سبد خرید
طرز تهیه گولاچ ترکیه ای اصل خوشمزه 10 نفره

طرز تهیه گولاچ ترکیه ای اصل خوشمزه 10 نفره

سلام همراهان همیشگی و دوست داشتنی. دسر های ترکیه ای همانند گولاچ به خاطر طعم شیرین و لذیذی که دارند یکی از معروفترین دسرها در تمام دنیا هستند. این دسر ها به گونه ای تهیه می شوند که با ذائقه بیشتر مردم دنیا سازگار بوده و همه از خوردن آنها لذت می برند.

یکی از این دسر ها، نوعی کلوچه سنتی مخصوص استانبول به نام گولاچ است که یک دسر شیرین، مقوی و در عین حال سبک به شمار می رود.

معرفی گولاچ

دسر گولاچ که یکی از ده دسر برتر در لیست دسر های جهانی است، از قدیم و به طور سنتی در منو غذایی ماه رمضان قرار دارد و از این رو به ویژه در میان مسلمانان دارای جایگاه ویژه ای می باشد. هر چند به دلیل پر طرفدار بودن این دسر، در تمام طول سال و به ویژه در شهر استانبول می توان به سادگی آن را تهیه کرد.

این دسر خوشمزه از برگه های نازکی تهیه می شوند که مواد اصلی آن ها، نشاسته و پودر ذرت است. امروزه برگه های این دسر خوشمزه به صورت آماده در فروشگاه ها قابل تهیه است.

دوره شیرینی پزی 1
دوره شیرینی پزی 1

سبک و مقوی بودن این دسر خوشمزه موجب شده است تا یکی از غذاهای ثابت مردم ترکیه باشد. از آنجا که این غذای کم حجم می تواند مدت زیادی فرد را سیر نگه دارد، مسلمانان ترکیه، با آغاز ماه مبارک رمضان، آن را در لیست غذاهای ثابت این ماه خود قرار می دهد. با اینکه برگه های آماده این دسر خوشمزه به صورت بسته بندی در فروشگاه ها به فروش می رسند اما می توان آن ها را به سادگی در منزل نیز تهیه نمود.

تاریخچه گولاچ

تنوع غذایی ترکیه مربوط به زمان عثمانی است که برای طبخ هر نوع دسر و غذایی، آداب و رسوم خاص خود را داشتند و برای طبخ آن ها می بایست این آداب را رعایت می کردند. امروزه نیز تهیه و طبخ غذاها، شیرینی جات و دسر های اصیل ترکیه، با همان آداب انجام می شود که ممکن است برای برخی افراد نا آشنا با فرهنگ این کشور، کاری سخت و پیچیده به نظر برسد.

04
تاریخچه گولاچ

دسر گولاچ نیز یکی از این دسر هایی است که قدمت آن به دوره عثمانی باز می گردد. نام این دسر به دلیل استفاده از گلاب و وجود عطر بی نظیر گلاب در آن، گولاچ انتخاب شده است. با وجود تنوع بالای غذایی در ترکیه، تمام افراد با انواع ذائقه ها می توانند غذا و دسر باب میل خود را تهیه نمایند.

مهمترین ماده اولیه در تهیه گولاچ برگه های آن است که در کشور ترکیه به صورت بسته بندی و آماده در فروشگاه ها قابل تهیه است. اما اگر دسترسی به این برگه ها ندارید هم نگران نباشید در این مقاله طرز تهیه برگه های گولاچ را نیز برای شما خواهیم گفت.

جدول زمانبندی تهیه برگه گولاچ

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 5 دقیقه
زمان اضافی 5 دقیقه
مجموع زمان 30 دقیقه
تعداد سرو 10 نفر

مواد اولیه برای تهیه برگه گولاچ ترکی

  • آرد گندم : 2 قاشق غذا خوری
  • نشاسته ذرت : 3 قاشق غذا خوری
  • آب : 2 پیمانه

آموزش مراحل تهیه برگه گولاچ ترکیه ای

مرحله اول

حتما بخوانید
طرز تهیه کیک تخته ای هویج 20 عددی

ابتدا آرد گندم را الک کنید و در یک کاسه بزرگ بریزید. نشاسته ذرت را نیز به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کمی با هم مخلوط شوند.

مرحله دوم

آب را به مواد خشک اضافه کنید. مواد را به طور کامل هم بزنید تا مایعی کاملا یکدست و با غلظتی کمی بیشتر از غلظت شیر داشته باشید.

مرحله سوم

یک ماهیتابه تفلون یا چدن را روی حرارت زیاد بگذارید و با کمک فرچه کمی آب کف ماهیتابه بزنید تا مواد برگه گولاچ به ظرف نچسبد.

مرحله چهارم

به اندازه یک ملاقه از مواد بردارید و کف ماهیتابه بریزید. دقت کنید که مقدار موادی که در ماهیتابه میریزید به اندازه ظرف شما بستگی دارد. برگه گولاچ باید خیلی نازک باشد.

01
آموزش مراحل تهیه برگه گولاچ ترکیه ای

همزمان به حرارت دیدن مایع برگه این دسر خوشمزه، با یک باد بزن آن را به آرامی باد بزنید تا زمانی که برگه از کف ظرف جدا شود.

مرحله پنجم

زمانی که برگه این دسر خوشمزه کف ماهیتابه خودش را گرفت و به طور کامل از ظرف جدا شد، آن را روی یک توری فلزی قرار دهید تا کاملا خنک شود. ماهیتابه را بشویید یا با یک دستمال نم دار تمیز کنید. با فرچه کف ظرف را خیس کنید و سری بعدی مواد را درون آن  بریزید.

نکات مهم در تهیه برگه گولاچ ترکیه ای

  • اندازه ماهیتابه به سلیقه شما بستگی دارد. می توانید یک ظرف با قطر کم و یا یک ظرف با قطر زیاد را برای پخت برگه گولاچ انتخاب کنبد.
  • مواد را به طور کامل کف ظرف پخش کنید تا برگه هایی نازک داشته باشید.
  • زمانی که به کف ظرف آب می زنید، ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و پس از ریختن مایع برگه، آن را روی حرارت قرار دهید.
  • برگه های گولاچ کاملا باید خشک باشند. برگه های داغ را روی هم نگذارید.

 جدول زمانبندی تهیه گولاچ اصل ترکی

زمان آماده سازی 45 دقیقه
زمان پخت
زمان اضافی 5 دقیقه
مجموع زمان 50 دقیقه
تعداد سرو 10 نفر

مواد اولیه برای تهیه گولاچ اصل ترکی

  •  برگه گولاچ : 11 ورق
  • شیر : 1.5 لیتر
  • شکر : یک لیوان
  • گلاب : نصف لیوان
  • گردو خورد شده : به مقدار لازم
  • پسته خورد شده : به مقدار لازم
  • دانه انار : به مقدار لازم
  • توت فرنگی خورد شده : به مقدار لازم
  • پودر نارگیل : به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه گولاچ اصل ترکی

مرحله اول

شیر را درون یک ظرف مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. زمانی که شیر داغ شد، شکر و گلاب را به ان اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که شکر به طور کامل در شیر حل شود.

مرحله دوم

کمی پس از خنک شدن شیر، یک لایه برگه گولاچ را درون ظرف بگذارید و کمی از شیر روی آن بریزید. سپس لایه بعدی از برگه ها را روی لایه اول قرار داده و مجددا روی ان ها شیر بریزید. 2 الی 3 لایه برگه گولاچ برای هر لایه از این دسر لازم است.

مرحله سوم

روی لایه اول از برگه های گولاچ ، بنا به سلیقه خود گردو خورد شده، پسته خورد شده، توت فرنگی خورد شده و یا دانه انار بریزید.

مرحله چهارم

برای لایه دوم، مجددا 2 الی 3 لایه برگه گولاچ را روی لایه اول بگذارید و هر بار بوی برگه ها شیر بریزید. ترتیب لایه های برگه گولاچ و مواد میانی را تا زمانی که آخرین لایه برگه گولاچ روی مواد قرار گیرد ادامه دهید. در مرحله آخر نیز کمی شیر روی برگه ها بریزید. یک لایه نایلون سلفون روی ظرف بکشید و ظرف دسر را به مدت 3 الی 4 ساعت درون یخچال قرار دهید.

مرحله پنجم

پس از خارج کردن ظرف دسر از یخچال، کمی شیر روی آن بریزید و پودر نارگیل را در تمام سطح دسر پخش کنید. دسر شما آماده سرو است. می توانید دسر را برش دهید وسپس آن را با برش های توت فرنگی و دانه های انار تزیین کنید

حتما بخوانید
طرز تهیه اورفا کباب ترکیه ای اصل 6 نفره

نکات مهم در تهیه گولاچ

  • دقت داشته باشید که برگه های گولاچ خشک و شکننده هستند. زمانی که برگه ها را درون ظرف قرار می دهید روی آن ها فشار وارد نکنید تا خورد نشوند.
  • ترکیب مواد میانی گولاچ کاملا سلیقه ای است.
  • در صورت تمایل می توانید چند دانه هل یا چوب دارچین به شیر اضافه کنید و پس از حل شدن شکر، شیر را از صافی عبور دهید تا دانه های هل و چوب دارچین از آن جدا شوند.
  • برای تزیین و سرو ٰمی توانید دسر را برش دهید و سپس آن را با برش های توت فرنگی، دانه های انار و یا غنچه گل سرخ تزیین کنید و یا اینکه دسر را به طور کامل تزیین کنید و هر کس به اندازه دلخواه از آن بردارد.

فیلم طرز تهیه گولاچ ترکیه ای اصل

سخن پایانی در طرز تهیه گولاچ

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

03
سخن پایانی در طرز تهیه گولاچ

مطمئن باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید.

در اینجا طرز تهیه این دسر خوشمزه را برای شما عزیزان در این بخش از آموزش آشپزی بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی تهیه آموزش دادیم. امیدواریم که از این بخش استفاده لازم را برده و گولاچ را در منزل تهیه و از طعم آن لذت ببرید.

به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید. آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی نوشیدنی های لاغری خانگی گیاهی بیش از 10 نوع و جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​

طرز تهیه گولاچ ترکیه ای اصل خوشمزه 10 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
02

آموزش طرز تهیه دسر خوشمزه و ساده ترکیه ای Güllaç چیست برگه گولاچ چیست و طرز تهیه قرابیه ترکیه و کلوچه ترکیه گولاچ با خمیر نانوایی شاهرود سمنان نان دسر خوشمزه

نوع: دسر

سبک آشپزی: ترکی

کلمات کلیدی: گولاچ

بازده دستورالعمل: 10

کالری: 180

زمان آماده سازی: PT0H20M

زمان پخت و پز: PT0H05M

زمان کل: PT0H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • برگه گوللاچ : 11 ورق
  • شیر : 1.5 لیتر
  • شکر : یک لیوان
  • گلاب : نصف لیوان
  • گردو خورد شده : به مقدار لازم
  • پسته خورد شده : به مقدار لازم
  • دانه انار : به مقدار لازم
  • توت فرنگی خورد شده : به مقدار لازم
  • پودر نارگیل : به مقدار لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه دسر گولاچ را برایتان قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه دستور پخت این دسر خوشمزهبی بینظیر را در منزل برای عزیزان خود تهیه نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *