سبد خرید
طرز تهیه پنیر چدار خانگی اصل 20 نفره

طرز تهیه پنیر چدار خانگی اصل 20 نفره

با آموزش  یکی از اعضای کلوپ لبنیات با شما عزیزان همراه هستم. پنیر چدار کار ساده ایی نیست اما من به شما ایمان دارم که می توانید با اجرای به ترتیب دستور تهیه ایی که برای شما گذاشته ام آن را در منزل درست کنید. خودتان را به چالش بکشید چالش صبر و امیدواری در تهیه یک پنیر فوق العاده همراه من باشید.

معرفی پنیر چدار

پنیر چدار یک نوعی از پنیر انگلیسی می باشد که سفت و به رنگ نارنجی می باشد. این پنیر اولین بار در روستایی کوچک واقع در سامرست انگلستان به نام چدار تولید شده بود. به صورت کلی پنیر انواع مختلفی دارد و در چهار دسته خشک نیمه خشک نرم و خیلی نرم تقسیم بندی می شود.

پنیرهایی که در گروه پنیرهای خشک قرار می‌گیرند دارای بافت سفت و خشکی هستند و معمولاً در آخرین مرحله طبخ غدا به آن اضافه می شود. معروف ترین پنیر این گروه پنیر پارمزان می باشد. در گروه پنیرهای نیمه خشک پنیر هایی مانند پنیر چدار و پنیر فتا در این گروه قرار می گیرند. پنیر موتزارلا و کمبر از معروفترین پنیر های گروه نرم می باشد و اصولاً در غذا می توان به تنهایی از آن استفاده کرد.

دوره آموزشی نان های خانگی
دوره آموزشی نان های خانگی

پنیرهایی که در دسته بندی خیلی نرم قرار می‌گیرند نیز عبارت است از پنیر ماسکارپونه، پنیر خامه‌ای، پنیر ریکوتا و پنیر کاتج.معمولاً پنیرهای چدار هر چه تازه‌ تر باشند طعمی ملایم تر دارند و هر چه کهنه تر و قدیمی تر باشند طعمی تند تر و بافتی تردد دارند.

معرفی پنیر چدار
معرفی پنیر چدار

عمدتاً پنیر‌ چدار مصارف مختلفی دارد شما می توانید پنیر‌ چدار را در انواع برگرها همچنین در ماکارونی، انواع پاستا و نیز در غذاهایی که سیب زمینی در آن بکار رفته است استفاده نمایید.

شما در سایت وان تاچ فود می توانید با طرز تهیه پنیر پیتزا و پنیر صبحانه نیز آشنا شوید.

تاریخچه پنیر چدار

همانگونه که قبلاً گفته شد خاستگاه این پنیر دهکده ای در جنوب غرب انگلستان به نام چدار می باشد. تولید اولین پنیر چدار حداقل مربوط به قرن دوازدهم میلادی می باشد. در قرن نوزدهم فردی به نام جزف هاردینگ کارخانه ای تاسیس کرد که در آن پنیر چدار را با استانداردهای امروزی تولید کرد.

به دلیل آنکه او از تکنولوژی جدید استفاده کرد و محصولات لبنی بهداشتی تولید کرد لقب او را پدر پنیر‌ چدار گذاشتند.

چدار 04
تاریخچه پنیر چدار

در مدت زمانی که جنگ جهانی دوم رخ داده بود و همچنین یک دهه بعد از آن شیری که در انگلستان تولید می شد برای تهیه پنیری به نام گاورمنت به کار می رفت و درآمد حاصل از آن به عنوان بخشی از اقتصاد مربوط به جنگ بکار می رفت. لذا این امر باعث شد که سایر تولیدات پنیر از رونق بیفتد و از بین برود.

قبل از جنگ جهانی اول حدود ۳۵۰۰ تولید کننده پنیر در کشور انگلستان وجود داشت ولی متاسفانه بعد از جنگ جهانی دوم کمتر از ۱۰۰ تولید کننده پنیر در این کشور باقی مانده است.خانواده آقای جزف هاردینگ پنیر چدار را به کشورهای اسکاتلند، آمریکای شمالی، استرالیا و همچنین نیوزلند معرفی کردند.

امروزه پنیر چدار یا پنیر چدار مایع به عنوان محبوب ترین انواع پنیر در دنیا به حساب می‌آید و طرفداران زیادی بین مردم کشورهای مختلف دارد.

جدول زمانبندی طرز تهیه پنیر چدار

زمان آماده سازی 18 ساعت
زمان عمل آوری 93 روز
زمان اضافی 2 روز
مجموع زمان حدود 96 روز
تعداد سرو 20 نفر
مقدار سرو 30 گرم

مواد اولیه برای طرز تهیه پنیر چدار

  • شیر پاستوریزه نشده: ده لیتر
  • نمک طعام: یک و نیم قاشق چای خوری
  • مایه پنیر: نصف قاشق چای خوری
  • آناتو یا رنگ طبیعی خوراکی پنیر: دوازده قطره
  • استارتر پنیر یا کالچر مزوفیلیک: یک هشتم قاشق چای خوری
  • روغن نارگیل: 300 سی سی

آموزش طرز تهیه پنیر چدار

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل خرد کردن، افزودن ادویه جات، مخلوط کردن، سرد یا گرم کردن، پختن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.

مرحله اول

در مرحله اول قابلمه را بر روی اجاق گاز قرار می دهیم و شیر را درون آن می ریزیم. شعله زیر قابلمه را روشن می کنیم. باید حواسمان باشد که دمای شیر بیشتر از ۳۰ درجه سانتیگراد نشود لذا آن را به کمک دماسنج کنترل می کنیم.

چدار 02
آموزش طرز تهیه پنیر چدار

بعد از آن که دمای شیر به حدود ۳۰ درجه رسید استارتر پنیر را به آن اضافه می کنیم و به خوبی به هم می زنیم. سپس درب قابلمه را گذاشته و شعله زیر قابلمه را کم کرده و حدود ۴۰ دقیقه می گذاریم به آن حال بماند.

حتما بخوانید
طرز تهیه پاستا یونانی سیر و زیتون خانگی حرفه ای 6 نفره

مرحله دوم

در این مرحله از طرز تهیه پنیر چدار رنگ طبیعی را در یک فنجان آب می ریزیم و آن را حل می‌کنیم. سپس به درون شیر داخل قابلمه اضافه می کنیم و به هم می زنیم.

در این مرحله نیز می بایست نمک را به محتویات درون قابلمه اضافه کنیم. فقط کافی است آن را قبل از اضافه کردن به قابلمه در یک فنجان آب حل نماییم. بعد از ریختن نمک درون شیر آن را می بایست یک دقیقه به هم بزنیم. در انتهای این مرحله درب قابلمه را گذاشته و حدود ۵۰ دقیقه دیگر با همان مقدار شعله می گذاریم بماند تا شیر دلمه ببندد.

مرحله سوم

در مرحله سوم از طرز تهیه پنیر چدار بعد از گذشت ۵۰ دقیقه کمی شعله گاز را بیشتر می کنیم تا دمای محلول به حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد. در این مرحله درب قابلمه را برمی داریم و ۴۵ دقیقه زمان می دهیم تا در این مدت دلمه ها بیشتر شود.

در این مدت ۴۵ دقیقه می بایست به طور مداوم مواد را به هم بزنیم. سپس مجدداً درب قابلمه را گذاشته و به مدت ۴۰ دقیقه زمان می دهیم تا دلمه ها به طور کامل ته نشین شوند.

مرحله چهارم

در این مرحله پارچه آبگیری را بر روی یک آبکش قرار می دهیم و محتویات درون قابلمه را به درون پارچه می ریزیم و صبر می کنیم تا آب اضافی آن خارج شود و دلمه ها درون  پارچه بماند. سپس دلمه ها را از درون پارچه خارج کرده و درون قابلمه می ریزیم و حدود ۲۰ دقیقه می گذاریم تا استراحت کند.

پس از آنکه ۲۰ دقیقه به پنیر استراحت دادیم شعله زیر قابلمه را روشن می کنیم تا دمای آن به ۴۰ درجه برسد. با رسیدن دمای محتویات داخل قابلمه به ۴۰ درجه سانتیگراد، ۲۰ دقیقه صبر می کنیم تا دلمه ها در این دما بماند تا آب اضافی آن از دلمه ها جدا شود.

سپس مجددا پارچه آبگیری را بر روی یک آبکش قرار می دهیم و محتویات درون قابلمه را به درون پارچه می ریزیم و صبر می کنیم تا آب اضافی آن خارج شود و دلمه ها درون  پارچه بماند.

مرحله پنجم

در این مرحله آنها را از درون پارچه خارج کرده و بر روی تخته ای قرار می دهیم و به  کمک چاقو برش زده و به روی آن نمک می پاشیم.

در ادامه آن را درون قابلمه می ریزیم و به خوبی به هم می زنیم تا پنیر با نمک مخلوط شود. سپس محتویات درون قابلمه را درون پارچه آبگیری می ریزیم و آن را داخل ظرفی قرار داده و یک جسم سنگین در حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرمی بر روی آن قرار داده تا باقیمانده آب درون آن خارج شود. برای این کار کافیست حدود یک ساعت به آن زمان بدهیم.

مرحله ششم

در مرحله ششم از طرز تهیه پنیر چدار می‌بایست یک جسم سنگین تر بر روی آن قرار داده و ۱۲ ساعت زمان بدهیم تا مابقی آب پنیر از آن خارج شود.پس از گذشت ۱۲ ساعت جسم سنگین را از روی پنیر چدار برداشته و دو تا سه روز آن را در محلی خشک قرار می دهیم.

مرحله هفتم

در مرحله آخر از طرز تهیه پنیر چدار پنیر را با روغن نارگیل چرب می کنیم و آن را داخل یک پارچه تور مانند قرار داده و دور آن را می بندیم. سپس در محیطی با دمای ۱۰ درجه سانتیگراد به مدت ۳ ماه قرار می دهیم تا پنیر آماده مصرف گردد. لازم به ذکر است در طول این سه ماه می بایست هفته ای یکبار پنیر را پشت و رو کنیم.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه پنیر چدار در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

نکات مهم در تهیه پنیر چدار

در تهیه هر نوع غذا و خوراکی نکات ریزی نهفته است که فقط در اثر ممارست، داشتن مهارت و کسب تجربه حاصل می گردد. در اینجا ما علاوه بر آموزش طرز تهیه پنیر چدار به بیان نکات مهم و کاربردی در تهیه آن می پردازیم که می بایست به آنها توجه کرد در غیر این صورت پنیر چدار تهیه شده از کیفیت لازم بر خوردار نمی شود.

  • اگر می‌خواهید پنیر ‌چدار خاصیت تازگی خود را از دست ندهد حتماً پس از تکه کردن، آن را بین پارچه و یا کاغذ روغنی بپیچید و در انتها کل آن را درون سلفون قرار داده و داخل یخچال بگذارید. با این کار شما می توانید مدت زمان بیشتری پنیر چدار را نگهداری نمایید.
  • اگر از پنیرهای صنعتی استفاده می کنید حتماً تا یک هفته بعد از باز کردن بسته بندی، آن را میل نمایید.
  • می توانید با قرار دادن پنیر چدار درون سلفون، آن را به مدت ۶ تا ۸ ماه درون فریزر نگهداری نمایید.
  • اگر پنیر چدار را درون فریزر قرار دادید و می خواهید از آن استفاده کنید می بایست قبل از آنکه آن را درون غذا بریزید، آن را از فریزر خارج کرده و کمی گرم کنید و یا بگذارید در دمای محیط بماند تا یخ آن آب شود. سپس آن را رنده کنید و درون غذا بریزید.
  • همچنین می توانید قبل از اینکه پنیر چدار را در فریزر قرار دهید، کل پنیر را رنده کرده و در بسته های مورد نظر بسته بندی کرده و سپس آن را درون فریزر قرار دهید تا در صورت نیاز به راحتی بتوان از پنیر چدار رنده شده استفاده کرد.
حتما بخوانید
دستور پخت خورشت مرغ هندی با ماست

خواص پنیر چدار

برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود و در کنار خوردن غذای سالم، فعالیت ورزشی داشت. در ادامه این مطلب به برخی از خواص پنیر چدار اشاره می نماییم. امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند.

  • پنیر چدار به دلیل پروتئین بالایی که دارد یکی از غنی ترین منابع تامین پروتئین برای بدن می‌باشد. به عبارتی هر تکه پنیر به مقدار ۳۰ گرم حدود ۷ گرم پروتئین بدن را تامین می کند. این مقدار پروتئین حدود ۱۴ درصد از نیاز بدن را در طول روز فراهم می نماید.
  • به دلیل دارا بودن ویتامین های گروه B1 در درمان اختلالات پوستی نقش مهمی را ایفا می کند.
  • این پنیر به کاهش میزان استرس و بهبود خلق و خو به دلیل وجود ماده ای به نام تریپتوفان کمک می کند.
  • پنیر چدار از پوسیده شدن دندان ها جلوگیری می کند.
  • این پنیر تاثیر مثبتی در سلامت ناخن ها دارد.
  • کلسیم و پتاسیم موجود در پنیر چدار باعث استحکام و سلامت استخوان های شده و از پوکی استخوان ها جلوگیری می کند.
  • پروتئین و ویتامین B موجود در پنیر چدار باعث سلامتی و رشد موهای سر می شود.
  • مصرف پنیر مخصوصا پنیر چدار در داشتن یک خواب راحت تاثیر گذار می باشد.
  • پنیر چدار تاثیر مثبتی در بالا بردن سیستم ایمنی بدن دارد.
  • مواد موجود در پنیر چدار در کاهش سردرد های میگرنی موثر می باشد.
  • اگر طالب داشتن یک پوست صاف و زیبا می باشید پیشنهاد می کنیم که از پنیر چدار استفاده نمایید.

سخن پایانی در طرز تهیه پنیر چدار

امیدواریم از طرزتهیه پنیر چدار مطابق دستور بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک پنیر چدار فوق العاده خوشمزه را با ایناجرای این دستور العمل تهیه کنید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​

طرز تهیه پنیر چدار خانگی اصل 20 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
چدار 01

آموزش طرز تهیه پنیر چدار خانگی با ساده ترین روش کاربردی سس پنیر چدار آموزش پنیر مایع پنیر پارمسان گودا پنیر خامه ایی خوشمزه پنیر صبحانه پنیر پیتزا لبنیات خانگی

نوع: پنیر

سبک آشپزی: انگلیسی

کلمات کلیدی: پنیر چدار

بازده دستورالعمل: 20

کالری: 240

زمان آماده سازی: PT18H00M

زمان پخت و پز: PT93D00H00M

زمان کل: PT96D00H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • شیر پاستوریزه نشده: ده لیتر
  • نمک طعام: یک و نیم قاشق چای خوری
  • مایه پنیر: نصف قاشق چای خوری
  • آناتو یا رنگ طبیعی خوراکی پنیر: دوازده قطره
  • استارتر پنیر یا کالچر مزوفیلیک: یک هشتم قاشق چای خوری
  • روغن نارگیل: 200 سی سی

راهنمای دستورالعمل: طرز پنیر چدار را برای شما عزیزان در این بخش از آموزش آشپزی بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی تهیه کرده ایم. امیدواریم که از این بخش استفاده لازم را برده و پنیر چدار خانگیرا تهیه و از طعم آن لذت ببرید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *