهیچه یکی از پرخاصیت ترین قسمت های گوسفند است که در اینجا به برخی از خواص ماهیچه پلو می پردازیم:

  • گوشت ماهیچه می تواند کمبود ویتامین B12 بدن را جبران کند. در نظر داشته باشید که این ویتامین در مواد غذایی گیاهی موجود نیست از این رو حتما گوشت ماهیچه را مصرف نمایید.
  • گوشت ماهیچه سرشار از پروتئین است و پروتئین آن زود جذب بدن می شود. از این رو وجود پروتئین در ماهیچه پلو یکی از خواص متمایز این غذای اصیل است.
  • یکی از بیماریهای رایج پوکی استخوان است که با غذای ماهیچه پلو می توان آن را درمان کرد. گوشت ماهیچه موجود در ماهیچه پلو سرشار از کلسیم است بهمین دلیل می تواند باعث درمان این بیماری شود.
  • مصرف ماهیچه پلو بدلیل وجود داشتن منابع معدنی نظیر آهن – ویتامین B – کولین و همچنین سلنیوم می تواند باعث جلوگیری از سرطان شود. این مورد هم یکی از خواص ماهیچه پلو می باشد.
  • آهن موجود در غذای ماهیچه پلو می تواند از کم خونی جلوگیری کند. گوشت ماهیچه دارای آهن بسیار زیادی است.

این مواردی که در بالا آورده ایم تنها بخشی از خواص این غذای خوشمزه است. سعی کنید ماهیچه پلو را در وعده های هفتگی خود قرار دهید. این غذا تضمینی برای سلامتی است. البته بسیار کم چرب.

جدول ارزش غذایی ماهیچه پلو

در اینجا جدول ارزش غذایی خوراک ماهیچه را برایتان قرار داده ایم.

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 124  کیلوکالری
کربوهیدرات 5.36  گرم
پروتئین 11.46  گرم
چربی 6.14  گرم
آب 71.92  گرم
فیبر 1.57  گرم
قند 1.43  گرم
کلسترول 36.54  میلی گرم

در اینجا شما می توانید با اطلاعات ارزش غذایی این غذا آشنا شده و اطلاعات لازم را بدست آورید. مهمترین نکته مقدار 124 کیلوکالری انرژی این غذاست که در 100 گرم آن تعیین شده است.

ارزش غذایی ماهیچه پلو
ارزش غذایی ماهیچه پلو

اگر بخواهید انرژی باقالی پلو با گوشت را بدانید 256 کیلوکالری انرژی این غذای خوشمزه می باشد.

سخن پایانی در تهیه ماهیچه پلو

در بالا از مواد اولیه برای تهیه ماهیچه پلو تا مراحل انجام کار را برایتان بصورت کامل آورده ایم و به تفصیل به توضیحات آن پرداخته شده است. چند نکته باقی می ماند که آنان را در اینجا با یکدیگر مرور می کنیم. شما می توانید این نکات را نیز با دقت رعایت کنید.

  • به هیچ عنوان از شعله زیاد استفاده نکنید. شعله زیاد یقینا کار را خراب خواهد کرد.
  • حتی الامکان سعی کنید از ماهیچه گوسفندی تازه استفاده کنید. این گوشت هم طعم و هم بو و هم کیفیت بالاتری را نسبت به گوشت یخ زده دارد. مطمین باشید ماهیچه پلوی بسیار لذیذ تری نیز طبخ خواهید کرد.
  • در استفاده از مواد اولیه حتما به مقادیر آن دقت کنید. این ها بر اساس تجربه تعیین و مشخص شده اند.
  • سعی کنید تا جای ممکن از چربی و روغن کمتری استفاده کنید و سلامتی ماهیچه پلو را فدای خوشمزه تر شدن آن نکنید.
حتما بخوانید
طرز تهیه هویج پلو مجلسی خوشمزه 4 نفره

اینها نکاتی بودند که با رعایت آن می توانید پلوی بهتر و لذیذ تری را داشته باشید. سعی کنید همه مراحل را عینا انجام دهید و نکاتی را از قلم نیندازید. در نهایت خواهید دید که خودتان هم می توانید به سادگی این غذای خوشمزه و لذیذ مجلسی را در منزل طبخ کنید.

فراموش نکنید به غیر از اعتماد به نفس در آشپزی دقت و انجام مراحل کار با وسواس غذایی بسیار لذیذتر طبخ خواهد شد. از اینرو همه حواستان را به کار گیرید. این غذا هم از غذاهایی است که ما را یاد گذشتگان می اندازد و مراسم های بسیار ویژه و خانوادگی.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

ایام سپری می شوند و سعی کنید هر آنچه از آشپزی درس می گیرید را به دیگران انتقال دهید. با آرزوی طبخ یک غذای خوشمزه برای شما هنرجویان و علاقمندان عزیز.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقالات انواع غذاهای محلی آذربایجانی (17 غذای استان آذربایجان شرقی) و طرز تهیه غذاهای محلی همدان و انواع غذاهای محلی مازندران ۲۱ غذا را مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع کباب و طرز تهیه انواع غذاهای محلی هم آموزش دنیایی از غذاهای خوشمزه را دارند. غذای رژیمی بهمراه 24 ماده اصلی آن و طرز تهیه کله پاچه طباخی خانگی بازاری با 2 روش و طرز تهیه کباب بناب خانگی بسیار خواندنی هستند.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. این دوره های آموزش آشپزی با متنوع ترین آموزش های غذایی برای شما عزیزان تهیه شده است. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood

طرز تهیه ماهیچه پلو مجلسی خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
پلو 4

ماهیچه پلو یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین غذای ایرانی است. طرز تهیه ماهیچه پلو کار بسیار سختی نیست اما ماهیچه پلو خوشمزه نیازمند دقت و زمان زیادی برای طبخ است

نوع: وعده اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: ماهیچه پلو

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 257

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT4H00M

زمان کل: PT4H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • 450 الی 500 گرم ماهیچه ی گوسفندی
  • برنج 4 پیمانه
  • لپه باقالا سبز 1 الی 1.5 پیمانه
  • شوید خشک 1 پیمانه
  • پیاز متوسط 2 عدد
  • سیر 2 حبه
  • مقداری زعفران دم کرده
  • روغن به میزان لازم
  • زردچوبه به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و یا فلفل قرمز به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: در اینجا آموزش و طرز تهیه ماهیچه پلو مجلسی را با کاربردی ترین روش برایتان قرار داده ایم. امیدواریم شما نیز بتوانید این غذای خوشمزه را برای عزیزانتان در منزل طبخ نمایید.

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *